Решение по дело №5525/2022 на Софийски районен съд

Номер на акта: 2149
Дата: 9 май 2023 г.
Съдия: Маргарита Димитрова Димитрова
Дело: 20221110205525
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 май 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 2149
гр. София, 09.05.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 110-ТИ СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и първи ноември през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:МАРГАРИТА Д. ДИМИТРОВА
при участието на секретаря ХРИСТИНА Н. ДЖАМБАЗОВА
като разгледа докладваното от МАРГАРИТА Д. ДИМИТРОВА
Административно наказателно дело № 20221110205525 по описа за 2022
година
Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по постъпила жалба от ОБЩИНА ВЪЛЧИ ДОЛ, ЕИК:
*********, със седалище и адрес на управление ****, представлявана от
П.П.П.а – вр.ИД кмет на общината, против наказателно постановление
№НЯСС-47/28.02.2022 г., издадено от Председател на ДАМТН, с което на
основание чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ е наложена имуществена санкция в размер
на 1000 лева, за нарушение на чл.190а, ал.2, във вр. с чл.138а, ал.3, т.5 от ЗВ.
Жалбоподателят оспорва процесното НП като незаконосъобразно,
поради издаването му при допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила. В този смисъл навежда доводи, че АУАН е съставен
на 31.08.2021 г., т.е. извън сроковете по чл.34, ал.2 от ЗАНН, поради което
АНО е следвало да прекрати административнонаказателното производство с
мотивирана резолюция на основание чл.54, ал.1, т.5 от ЗАНН. Сочи, че
определеният срок за изпълнение на даденото предписание с описания
протокол е изтекъл на 30.10.2020 г., удължен до 30.04.2021 г., но като дата на
установяване на нарушителя в АУАН е посочена датата 01.05.2021 г., считано
от която е прието, че задължението не е спазено.
1
Позовава се и на предвидените изключения в разпоредбата на чл.106,
ал.1 от Наредба за условията и реда за осъществяване на техническа и
безопасна експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях и за
осъществява на контрол за техническото им състояние. В този смисъл сочи,
че процесният язовир „Генерал Колево“ е малък язовир, поради което попада
извън обхвата на задължението в цитираната разпоредба, за изготвяне на
инвестиционен проект-заснемане, който да бъде одобрен по реда на чл.145,
ал.5 от ЗУТ.
Моли съда да отмени процесното НП на посочените в жалбата
основания.
Жалбоподателят не се представлява в съдебно заседание и не взема
допълнително становище по същество на делото.
Ответната страна по жалбата в лицето на АНО: Председател на
ДАМТН, в представено по делото писмено становище, оспорва направените
възражения в жалбата, като излага мотивирани аргументи за нейната
неоснователност, и моли съда да потвърди процесното НП, като правилно и
законосъобразно.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и
становищата на страните, приема за установено следното от фактическа
и правна страна:
Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН и от лице,
притежаващо активна процесуална легитимация да обжалва процесното НП.
Същото е връчено лично на упълномощено от жалбоподателя лице на
16.03.2022 г., а жалбата против него е подадена чрез АНО на 21.03.2022 г., т.е.
в законоустановения 14-дневен преклузивен срок за обжалване, считано от
датата на връчване. С оглед на горното, жалбата се явява процесуално
допустима и следва да бъде разгледана по същество.
Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.
От събраните по делото писмени и гласни доказателства се установява
следната фактическа обстановка:
Административнонаказателното производство против жалбоподателя
започнало със съставяне на АУАН №05-185 на 31.08.2021 г., от компетентно
длъжностно лице: Н. В. И., заемаща длъжността: „главен инспектор“ в РО
2
НЯСС „Североизточна България“ при ДАМТН, в присъствието на двама
свидетели при съставяне на акта, за това, че в хода на извършена проверка на
23.06.2021 г. на основание чл.190, ал.4 от ЗВ, на язовирна стена и съоръжения
към нея на яз.“Генерал Колево“, находящ се в поземлен имот с
идентификатор №14670.27.96, в с.Генерал Тошево, общ.Вълчи дол,
обл.Варна, публична държавна собственост, съгласно Акт за публична
общинска собственост, чрез визуален оглед на мястото и проверка на
документацията от експлоатацията на язовирната стена и съоръженията към
нея, е установено, че жалбоподателят, в качеството си на собственик на
яз.“Генерал Колево“, не е изпълнил в срок, дадено на основание чл.138а, ал.3,
т.5 от ЗВ, задължително предписание с Протокол №35/10.06.2020 г. – „Да
представи в ДАМНТ инвестиционен проект-заснемане“, който да бъде
одобрен по реда на чл.145, ал.5 от ЗУТ, на 01.05.2021 г., с което е нарушило
разпоредбата на чл.190а, ал.2 от ЗВ.
Актосъставителят посочил в обстоятелствената част на акта, че
резултатите от извършената на 10.06.2020 г. контролна проверка на
състоянието и създадената организация за експлоатация на язовирната стена и
съоръженията към нея на яз.“Генерал Колево“, са отразени в съставен
Протокол №35/10.06.2020 г., както и даденото задължително предписание за
привеждане на яз.“Генерал Колево“ в съответствие с изискванията на чл.106,
ал.1, т.2 от Наредба за условията и реда за осъществяване на техническата и
безопасната експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях и
за осъществяване на контрол за техническото им състояние, в Раздел 4 от
протокола, Предписания по т.1: „По техническата документация“,
предписание по т.1.3. – „Да представи в ДАМНТ инвестиционен проект-
заснемане“, който да бъде одобрен по реда на чл.145, ал.5 от ЗУТ, със срок за
изпълнение 30.10.2020 г., удължен до 30.04.2021 г. от Областния управител на
обл.Варна, с писмо изх.№РД-20-0806-63/3/30.10.2020 г.
Актосъставителят посочил в обстоятелствената част на акта, че
резултатите от извършената проверка на 23.06.2021 г. са обективирани в
съставен Констативен протокол №05-01-48/232/23.06.2021 г., връчен на
собственика на яз.“Генерал Колево“ – Община Вълчи дол, с писмо вх.№РД
2600-232/02.07.2021 г.
АУАН е надлежно предявен и връчен на изрично упълномощено от
3
жалбоподателя лице да получава и подписва АУАН, след нарочно отправена
и надлежно връчена на жалбоподателя писмена покана да се яви за съставяне
на АУАН, на датата на неговото съставяне – 31.08.2021 г., със саморъчно
направено отбелязване, че ще бъдат внесени писмени възражения против
направените в него констатации. Жалбоподателят не се възползвал от
правото си по чл.44, ал.1 от ЗАНН и не представил писмени възражения пред
АНО в законоустановения 7-дневен срок.
Въз основа на направените констатации в АУАН, компетентно
длъжностно лице: Председател на ДАМНТ, издал процесното НП, против
жалбоподателя, с което на основание чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ му наложил
имуществена санкция в размер на 1000 лева, за нарушение на разпоредбата на
чл.190а, ал.2, във вр. с чл.138а, ал.3, т.5 от ЗВ.
Изложената по-горе фактическа обстановка, съдът приема за установена
от събраните по делото гласни доказателства: показанията на свидетеля И.,
които съдът кредитира с доверие, доколкото изхождат от лице,
възпроизвеждащо личните си впечатления, във връзка с извършената
проверка на жалбоподателя, при изпълнение на служебните си задължения,
като няма данни за пряка или косвена заинтересованост от изхода на делото;
от приобщените по делото писмени доказателства: процесните АУАН и НП;
разписки за връчване; пълномощно с нотариална заверка на подписите;
Констативен протокол №05-01-48/23.06.2021 г.; Протокол №35/10.06.2020 г.;
Писмо с изх.№РД-20-0806-63/3/30.10.2020 г. от Областен управител на
обл.Варна; Приложение №1 към чл.10, ал.2 - „Квалифициране по степен на
потенциална опасност, съгласно чл.141б от ЗВ“ на яз.“Генерал Колево“; Акт
№437 за публична общинска собственост; скица на имот в землището на
с.Генерал Тошево, собственост на Община Вълчи дол /язовир/; Заповед №А-
466/11.08.2021 г. на председателя на ДАМНТ.
Въз основа на установената фактическа обстановка, съдът намира за
установено следното от правна страна:
Съдът намира, че както АУАН, така и НП са издадени от териториално
и материално компетентни органи. Компетентността на актосъставителя
произтича от заеманата длъжност: „главен инспектор“ в РО НЯСС
„Североизточна България“ при ДАМНТ, и изричното оправомощаване на
конкретното длъжностно лице на основание чл.201, ал.11 от ЗВ, със Заповед
4
№А-466/11.08.2021 г. на председателя на ДАМНТ, /посочена под №44 в
заповедта/, с права, както да извърши проверката за изпълнение на дадените
предписания от комисията по чл.138а, ал.3 от ЗВ, така и да състави АУАН по
посочените точки в ал.1 на чл.200 от ЗВ. Компетентността на АНО да издаде
процесното НП произтича пряко от закона, съгласно разпоредбата на чл.201,
ал.12 от ЗВ.
АУАН и НП са издадени по предвидения в закона ред и форма. Съдът
не констатира допуснати в хода на административнонаказателното
производство съществени по тежест процесуални нарушения, които да са
довели до нарушаване правото на защита на жалбоподателя до степен да не
може да разбере за какво точно нарушение е ангажирана административно-
наказателната му отговорност.
Съдът не констатира нарушаване на давностните срокове, предвидени в
разпоредбата на чл.34 от ЗАНН - за съставяне на АУАН и издаване на НП, в
какъвто смисъл релевираните в жалбата възражения се явяват неоснователни.
АУАН е съставен на 31.08.2021 г. за нарушение, извършено на 01.05.2021 г.,
което е установено в хода на извършена проверка на 23.06.2021 г., както ясно
е посочено в обстоятелствената част на акта. Считано от датата на
установяване на самото нарушение и откриване на неговия извършител – на
23.06.2021 г., са започнали да текат сроковете за съставяне на АУАН по чл.34,
ал.2 от ЗАНН, като към датата на съставяне на процесния АУАН - на
31.08.2021 г., не е изтекъл тримесечния срок от откриване на нарушителя в
хода на извършената проверка на 23.06.2021 г., при което е установено
нарушението. Процесното НП е издадено на 28.02.2022 г., преди изтичане на
предвидения шестмесечен давностен срок в разпоредбата на чл.34, ал.3 от
ЗАНН.
Процесните АУАН и НП съдържат всички изискуеми реквизити,
предвидени в разпоредбите на чл.42 и чл.57, ал.1 от ЗАНН, включително дата
и място на извършване на вмененото нарушение. Посочената дата в двата
акта – 01.05.2021 г., правилно е определена като дата на извършване на
нарушението, тъй като тази дата се явява деня, следващ този, в който срокът
за изпълнение на даденото процесно предписание е изтекъл на 30.10.2020 г.,
но с писмо на Областния управител на обл.Варна е удължен до 30.04.2021 г.
В процесните АУАН и НП, макар и не изрично, е посоченото мястото,
5
където е следвало да се изпълни процесното предписание в дадения срок,
свързано с представяне на документи, а именно: в ДАМНТ, със седалище
гр.София, което се явява и мястото на извършване на нарушението. С оглед
на горното, образуваното съдебно производство по подадената жалба в РС-
Девня е прекратено, а делото е изпратено по подсъдност на СРС, където е
прието за разглеждане по компетентност.
Правилно е приложен и материалния закон. Вмененото нарушение е
квалифицирано в АУАН и НП, като такова по чл.190а, ал.2, във вр. с чл.138,
ал.3, т.5 от ЗВ. Разпоредбата на чл.190а, ал.2 от ЗВ императивно задължава
собствениците на язовирни стени и съоръженията към тях да изпълняват
предписанията по ал.1, т.3 и по чл.138а, ал.3, т.5 от ЗВ. Разпоредбата на
чл.138а, ал.3, т.5 от ЗВ, касае дадените предписания от комисиите, назначени
от областния управител, каквато в настоящия случай е била назначена със
Заповед №РД-20-7712-6/21.05.2020 г. на Областен управител на обл.Варна, в
съответствие с чл.138а, ал.3 от ЗВ, която на 10.06.2020 г. извършила
контролна проверка на състоянието и създадената организация за
експлоатация на язовирната стена и съоръженията към нея на яз.“Генерал
Колево“, а за направените констатации в хода на проверката е съставен
нарочен протокол: Протокол №35/10.06.2020 г., видно от който е, че в Раздел
4, Предписания по т.1: „По техническата документация“, в т.1.3. от същия, е
дадено предписание на жалбоподателя за привеждане на язовира в
съответствие с изискванията на чл.106, ал.1, т.2 от цитираната Наредба, както
следва: „Да представи в ДАМНТ инвестиционен проект-заснемане“, които да
бъде одобрен по реда на чл.145, ал.5 от ЗУТ, със срок за изпълнение до
30.10.2020 г. Видно от писмо с изх.№РД-20-0806-63/3/30.10.2020 г. на
Областен управител на обл.Варна, срокът за изпълнение на даденото
предписание е бил удължен до 30.04.2021 г., поради усложнената епидемична
обстановка в страната, свързана с разпространението на Ковид-19. В
цитирания протокол е отразено, че проверката е извършена в присъствието на
служител по сигурността на информацията в Община Вълчи дол – Мадлен
Богданов, последната положила подпис, че е запозната с неговото
съдържание. Протоколът на комисията по чл.138а, ал.3, т.5 от ЗВ е влязъл в
сила и законосъобразността на направените в него констатации и дадените
задължителни предписания, не са предмет на проверка в настоящото
производство.
6
Правилно е определен субекта на нарушението, а именно: Община
Вълчи дол, в качеството на собственик на поземлен имот №000034, в
землището на с.Генерал Колево, върху който е разположена язовирна стена и
съоръженията към нея – яз.„Генерал Колево“, видно от приложения по делото
Акт за публична общинска собственост №437/27.12.2000 г. Безспорно, като
собственик на язовирната стена и съоръженията към нея, жалбоподателят е
длъжен да изпълнява в срок дадените предписания от контролните органи.
Жалбоподателят не е изпълнил в указания срок – до 30.04.2021 г.
включително, даденото задължително предписание в Раздел 4, Предписания
по т.1: „По техническата документация“, в т.1.3. от Протокол №35/10.06.2020
г., за привеждане на язовира в съответствие с изискванията на чл.106, ал.1, т.2
от цитираната Наредба, доколкото не е представил в ДАМНТ инвестиционен
проект-заснемане, одобрен по реда на чл.145, ал.5 от ЗУТ. Констатацията за
неизпълнение е отразена в хода на извършената проверка на 23.06.2021 г. на
място и по документи в обекта на контрол и обективирана в съставения
Констативен протокол №05-01-48/23.06.2021 г. в Раздел 3, т.1.3 –
„Неизпълнени предписания на комисиите, назначени със заповед на
областните управители по чл.138а, ал.3 от ЗВ“, а именно: „Да се представи в
ДАМНТ инвестиционен проект-заснемане, който да бъде одобрен по реда на
чл.145, ал.5 от ЗУТ“. С поведение си, изразяващо се в бездействие, при
вменено от закона задължение за извършване на определено действие,
жалбоподателят е осъществил от обективна страна състава на описаното в
АУАН и НП административно нарушение. Предвид гореизложеното, съдът
намира, че правилно жалбоподателят, в качеството му на собственик на
процесния язовир, е санкциониран за неизпълнение на задължението си по
чл.190а, ал.2, във вр. с чл.138а, ал.3, т.5 от ЗВ. Направеното описание на
нарушението в АУАН и НП, изцяло съответства на установените от
събраните по делото доказателства – писмени и гласни, фактически
обстоятелства.
Правилно АНО е ангажирал отговорността на жалбоподателя, като му е
наложил имуществена санкция, тъй като последният попада в кръга на
субектите по чл.190а, ал.2 от ЗВ – собственик на язовир, които могат да носят
обективна, безвиновна отговорност, без да се изследва въпросът за вината.
Неоснователно се явява направеното възражение в жалбата, че процесният
язовир попада извън обхвата на задължението по чл.106, ал.1 от цитираната
7
Наредба, тъй като е малък язовир, и като такъв е сред изключенията по чл.3,
ал.2. Разпоредбата на чл.141а, ал.3 от ЗВ предвижда, че на контрол по реда на
този закон и наредбата по чл.141, ал.2, подлежат всички язовири по ал.1 и
ал.2, с изключение на малките язовири, за които при квалифицирането им по
отношение на тяхната потенциална опасност е установено, че нарушаването
на конструктивната цялост на язовирните им стени не създава заплаха за
човешки жертви или не застрашават критична инфраструктура и отговарят
поне на едно от изброените в четири подточки условия. Процесният язовир не
попада сред изключенията на ал.3 от посочената разпоредба, с оглед неговите
параметри, посочени в приложеното по делото заключение за класифициране
по степен на потенциална опасност, съгласно чл.141б от ЗВ, а именно:
завирен обем от 250 000 кубични метра и височина на стената 7,8 метра.
Съгласно даденото заключение, яз.“Генерал Колево“ е класифициран от
първа висока степен на потенциална опасност, в зависимост от възможно най-
лошите последици от освобождаването на съхраняването в язовира води,
поради разрушаване или неправилна експлоатация, а именно: по критерий
засегнати елементи от инфраструктурата, водещи до отрицателни последици
за обществото и човешкото здраве и стопански такива от първа и втора
категория по смисъла на чл.2 и чл.4, ал.5 от Наредба №1 за номенклатурата на
видовете строежи. От горното следва извод, че собственикът на процесния
язовир подлежи на контрол от ДАМНТ, включително и относно задължението
му да го приведе в съответствие с изискванията на чл.106, ал.1, т.2 от
цитираната Наредба.
За така извършеното административно нарушение от жалбоподателя,
разпоредбата на чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ предвижда налагане на имуществена
санкция на юридическо лице в размер от 1000 до 20000 лева, което не
изпълни предписание по чл.138а, ал.3, т.5 или задължение по чл.190а, ал.2. С
процесното НП на жалбоподателя е наложено административно наказание в
минималния, предвиден в закона размер, при съобразяване тежестта на
нарушението и постигане на целите по чл.12 от ЗАНН, поради което не
подлежи на обсъждане въпросът за неговото намаляване по размер.
Не са налице предпоставките за квалифициране на нарушението като
маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН, с оглед значимостта на
защитените обществени отношения. По делото не са налице данни за
8
смекчаващи обстоятелства, които да характеризират извършеното нарушение,
като такова с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с други
нарушения от същия вид. Нещо повече, в настоящият случай защитените
обществени отношения са засегнати в по-висока степен, предвид факта, че
произтичащата опасност от неизпълнение на законовото задължение
продължава да е налице, доколкото не са ангажирани от жалбоподателя
никакви доказателства за представен в ДАМТ инвестиционен проект-
заснемане, одобрен по реда на чл.145, ал.5 от ЗУТ, макар и след срока, нито в
административнонаказателното производство, нито в съдебното такова.
Предвид изложеното по-горе, съдът намира, че обжалваното НП следва
да бъде потвърдено, като правилно и законосъобразно издадено, с
произтичащите от това законни последици.
По разноските:
С оглед изхода на делото и на основание чл.63д от ЗАНН, право на
разноски има ответната страна по жалбата в лицето на АНО. Разноски не се
претендират от правоимащата страна, поради което съдът не следва да се
произнася по този въпрос.
Водим от горните мотиви, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА на основание чл.63, ал.2, т.5 във вр. с ал.9, във вр. с
ал.1, във вр. с чл.58д, т.1 от ЗАНН, НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ
№НЯСС-47/28.02.2022 г., издадено от Председател на ДАМТН, с което на
ОБЩИНА ВЪЛЧИ ДОЛ, ЕИК: *********, със седалище и адрес на
управление ****, представлявана от П.П.П.а – вр.ИД кмет на общината, на
основание чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ е наложена имуществена санкция в размер
на 1000 лева, за нарушение на чл.190а, ал.2, във вр. с чл.138а, ал.3, т.5 от ЗВ,
като ПРАВИЛНО и ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд София-град, на основанията, предвидени в НПК, и по
реда на Глава 12 от АПК, в 14 – дневен срок от получаване на съобщението
от страните, че е изготвено.

9

Съдия при Софийски районен съд: _______________________
10

Съдържание на мотивите

Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по постъпила жалба от ОБЩИНА ВЪЛЧИ ДОЛ, ЕИК:
*********, със седалище и адрес на управление гр.Вълчи дол, пл.“Христо
Ботев“ №1, представлявана от П.П.П. – вр.ИД кмет на общината, против
наказателно постановление №НЯСС-47/28.02.2022 г., издадено от
Председател на ДАМТН, с което на основание чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ е
наложена имуществена санкция в размер на 1000 лева, за нарушение на
чл.190а, ал.2, във вр. с чл.138а, ал.3, т.5 от ЗВ.
Жалбоподателят оспорва процесното НП като незаконосъобразно,
поради издаването му при допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила. В този смисъл навежда доводи, че АУАН е съставен
на 31.08.2021 г., т.е. извън сроковете по чл.34, ал.2 от ЗАНН, поради което
АНО е следвало да прекрати административнонаказателното производство с
мотивирана резолюция на основание чл.54, ал.1, т.5 от ЗАНН. Сочи, че
определеният срок за изпълнение на даденото предписание с описания
протокол е изтекъл на 30.10.2020 г., удължен до 30.04.2021 г., но като дата на
установяване на нарушителя в АУАН е посочена датата 01.05.2021 г., считано
от която е прието, че задължението не е спазено.
Позовава се и на предвидените изключения в разпоредбата на чл.106,
ал.1 от Наредба за условията и реда за осъществяване на техническа и
безопасна експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях и за
осъществява на контрол за техническото им състояние. В този смисъл сочи,
че процесният язовир „Генерал Колево“ е малък язовир, поради което попада
извън обхвата на задължението в цитираната разпоредба, за изготвяне на
инвестиционен проект-заснемане, който да бъде одобрен по реда на чл.145,
ал.5 от ЗУТ.
Моли съда да отмени процесното НП на посочените в жалбата
основания.
Жалбоподателят не се представлява в съдебно заседание и не взема
допълнително становище по същество на делото.
Ответната страна по жалбата в лицето на АНО: Председател на
ДАМТН, в представено по делото писмено становище, оспорва направените
възражения в жалбата, като излага мотивирани аргументи за нейната
неоснователност, и моли съда да потвърди процесното НП, като правилно и
законосъобразно.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и
становищата на страните, приема за установено следното от фактическа
и правна страна:
Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН и от лице,
притежаващо активна процесуална легитимация да обжалва процесното НП.
Същото е връчено лично на упълномощено от жалбоподателя лице на
16.03.2022 г., а жалбата против него е подадена чрез АНО на 21.03.2022 г., т.е.
1
в законоустановения 14-дневен преклузивен срок за обжалване, считано от
датата на връчване. С оглед на горното, жалбата се явява процесуално
допустима и следва да бъде разгледана по същество.
Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.
От събраните по делото писмени и гласни доказателства се установява
следната фактическа обстановка:
Административнонаказателното производство против жалбоподателя
започнало със съставяне на АУАН №05-185 на 31.08.2021 г., от компетентно
длъжностно лице: Н.В.И., заемаща длъжността: „главен инспектор“ в РО
НЯСС „Североизточна България“ при ДАМТН, в присъствието на двама
свидетели при съставяне на акта, за това, че в хода на извършена проверка на
23.06.2021 г. на основание чл.190, ал.4 от ЗВ, на язовирна стена и съоръжения
към нея на яз.“Генерал Колево“, находящ се в поземлен имот с
идентификатор №14670.27.96, в с.Генерал Тошево, общ.Вълчи дол,
обл.Варна, публична държавна собственост, съгласно Акт за публична
общинска собственост, чрез визуален оглед на мястото и проверка на
документацията от експлоатацията на язовирната стена и съоръженията към
нея, е установено, че жалбоподателят, в качеството си на собственик на
яз.“Генерал Колево“, не е изпълнил в срок, дадено на основание чл.138а, ал.3,
т.5 от ЗВ, задължително предписание с Протокол №35/10.06.2020 г. – „Да
представи в ДАМНТ инвестиционен проект-заснемане“, който да бъде
одобрен по реда на чл.145, ал.5 от ЗУТ, на 01.05.2021 г., с което е нарушило
разпоредбата на чл.190а, ал.2 от ЗВ.
Актосъставителят посочил в обстоятелствената част на акта, че
резултатите от извършената на 10.06.2020 г. контролна проверка на
състоянието и създадената организация за експлоатация на язовирната стена и
съоръженията към нея на яз.“Генерал Колево“, са отразени в съставен
Протокол №35/10.06.2020 г., както и даденото задължително предписание за
привеждане на яз.“Генерал Колево“ в съответствие с изискванията на чл.106,
ал.1, т.2 от Наредба за условията и реда за осъществяване на техническата и
безопасната експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях и
за осъществяване на контрол за техническото им състояние, в Раздел 4 от
протокола, Предписания по т.1: „По техническата документация“,
предписание по т.1.3. – „Да представи в ДАМНТ инвестиционен проект-
заснемане“, който да бъде одобрен по реда на чл.145, ал.5 от ЗУТ, със срок за
изпълнение 30.10.2020 г., удължен до 30.04.2021 г. от Областния управител на
обл.Варна, с писмо изх.№РД-20-0806-63/3/30.10.2020 г.
Актосъставителят посочил в обстоятелствената част на акта, че
резултатите от извършената проверка на 23.06.2021 г. са обективирани в
съставен Констативен протокол №05-01-48/232/23.06.2021 г., връчен на
собственика на яз.“Генерал Колево“ – Община Вълчи дол, с писмо вх.№РД
2600-232/02.07.2021 г.
2
АУАН е надлежно предявен и връчен на изрично упълномощено от
жалбоподателя лице да получава и подписва АУАН, след нарочно отправена
и надлежно връчена на жалбоподателя писмена покана да се яви за съставяне
на АУАН, на датата на неговото съставяне – 31.08.2021 г., със саморъчно
направено отбелязване, че ще бъдат внесени писмени възражения против
направените в него констатации. Жалбоподателят не се възползвал от
правото си по чл.44, ал.1 от ЗАНН и не представил писмени възражения пред
АНО в законоустановения 7-дневен срок.
Въз основа на направените констатации в АУАН, компетентно
длъжностно лице: Председател на ДАМНТ, издал процесното НП, против
жалбоподателя, с което на основание чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ му наложил
имуществена санкция в размер на 1000 лева, за нарушение на разпоредбата на
чл.190а, ал.2, във вр. с чл.138а, ал.3, т.5 от ЗВ.
Изложената по-горе фактическа обстановка, съдът приема за установена
от събраните по делото гласни доказателства: показанията на свидетеля
Иванова, които съдът кредитира с доверие, доколкото изхождат от лице,
възпроизвеждащо личните си впечатления, във връзка с извършената
проверка на жалбоподателя, при изпълнение на служебните си задължения,
като няма данни за пряка или косвена заинтересованост от изхода на делото;
от приобщените по делото писмени доказателства: процесните АУАН и НП;
разписки за връчване; пълномощно с нотариална заверка на подписите;
Констативен протокол №05-01-48/23.06.2021 г.; Протокол №35/10.06.2020 г.;
Писмо с изх.№РД-20-0806-63/3/30.10.2020 г. от Областен управител на
обл.Варна; Приложение №1 към чл.10, ал.2 - „Квалифициране по степен на
потенциална опасност, съгласно чл.141б от ЗВ“ на яз.“Генерал Колево“; Акт
№437 за публична общинска собственост; скица на имот в землището на
с.Генерал Тошево, собственост на Община Вълчи дол /язовир/; Заповед №А-
466/11.08.2021 г. на председателя на ДАМНТ.
Въз основа на установената фактическа обстановка, съдът намира за
установено следното от правна страна:
Съдът намира, че както АУАН, така и НП са издадени от териториално
и материално компетентни органи. Компетентността на актосъставителя
произтича от заеманата длъжност: „главен инспектор“ в РО НЯСС
„Североизточна България“ при ДАМНТ, и изричното оправомощаване на
конкретното длъжностно лице на основание чл.201, ал.11 от ЗВ, със Заповед
№А-466/11.08.2021 г. на председателя на ДАМНТ, /посочена под №44 в
заповедта/, с права, както да извърши проверката за изпълнение на дадените
предписания от комисията по чл.138а, ал.3 от ЗВ, така и да състави АУАН по
посочените точки в ал.1 на чл.200 от ЗВ. Компетентността на АНО да издаде
процесното НП произтича пряко от закона, съгласно разпоредбата на чл.201,
ал.12 от ЗВ.
АУАН и НП са издадени по предвидения в закона ред и форма. Съдът
не констатира допуснати в хода на административнонаказателното
3
производство съществени по тежест процесуални нарушения, които да са
довели до нарушаване правото на защита на жалбоподателя до степен да не
може да разбере за какво точно нарушение е ангажирана административно-
наказателната му отговорност.
Съдът не констатира нарушаване на давностните срокове, предвидени в
разпоредбата на чл.34 от ЗАНН - за съставяне на АУАН и издаване на НП, в
какъвто смисъл релевираните в жалбата възражения се явяват неоснователни.
АУАН е съставен на 31.08.2021 г. за нарушение, извършено на 01.05.2021 г.,
което е установено в хода на извършена проверка на 23.06.2021 г., както ясно
е посочено в обстоятелствената част на акта. Считано от датата на
установяване на самото нарушение и откриване на неговия извършител – на
23.06.2021 г., са започнали да текат сроковете за съставяне на АУАН по чл.34,
ал.2 от ЗАНН, като към датата на съставяне на процесния АУАН - на
31.08.2021 г., не е изтекъл тримесечния срок от откриване на нарушителя в
хода на извършената проверка на 23.06.2021 г., при което е установено
нарушението. Процесното НП е издадено на 28.02.2022 г., преди изтичане на
предвидения шестмесечен давностен срок в разпоредбата на чл.34, ал.3 от
ЗАНН.
Процесните АУАН и НП съдържат всички изискуеми реквизити,
предвидени в разпоредбите на чл.42 и чл.57, ал.1 от ЗАНН, включително дата
и място на извършване на вмененото нарушение. Посочената дата в двата
акта – 01.05.2021 г., правилно е определена като дата на извършване на
нарушението, тъй като тази дата се явява деня, следващ този, в който срокът
за изпълнение на даденото процесно предписание е изтекъл на 30.10.2020 г.,
но с писмо на Областния управител на обл.Варна е удължен до 30.04.2021 г.
В процесните АУАН и НП, макар и не изрично, е посоченото мястото,
където е следвало да се изпълни процесното предписание в дадения срок,
свързано с представяне на документи, а именно: в ДАМНТ, със седалище
гр.София, което се явява и мястото на извършване на нарушението. С оглед
на горното, образуваното съдебно производство по подадената жалба в РС-
Девня е прекратено, а делото е изпратено по подсъдност на СРС, където е
прието за разглеждане по компетентност.
Правилно е приложен и материалния закон. Вмененото нарушение е
квалифицирано в АУАН и НП, като такова по чл.190а, ал.2, във вр. с чл.138,
ал.3, т.5 от ЗВ. Разпоредбата на чл.190а, ал.2 от ЗВ императивно задължава
собствениците на язовирни стени и съоръженията към тях да изпълняват
предписанията по ал.1, т.3 и по чл.138а, ал.3, т.5 от ЗВ. Разпоредбата на
чл.138а, ал.3, т.5 от ЗВ, касае дадените предписания от комисиите, назначени
от областния управител, каквато в настоящия случай е била назначена със
Заповед №РД-20-7712-6/21.05.2020 г. на Областен управител на обл.Варна, в
съответствие с чл.138а, ал.3 от ЗВ, която на 10.06.2020 г. извършила
контролна проверка на състоянието и създадената организация за
експлоатация на язовирната стена и съоръженията към нея на яз.“Генерал
4
Колево“, а за направените констатации в хода на проверката е съставен
нарочен протокол: Протокол №35/10.06.2020 г., видно от който е, че в Раздел
4, Предписания по т.1: „По техническата документация“, в т.1.3. от същия, е
дадено предписание на жалбоподателя за привеждане на язовира в
съответствие с изискванията на чл.106, ал.1, т.2 от цитираната Наредба, както
следва: „Да представи в ДАМНТ инвестиционен проект-заснемане“, които да
бъде одобрен по реда на чл.145, ал.5 от ЗУТ, със срок за изпълнение до
30.10.2020 г. Видно от писмо с изх.№РД-20-0806-63/3/30.10.2020 г. на
Областен управител на обл.Варна, срокът за изпълнение на даденото
предписание е бил удължен до 30.04.2021 г., поради усложнената епидемична
обстановка в страната, свързана с разпространението на Ковид-19. В
цитирания протокол е отразено, че проверката е извършена в присъствието на
служител по сигурността на информацията в Община Вълчи дол – М.Б.,
последната положила подпис, че е запозната с неговото съдържание.
Протоколът на комисията по чл.138а, ал.3, т.5 от ЗВ е влязъл в сила и
законосъобразността на направените в него констатации и дадените
задължителни предписания, не са предмет на проверка в настоящото
производство.
Правилно е определен субекта на нарушението, а именно: Община
Вълчи дол, в качеството на собственик на поземлен имот №000034, в
землището на с.Генерал Колево, върху който е разположена язовирна стена и
съоръженията към нея – яз.„Генерал Колево“, видно от приложения по делото
Акт за публична общинска собственост №437/27.12.2000 г. Безспорно, като
собственик на язовирната стена и съоръженията към нея, жалбоподателят е
длъжен да изпълнява в срок дадените предписания от контролните органи.
Жалбоподателят не е изпълнил в указания срок – до 30.04.2021 г.
включително, даденото задължително предписание в Раздел 4, Предписания
по т.1: „По техническата документация“, в т.1.3. от Протокол №35/10.06.2020
г., за привеждане на язовира в съответствие с изискванията на чл.106, ал.1, т.2
от цитираната Наредба, доколкото не е представил в ДАМНТ инвестиционен
проект-заснемане, одобрен по реда на чл.145, ал.5 от ЗУТ. Констатацията за
неизпълнение е отразена в хода на извършената проверка на 23.06.2021 г. на
място и по документи в обекта на контрол и обективирана в съставения
Констативен протокол №05-01-48/23.06.2021 г. в Раздел 3, т.1.3 –
„Неизпълнени предписания на комисиите, назначени със заповед на
областните управители по чл.138а, ал.3 от ЗВ“, а именно: „Да се представи в
ДАМНТ инвестиционен проект-заснемане, който да бъде одобрен по реда на
чл.145, ал.5 от ЗУТ“. С поведение си, изразяващо се в бездействие, при
вменено от закона задължение за извършване на определено действие,
жалбоподателят е осъществил от обективна страна състава на описаното в
АУАН и НП административно нарушение. Предвид гореизложеното, съдът
намира, че правилно жалбоподателят, в качеството му на собственик на
процесния язовир, е санкциониран за неизпълнение на задължението си по
чл.190а, ал.2, във вр. с чл.138а, ал.3, т.5 от ЗВ. Направеното описание на
5
нарушението в АУАН и НП, изцяло съответства на установените от
събраните по делото доказателства – писмени и гласни, фактически
обстоятелства.
Правилно АНО е ангажирал отговорността на жалбоподателя, като му е
наложил имуществена санкция, тъй като последният попада в кръга на
субектите по чл.190а, ал.2 от ЗВ – собственик на язовир, които могат да носят
обективна, безвиновна отговорност, без да се изследва въпросът за вината.
Неоснователно се явява направеното възражение в жалбата, че процесният
язовир попада извън обхвата на задължението по чл.106, ал.1 от цитираната
Наредба, тъй като е малък язовир, и като такъв е сред изключенията по чл.3,
ал.2. Разпоредбата на чл.141а, ал.3 от ЗВ предвижда, че на контрол по реда на
този закон и наредбата по чл.141, ал.2, подлежат всички язовири по ал.1 и
ал.2, с изключение на малките язовири, за които при квалифицирането им по
отношение на тяхната потенциална опасност е установено, че нарушаването
на конструктивната цялост на язовирните им стени не създава заплаха за
човешки жертви или не застрашават критична инфраструктура и отговарят
поне на едно от изброените в четири подточки условия. Процесният язовир не
попада сред изключенията на ал.3 от посочената разпоредба, с оглед неговите
параметри, посочени в приложеното по делото заключение за класифициране
по степен на потенциална опасност, съгласно чл.141б от ЗВ, а именно:
завирен обем от 250 000 кубични метра и височина на стената 7,8 метра.
Съгласно даденото заключение, яз.“Генерал Колево“ е класифициран от
първа висока степен на потенциална опасност, в зависимост от възможно най-
лошите последици от освобождаването на съхраняването в язовира води,
поради разрушаване или неправилна експлоатация, а именно: по критерий
засегнати елементи от инфраструктурата, водещи до отрицателни последици
за обществото и човешкото здраве и стопански такива от първа и втора
категория по смисъла на чл.2 и чл.4, ал.5 от Наредба №1 за номенклатурата на
видовете строежи. От горното следва извод, че собственикът на процесния
язовир подлежи на контрол от ДАМНТ, включително и относно задължението
му да го приведе в съответствие с изискванията на чл.106, ал.1, т.2 от
цитираната Наредба.
За така извършеното административно нарушение от жалбоподателя,
разпоредбата на чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ предвижда налагане на имуществена
санкция на юридическо лице в размер от 1000 до 20000 лева, което не
изпълни предписание по чл.138а, ал.3, т.5 или задължение по чл.190а, ал.2. С
процесното НП на жалбоподателя е наложено административно наказание в
минималния, предвиден в закона размер, при съобразяване тежестта на
нарушението и постигане на целите по чл.12 от ЗАНН, поради което не
подлежи на обсъждане въпросът за неговото намаляване по размер.
Не са налице предпоставките за квалифициране на нарушението като
маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН, с оглед значимостта на
защитените обществени отношения. По делото не са налице данни за
6
смекчаващи обстоятелства, които да характеризират извършеното нарушение,
като такова с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с други
нарушения от същия вид. Нещо повече, в настоящият случай защитените
обществени отношения са засегнати в по-висока степен, предвид факта, че
произтичащата опасност от неизпълнение на законовото задължение
продължава да е налице, доколкото не са ангажирани от жалбоподателя
никакви доказателства за представен в ДАМТ инвестиционен проект-
заснемане, одобрен по реда на чл.145, ал.5 от ЗУТ, макар и след срока, нито в
административнонаказателното производство, нито в съдебното такова.
Предвид изложеното по-горе, съдът намира, че обжалваното НП следва
да бъде потвърдено, като правилно и законосъобразно издадено, с
произтичащите от това законни последици.
По разноските:
С оглед изхода на делото и на основание чл.63д от ЗАНН, право на
разноски има ответната страна по жалбата в лицето на АНО. Разноски не се
претендират от правоимащата страна, поради което съдът не следва да се
произнася по този въпрос.
Водим от горните мотиви, съдът
7