Решение по дело №48/2017 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 100
Дата: 19 юни 2017 г. (в сила от 15 септември 2017 г.)
Съдия: Иглика Василева Жекова
Дело: 20177220700048
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 февруари 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е    95

 

Гр. Сливен, 19.06.2017 г.

 

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в публично заседание на тридесети май две хиляди и седемнадесета година в състав:

 

Административен съдия: Иглика Жекова

 

при участието на прокурора ………………..

и при секретаря Н.Й., като разгледа докладваното от съдия Иглика Жекова административно дело № 48 по описа на Административен съд гр. Сливен за 2017 година, за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във вр. с чл. 17 ал. 8 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (ЗСПЗЗ).

Образувано е по жалба от Община Котел, представлявана от Кмета на общината срещу отказ за издаване на заповед по чл. 17 ал. 8 от ЗСПЗЗ, обективиран в писмо изх. № 66-1625/29.03.2016 г., издадено от С. М. – Д. на Дирекция „Поземлени отношения и комасация” при Министерството на земеделието и храните.

В жалбата и уточняващата молба на оспорващия се твърди, че с атакувания акт Директорът на Дирекция „Комасация и поземлени отношения” при МЗХ се е произнесъл с изричен отказ да се издаде административен акт, с който да се преработи Картата на възстановената собственост на землището на с. Кипилово, с което да бъде отстранена явна фактическа грешка в тази карта. Твърди се, че административният акт е постановен от некомпетентен административен орган, поради което произнасянето е нищожно. Нарушен бил и материалният закон, тъй като в случая били налице всички основания за издаване на заповед по чл. 17 ал. 8 от ЗСПЗЗ, в която връзка собствеността върху земята и административните процедури по предоставянето й в собственост нямали нищо общо с наличието или липсата на явна фактическа грешка в картните материали за съответната територия. Моли съда за отмяна на оспорения акт.

В открито съдебно заседание оспорващият, чрез упълномощен адв. Ст. Р. *** поддържа жалбата и моли съда да я уважи, като обяви отказа за нищожен, алтернативно – да го отмени като незаконосъобразен. Директорът на Дирекция „Комасация и поземлени отношения” при МЗХ не разполагал с компетентност, поради липса на оправомощаване от страна на министъра на земеделието и храните. Като довод за незаконосъобразност се позовава на констатациите на изготвената съдебно – техническа експертиза, от която категорично се установявало наличието на предпоставките по чл. 26 ал. 2 от ППЗСПЗЗ за допускане на исканата поправка на Плана за земеразделяне и Картата на възстановената собственост. Претендира направените по делото разноски.

В открито съдебно заседание административният орган Директор на Дирекция „Комасация и поземлени отношения” при МЗХ, редовно и своевременно призован, не се явява и не се представлява. В писмено становище заявява, че обжалваното писмо не е индивидуален административен акт, а имало разяснителен характер относно възможността Кметът на Община Котел да поиска разделянето на имот № 089072, както и необходимостта проектът за делба на общинския имот да се представи в общинската служба по земеделие за отразяване в Картата на възстановената собственост. Цитира чл. 32 от Устройствения правилник на МЗХ, визиращ функциите на Дирекция „Комасация и поземлени отношения”, както и твърди, че писмото е издадено на основание чл. 2 ал. 7 от Устройствения правилник на областните дирекции „Земеделие”. Моли, в случай че се приеме жалбата за допустима, да бъде отхвърлена от съда като неоснователна.

Въз основа на всички събрани по делото доказателства, съдът прие за установена следната фактическа обстановка:

На 18.03.2014 г. Общински съвет Котел приел Решение № 438, с което упълномощил кмета на общината да подаде заявление до ОС „Земеделие” за започване на процедура за поправка на явна фактическа грешка по реда на чл. 17 ал. 8 от ЗСПЗЗ и чл. 26 ал. 1 от ППЗСПЗЗ за общински поземлен имот с идент. 089072 по КВС на с. Кипилово, находящ се в м. „Съклъка”, с площ 20.795 дка, трайно предназначение на територията: земеделска, начин на трайно ползване – пасище, мера, ІХ категория. По повод писмо изх. № 04-07-13/20.11.2014 г. на Кмета на Община Котел и писмо изх. № РД-06-0482/20.02.2015 г. на Директора на ОД „Земеделие” – Сливен комисия от експерти при ОСЗ – Котел извършила проверка и констатирала наличие на жилищни сгради в имот с № 089072 по КВС на с. Кипилово, общ. Котел с НТП – пасище/мера, с площ 20.795 дка, публична общинска собственост. Резултатите от проверката били обективирани в съставен на 17.03.2015 г. Констативен протокол, съгласно установяванията в който сградите се намират в северната част на имота, граничеща с регулацията на селото, точното местоположение на същите може да се установи чрез геодезическо заснемане, като съществуват предпоставки за наличие на явна фактическа грешка в тази част на КВС. Изготвен бил План за отстраняване на явна фактическа грешка в КВС на с. Кипилово, общ. котел в обхват на ПИ № 089072. Съгласно Обяснителната записка към плана, в северната част на поземлен имот № 089072, граничеща с населеното място, се намират застроени имоти с материализирани граници и построени сгради, разположени в 7 бр. дворни места, със съответни административни адреси, на които е извършено геодезическо заснемане със съответните цифрови измервания и изчисления. С писмо, постъпило с вх. № РД-06-340/20.01.2016 г. Началникът на ОСЗ – Котел уведомил Директора на ОД „Земеделие” – Сливен за необходимостта от назначаване на приемателна комисия във връзка с процедурата по смисъла на чл. 26 от ППЗСПЗЗ, във вр. с чл. 17 ал. 8 от ЗСПЗЗ за установяване наличие на явна фактическа грешка  за имот № 089072 по КВС на с. Кипилово, общ. Котел. Към писмото бил приложен и цитираният по – горе план. На 17.02.2016 г. със Заповед № РД-10-043 Директорът на ОД „Земеделие” – Сливен сформирал комисия, която да установи наличието или липсата на основания за започване на процедура за частична промяна на КВС в землището на с. Кипилово, общ. котел, съгласно чл. 17 ал. 8 от ЗСПЗЗ, във вр. с чл. 26 ал. 1 и 2 от ППЗСПЗЗ. Назначената комисия извършила възложената проверка, резултатите от която обобщила в Протокол № ПО-20-001/19.02.2016 г. и формулирала решение, съобразно направените фактически констатации. Съгласно това решение, комисията приела, че са налице основания за прилагане на чл. 17 ал. 8 от ЗСПЗЗ за имот № 089072 с площ 20.795 дка, НТП – „Пасище, мера”, вид собственост – общинска публична в землище на с. Кипилово, общ. Котел, като с цел идентификация в КВС на заснетите терени да се приеме изработен проект за делба на имота и се отразят съществуващите на терена сгради и огради, както и от имота, обект на проверката се обособят 10 бр. имоти, седем от които са дворни места. Протоколът с приетото решение бил одобрен от Директора на ОД „Земеделие” – Сливен, а изготвената преписка била изпратена до Министъра на земеделието и храните с придружително писмо изх. № РД-06-340/14.03.2016 г., чрез Дирекция „Поземлени отношения и комасация” към МЗХ.

С писмо изх. № 66-1625/29.03.2016 г. Директорът на Дирекция „Поземлени отношения и комасация” при МЗХ върнал на Директора на ОД „Земеделие” – Сливен предложението за частична преработка на плана за земеразделяне на с. Кипилово, с мотив, че „в случая не са налице основанията за издаване на заповед по чл. 17 ал. 8 от ЗСПЗЗ”. С писмото били дадени и указания за процедиране от страна на Общински съвет Котел по промяна на вида собственост и провеждане на процедури по промяна на предназначението по реда на ЗОЗЗ за застроената част от имота. Писмото било заведено с вх. № РД-06-340/31.03.2016 г. в ОД „Земеделие” – Сливен и изпратено до ОСЗ – Котел и Кмета на Община Котел. Последният орган получил това писмо на 12.04.2016 г. На 27.04.2016 г. пред Административен съд Сливен е постъпила жалба срещу отказ да бъде издадена заповед по чл. 17 ал. 8 от ЗСПЗЗ от Министъра на земеделието и храните, обективиран в цитираното писмо. Образуваното по жалбата административно производство е било изпратено по компетентност на Върховния административен съд, който с Определение № 9645/13.09.2016 г. по адм. д. № 8167/2016 г. е приел, че предмет на делото е законосъобразност на изричният отказ на Директора на Дирекция „Поземлени отношения и комасация” и изпратил делото на петчленен състав на ВАС за определяне на компетентния съд. С Определение № 1879/14.02.2017 г. по адм. д. № 10235/2016 г. Петчленен състав е определил като компетентен да се произнесе по жалбата срещу писмо изх. № 66-1625/29.03.2016 г., издадено от С. М. – Д. на Дирекция „Поземлени отношения и комасация” при МЗХ Административен съд – Сливен.

По делото е изслушана и приета съдебно – техническа експертиза. Съгласно заключението на същата, в имот № 089072 по КВС на с. Кипилово има шест дворни места с административни адреси ул. „Кирил и Методий” № 15, № 17, № 19, № 21, № 23 и № 25, които са застроени с жилищни и други сгради от допълващо застрояване и които имоти са с материализирани граници на място. Анализирайки кадастрално – регулационните планове на с. Кипилово от 14.03.1933 г. и от 1988 г., вещото лице прави извод, че всички сгради са били построени към момента на изготвяне на втория план и са частна собственост на физически лица. Всички тези постройки са съществували и към момента на изготвяне и одобряване на Картата на съществуващите или възстановими на терена стари реални граници на земеделски земи (в сила от 26.11.1994 г.) и Плана за земеразделяне на землището на с. Кипилово, общ. Котел (в сила от 14.03.1997 г.). Експертът заявява, че няма данни ПИ № 089072 по КВС на с. Кипилово, находящ се в м. „Съклъка”, с площ 20.795 дка, или части от него да са включвани в строителните и регулационни граници на селото. Заключението на вещото лице е, че при изготвяне на Плана за земеразделяне и Картата на съществуващите или възстановими на терена стари реални граници на земеделски земи и съответно на КВС за землището на с. Кипилово, е следвало да се заснемат и отразят съществуващите на място сгради и имотни граници.  Неотразяването им представлява явна фактическа грешка при изготвянето на тези план и карти по смисъла на чл. 26 ал. 2 от ППЗСПЗЗ.

Съгласно приобщено към доказателствата по делото писмо изх. № 11-183/02.05.2017 г. на Дирекция „Поземлени отношения и комасация” при МЗХ, не е издавана заповед на министъра на земеделието и храните за оправомощаване на длъжностни лица във връзка с компетенциите по чл. 17 ал. 8 от ЗСПЗЗ.

Горната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на всички събрани в хода на съдебното дирене годни, относими и допустими доказателствени средства. Съдът изгради своите изводи от фактическа страна и на база всички приложени към административната преписка и представени по делото писмени доказателства, които не бяха оспорени от страните по предвидения в закона ред.

Въз основа на така изградената фактическа обстановка, съдът формира следните изводи от правно естество:

Жалбата се преценява от настоящата съдебна инстанция като процесуално допустима, като подадена от лице с правен интерес, в законоустановения 14 – дневен срок и срещу административен акт, който подлежи на съдебен контрол. Предмет на законосъобразност в настоящото съдебно производство е писмо изх. № 66-1625/29.03.2016 г. на Директора на Дирекция „Поземлени отношения и комасация”, издадено по повод постъпило в Министерството на земеделието и храните предложение за частична преработка на плана за земеразделяне на землището на с. Кипилово, общ. Котел. Видно от съдържанието на това писмо, неговият съставител е върнал предложението с мотиви, че „в случая не са налице основания за издаване на заповед по чл. 17 ал. 8 от ЗСПЗЗ”. С оглед така изложеното в писмото настоящата съдебна инстанция приема, че е формиран изричен отказ за преработка на плана, която по смисъла на чл. 17 ал. 8 от ЗСПЗЗ се одобрява със заповед на Министъра на земеделието и храните. Ето защо съдът приема за неоснователни доводите на ответника по оспорването в насока недопустимост на жалбата, а именно, че писмото не съставлява индивидуален административен акт, а има указателен характер.  

Разгледано по същество, оспорването се явява основателно и като такова следва да бъде уважено.

Съображенията на съда в тази насока са следните:

След като е сезиран с оспорване, при служебния и цялостен контрол върху законосъобразността на обжалвания административен акт, съгласно нормата на чл. 168 ал. 1 от АПК, съдът провери изначално неговата валидност. Това се налага поради принципа на служебното начало в административния процес, въведен с нормата на чл. 9 от АПК. При преценка валидността на оспорения административен акт с отрицателно за адресата съдържание и след съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, настоящата съдебна инстанция намира, че атакуваният административен акт е нищожен, като постановен от некомпетентен орган, при следните съображения:

Съгласно приложимата и относима към настоящия правен спор норма на чл. 17 ал. 8 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, влезлият в сила план за земеразделяне и одобрената карта на съществуващите или възстановими на терена стари реални граници на земеделските земи могат да бъдат преработени при явна фактическа грешка със заповед на министъра на земеделието и храните или упълномощено от него лице, като заповедта се обнародва в „Държавен вестник” и се обявява от общинската служба по земеделие в кметството. Редът за преработка на плана и картата при наличие на явна фактическа грешка е подробно регламентиран в чл. 26 от Правилника за прилагане на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (ППЗСПЗЗ), с оглед чиято ал. 1 влезлият в сила план за земеразделяне и одобрената карта на съществуващите или възстановими стари реални граници на земеделски земи могат да бъдат преработени при явна фактическа грешка със заповед на министъра на земеделието и храните или на упълномощено от него длъжностно лице. И двете цитирани разпоредби сочат изрично административният орган, комуто е възложена материалната компетентност да постанови съответния акт. От доказателствата по делото се установява по несъмнен начин, че до компетентния, посочен като такъв в цитираните норми орган (министъра на земеделието и храните) е депозирано предложение (ведно с преписка) за частична преработка на плана за земеразделяне в землището на с. Кипилово, общ. Котел на основание чл. 26 от ППЗСПЗЗ. Също от доказателствата се установява и обстоятелството, че министърът на земеделието и храните не е делегирал на друго длъжностно лице правомощията за издаване на заповеди по чл. 17 ал. 8 от ЗСПЗЗ. Следователно, единствен компетентен да се произнесе по внесена преписка с правно основание чл. 26 от ЗСПЗЗ е посоченият министър в съответствие с изискванията на чл. 17 ал. 8 от ЗСПЗЗ и чл. 26 ал. 1 от ППЗСПЗЗ. Произнасянето от Директора на Дирекция „Поземлени отношения и комасация” при МЗХ в процесния случай е в нарушение на установената законова компетентност. При тези обстоятелства настоящата съдебна инстанция приема, че изричният отказ на Директора на Дирекция „Поземлени отношения и комасация” при МЗХ, обективиран в писмо изх. № 66-1625/29.03.2016 г. е нищожен и следва да се прогласи като такъв, а делото да се изпрати като преписка на министъра на земеделието и храните за произнасяне по искането.

С оглед изхода на делото с уважаване на оспорването, основателна се явява и следва да се уважи претенцията на жалбоподателя за присъждане на сторените по делото разноски. Последните възлизат на 890,00 (осемстотин и деветдесет) лева, от които 540,00 лв. заплатено адвокатско възнаграждение и 350,00 (триста и петдесет) лева внесен депозит за съдебна експертиза и следва да се възложат в тежест на ответника по оспорването.

 

Водим от горното и на основание чл. 172 ал. 2, предл. първо, във вр. с чл. 173 ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ПРОГЛАСЯВА НИЩОЖНОСТТА на изричен отказ на Директора на Дирекция „Поземлени отношения и комасация” при Министерство на земеделието и храните, обективиран в писмо изх. № 66-1625/29.03.2016 г.

 

ИЗПРАЩА делото като преписка на министъра на земеделието и храните за произнасяне по направеното искане.

 

ОСЪЖДА Дирекция „Поземлени отношения и комасация” при МЗХ да заплати на Община Котел разноски по делото в размер на 890,00 (осемстотин и деветдесет) лева.

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на РБългария в 14 – дневен срок от съобщаването на страните.

 

 

 

Административен съдия: