Решение по дело №2066/2021 на Софийски градски съд

Номер на акта: 261206
Дата: 5 април 2022 г.
Съдия: Валентин Тодоров Борисов
Дело: 20211100102066
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 16 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

гр. София, 05.04.2022 г.

 

 

               Софийски Градски Съд, ГО, І-22 състав, в открито заседание на 22.03.2022 година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАЛЕНТИН БОРИСОВ

 

               при участието на секретаря Емилия Вукадинова, като разгледа докладваното от съдията Борисов гр.д. №  2066 по описа за 2021 г.

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Софийският градски съд е сезиран с искова молба от „Център за развитие на Ч.Р.“ Булстат *********, адрес гр. София, ул. *********ет. 4, чрез Адвокатско дружество Н.И.З., чрез адв. В.Г. срещу Сдружение „П.М.Е. ЕИК ******, със седалище и адрес на управление гр. София, ул. **********, представлявано от управителя М.А.Б.за осъждането ответника да заплати на ищеца сума в размер на 25 920евро, получена по Договор за отпускане на финансова подкрепа №2018-1-BG01-KA105-047799 от 31.05.2018г., платена на отпаднало основание, ведно със законната лихва за забава в размер на 2 393,94лв. с равностойност 1224евро за периода от 31.08.2020г. както и законна лихва върху тези суми от деня на завеждане на исковата молба до окончателното изплащане. Претендират се разноски. В условията на евентуалност сумите се претендират като обезщетение за неизпълнение на задълженията си по договора.

Исковата претенция се обосновава с установен конфликт на интереси, засегнал предоставянето на средства по Програма „Еразъм +“, каквито са били предоставени на ответника. За да бъде сключен договор по програма „Еразъм +“, кандидати (които при сключен договор за финансова подкрепа се наричат координатори) подават проектни предложения в рамките на отворени процедури за кандидатстване. При подаване на проекта, координаторът - кандидат посочва и чуждестранните партньори (организации учредени в различни държави в ЕС), с които ще изпълнява проекта. Последните от своя страна дават своето съгласие за участие в проекта с нарочни мандатни писма. Това са и задължителни условия в рамките на програмата. Всеки подаден проект подлежи на преценка за административно съответствие (т.е. дали са подадени всички необходими документи, декларации и пр.). Проектите, преминали проверка за административно съответствие, биват подложени на качествена оценка. Съответно, за проектите получили най - високи оценки при качественото оценяване биват сключвани договори за безвъзмездна финансова подкрепа. Оценката на проектите се извършва при правилата установени от ЕК в рамките на ръководствата за Националните агенции и Насоки за качествена оценка от Националните агенции (също предоставени от ЕК).

Ищецът твърди, че за да оцени възможно най - безпристрастно проектите и за да спази изискванията на Насоките за качествена оценка от Националните агенции, ЦРЧР е извършил подбор на външни оценители, с които са сключени рамкови договори. Оценителите са длъжни при получаване на проект за оценка да подпишат и предоставят декларации за липсва на конфликт на интереси, съобразно чл. 57 от Финансовия регламент на ЕС /Регламент №966/2012/. Реципрочно задължение, за уведомяване на Националната агенция е установено и за кандидатите - координатори и потенциални бенефициенти. При наличие и дори при съмнение за конфликт на интереси в рамките на процедурата по предоставяне на безвъзмездни средства или при изпълнението на проекта, те следва да адресират сигнал до Националната агенция.

При липса на конфликт на интереси, проектът бива оценен, а при поставена висока оценка, се сключва и договор за финансова подкрепа при специалните и общите условия на ЕК.

При следване на гореописаната процедура Сдружение "П.М.Е." на 15.02.2018 г. подава по пощата проектно предложение № 2018-1-BG01-KA105-047799, с посочена от координатора единствена партньорска организация  Е.S.Р. Ltd., представлявано от Д.К..

Твърди се, че проектът е преминал през административна оценка и при установено административно съответствие е бил придвижен за качествена оценка, като е бил оценен от външен оценител А.Д. П. /П./ и М.С.. Двамата оценители декларират липсата на конфликт на интереси. След получените точки за качествена оценка на проекта на 31.05.2018г. между ищеца и ответника е бил сключен договор  за финансова подкрепа №2018-1-BG01-KA105-047799. Било е извършено авансово плащане в размер на 25 920евро от ЦРЧР към ответника, съставляващо 80% от максималния размер на безвъзмездните средства  и балансово плащане след представяне на краен отчет и при нужните предпоставки. Авансовото плащане е било извършено на 04.06.2018г. В хода на изпълнение на договора били установени факти, пораждащи основателни съмнения за наличие на конфликт на интереси в рамките на процедурата по предоставяне на безвъзмездните средства. Установено е, че между оценителя А.П. и ЦРЧР са сключени два договора за извършване на качествена оценка на проектни предложения, както следва:

- Договор № ЧР-02-39/09.03.2017г. с предмет оценка на проектни предложения по Програма „Еразъм+“ за 2017 г.

- Договор № ЧР-02-94/14.03.2018 г. с предмет оценка на проектни предложения по Програма „Еразъм+“ за 2018 г„ 2019 г. и 2020 г.

По силата на тези договори ЦРЧР възлага, а А.П. приема и се задължава да извърши оценка на проектни предложения по Програма „Еразъм+” за 2017, 2018, 2019 и 2020 селекционни години на Европейския съюз, съгласно условията договорите и при спазване на Етичните правила на оценителя. Част от разписаните задължения на оценителя са да поставя качествена оценка на възложените проектни предложения, като отразява своите оценки и коментари в разработения и представен от ЕК онлайн инструмент за експертна оценка (ОЕЕТ) и в съответствие с Ръководството за оценители.

Твърди се, че на 13.03.2018 г. г-жа П. прехвърлила всички свои дружествени дялове, както и управлението на дружеството А.П.К.ЕООД, с ЕИК: ********, в което до този момент е била управител и едноличен собственик на капитала на лицето В.Д.К., който съгласно официална информация от Е.Е.е баща на лицето Д.К. - в последствие съпруг на оценителката А.П.. Следва да се обърне внимание, че Център за професионално обучение „П.“ към А.П.К.ЕООД е самостоятелен кандидат по проектно предложение с партньор Е.S.Р. Ltd. за безвъзмездно финансиране, което впоследствие е одобрено за финансиране и включено в резервен списък на кандидатите. Оценител по процедурата е отново г-жа П.. ЦРЧР приема, че са налице обективни данни, че между г-жа А.П. и г-н Д.К. в посочения период са съществували такива взаимоотношения в рамките на техния личен и семеен живот, които са опорочили безпристрастното и обективно оценяване, а в последствие и сключване на процесния проект и договор.

Твърди се, че е била предприета процедура по възстановяване на отпуснатите средства. Краен отчет не е подаден от координатора, респ. липсват доказателства за изпълнение на изрично установените договорни задължения от страна на ответника по отчитане и реално разходване на предоставеното авансово плащане. Т.е. не може да се установи дали въобще са осъществени заложените по проекта дейности и за какво са направени разходи, ако въобще такива има. От това следва и липсата на изпълнение на договорните задължения, представляващо самостоятелно основание за прекратяване на договора.

Ищецът претендира исковите суми на отпаднало основание, като подлежащи на възстановяване.

При условията на евентуалност спрямо него се претендират сумите като обезщетение под формата на претърпени загуби. Поддържа, че длъжникът дължи и обезщетение в размер на законната лихва от деня на изпадането си в забава. Същата следва да се изчисли най - късно от 31.08.2020 г. - денят , посочен като крайна дата за възстановяване на процесиите суми съгласно писмо изх. № KA105/Youth-227/4 от 30.07.2020 г. от Координатора.

Ответникът Сдружение „П.М.Е.“, не е депозирал писмен отговор на исковата молба по реда и в срока на чл.131, ал.1 от ГПК.

С оглед твърденията на страните и събраните доказателства по делото, съдът намира за установено следното от фактическа страна.

От приетите по делото писмени доказателства се установява, че ищеца „Център за развитие на Ч.Р.”, БУЛСТАТ ********* е държавно учреждение, създадено с Постановление № 277 от 6 декември 2013 г. на Министерския съвет, обн. ДВ бр. 107, от 13.12.2013 г. и е създаден като административна структура по чл. 60, ал. 1 от Закона за администрацията. Съгласно Правилника за устройството и дейността на Центъра за развитие на Ч.Р. (Обн. -ДВ, бр. 107 от 13.12.2013 г., изм. и доп., бр. 51 от 28.06.2019 г.), приет с ПМС № 277 от 06.12.2013 г., Центърът е юридическо лице по чл. 60 от Закона за администрацията-второстепенен разпоредител с бюджет към министъра на образованието и науката със седалище и адрес на управление: гр. София 1000, район „Средец”, ул. „*********. Дейността на Центъра се финансира със средства от държавния бюджет, средства от бюджета на Европейския съюз и други собствени приходи. ЦРЧР е Националната агенция по програма „Еразъм +“ на Европейския съюз.

Ответникът Сдружение "П.М.Е.", ЕИК ****** е юридическо лице с нестопанска цел, регистрирано по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел.

            „Център за развитие на Ч.Р.” е Националната агенция за България по програма „Еразъм +“ на Европейския съюз. В това си качество ЦРЧР администрира подадените проектни предложения и сключени договори за финансова подкрепа по Програма „Еразъм +“, като отчита дейността си изцяло пред Европейската комисия /ЕК/, като пряко финансиращ орган и принципал на Програма „Еразъм +“. Тя е програма за изпълнение на проекти в областта на образованието, обучението, младежта и спорта и е създадена с Регламент (ЕС) № 1288/2013 на Европейския Парламент и на Съвета от 11 декември 2013 г. Финансирането по програмата се предоставя директно от Европейската комисия /ЕК/ на Националните агенции за изпълнение на конкретни проекти, подадени и одобрени, съобразно правилата и договорите по програмата, изготвени и одобрени от ЕК. Програма „Еразъм +“ не е оперативна програма, средствата по нея не се предоставят от фондовете съобразно чл. 1, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, а националните агенции, вкл. ЦРЧР нямат качество на управляващи органи. Всички договори за финансова подкрепа сключени по Програма „Еразъм +“ са по специални и общи условия, предоставени от ЕК, с облигационен характер са, и са задължителни и обвързващи, както за Националната агенция, така и за всички координатори и бенефициенти по договорите.

След одобряване на проекта, на 31.05.2018 г., между „Център за развитие на Ч.Р.” /ЦРЧР/, в качеството си на Национална агенция по Програма „Еразъм +“ и Сдружение „П.М.Е.“, в качеството си на координатор е сключен договор за финансова подкрепа № 2018-1-BG01-KA105-047799 от 31.05.2018 г. Със сключването на договора е одобрено и участието на партньорската организация - бенефициент Е.S.Р. Ltd., представлявана от лицето Д.К..

Съгласно чл. 1.4.2. и чл. 1.4.5. от договора, е уговорен и механизмът на плащането по договора, а именно чрез извършване на авансово плащане от ЦРЧР към Координатора, в размер на 25 920.00 евро (двадесет и пет хиляди деветстотин и двадесет евро), които съставляват 80 % от максималния размер на безвъзмездните средства и балансово плащане след представяне на краен отчет и ако са налице предпоставки за балансово плащане.

Авансовото плащане в размер на 25 920.00 евро е извършено от страна на ЦРЧР към Сдружение „П.М.Е.“ на 04.06.2018 г., което е видно от банково извлечение за извършено нареждане за банков превод № 91/07.06.2018 г., по банковата сметка представена от координатора.

В хода на изпълнение на договора, Националната агенция извършва и редица проверки и одити, на място и по документи в съответствие с чл. 11.27 от Общите условията към договора. В рамките на периода май — август 2018 г., компетентната дирекция в ЦРЧР - Дирекция „Акредитация, мониторинг и проверки“ /АМП/ извършила проверка на място по конкретен проект, по който чуждестранен партньор е дружеството „L.М.С.2000“ Ltd /Лондон мобилити къмпани 2000/, представлявано от Д.К., след което разширява проверката си по отношение на оценителя А.Д. П. и лицето Д.К.. Установените факти и възникналите съмнения са изложени в Докладна записка вх. № ПМКН-03-51/1 от 11.09.2018 г., на Дирекция „АМП“, при ЦРЧР адресирана до Изпълнителния директор на Центъра.

В периода май - август 2018 г., са направени и мониторингови визити на проекти, при които чуждестранните партньори са „L.М.С.2000“ Ltd /Лондон мобилити къмпани 2000/ и „Е.S.Р.“ Ltd /Ю.С.П./, двете дружества регистрирани в Лондон и с управител Д.В.К.. В хода на тези проверки и след справки в системата на ЕК “EplusLink” (система за администриране на проекти по Еразъм +, предоставена от ЕК), са установени факти, които дали основание за съмнение за наличието на свързани лица и конфликт на интереси между бенефициентите, чуждестранните партньори по тези проекти и един от оценителите на проектните предложения, а именно оценителя А.П.. между оценителя А.П. и ЦРЧР са сключени два договора за извършване на качествена оценка на проектни предложения, както следва: Договор № ЧР-02-39/09.03.2017 г. с предмет оценка на проектни предложения по Програма „Еразъм+“ за 2017 г. и Договор № ЧР-02-94/14.03.2018 г. с предмет оценка на проектни предложения по Програма „Еразъм+“ за 2018 г., 2019 г. и 2020 г. По силата на посочените договори ЦРЧР възлага, а А.П. приема и се задължава да извърши оценка на проектни предложения по Програма „Еразъм+” за 2017, 2018, 2019 и 2020 селекционни години на Европейския съюз, съгласно условията договорите и при спазване на Етичните правила на оценителя. Част от разписаните задължения на оценителя са да поставя качествена оценка на възложените проектни предложения, като отразява своите оценки и коментари в разработения и представен от ЕК онлайн инструмент за експертна оценка (ОЕЕТ) и в съответствие с Ръководството за оценители.

На 13.03.2018 г. г-жа П. прехвърлила всички свои дружествени дялове, както и управлението на дружеството А.П.К.ЕООД, с ЕИК: ********, в което до този момент е била управител и едноличен собственик на капитала на лицето В.Д.К., който съгласно официална информация от Е.F.е баща на лицето Д.К. - в последствие съпруг на оценител ката А.П.. Център за професионално обучение „П.“ към А.П.К.ЕООД е самостоятелен кандидат по проектно предложение с партньор Е.S.Р. Ltd. за безвъзмездно финансиране, което впоследствие е одобрено за финансиране и включено в резервен списък на кандидатите. Оценител по процедурата е г-жа П.. От установените по-горе обстоятелства, ЦРЧР приело, че са налице обективни данни, че между г-жа А.П. и г-н Д.К. в посочения период са съществували такива взаимоотношения в рамките на техния личен и семеен живот, които са опорочили безпристрастното и обективно оценяване, а в последствие и сключване на процесния проект и договор.

С писмо с изх. № KA-105/Youth-227/l от 15.02.2019 г„ изпратено с препоръчана поща на 19.03.2019 г. и идентично писмо на 16.04.2019 г. договорът бил окончателно прекратен. Ведно с второто писмо е задействана и процедурата по искане на средствата за възстановяване, съобразно чл. 11.26. от Общите условия към договора като съгласно II.25.4. от Общите условия към договора Националната агенция е изразила и намерението си да намали безвъзмездните средства в размер на сто процента. До координатора е изпратено и писмо изх. № КА- 105/Youth-227/4 от 30.07.2020 г., с искане за възстановяване на дължимата сума по настоящия договор, явяваща се направеното до момента авансово плащане в размер на 25 920.00 евро като е посочена конкретна банкова сметка ***.08.2020 г. за възстановяване на средствата.

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

По иска с правно основание 55, ал. 1, предл. 3 от ЗЗД.

Съдът намира иска за допустим и основателен, по следните съображения.

            За да бъде уважен иск с правно основание по чл. 55, ал. 1, предл. 3 ЗЗД е необходимо наличието на две предпоставки: 1) получаването на нещо от обогатилото се лице - ответника, което му се дава от обеднялото лице-ищеца и 2) отпадане на основание за получаването, съгласно хипотезата на чл. 55, ал. 1, предл. 3 ЗЗД.

По конкретния казус ищецът следва да докаже, че е заплатил на ответника, посочения в исковата молба размер на уговорената сума по договор  за финансова подкрепа №2018-1-BG01-KA105-047799, съгласно чл. І.4.2 и чл. І.4.5, а именно 25 920 евро, представляващи 80% от максималния размер на безвъзмездните средства по Програма „Еразъм+“. От събраните по делото писмени доказателства, а именно нареждане за презграничен превод от 07.06.2018 г. на Банка ДСК ЕАД, е видно, че сметката на ответника Сдружение „П.М.Е.в Р.Б.ЕАД е била заверена с процесната сума, а именно 25 920 евро. Това означава, че се касае се за разместване на имуществени блага - парични суми, които са излезли от правната сфера на ищеца „Център за развитие на Ч.Р.“ и са постъпили в тази на ответника Сдружение „П.М.Е..

На следващо място правната характеристика на втората изискуема предпоставка за възникване на извъндоговорното право на вземане за неоснователно обогатяване показва, че тя се основава на отпадането на основанието за получаването на тези плащания от ответника. В тази насока съдът намира, че в чл. II.5 от Приложение I - Общи условия към договора, е дадена дефиниция на конфликта на интереси, за целите на договора и са указани императивните задължения на всеки бенефициент при наличие на съмнение за конфликт на интереси, а именно: „Конфликт на интереси“: положение, при което безпристрастното и обективно изпълнение на договора от бенефициент е опорочено по причини, свързани със семейството, емоционалния живот, политическата или националната принадлежност, икономически интерес или всякакъв друг интерес, който се споделя от Комисията или от трета страна и е свързан с предмета на договора.

В допълнение в общите условия са дадени дефиниции и за термините нередност и свързани лица, както следва:

„Нередност“: всяко нарушение на разпоредба на правото на Съюза, което произтича от действие или бездействие на бенефициент и което засяга или ще засегне бюджета на Съюза.

„Свързано лице“: всяко лице, което има правото да представлява бенефициента или да взема решения от негово име.

В „ЧЛЕН II. 5 — КОНФЛИКТ НА ИНТЕРЕСИ - 5.1 е предвидено, че бенефициентът взема всички необходими мерки, за да предотврати наличието на конфликт на интереси, както и според 5.2 бенефициентът уведомява незабавно Комисията за всяка ситуация, която представлява конфликт на интереси или която има вероятност да доведе до конфликт на интереси. Той незабавно предприема всички необходими мерки за коригиране на тази ситуация. Комисията може да извърши проверка, за да се увери, че предприетите мерки са подходящи, както и да изиска да бъдат предприета допълнителни мерки в конкретен срок.

С подаденото проектно предложение KA105/Youth-227/31.05.2018 г. ответникът е предложил партньорската организация Е.S.Р. Ltd, c управител лицето Д.К.. Предложението тази организация да бъде партньор в изпълнявания проект следва нейното съгласие, предоставено с нарочно писмо. По този начин, чрез предлагане и одобрение на посочената организация като партньорска по проекта, част от финансирането по същия неминуемо следва да бъде предоставено и на посоченото чуждестранно дружество, представлявано от лицето Д.К.. В този смисъл партньорската организация също придобива качеството на бенефициент на безвъзмездни средства от бюджета на Съюза. Оттук следва извод, че както партньорката организация, която е предварително избрана от координатора - кандидат, така и самият координатор, в качеството им на бенефициенти, са имали задължение да уведомят Националната агенция за създалите се условия на конфликт на интереси с оглед личните отношения на А.П. и Д.К.. Уведомяването е следвало да бъде направено чрез координатора, при спазване на условията на чл. 1.6 от Специалните условия на договора.

Съдът намира, че  неинформирането на Националната агенция за възникналия конфликт на интереси представлява нарушение на чл. II.5 от Общите условия на договора, тъй като от гореизложената фактическа обстановка става видно, че лицата А.П. и Д.К. са свързани лица. В тази насока са и представените 2 бр. удостоверения за съпруг и родствени връзки от 28.10.2021 г., издадени от Столична община, от които е видно, че лицата са съпрузи.

От изложеното следва извод, че основанието за получаването на претендираните суми е отпаднало произтича от обстоятелството, че към момента на подписване на договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ е съществувал такъв порок по отношение на процедурата по сключването му, а именно наличие на конфликт на интереси, който налага прекратяването на договора и развалянето му с обратна сила. Затова съдът намира иска за доказан по основание и размер.

            С оглед извода за основателност на главния иск съдът намира за основателен и акцесорния иск по чл. 86 от ЗЗД. Сумата в размер на 25 920 евро е дължима ведно със законната лихва, считано от поканата за плащане от 31.08.2020 г. до депозиране на исковата молба на 16.02.2021 г., която според изчисление с лихвен калкулатор е в размер на 2 393.94 лв., както и от депозиране на исковата молба до окончателното изплащане.

            Съдът намира, че с оглед основателността на главните искове не следва да се произнА.по евентуалните искове.

            С оглед изхода на делото и искането на ищеца за присъждане на разноски по реда на чл. 78, ал. 1 от ГПК, съдът намира същото за основателно за сума в размер на 4 584.57 лв., представляващи държавна такса и платено адвокатско възнаграждение.

Воден от горното, съдът

 

РЕШИ:

 

ОСЪЖДА Сдружение „П.М.Е. ЕИК ******, със седалище и адрес на управление гр. София, ул. **********, на основание чл. 55, ал. 1, предл. 3 от ЗЗД, да заплати на „Център за развитие на Ч.Р.“ Булстат *********, адрес гр. София, ул. *********ет. 4, чрез Адвокатско дружество Н.И.З., чрез адв. В.Г., сума в размер на 25 920 евро, получена по Договор за отпускане на финансова подкрепа №2018-1-BG01-KA105-047799 от 31.05.2018г., платена на отпаднало основание, ведно със законната лихва за забава за периода 31.08.2020 г. до депозиране на исковата молба на 16.02.2021 г., в размер на 2 393.94 лв., както и от депозиране на исковата молба на 16.02.2021 г. до окончателното изплащане, както и да заплати разноски в размер на 4 584.57 лв.

            Решението подлежи на обжалване пред Софийски апелативен съд в двуседмичен срок от връчването му на страните.

 

                                                                                               Съдия: