Протокол по дело №55770/2021 на Софийски районен съд

Номер на акта: 716
Дата: 1 февруари 2023 г. (в сила от 1 февруари 2023 г.)
Съдия: Владимир Станчев Кънев
Дело: 20211110155770
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 29 септември 2021 г.

Съдържание на акта


ПРОТОКОЛ
№ 716
гр. София, 27.01.2023 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 38 СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и седми януари през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:ВЛАДИМИР СТ. КЪНЕВ
при участието на секретаря И.Н. М. С.
Сложи за разглеждане докладваното от ВЛАДИМИР СТ. КЪНЕВ
Гражданско дело № 20211110155770 по описа за 2021 година.
На именното повикване в 09:24 часа се явиха:


ИЩЕЦЪТ „У. Г.“ ЕООД, уведомен, представлява се от адв. Р.,
преупълномощен от адв.К., с пълномощно от днес.
ОТВЕТНИКЪТ Р. С. В., уведомена, не се явява, представлява се от
адв. Д., с пълномощно по делото.

Страните /поотделно/: Да се даде ход на делото.

СЪДЪТ
ОПРЕДЕЛИ:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО
ДОКЛАДВА молба на ответника от 28.09.2022 г., съобразно указанията
на съда, дадени в предходно съдебно заседание.
Адв. Д.: По отношение на депозираната от мен молба на 28.09.2022 г.,
уточнявам накратко: лицата, посочени в молбата са насочени към ищеца за
сключване на застрахователен договор „Живот“, с предоставяне на
1
съответната полица. Тези лица се обърнаха към мен и ме уведомиха, че
въпреки, че са получили вноски за периоди от три до шест месеца не са
получили от ищеца-застраховател полици по застрахователния договор. По
тази причина тези лица са поискали от застрахователя да им върне внесените
суми.
Адв. Р.: Във връзка с днес направеното изявление на другата страна,
считам, че на първо място се правят неотносими твърдения, а на второ място
се навеждат нови такива едва в днешното съдебно заседание. Намирам, че
тези договори са неотносими. Има прекратяване на застрахователен договор и
съгласно споразумението, сключено между брокера и посредника се дължи
връщане на цялата сума, получена като застрахователна премия от страна на
ответника.

СЪДЪТ
ОПРЕДЕЛИ:
ПРИЛАГА към делото представените в предходно съдебно заседание
от ответника доказателства. Същите ще се ценят по същество.

СЪДЪТ пристъпва към събиране на гласни доказателствени средства,
чрез разпит на допуснат свидетел.
Снема самоличността на свидетеля:
К. К. К., неосъждан, без дела и родство със страните.
СЪДЪТ предупреди свидетеля за наказателната отговорност по чл.290,
ал.1 от НК. Същият обеща да каже истината.

Свидетел К. на въпроси на адв. Р.: Имал съм и в момента имам
отношения с „У.Г.“ ЕООД. В момента съм оперативен и бизнес директор на
дружеството за България. Отговарям за всички линии на бизнес на
дружеството за България и за Македония. Отговарям за цялата
администрация, за отделите, които са свързани с продажба. Аз съм връзката
между българската страна, това което се случва и словашките собственици.
Заемам тази длъжност от 07.04.2020 г. Преди това бях Директор - Брокер в
„М.Ю. Д.А.К. – к. Б.“, като отговарях за всички външни партньорства на
2
компанията. Познавам ответника. Запознахме се при съвместното
партньорство с „У. Г.“ ЕООД, защото „М. Ю. Д.А.К. – к. Б.“ бяха ключов
партньор и още са ключов партньор на ищеца. Работейки заедно се
запознахме по събития, които бяха общи. С Р. В. не се познавам лично. Зная
за нея покрай продажбите, които правеха в „У. Г.“ ЕООД. Известен ми е
случаят. Като човек, отговарящ за външните партньорства на „М. Ю. Д.А.К. –
клон Б.“ през 2019 г. излезе едно има Р. В., което виждахме доста често, като
собственик на продажбите, както и кореспонденцията ни „У. Г.“ ЕООД. Още
през 2018 г. името на Р. В. се появи в работата ми, а през 2019 г. продажбите,
станали с нейно съдействие се оказаха значителни. Работа на Р. В. бе да
насочва клиенти към брокера „У. Г.“ ЕООД, който от своя страна подготвя
договорите със застрахователя „М. Ю. Д.А.К. – к. Б.“. Затова, че тя насочва
клиенти получава възнаграждение. Възнаграждението в „У. Г.“ ЕООД се
определя от позицията, която лицето заема в компанията. По това време
имахме между 300 и 400 посредници. Всичко беше на база граждански
договори. Самата стратегия и концепция на компанията е да дава възможност
на абсолютно всеки да може да се докосне до този бизнес. Това означава, че
всеки един човек, без значение от възрастта, предишен опит, етническа
принадлежност, вяра и всичко останало може да се присъедини към
компанията и да започне да се учи да прави бизнес. Организираме месечни
семинари, на които запознаваме потенциалните нови хора с начина на работа,
продуктите, които предлагаме, с ноу хау и с история на компанията. След
преминаването на въпросните семинари всеки един човек има правото да
вземе решение дали да стане партньор с ищеца и дали да подпише граждански
договор. Договорът се нарича договор за посредничество, като към този
момент имаше два вида посредници – едните, които бяха на граждански
договор и заради ограничения в Кодекса на застраховането имаше такива,
които бяха на трудов договор, но те бяха много малък брой. Р. В. не беше
сред тях. След подписване на въпросното споразумение или договор всеки
един от кандидатите, който иска да започне партньорство с нас следва да
предостави набор от документи: лична карта, копие на лична карта, оригинал
на свидетелство за съдимост и удостоверение за IBAN, където да изплащаме
възнаграждението, с което и ние виждаме дали човекът реално има правото да
се занимава с такъв бизнес. След това следва обучение. Помагаме на хората
да познават продуктите, да знаят как да ги предлагат, за да могат да насочват
3
клиенти. Единственото, което се вижда като представител на компанията е
моят подпис и печата на компанията върху договорите. Договорите
обикновено са типови. Доколкото си спомням Р. В. беше на типов договор.
Съдържанието на типовия договор има графа възнаграждения, права и
задължения на партньора, права и задължения на подписващия договора. В
договора има прикрепен кариерен и бизнес план за позицията, и в момента не
мога да се сетя дали тогава имаше анекс за GDPR. В самия договор е
написано точно и ясно, в зависимост от позицията на човека в нашата
кариера как се образува възнаграждението му и какво възнаграждение
получава. По типов договор възнаграждението се определя в зависимост от
позицията. Имаме три търговски позиции, за които партньорите на
компанията получават възнаграждения единствено и само за насочване на
клиенти. Имаме две мениджърски позиции, от които нагоре всеки един от
партньорите получава възнаграждение за личните си насочени клиенти и
насочени от екипа му. Доколкото си спомням В. беше на позиция М1 –
мениджър, което е по-ниската от две мениджърски позиции. Имаме вътрешна
точкова система, защото предлагаме стотици продукти. Целта на вътрешната
точкова система е да унифицира и да направи по-лесно разбирането на
възнаграждението, и получаването на възнаграждение. Когато насочи клиент,
който е сключил застрахователна полица за застраховка „Живот“ към „М. Ю.
Д.А.К. – клон Б.“ се получават 37,5 точки, които са на стойност 1000 лева.
Тези 1000 лева за лична продажба се изплащат на 14 лева на точка. Това е
моделът на работа. Ако 1000 лева е стойността на застрахователния договор
за една година, лица на позиция М1 получават 14 по 37,5 бруто в лева.
Системата е новост на пазара в България, защото се изплаща авансово
комисионна, възнаграждение за първите две години. Всеки посредник
получава възнаграждение по горния случай за две години напред. Изплащаме
това обезщетение. Моделът е изпитан в Словакия преди да бъде изпитан в
България. В договорите е записано, че ако клиентите спрат да плащат в
първите две години, независимо от причината, партньорът или човекът, който
насочва дължи реципрочно комисионната, която е останала. Давам пример:
Ако аз съм клиент, който е сключил полица с посредничеството на „У. Г.“
ЕООД, чрез М. Ю. Д.А.К. – к. Б.“ и ме е насочил В., изплащаме на В. цялото
възнаграждение за първите две години по тази полица. Аз плащам шест
месеца, след което спирам да плащам полицата, без значение по каква
4
причина, В. като човек, който е получил авансово парите за първите две
години следва да възстанови на брокера – на „У. Г.“ ЕООД 18/24 от сумата в
този пример. Ако съм плащал 12 месеца, партньорът дължи 12/24. Когато
полицата отпадне „У. Г.“ ЕООД трябва да възстанови същата сума към „М.
Ю. Д.А.К. – клон Б.“, защото комисионната е изплатена авансово за първите
две години. Системата работи така: „М. Ю. Д.А.К. – к. Б.“ изплаща авансово
към „У. Г.“ ЕООД за първите две години. „У. Г.“ ЕООД изплаща авансова за
двете години на партньорите. Когато процесът прекъсне някъде „У.Г.“ ЕООД
следва да възстанови сумата на „М. Ю. Д.А.К. – к. Б.“, за което сме
получавали нееднократно писма. Имаме си всеки месец таблици за кои суми
трябва да се възстановяват и на каква стойност са те. Тази система се прилага
и тогава, когато застрахованият е спрял да плаща по причини, за които
отговоря застрахователят. В конкретния случай и като цяло брокерът „У. Г.“
ЕООД не отговаря за оформянето и събирането на документи. Документите
се вкарват в системата и се плащат към КФН, когато има нужда от това
когато бъдат събрани от страните, които трябва да ги предоставят, техните
мениджъри и бъдат представени на компанията. След семинарите и след
събирането на документите, същите се предават или в централата на
компанията, с подписан договор, със всички документи, за да може да бъде
въведен в нашата вътрешна система или мениджърът на човека носи тези
документи, подписани от въпросния партньор на компанията. Това може да
се случи по всяко време, на всяко място. Може да не е била в компанията.
Договорът на В. е подписан по спомен през 2018 г. Лицето на компанията за
връзка в г-жа В. може да е получило от нас договор, да се е свързало с нея, тя
да го е подписала и лицето да го е върнало при нас. Може да е даден на нея,
за да помисли дали да го подпише. Не е задължително условие да се подпише
в офиса. Всички договори, подписани от В. са прекратени преди
двугодишния срок. Получихме документи от адв. Д., която представлява
ответника. Получихме документи, с които клиентите заявяват, че искат да им
бъдат възстановени абсолютно всички суми. Поискаха си парите, защото не
са им предоставени документи за подписване - застрахователна полица. „М.
Ю. Д.А.К. – к. Б.“ предоставя полиците на „У. Г.“ ЕООД. „У. Г.“ ЕООД със
съдействието на своите партньори има ангажимент, заедно с партньора да
връчат полиците за подпис на клиентите. В много редки случаи се оказва, че
клиентът не може да бъде намерен по никакъв начин. През 2020 г., заради
5
въпросния случай с Р. В. и заради „Ковид“ това, което се наложи да направи
„У. Г.“ ЕООД е да въведе изцяло електронен процес по подписване и
сключване на полици. Действително на част от клиентите не са били
предоставени полиците. Отговорен е човек от компанията и човек, който ги
насочва. Тя е трябвало да съдейства при подписване на полиците. В този
момент не съм бил част от „У. Г.“ ЕООД. Не мога да потвърдя дали е оказано
съдействие за връчване на полицата. Всеки един партньор на компанията „У.
Г.“ ЕООД, който е подписал договор е наясно с начина за изплащане на
комисионна. Когато полицата отпадне, не се плаща. Когато клиентът е
починал тези пари са дължими. Разликата от момента, в който е спрял да
плаща до втората година е дължима.
Независимо по каква причина спре да се изплаща полица, то премията
се сторнира от застрахователя към посредника до крайния получател, който
следва да я върне. Първият начин за уведомяване на задълженото лице е чрез
нашата вътрешна система, с която всеки работи и има достъп. Там се вижда
във всеки един месец, на 15-то число дали въпросният партньор на
компанията има да взема или има да дава и колко. След което по договор
всеки един човек, който има да възстановява средства на „У. Г.“ ЕООД 27
/двадесет и седем/ месеца, след датата на последната полица компанията го
уведомява, че той е длъжник и че следва да възстанови сумата, след
последното плащане по полицата. Посредникът получава писмо, в което най-
любезно го каним, в двуседмичен срок да се свърже с нас. Двадесет и седем
месеца са защото са 24 месеца, в които клиентът може да си плаща.
Процедурата на „М. Ю. Д.А.К. – клон Б.“ е че полицата отпада на третия
месец, след като не е платена, което означава още 60 и още 30 дни и става 27.
На адв. Д.: Към 2018 г. „У. Г.“ ЕООД работеше с 300-400 посредници.
През 2020 г. броят на посредниците беше малко над 330. През 2020 г., в
началото отговарях само за трима души, след които не беше В.. В края на
годината броят на лицата се увеличи, но доколкото си спомням В. вече не
беше активна.

Поради изчерпване на въпросите към свидетеля, същият се свободи от
залата.

6
Адв. Р.: Поддържам искането за допускане на ССчЕ.
Адв.Д.: Оспорвам изчисленията. Моля за срок, в който да представя
въпроси съм ССчЕ.

СЪДЪТ
ОПРЕДЕЛИ:
ДОПУСКА ССчЕ, при депозит от 550, вносим от ищеца в 7-дневен
срок.
ПЕРСОНАЛНО назначение след депозит.
ДАВА 5-дневен срок на ответната страна за представяне на въпроси към
ССчЕ.

Адв.Д.: Моля за препис от протокола от днешното съдебно заседание.

Страните /поотделно/: Нямаме други доказателствени искания.

За събиране на доказателства,
СЪДЪТ
ОПРЕДЕЛИ:
ОТЛАГА и НАСРОЧВА делото за 31.03.2023 г. от 9.40 часа, за когато
страните редовно уведомени.

Протоколът е изготвен в съдебно заседание, което приключи в 10.28
часа.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
Секретар: _______________________
7