Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер 1220 Година
2020, 13.07., Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД, ХХІ състав
на 16.06.2020 година
в публичното заседание в следния
състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ
ЧЛЕНОВЕ: ЯНКО АНГЕЛОВ
ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА
при секретаря ПОЛИНА ЦВЕТКОВА и при участието на
прокурора КОСТАДИН ПАСКАЛЕВ, като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЯВОР КОЛЕВ к. адм. дело номер 857 по описа за
2020 година и като обсъди :
Производство по чл.208 и
сл. АПК във вр. с чл.63 ал.1 ЗАНН.
Постъпила е касационна жалба от Регионална
Дирекция за областите Пловдив,Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара
Загора на Комисия за защита на потребителите с адрес на призоваване
гр.Пловдив, ул.“Велико Търново”№25 срещу постановеното по НАХД №838/2019г. по
описа на Районен Съд – Асеновград, IІ н. състав съдебно решение №15 от 04.02.2020г.,
с което е отменено издаденото от Директор на Регионална Дирекция наказателно
постановление/НП/ №К-0047846/01.04.2019г., с което е наложена на основание
чл.222а от Закона за защита на потребителите/ЗЗП/, за нарушение на чл.113
ал.1 във вр. с ал.2 ЗЗП на „Българска
телекомуникационна компания“ЕАД с адрес на управление гр.София,
бул.“Цариградско шосе“№115и имуществена санкция в размер на 1 000 лева.
Жалбоподателят счита, че постановеното решение от
състав на Районния Съд е незаконосъобразно, като излага доводи за наличие
само на касационно основание – неправилно прилагане на материалния закон, моли
същото да бъде отменено, като вместо това се постанови потвърждаване на издаденото
НП. Претендира разноски.
Ответникът по тази касационна жалба – „Българска
телекомуникационна компания“ЕАД счита така подадената касационна жалба за
неоснователна и настоява за отхвърлянето и. Претендира разноски.
Представителят на Окръжна Прокуратура – Пловдив
застъпва становище за основателност на така подадената касационна жалба.
Пловдивският административен Съд – двадесет и
първи състав, след като разгледа по отделно и съвкупност наведените с жалбата
касационни основания, намира за установено следното.
За да обоснове крайния си извод за
незаконосъобразност на така издаденото НП, първостепенният състав приел от
една страна, че е допуснато нарушение на съществени процесуални правила, а от
друга, че обективно не се установява „консумиране“ състава на вмененото
нарушение.
Този решаващ извод настоящият състав намира за
правилен.
В
случая безспорно и в АУАН,
а и в НП е посочено, че нарушението се състои в това, че
търговецът е не е изпълнил задължението си по чл.113 ал.1 във вр. с ал.2 ЗЗП – когато потребителската
стока несъответства на договора за продажба, продавачът е длъжен да я приведе в
такова съответствие и то в рамките на 1 месец от предявяване на рекламацията.
На първо място по приетото от районния съдия процесуално нарушение, то
следва да се посочи, че действително в НП липсва прецизност досежно
този задължителен негов елемент – посочване датата на извършването му, доколкото
същата следва да бъде съобразена посредством допълнителни изчисления, въз
основа на описаното. Това не може обаче да се приеме в случая за съществено
нарушение.
Законосъобразно обаче е прието, че в казуса търговецът не е осъществил
състава на чл.113 ал.1 във вр. с ал.2 ЗЗП.
Не е спорно между страните, че на 05.12.2018г., след извършена поредна
рекламация от страна на клиента Живко Д., е приет за отстраняване на твърдяни дефекти в продаден апарат - GSM марка „Нокия“, като сочените несъответствия са
би детайлно записани в сервизна карта от същата дата, а апаратът е посочен
като „гаранционен“.
След изпращането му в сервиз на продавача/като сервизирането
е извършвано от трето лице – „Булграм“ЕООД/ е
съставен констативен протокол от дата 11.12.208г., в който е посочено, че след
направена диагностика е установено, че механично спукан дисплей, което е
прието за въздействие, получено следствие на неправилно употреба на телефона от
Д..
Поради това и считано от 14.12.2018г. устройството е било в офиса на търговеца,
където е била предявена и приета рекламацията – „на разположение“ за
получаване, респ. при съгласие за извършване на извънгаранционен ремонт срещу
заплащане на посочената сума от 96 лева.
Очевидно спорът се концентрира върху състоянието на стоката към момента
на предаването и по заявената рекламация, тъй като няма спор, че телефонът
не получен в такова състояние при
продажбата му на Д..
Действително при приемане на апарата на дата 05.12.2018г. в забележката за външен вид е отразено само,
че окото на камерата е издраскано, но находяща по
делото е и сервизна карта от 06.11.2018г. за същия апарат по предходна
рекламация, в която е записано, че „задният капак е издраскан, по задна камера
очуквания по борда на апарата“. Доколкото по тази рекламация всъщност е било
налице връщане на устройството, поради неправилно попълнени документи, то
липсват данни за този период/а и няма твърдения/ констатираните дефекти да са
били отстранени по друг начин.
При това положение явно е налице спор между потребителя и продавача относно
причините за дефектиране на апарата, респ. дали
същите се покриват от гаранцията.
При тази фактическа обстановка не могат да се споделят изложените
разсъждения в касационната жалба, тъй като решаването по рекламацията не може
да е само в едната посока/т.е. винаги в полза на клиента/. Разбиране се,
продавачът следва да отстрани липсата на съответствие, но тук въпросът е дали
това да стане за негова сметка или чрез заплащане от страна на Д..
В тази насока нормата на чл.114 ал.1 ЗЗП сочи, че когато потребителят не е удовлетворен от решаването на рекламацията
по чл.
113 ЗЗП,
той има право на
избор между една от няколко възможности.
Няма как в контролното производство по ЗЗП наказващият орган да установи
дали наличието или липсата на определен вид одрасквания, белези и други външни
описани характеристика на стоката, могат да доведат да определени дефекти,
които да се по причина от неправилна употреба, или по причини в самият уред.
Презюмирането на повреда, която
следва да се приеме за покрита от гаранцията, без експертиза, която да я
подкрепя, при това положение следва да се разреши в отделно производство, вкл.
пред съд по преценка на страните, но това не може да бъде административнонаказателно
такова, което да замести съгласието на страните в равнопоставената
търговско-правна връзка.
Именно и в тази насока се каза е нормата на чл.114 ал.1 ЗЗП, допускаща
подобно развитие на спора.
В случая рекламационното производство е
приключило в законовия едномесечен срок, като рекламацията не е била уважена,
като продавачът изрично е посочил, че ще премахне несъответствието на стоката,
което е налице, за да може тя да се използва по предназначение, но срещу
заплащане.
Консеквентно това обосновава и изводите на
настоящия състав за неоснователност на касационната жалба.
С оглед на изложеното не е налице касационното
основание по чл.348 ал.1, т.1 НПК, а атакуваното решение на Районния Съд е
валидно, допустимо и съответстващо на материалния закон и във връзка с чл.221
ал.1 АПК следва да бъде оставено в сила.
На ответника се дължат разноски, като КЗП – София
следва да се осъди да му заплати сумата от 100 лева разноски за осъществената
защита от юрисконсулт
Ето защо и поради мотивите, изложени по – горе
ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХХІ състав :
Р Е
Ш И
ОСТАВЯ В СИЛА съдебно решение №15 от 04.02.2020г.
на Районен съд – Асеновград, ІI-ри
н. състав, постановеното по НАХД №838/2019г..
ОСЪЖДА Комисия за защита на потребителите
с адрес гр.София, пл.“Славейков”№4А да заплати на „Българска телекомуникационна
компания“ЕАД с адрес на управление гр.София, бул.“Цариградско
шосе“№115и сумата от 100/сто/ лева разноски за тази инстанция.
РЕШЕНИЕТО НЕ подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
:
ЧЛЕНОВЕ : 1.
2.