Определение по дело №74/2021 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 261428
Дата: 7 юни 2021 г.
Съдия: Антония Иванова Тонева
Дело: 20215530100074
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 5 януари 2021 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

№.........                                    07.06.2021 г.                         гр. Стара Загора

 

СТАРОЗАГОРСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД               ОСМИ ГРАЖДАНСКИ състав

На седми юни                                                                                 2021 година

В закрито заседание в следния състав:

 

                                           Председател: АНТОНИЯ ТОНЕВА                                                         

 

като разгледа докладваното от СЪДИЯ АНТОНИЯ ТОНЕВА гр.дело № 74 по описа за 2020 година:

 

Предявена е искова молба от „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ” ЕАД София против Г.И.М..

Ответникът Г.И.М. представя писмен отговор в срока по чл. 131 ГПК.

Съдът като взе предвид, че исковата молба е редовна и предявения иск е допустим, намира че следва да внесе делото за разглеждане в о.с.з.

Съдът счита, че следва да приеме като доказателства по делото, представените писмени доказателства, тъй като същите са допустими, относими и необходими по отношение на предмета на спора.

Следва да бъде указано на страните, че в първото заседание по делото са длъжни да направят и обосноват всичките си искания и възражения и да вземат становище по твърдените от насрещната страна обстоятелства. В случай, че не направят това, губят възможността да твърдят нови обстоятелства и да посочват и представят нови доказателства, освен ако са налице особени непредвидени обстоятелства или са  налице хипотезите на чл. 147 т. 1 и т. 2 ГПК.

Следва да бъде указана на страните възможността да разрешат спора си чрез медиация /доброволна и поверителна процедура за извънсъдебно разрешаване на спорове/, като се обърнат към медиатор, вписан в единния публичен регистър на медиаторите към Министъра на правосъдието.

Предвид гореизложеното и на основание чл. 140 ГПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ПРИЕМА като писмени доказателства по делото следните документи: Общи условия.

 

ПРИЛАГА към настоящото дело ч.гр.дело № 3515/2020 г. по описа на СтРС.

 

УКАЗВА на страните, че в първото заседание по делото са длъжни да направят и обосноват всичките си искания и възражения и да вземат становище по твърдените от насрещната страна обстоятелства. В случай, че не направят това, губят възможността да твърдят нови обстоятелства и да посочват и представят нови доказателства, освен ако са налице особени непредвидени обстоятелства или са  налице хипотезите на чл. 147 т. 1 и т. 2 ГПК.

 

НАПЪТВА страните към медиация или друг способ за доброволно уреждане спора, като им УКАЗВА за възможността да се обърнат към медиатор, вписан в единния публичен регистър на медиаторите към Министъра на правосъдието.

 

УКАЗВА на страните, че ако ответникът не е представил в срок отговор на исковата молба и не се яви в първото заседание по делото, без да е направил искане за разглеждането му в негово отсъствие, ищецът може да поиска постановяване на неприсъствено решение срещу ответника или да оттегли иска. Ответникът може да поиска прекратяване на делото и присъждане на разноски или постановяване на неприсъствено решение срещу ищеца, ако той не се яви в първото заседание по делото, не е взел становище по отговора на исковата молба и не е поискал разглеждане на делото в негово отсъствие. Ако ищецът не е посочил и не е представил доказателства с исковата си молба и ответникът не е подал в срок отговор, и двете страни не се явят в първото заседание по делото, без да са направили искане делото да се гледа в тяхно отсъствие, делото се прекратява (чл.238 ГПК).

 

СЪОБЩАВА на страните ПРОЕКТ за ДОКЛАД, както следва:

Обстоятелствата, от които произтичат претендираните от ищеца права, изложени в исковата молба, са следните: Ищецът „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ” ЕАД София твърди в исковата си молба, че ответникът Г.И. Маринков, е абонат на дружеството, с клиентски номер №********* със сключени договори, както следва:

-Договор за мобилни услуги от 11.08.2018г., за ползване на мобилен номер +359********* с избран абонаментен план Тотал 24,99лв., с неограничени национални минути и роуминг в зона ЕС, с уговорен срок на действие за 24 месеца, до 11.08.2020г. и договор за лизинг от същата дата 11.08.2018г., съгласно който е взето мобилно устройство NOKIA 3 Blue, с отстъпка в размер на 191.04лв., на изплащане посредством 23 месечни вноски в размер на 5.89лв. всяка.

-Договор за мобилни услуги от 21.08.2018г., за ползване на мобилен номер +359********* с избран абонаментен план Интернет 15,99лв, с уговорен срок на действие за 24 месеца, до 21.08.2020г.

-Договор за мобилни услуги от 22.09.2018г., за ползване на мобилен номер +359********* с избран абонаментен план Тотал 24.99лв., с неограничени национални минути и роуминг в зона ЕС, с уговорен срок на действие 24 месеца до 22.09.2020г. и сключен договор за лизинг от същата дата 22.09.2018г., съгласно който е взето мобилно устройство NOKIA 3.1 Black, с отстъпка в размер на 184.74лв., на изплащане посредством 23 месечни вноски в размер на 7.09лв. всяка.

Сочи, че съгласно чл.26 от Общите условия на мобилния оператор, при ползване на услуги чрез индивидуален договор заплащането на ползваните услуги се извършва въз основа на фактура, която се издава ежемесечно на името на потребителя. При сключване на индивидуален договор всеки потребител -страна по договора бива уведомен за датата от месеца, на която ще му бъде издавана фактура. Неполучаването на фактурата не освобождава потребителя от задължението му за плащане на дължимите суми.

Твърди също, че за отчетния период на потребление 25.08.2018г. - 24.11.2018г. абонатът не е изпълнил задължението си да заплати на ищеца дължимите месечни абонаменти, съобразно използваните от него услуги в общ размер на 343.90лв., за който период са издадени фактури, както следва:

- Фактура №**********/25.09.2018г. за отчетния период на потребление 25/08/2018г. - 24.09.2018г. с начислена за периода сума за разговори и месечни абонаменти в размер на 119.45лв. /с ДДС/, от които: За мобилен номер 0892/355016: 20.82лв./без ДДС/ за месечен абонаментен план Тотал 24.99лв., за лизингова вноска 5,89лв., за Други услуги (номера 0700/0800/08000) 12.47лв., за Други услуги с добавена стойност 17.50лв., за Кратки текстови съобщения (SMS) 0.57лв., за Мултимедийни съобщения (MMS) 0.49лв., за Разговори към „грижа за клиента“ 0.70лв.; За мобилен номер 0893/783226: 22.90лв./без ДДС/ за пропорционален месечен абонаментен план Тотал 24.99лв., за лизингова вноска 7.09лв.; За мобилен номер 0894/631883: 13.32лв./без ДДС/ за месечен абонаментен план Интернет 15.99лв. Дължимата сума е платима в срок 10.10.2018г. Към фактурата е приложено извлечение от потреблението на ползваните мобилни номера.

- Фактура №**********/25.10.2018г. за отчетния период на потребление 25/09/2018г. - 24/10/2018г. с начислена за периода сума за разговори и месечни абонаменти в размер на 150.12лв. /с ДДС/, от които: За мобилен номер 0892/355016: 20.82лв./без ДДС/ за месечен абонаментен план Тотал 24.99лв., за временно възстановяване на изходящия трафик 1.24лв., за лизингова вноска 5,89лв., за Други услуги (номера 0700/0800/08000) 7.54лв., за Кратки текстови съобщения (SMS) 0.38лв., за Разговори към „грижа за клиента“ 0.68лв., за Услуги с добавена стойност (SMS) 0.50лв.; За мобилен номер 0893/783226: 20.82лв./без ДДС/ за месечен абонаментен план Тотал 24.99лв., за лизингова вноска 7.09лв., за Други услуги (номера 0700/0800/08000) 9.86лв., за Други услуги с добавена стойност 25.00лв., за Разговори към „Грижа за клиента“ 0.12лв.; За мобилен номер 0894/631883: 13.32лв./без ДДС/ за месечен абонаментен план Интернет 15.99лв. Дължимата сума е платима в срок 09.11.2018г. Към фактурата е приложено извлечение от потреблението на ползваните мобилни номера.

- Фактура №**********/25.11.2018г. за отчетния период на потребление 25/10/2018г. - 24/11/2018г. е начислена за периода сума за разговори и месечни абонаменти в размер на 78.93лв. /с ДДС/, от които: За мобилен номер 0892/355016: 20.82лв./без ДДС/ за месечен абонаментен план Тотал 24.99лв., за лизингова вноска 5,89лв.; За мобилен номер 0893/783226: 20.82лв./без ДДС/ за месечен абонаментен план Тотал 24.99лв., за лизингова вноска 7.09лв.; За мобилен номер 0894/631883: 13.32лв./без ДДС/ за месечен абонаментен план Интернет 15.99лв. Дължимата сума е платима в срок 10.12.2018г. Към фактурата е приложено извлечение от потреблението на ползваните мобилни номера.

Абонатът потребил и не е заплатил мобилни услуги на обща стойност 343.90лв., фактурирани за три последователни месеца - за месец 09/2018г., за месец 10/2018г. и за месец 11/2018г. Неизпълнението на абоната-ответник да заплати стойността на потребените и фактурирани услуги на стойност 343.90лв., ангажирало договорната отговорност на абоната по т. 11 от процесния договор за услуги, като във връзка с чл.75, вр.с чл.196в от ОУ на мобилния оператор, Теленор е прекратил едностранно индивидуалните договори на ответника за ползваните абонаменти и е издал крайна фактура №**********/25.01.2019г. на обща стойност 1199.30лв., от които: 601.69лв. - неустойка за предсрочно прекратяване на договорни услуги /която сума не е процесна в настоящото производство/; 253.71 лв. - незаплатени лизингови вноски 343.90 лв. - за незаплатени месечни абонаментни такси и за потребление на мобилни услуги извън абонамента.

Ищецът сочи, че датата на деактивация на процесния абонамент е 17.12.2018г., като същата се генерира автоматично по вградената електронна система на Оператора при нерегистрирано плащане и наличието на незаплатени суми след изтичането на предвидените в месечните фактури срокове за заплащане и съобразно уговорения краен срок на действие на ползвания абонамент. Освен това, поради прекратяване на договорите на мобилни услуги и преустановяване на предоставяните услуги, на основание т. 12, ал. 2 от Общите условия, приложени към лизинговите договори дължимите месечни вноски са обявени за предсрочно изискуеми за предоставените на абоната мобилни устройства, както следва:

- Мобилно устройство NOKIA 3 Blue, по договор за лизинг от дата 11.08.2018г., слючен във връзка с договорен абонамент за мобилен номер 0892/355016.

Мобилно устройство NOKIA 3.1 Black, по договор за лизинг от дата 22.09.2018г., сключен във връзка с договорен абонамент за мобилен номер 0893/783226.

Съгласно чл.3(2) от договора за лизинг, сключен към абонамента за мобилен номер 0892/355016 и мобилен номер 0893/783226 „Месечните лизингови вноски се фактурират от лизингодателя и заплащат от лизингополучателя съгласно сроковете, условията и начина за плащане на задълженията на лизингополучателя в качеството му на абонат на мобилни услуги, съгласно сключения между страните договор за предоставяне на такива услуги и Общите условия на „Теленор България“ ЕАД“. При сключване на процесния договор е посочена предпочетена дата на фактуриране на услугите 25-то число от месеца. Така, падежът на лизинговите вноски е указания в месечните фактури срок за заплащане на фактурираните услуги. Поради неизпълнението на абоната да заплати в указаните срокове дължими към оператора месечни плащания, довело до предсрочното прекратяване по вина на абоната на индивидуалния му абонамент за ползвания мобилен номер, на основание чл.12, ал.2 от Общите условия към договора за лизинг /„Месечните вноски и други плащания стават предсрочно изискуеми в случай на прекратяване на договорите за мобилни или фиксирани услуги, както и в случай на забава на дължими съгласно тези договори плащания“/, са обявени за предсрочно изискуеми лизинговите вноски, дължими след месец 01/2019г., когато е издадена крайната фактура №**********/25.01.2019г., съгласно уговорения погасителен план, както следва:

За устройство NOKIA 3 Blue, се дължи сумата в размер на 111.91/сто и единадесет лева и 91ст./лв. по Договор за лизинг от дата 11.08.2018г., сключен във връзка с договорен абонамент за номер 0892/355016. Длъжникът не е заплатил 18бр. лизингови вноски на обща стойност в размер на 106.02лв., дължими за периода от месец 01/2019г. до месец 07/2020г„ нито е върнал мобилното устройство на Лизингодателя при условията на чл.1, ал. 3 от договора за лизинг, поради което е дължима и допълнителната сума в размер на 5.89лв. по чл.1, ал.2 от договора. Общо дължимата от длъжника сума възлиза в размер на 111.91/сто и единадесет лева и 91ст./лв.

За устройство NOKIA 3.1 Black, се дължи сумата в размер на 141.80/сто четиридесет и един лева и 80ст./лв., по Договор за лизинг от дата 22.09.2018г., сключен във връзка с договорен абонамент за номер 0893/783226. Длъжникът не е заплатил 19 бр. лизингови вноски на обща стойност в размер на 134.71лв., дължими за периода от месец 01/2019г. до месец 08/2020г., нито е върнал мобилното устройство на Лизингодателя при условията на чл.1, ал. 3 от договора за лизинг, поради което е дължима и допълнителната сума в размер на 7.09лв. по чл.1, ал.2 от договора. Общодължимата от длъжника сума възлиза в размер на 141.80/сто четиридесет и един лева и 80ст./лв.

Като абонат на обществената телекомуникационна мрежа на мобилния оператор „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД ответникът се е съгласил и е приел Общите Условия на Оператора за взаимоотношения с потребителите на мобилни телефонни услуги. Съгласно чл. 49 от Общите Условия, Теленор има право да получава в срок всички плащания, дължими от потребителя в уговореното количество и на уговореното място. Според чл.71 „Потребителят е длъжен да заплаща определените от Теленор цени по начин и в срокове за плащане, посочени в т. 27 от тези Общи условия, а именно в срока, указан на фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й“. Незаплащането в срок на издадените от Оператора на абоната фактури за ползваните мобилни услуги е обусловило правото на Теленор /чл.75 от ОУ/ да прекрати едностранно индивидуалния договор на Г.И. Маринков. При неспазване на което и да е задължение по част XIII от тези Общи условия или в случай, че е налице неизпълнение на някое от другите задължения на потребителя, Теленор има право незабавно да ограничи предоставянето на услугите, или при условията на т. 196, в) да прекрати едностранно индивидуалния договор с потребителя или да откаже сключване на нов договор с него“.

Съгласно сключените договори за мобилни услуги, страните имат права и задължения, описани в тях и общите условия на доставчика на мобилни услуги. Към индивидуалните договори се прилагат клаузите на публикуваните общи условия и те са неразделна част към него. По силата на същите, индивидуалният договор влиза в сила от момента на подписването му от страните, а за неуредените случаи в индивидуалния договор са в сила общите условия на договора за предоставяне на мобилни услуги.

В чл.20 от Общите условия е посочено, че, всички услуги се заплащат в зависимост от техния вид и специфика по цени, съгласно действащата ценова листа на Теленор. Съгласно чл. 23, б) месеченния абонамент осигурява достъп до услугите, за които е сключен индивидуален договор и включва разходите за поддръжка на Мрежата и се предплаща от потребителя ежемесечно, в размери съобразно избрания от потребителя абонаментен план/програма/пакет. По силата на чл. 26 неполучаването на фактура, не освобождава потребителя от задължението му за плащане на дължимата сума. Потребителят отговаря и дължи връщане на оператора и на всякакви допълнителни /извънредни/ разходи, свързани със събирането на вземания, които са присъдени по съдебен ред. Съгласно чл. 27 от Общите условия плащането на посочената във фактурата сума се извършва в срока указан на фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й. При неспазване на срока, потребителят дължи неустойка за забава в размер на законната лихва за всеки ден закъснение.

В чл.20 от Общите условия е посочено, че, всички услуги се заплащат в зависимост от техния вид и специфика по цени, съгласно действащата ценова листа на Теленор. Съгласно чл. 23, б) месеченния абонамент осигурява достъп до услугите, за които е сключен индивидуален договор и включва разходите за поддръжка на Мрежата и се предплаща от потребителя ежемесечно, в размери съобразно избрания от потребителя абонаментен план/програма/пакет. По силата на чл. 26 неполучаването на фактура, не освобождава потребителя от задължението му за плащане на дължимата сума. Потребителят отговаря и дължи връщане на оператора и на всякакви допълнителни /извънредни/ разходи, свързани със събирането на вземания, които са присъдени по съдебен ред. Съгласно чл. 27 от Общите условия плащането на посочената във фактурата сума се извършва в срока указан на фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й. При неспазване на срока, потребителят дължи неустойка за забава в размер на законната лихва за всеки ден закъснение.

В конкретният случай ответникът Г.И. Маринков подписал договори за услуги с мобилния оператор, ползвал е процесиите мобилни номера и не е изпълнил задължението си по договорите да заплаща стойността на предоставените услуги, като с това си поведение е изпаднал в забава. Моли съда да постанови решение, с което да признае за установено по отношение на ответника Г.И. Маринков, че към него съществува изискуемо вземане на ищеца „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД София, в размер на 597.61 лв., от които:

- 343.90 лв., представляваща дължими и незаплатени месечни абонаментни такси за потребление на мобилни услуги, за които са издадени фактури №**********/25.09.2018г., №**********/25.10.2018г., №**********/ 25.11.2018г. за периода от 25.08.2018г. до 24.11.2018г.

- 253.71 лв., представляваща незаплатени лизингови вноски, както следва: За устройство NOKIA 3 Blue, се дължи сумата в размер на 111.91лв. по Договор за лизинг от дата 11.08.2018г., сключен във връзка с договорен абонамент за номер 0892/355016. Длъжникът не е заплатил 18бр. лизингови вноски на обща стойност в размер на 106.02лв., дължими за периода от месец 01/2019г. до месец 07/2020г., нито е върнал мобилното устройство на Лизингодателя при условията на чл.1, ал. 3 от договора за лизинг, поради което е дължима и допълнителната сума в размер на 5.89лв. по чл.1, ал.2 от договора. Общо дължимата от длъжника сума възлиза в размер на 111.91лв.; За устройство NOKIA 3.1 Black, се дължи сумата в размер на 141.80 лв., по Договор за лизинг от дата 22.09.2018г., сключен във връзка с договорен абонамент за номер 0893/783226. Длъжникът не е заплатил 19 бр. лизингови вноски на обща стойност в размер на 134.71лв., дължими за периода от месец 01/2019г. до месец 08/2020г., нито е върнал мобилното устройство на Лизингодателя при условията на чл.1, ал. 3 от договора за лизинг, поради което е дължима и допълнителната сума в размер на 7.09лв. по чл.1, ал.2 от договора. Общо дължимата от длъжника сума възлиза в размер на 141.80 лв. Претендира направените по настоящото дело разноски.

 

Ответникът Г.И.М. представя писмен отговор в срока по чл.131 ГПК, чрез назначения особен представител, в който взема становище, че оспорва изцяло предявените искове.

Оспорва посоченото в исковата молба относно отношенията между страните, както и твърдените задължения на ответника към ищеца. Оспорва, че на ответника са предоставяни твърдените услуги; твърдяното виновно неизпълнение от страна на ответника; че на ответника са връчвани посочените фактури. Сочи, че представените фактури са едностранно съставени от ищеца, не са подписани от ответника и не са му връчвани, т.е. не е възникнало задължение за плащане, поради което оспорва истинността, верността на съдържанието на всички представени с исковата молба фактури. Възразява, че на ответника не са пращани никакви известия, покани, фактури, предупреждения и уведомления, включително за разваляне на договора по негова вина; не са предоставени Общите условия на оператора-ищеца и няма данни той да се е съгласил с тях и да ги е приел. Няма никакви данни за прекратяване на договора по вина на ответника. Няма твърдения и доказателства за изявление на ищеца за прекратяване на договора, който е писмен, и което прекратяване следва да е в същата форма. Няма данни такова изявление да е достигнало до ответника, няма данни договорът да е прекратен по вина на ответника, поради което не са налице основания за дължимост и на неустойка. Сочи също, че при сключването е процедирано по обичайния стандартен начин от страна на оператора, без право и възможност на потребителя за индивидуално договаряне, а с предоставяне за подписване на бланкетни документи. Начина на попълване на договорите от представител на оператора-ищец в изготвения като бланка договор показва, че ответникът не е имал възможност да изрази воля и съгласие по отношение на клаузите за неустойка, поради което те не са индивидуално уговорени между страните.

Ответникът възразява, че в началото на исковата молба се твърди, че е издадена Заповед за изпълнение на парично задължение в размер на 597.61 лева за дължима договорна неустойка за предсрочно прекратяване на договорни абонаменти, което не съответства на отразеното в самата заповед. Въпреки че в исковата молба има изрично изявление, че неустойка за предсрочно прекратява на договорни услуги не е процесна, в петитума на исковата молба се претендира неустойка в размер на 193.96 лева за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от 11.08.2018г. За такава неустойка освен че няма изложени фактически твърдения, тя е необоснована, облагодетелства оператора, сочи на нелоялна търговска практика и е в нарушение на разпоредбите на Закона за защита на потребителите. Няма съответствие между твърденията в заявлението по чл.410 ГПК, в обстоятелствената част на исковата молба и в петитума й. В заявлението по чл.410 ГПК се претендират суми по фактури, докато в исковата молба претенцията се основава на договори. В петитума на исковата молба се претендира неустойка в размер на 193.96 лева, каквото искане не е заявено в заявлението по чл.410 ГПК. В т.14 от заявлението по чл.410 ГПК не е посочено сумата от 253.71 лева за какви неплатени лизингови вноски се претендира. Отделно от това, липсва приемно-предавателен протокол за предаване на мобилни устройства, от който да е видно дали ответникът е получил такива и поради това счита, че няма основание да се претендират лизингови вноски.

Моли съда да постанови решение, с което да отхвърли исковете и да присъди на ответника разноските по делото.

 

Изложените обстоятелства дават основание иска да се квалифицира с правно основание чл.422 ГПК, който е установителен по своя характер и има за предмет съдебно установяване, че вземането на кредитора, за което е издадена заповед за изпълнение съществува. Тъй като в заявлението за издаване на заповед за изпълнение се твърди, че вземането произтича от договор за мобилни услуги,  в това производство ищецът следва да докаже наличието на договорни задължения с ответника и изпълнението на задълженията си по него.

 

НАСРОЧВА делото за 06.07.2021г. от 10,00 ч., за която дата да се призоват страните.

ПРЕПИС от настоящото определение ДА СЕ ВРЪЧИ на страните. На ищеца да се връчи и препис от писмения отговор на ответника.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: