ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№
гр.Русе, 03.11.2023 г.
Административен
съд-Ловеч, в закрито
заседание на трети ноември през две хиляди двадесет и трета година, в състав:
СЪДИЯ: Ивайло Йосифов
като разгледа докладваното от
съдията, командирован, на основание чл.94, ал.1 вр. чл.227, ал.3 от ЗСВ, за
разглеждане на делото в Административен съд – Ловеч съгласно заповед № РД-08-344/21.09.2023
г. на председателя на Върховния административен съд, адм.д. № 215 по описа за 2023 г., за да се
произнесе, съобрази следното:
Производството е по чл.159, т.4 от АПК.
Образувано е по жалба на Г.В.В.,***, против писмо с
рег.№ 4004/07.06.2023 г. по описа на ГД „Охрана“ (вх.№ 3293/07.06.2023 г. по
описа на Затвора Ловеч) на главния директор на ГД „Охрана“, с което, според
жалбоподателя, е постановен изричен отказ да му бъде предоставена поисканата
със заявление с рег.№ 94-Г-120/26.05.2023 г. по описа на Министерство на
правосъдието, изпратено по компетентност на ГД „Охрана“ с вх.№ 6358/30.05.2023
г., информация – заверено копие от Инструкция/правила за условията и реда за
осъществяване на конвойната дейност от служителите на ГД „Охрана“.
Правната квалификация на депозираното от В. заявление
следва да бъде изведена не от посочените в заявлението разпоредби – чл.76 от ЗИНЗС вр. чл.13а и § 8 от ПЗР на АПК вр. със ЗА и чл.10, § 1 от ЕКПЧОС, а от
характера на исканата със същото информация. В случая се иска предоставянето на
заверено копие от подзаконов нормативен акт – от Инструкция № И-1 от 30.09.2022
г. за организацията и реда за осъществяване на конвойната дейност от Главна
дирекция "Охрана", издадена от министъра на правосъдието, oбн., ДВ,
бр. 80 от 7.10.2022 г. Редът и условията за осъществяване на конвойната дейност
от ГД „Охрана“ очевидно не попадат в приложното поле на информацията по чл.76,
ал.1 от ЗИНЗС, която обхваща въпросите, свързани с изпълнението на присъдата, размера
на изтърпяната част на наказанието и възможностите за облекчаване условията на
изтърпяване на наказанието, както и предсрочно и условно предсрочно
освобождаване.
Поради това съдът намира, че със
заявлението се иска предоставяне на достъп до официална информация, която се
съдържа в посочения подзаконов нормативен акт. Според чл.12, ал.1 от ЗДОИ достъпът до официална информация, която се
съдържа в нормативни актове, се осигурява чрез обнародването им. От своя
страна разпоредбата на чл.12, ал.4 от ЗДОИ предвижда, че при искане на достъп до официална информация, която е обнародвана,
съответният орган е длъжен да посочи изданието, в което тя е обнародвана, броя
и датата на издаване.
В случая заявлението е било адресирано до Министерството
на правосъдието, но не министърът на правосъдието е органът, издал подзаконовия
нормативен акт, заверено копие от който се иска, поради което правилно и в
съответствие с чл.32, ал.1 от ЗДОИ заявлението на В. е препратено на ГД
„Охрана“, където то постъпило и било регистрирано с вх.№ 6358/30.05.2023 г. При
препращане на заявлението на компетентния да предостави информацията орган
14-дневният срок по чл.28, ал.1 от ЗДОИ започва да тече, съгласно чл.32, ал.2
от същия закон, от момента на получаване на препратеното от съответния орган
заявление. В законоустановения срок компетентният орган – главният директор на
ГД „Охрана“ се е произнесъл като с писмо с рег.№ 4004/07.06.2023 г. по описа на
ГД „Охрана“ (вх.№ 3293/07.06.2023 г. по описа на Затвора Ловеч) В. бил
уведомен, че Инструкция № И-1 от 30.09.2022 г. за организацията и реда за
осъществяване на конвойната дейност от Главна дирекция "Охрана" е
издадена от министъра на правосъдието, че същата е публична и общодостъпна и че
е обнародвана в Държавен вестник, бр.80 от 7 октомври 2022 г.
Съдът намира, че така формулирано, оспореното писмо
съдържа всички изискуеми от закона – чл.12, ал.4 от ЗДОИ данни, чрез които се
предоставя дължимата информация за посочения нормативен акт – посочено е
изданието, в което инструкцията е обнародвана (Държавен вестник), посочен е
неговият брой (бр.80), както и датата на издаването му (07.10.2022 г.). С това
задължението на административния орган за предоставяне на исканата информация се
счита изцяло изпълнено, а заявлението на жалбоподателя – удовлетворено в срок.
Това обстоятелство мотивира извод, че за последния липсва правен интерес да
оспорва един благоприятен за него административен акт, с който, по предвидения
ред и в установения от закона обем, му е предоставена цялата поискана
информация. Правният интерес е абсолютна положителна процесуална предпоставка
за допустимостта на жалбата като отсъствието му е основание за оставянето й без
разглеждане и прекратяване на производството по делото – чл.159, т.4 от АПК.
За пълнота следва да се посочи, че нито ЗДОИ, нито ЗИНЗС
или ППЗИНЗС, нито пък някой друг нормативен акт, изискват от съответните държавни
органи, разполагащи с нормотворческа компетентност, да предоставят на лишените
от свобода лица заверени копия от приетите от тези органи нормативни актове.
С оглед данните в представената декларация по чл.83,
ал.2, т.2 от ГПК вр.чл.144 от ГПК жалбоподателят следва да бъде освободен от
заплащането на държавната такса за образуване на производството в размер на 10
лева.
Доколкото настоящото определение не попада в приложното
поле на § 4б, ал.2 от ДР на ЗИНЗС, то подлежи на обжалване по общия ред – с частна
жалба пред ВАС, а не пред тричленен състав на същия съд, т.е. на
Административен съд – Ловеч.
Така мотивиран и на основание чл.159,
т.1 от АПК и чл.83, ал.2 от ГПК вр.чл.144 от АПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОСВОБОЖДАВА Г.В.В., с ЕГН **********, от
задължението за заплащане на държавна такса по адм.д. № 215 по описа за 2023 г.
на Административен съд – Ловеч.
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата
на Г.В.В., с ЕГН **********,
против писмо с рег.№ 4004/07.06.2023 г. по описа на ГД „Охрана“ (вх.№
3293/07.06.2023 г. по описа на Затвора Ловеч) на главния директор на ГД
„Охрана“, с което жалбоподателят е уведомен, че Инструкция № И-1 от 30.09.2022
г. за организацията и реда за осъществяване на конвойната дейност от Главна
дирекция "Охрана", издадена от министъра на правосъдието, е публична
и общодостъпна и е обнародвана в Държавен вестник бр.80 от 7 октомври 2022 г.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д. № 215/2023
г. по описа на Административен съд – Ловеч.
Определението
може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен
срок от съобщаването му
на страните.
СЪДИЯ: