Решение по дело №577/2020 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 563
Дата: 25 септември 2020 г.
Съдия: Елка Ангелова Братоева
Дело: 20207170700577
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р       Е       Ш     Е       Н       И       Е

 

№ 563

 

гр. Плевен, 25.09.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛЕВЕН, първи касационен състав, на  четвърти септември две хиляди и двадесета година в публично съдебно заседание в състав:

Председател:  ЕЛКА БРАТОЕВА

Членове:         КАТЯ АРАБАДЖИЕВА

   РАЛИЦА МАРИНСКА

              

С участието на Прокурор от Окръжна прокуратура - Плевен:

ИВАН ШАРКОВ

При Секретар: БРАНИМИРА МОНОВА

 

Като разгледа докладваното от съдия Братоева Касационно административно-наказателно дело № 577/2020г. по описа на съда, на основание доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по чл. 208 и следващите от Административно-процесуалния кодекс вр. чл.63 ал.1 изр. 2 от  Закона за административните нарушения и наказания.

Образувано е по касационна жалба на Териториална дирекция „Дунавска“ на Агенция „Митници“,  чрез юрк. Я.срещу Решение № 94/27.04.2020г. на Районен съд – Ловеч, постановено по н.а.х.д. № 1167/2019г. по описа на съда.

С решението си съдът е отменил Наказателно постановление № 116/16.05.2018 г. на Началник на Митница Свищов, с което на основание чл. 126а, ал. 1 от Закона за акцизите и данъчните складове на „Винал“ АД – гр. София е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 500 лв. за неизпълнени задължения по чл. 75, ал. 4 от ППЗАДС, затова че при извършена проверка на „Винал“ АД  в данъчен склад BGNСА00046001, находящ се в гр. Ловеч, ул. „***е установено с Протокол за извършена проверка от 31.08.2017г., че за периода 01.09.2015г. – 03.05.2017г. като лицензиран складодържател не е разграничавал акцизните стоки, облепени с български бандерол  от тези, които не са облепени с бандерол или са облепени с чуждестранен бандерол във водената от него материална отчетност.

Касаторът обжалва решението с доводи за неговата неправилност поради нарушение на материалния закон – касационно отменително основание по чл. 348 ал.1, т. 1 от НПК. Счита за неправилен извода на първоинстанционния съд, че съставянето на акта за установяване на административно нарушение е извършено след изтичането на 3-месечния срок от установяване на нарушителя, тъй като твърди, че признаците на извършеното административно нарушение не са били безспорно разкрити до съставяне на протокол от 28.06.2017г., както е приел съдът. Сочи, че административното нарушение, за което е съставен АУАН, е установено от проверяващия екип в рамките на ревизионното производство и до приключване на ревизията с изготвяне на ревизионния доклад, не може да се твърди, че съществуват окончателни и безспорни установявания. Посочва, че ДОПК е категоричен по отношение на момента и начина на установяване на публични вземания, а именно с ревизионния акт. Навежда доводи, че е неправилно да се смята, че нарушението е констатирано на по-ранен етап и поради обстоятелството, че конкретното административно нарушение се установява след извършен подробен анализ  на писмени доказателства, които са събрани в рамките на развилото се ревизионно производство, което означава, че за да се установи нарушението не е достатъчно да са събрани писмените доказателства, но и същите следва да бъдат анализирани и от тях да се установи нарушението, а това е процес, който отнема технологично време. Твърди, че срокът за съставяне на АУАН е започнал да тече не по-рано от датата на съставяне на протокол № BG004300-BG005800-РК24-ПП14/31.08.2017г. Моли да бъде отменено постановеното от РС – Ловеч решение, а по същество – да бъде потвърдено НП.

Ответникът по касация – „Винал“ АД – гр. София не изразява становище.  

Прокурорът от Окръжна прокуратура – Плевен дава заключение, че решението на първоинстанционния съд е правилно и предлага да се остави в сила.

Настоящият състав на Административен съд – Плевен, като прецени допустимостта и основателността на касационната жалба, доводите на страните, както и след служебна проверка на осн. чл.218 ал.2 АПК за валидност, допустимост и съответствие на решението с материалния закон, въз основа на установените факти, приема следното от правна страна:

Касационната жалба е подадена в срока по чл.211, ал.1 АПК, от надлежна страна и затова е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество, жалбата е  ОСНОВАТЕЛНА.

Решението на Районен съд – Ловеч е валидно и допустимо, но неправилно с оглед доказателствата по делото и закона.

За да отмени НП като незаконосъобразно районният съд неправилно е счел, че актът е съставен след изтичането на давностния тримесечен срок по чл. 34 ал.1 ЗАНН от установяване на нарушението, като е приел, че това е сторено със съставянето на протокол от 28.06.2017г. , а не както е посочил административно-наказващият орган с протокол от 31.08.2017г.

В приложените по делото протоколи, с които са извършвани проверки на отчетността в данъчния склад и са изискани и събрани доказателства по реда на ДОПК, представени от дружеството, не се съдържат констатации, свързани с процесното нарушение. Събраните при проверката материали – счетоводни документи, са съпоставени, анализирани и обобщени за пръв път със съставянето на протокол от 31.08.2017г. и въз основа на констатациите от него е установено извършено за процесния период нарушение, за което е съставен акта и издадено НП на дружеството. Препис от цитирания протокол е връчен на представител на дружеството, когато е могъл подробно да се запознае с резултатите от проверката след съпоставка на всички събрани доказателства, свързани с отчетността на данъчния склад. Протоколът от 28.06.2017г., на който се е позовал районният съд, не е приобщен в материалите по делото, затова и изводите относно неговото съдържание са неаргументирани. А видно от приложения протокол с обобщени данни за проверката от 31.08.2017г. /л.22-23 от НАХД № 619/18 – РС - Ловеч/, на който се е позовал първоинстанционният съд, отразените в протокола от 28.06.2017г. данни се отнасят за проверка на фактическата складова наличност на акцизните стоки и съпоставката с водената отчетност в дневника за складова наличност, при която са установени липси или излишъци на акцизни стоки. АУАН е съставен на 20.11.2017г. в рамките на тримесечния срок съгласно чл. 34 ал.1 ЗАНН, считано от 31.08.2017г., когато е съставен обобщения протокол с резултатите от проверката и контатирано процесното  нарушение, описано с всички негови съставомерни признаци.

От констатациите в него се доказва, че водената от дружеството материална отчетност не позволява разграничаването на акцизните стоки, облепени с български бандерол от тези , които не са облепени с бандерол или са облепени с чуждестранен бандерол, каквито са изискванията на чл. 75 ал.4 от ППЗАДС. В съставените първични документи – нареждания за експедиране на МЗ от  Бутилков цех към Търговски склад и складови разписки за приемане на МЗ от Търговски склад, в които са вписвани високоалкохолни акцизни стоки, не са разделяни облепените с бандерол от тези без бандерол или облепени с чуждестранен бандерол. Тези документи са посочвани като основание за извеждане и поставяне на акцизни стоки в „Дневник на складовата наличност” и са счетоводно отчетени в системата на дружеството, но не са разделяни в дневника с оглед наличието или вида бандерол, с който са облепени. При проверката е констатирано, че извеждането на стоки от данъчния склад /напр. продажби на местни юридически лица или извеждане за търговски обект и др./ върху документа за експедиция от търговски склад на ръка са вписвани номерата на бандеролите, облепени върху реализираните бутилирани високоалкохолни акцизни стоки, а бандеролите са поставяни в производствения цех. В свидетелските си показания пред съда проверяващите потвърждават, че лично са проверили и са се убедили в тази информация и това не се оспорва.

Представените в хода на съдебното производство извлечения от дневниците на материални запаси на търговския склад установяват единствено, че отделните стоки се водят под стоков код в зависимост от вида им, но това не е в състояние да обори извода, че липсва разграничение според наличието или вида на бандерола, с който са облепени при въвеждане в данъчния склад. Тази вътрешнофирмена организация не изпълнява изискванията на чл. 75 ал.4 от ППЗАДС, тъй като не осигурява проследимост на стоките според това дали са облепени с български, с чуждестранен бандерол или са без бандерол. Констатациите се доказват от събраните в хода на проверката счетоводни документи и счетоводни справки, предоставени от дружеството и описани, съпоставени и анализирани в констативния протокол от 31.08.2017г.

Соченото нарушение е безспорно доказано от събраните материали, не са допуснати съществени процесуални нарушения в хода на административно-наказателното производство, а наложеното наказание е съответно на извършеното и в минималния, предвиден от закона размер, поради което издаденото НП е законосъобразно.

Като е отменил НП районният съд е постановил неправилно решение, което следва да се отмени, а по същество – да се потвърди НП.

Водим от горното и на основание чл. 221 ал.2 и чл. 222 ал.1 от АПК съдът

 

Р       Е       Ш     И :

 

ОТМЕНЯ   Решение № 94/27.04.2020г. на Районен съд – Ловеч, постановено по н.а.х.д. № 1167/2019г. по описа на съда и вместо него постановява:

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 116/16.05.2018 г. на Началник на Митница Свищов, с което на основание чл. 126а, ал. 1 от Закона за акцизите и данъчните складове на „Винал“ АД – гр. София е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 500 лв. за неизпълнени задължения по чл. 75, ал. 4 от ППЗАДС.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

         ПРЕПИС от решението на осн. чл. 138 ал.1 АПК да се изпрати на страните и Окръжна прокуратура – Плевен.                    

                          

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:                      ЧЛЕНОВЕ:     1.                        2.