Решение по дело №2872/2019 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 1040
Дата: 31 май 2019 г. (в сила от 22 октомври 2019 г.)
Съдия: Божидар Иванов Кърпачев
Дело: 20195330202872
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 май 2019 г.

Съдържание на акта

  Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 1040

гр. Пловдив, 31.05.2019 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Наказателна колегия, в открито съдебно заседание на 29.05.2019 г. в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: БОЖИДАР КЪРПАЧЕВ

                                                                                         

          при участието на секретаря Станка Деведжиева, като разгледа докладваното от съдията АНД № 2872/2019 г. по описа на ПРС, I наказателен състав, за да се произнесе, взе предвид следното:

          Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

Образувано е по жалба на БУК КОРНЪР ЕООД против Наказателно постановление № К-0047823/21.11.2018г., издадено от  Директора на Регионална дирекция на Комисия за защита на потребителите за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора, с което на БУК КОРНЪР ЕООД е наложена имуществена санкция в размер на 1100 лв. за допуснато нарушение на чл. 114, т.2 от Закона за туризма.

С жалбата и в съдебно заседание се навеждат конкретни възражения за незаконосъобразност на НП- сочи се че фактическата обстановка е неправилно установена и неправилно е приложен материалния закон. В условията на евентуалност се моли за приложението на чл. 28 ЗАНН.

Въззиваемата страна   взема становище за неоснователност на жалбата.

            Жалбата е подадена в законоустановения срок, от процесуално легитимирана страна, против акт, подлежащ на обжалване по съдебен ред, поради  което се явява процесуално допустима и подлежи на разглеждане по същество.

Съдът като се запозна с приложените по делото доказателства, обсъди доводите изложени в жалбата и служебно провери правилността на атакуваното постановление, намери, че са налице основания за неговата отмяна   по следните съображения:

В АУАН и НП е посочено, че те се издават за това, че при направената проверка на 10.09.2018г. в бистро „Шантарам", находящо се в гр.Пловдив, ул. „Златарска" № 20 е установено следното:

 По време на проверката туристическият обект е в работен режим. В обекта се предоставя туристическа услуга ресторантьорство.

Повод за извършената проверка е постъпила жалба в РД Пловдив при КЗП, заведена с вх.№ П-03-1213/16.08.2018г.

На видно място в обекта е поставена Удостоверение № 001911 -Ц за утвърдена категория „едва звезда"; вид и наименование на обекта бистро „Шантарам"; адрес на обекта гр.Пловдив, ул. „Златарска" № 20; капацитет 30/10/20; дата на издаване: 13.12.2017г.; валидно до: 13.12.2022г.; лице, извършващо дейност „Бук корнър" ООД ЕИК *********; бул. „Марина" № 43, ет.2, ап.5, гр.Пловдив.

Пред туристическия обект има 34 седящи места, в търговската зала има 10 седящи места. В момента на проверката има клиента на туристическия обект във вътрешната и външната зала.

По време на проверката е установено, че туристическият обект разполага с една тоалетна клетка: тоалетна чиния с промивно устройство, тоалетна хартия с държател, обезмирисител.

В преддверието има мивка с течаща студена вода, сапун, еднократни кърпи за ръце, кош за отпадъци.

В обекта липсва втора тоалетна клетка и топла вода.

Търговецът „Бук корнър" ЕООД предоставя туристическа услуга ресторантьорство в туристически обект с определена категория „една звезда", находящ се в гр.Пловдив, ул. „Златарска" № 20, който не отговаря на изискванията за определената му категория „една звезда“.

В Наредбата за изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения и за реда за определяне на категория, отказ, понижаване, спиране на действието и прекратяване на категорията в сила от 28.02.2016г., издадена на основание чл.121, ал.5 от Закона за туризма, обективирани в Приложение № 3, Раздел I „Изисквания към изграждане, обзавеждане и оборудване на заведения за хранене и развлечения категория „една звезда" е посочено, че заведението следва да отговаря на следните изисквания:

-т.2.1— тоалетна клетка за жени и за мъже (1),   Забележка 2. За ЗХР до 60 места една тоалетна клетка за мъже и една тоалетна клетка за жени;

-2.2 мивка с топла и студена вода.

С това е нарушен чл.114, т.2 от Закона за туризма, (обн. Дв. бр.30 от 26.03.2013г.)

 

Приетите за установени в АУАН и НП фактически положения, съдът намира за отговарящи на действителността, доколкото кореспондират на събраните по делото доказателства:  разпит на актосъставителя, който в съдебно заседание изрично заяви, че поддържа отразеното в АУАН и Протокол за извършена проверка.Посочените доказателствени материали са последователни, безпротиворечиви, поради което и съдът изцяло ги кредитира.

За оборване констатациите в АУАН въззиваемата страна ангажира показанията на св. Г.. Същите съдът не кредитира, като дадени недобросъвестно и в стремеж да обслужат защитната теза на жалбоподателя. Тези си изводи съдът базира на първо място на служебната зависимост, в която се намира свидетелят от жалбоподателя- барман в проверяваното заведение. На следващо място показанията на Г. категорично се оборват от приложения по делото Протокол за извършена проверка. В същия се съдържат констатации диаметрално противоположни от заявеното от св. Г. в съдебно заседание. В същото време в протокола изрично е отбелязано, че проверката след надлежна легитимация на контролните органи е извършена в присъствието на св. Г.., който е и подписал протокола като представител на проверяваното лице и то без възражения. Гореизложеното мотивира настоящия състав да не даде вяра на заявеното от свидетеля в съдебно заседание.

При правилно установена фактическа обстановка НП е издадено при съществено нарушение на процесуалните правила.

Видно от текста на АУАН и НП те са издадени за допуснато нарушение на чл. 114, т.2 от Закона за Туризма. Не подлежи на съмнение в практиката, че нормата на чл. 114, т.2 е бланкетна, като за конкретните изисквания, на които следва да отговарят туристическите обекти препраща към съответната подзаконова регламентация.

В случая при словесното описание на нарушението, както в АУАН, така и в НП е посочено, че  проверявания обект не отговаря на две самостоятелни изисквания на Наредбата по чл. 121, ал.5 ЗТ, а именно за необходимия минимален брой тоалетни клетки и за наличие на мивка с топла и студена вода. Че са нарушени две самостоятелни изисквания е видно и от цифровото описание на нарушението, като и в АУАН и в НП са посочени като нарушени две самостоятелни разпоредби, към които препраща чл. 114, т.2 ЗТ, а именно т.2.1 от Приложение № 3 и т.2.2 от същото приложение. Налага се извод, че при проверката са констатирани две самостоятелни нарушения от проверявания субект, едното с правна квалификация чл. 114, т.2 от ЗТ, вр. т.2.1 от приложение № 3, а другото с правна квалификация чл. 114, т.2 ЗТ, вр. чл. 2.2 от Приложение 3 . За тези две самостоятелни нарушения е наложена една обща санкция в размер на 1100 лева.

По този начин е нарушена императивната разпоредба на чл. 18 ЗАНН, гласяща че когато с едно деяние са извършени няколко административни нарушения или едно и също лице е извършило няколко отделни нарушения, наложените наказания се изтърпяват поотделно за всяко едно от тях.

Посоченото се явява самостоятелно основание за отмяна на НП.

В този смисъл е и трайната практика на административен съд Пловдив- Решение № 344 от 16.02.2018 г. по к. адм. н. д. № 3362 / 2017 г. на XX състав на Административен съд – Пловдив, Решение № 1097 от 16.05.2018 г. по к. адм. н. д. № 625 / 2018 г. на XXI състав на Административен съд – Пловдив, Решение № 1097 от 16.05.2018 г. по к. адм. н. д. № 625 / 2018 г. на XXI състав на Административен съд, Решение № 826 от 16.04.2018 г. по к. адм. н. д. № 464 / 2018 г. на XXII състав на Административен съд – Пловдив

В цитираната практика трайно и последователно се приема, че действително по този начин  наказаното лице се поставя в по-благоприятно положение,  защото вместо да му се наложат няколко наказания, му се налага едно единствено в минимален размер, но подобна възможност не е законово регламентирана, поради което и съставеното в този вид НП се явява несъобразено с правната рамка.

Само за пълнота на изложението следва да се посочи, че е основателен доводът на жалбоподателя за неправилно приложение на материалния закон досежно едно от нарушенията. Видно от текста на НП при преценка съставомерността на деянието досежно броя на тоалетните клетки АНО е съобразявал текста и изискванията на т.2.1, забележка 2 от Приложение 3, която урежда режима приложим към заведенията за хранене, с изключение на заведенията за бързо обслужване. От представеното като доказателство по делото Удостоверение за категоризация е видно, че проверяваният обект представлява бистро. Съгласно чл. 7 от Наредбата бистрото е именно заведение за бързо обслужване, поради което и се налага извод, че в случая спрямо констатираните факти е  приложена несъотносима материална норма.

Гореизложеното обуславя извод за материална незаконосъобразност на НП в частта за нарушението свързано с тоалетните клетки. Тук проличава с особен интензитет и сериозността на допуснатото процесуално нарушение на чл. 18 ЗАНН. Доколкото за двете самостоятелни нарушения е наложена една обща санкция, при констатираната материална незаконосъобразност на НП за едното допуснато нарушение, съдът не би могъл да остави в сила НП по отношение на другото констатирано нарушение, дори и в тази част то да е материално законосъобразно.

 

Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ   Наказателно постановление № К-0047823/21.11.2018г., издадено от  Директора на Регионална дирекция на Комисия за защита на потребителите за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора, с което на БУК КОРНЪР ЕООД е наложена имуществена санкция в размер на 1100 лв. за допуснато нарушение на чл. 114, т.2 от Закона за туризма.

 

Решението подлежи на обжалване пред Пловдивски Административен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните за постановяването му

  

   РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

 

Вярно с оригинала.

С. Д.