Решение по дело №677/2023 на Районен съд - Кюстендил

Номер на акта: 115
Дата: 22 май 2024 г.
Съдия: Светослав Емилов Петров
Дело: 20231520200677
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 юни 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта


РЕШЕНИЕ
№ 115
гр. Кюстендил, 22.05.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – КЮСТЕНДИЛ, XII-ТИ СЪСТАВ, в публично
заседание на тринадесети май през две хиляди двадесет и четвърта година в
следния състав:
Председател:Светослав Ем. Петров
при участието на секретаря Гергана Ив. Накова-Милушева
като разгледа докладваното от Светослав Ем. Петров Административно
наказателно дело № 20231520200677 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл. 58д и сл. ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 18 от 18.05.2023г. издадено от Директора
на РДГ - Кюстендил, с което на З. С. С. с ЕГН **********, с адрес гр. Кюстендил, ул. „***“
№ ***, общ. Кюстендил, на основание чл.257, ал.1, т.2 от ЗГ е наложено административно
наказание – „глоба“ в размер на 300 /триста/ лева за нарушение на чл.9а във вр. с чл.15, ал.1,
т.1 от Наредба № 1 за контрола и опазването на горските територии, във вр. с т.11.7.1 от
Заповед №1019/17.11.2021г. на Изп. директор на ИАГ.
В подадената жалба и впоследствие в хода на процеса се релевират оплаквания за
незаконосъобразност и неправилност на издаденото наказателно постановление, като се
навеждат доводи за нарушение на материалния закон и процесуалните правила по
установяване и санкциониране на административното нарушение, по аргументи, подробно
изложени в депозираната жалба и в съдебно заседание. Моли се за постановяване на
решение, с което да бъде отменено изцяло атакуваното наказателно постановление.
Наказващият орган, чрез своя процесуален представител, оспорва жалбата и моли
съда да потвърди обжалваното наказателно постановление като правилно и
законосъобразно.
Съдът, след като взе предвид изложеното в жалбата и след като анализира събраните
по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното
от фактическа и правна страна:
На 06.10.2022г. на територията на РДГ Кюстендил, землище с. Ново село, общ.
Кюстендил, GPS координати LAT 42.15290392; LON 22.68011022 З. С. С. в качеството му на
лице, упражняващо лесовъдска практика /Удостоверение № ***/28.01.2014г./е издал
последващ електронен превозен билет №6669/00073/06102022/232115-DP2F463 за
1
количество дървесина, което надвишава количествата дървесина по предходни ЕПБ №
6669/00071/03102022/152316 – 9FF5516 и ЕПБ № 6669/00072/05102022/183618 – ВЕВ3А79
въз основа, на които е издаден. Първичния превозен билет е с обща кубатура както следва:
билет 1 с код 9FF5516 е с кубатура 5 пл.куб.м. и билет 2 с код ВЕВ3А79 е с кубатура 4.6
пл.куб.м. или с обща кубатура 9.6 пл.куб.м., а последващия ЕПБ е за 16.5 пл.куб.м. (6,9
куб.м. повече дървесина).
Нарушението е установено от свидетелите Д. И. Д., Г. П. И. и Д. Л. З. – служители на
РДГ – гр. Кюстендил, при извършена проверка на 15.12.2022г. в електронната
инхормационна система на ИАГ.
При извършената проверка било констатирано гореописаното нарушение и на
12.01.2023г. е съставен АУАН № 000583 от свидетеля Д. И. Д. за извършено нарушение на
чл.9а във вр. с чл.15, ал.1, т.1 от Наредба № 1 за контрола и опазването на горските
територии, във вр. с т.11.7.1 от Заповед №1019/17.11.2021г. на Изп. директор на ИАГ и
АУАН е връчен на нарушителя З. С. С. на 12.01.2023г.
С Наказателно постановление № 18 от 18.05.2023г. издадено от Директора на РДГ –
Кюстендил при идентична фактическа обстановка с описаната в АУАН № 000583 е
наложено на З. С. С. с ЕГН **********, с адрес гр. Кюстендил, ул. „***“ № ***, общ.
Кюстендил, на основание чл.257, ал.1, т.2 от ЗГ административно наказание – „глоба“ в
размер на 300 /триста/ лева за нарушение на чл.9а във вр. с чл.15, ал.1, т.1 от Наредба № 1 за
контрола и опазването на горските територии, във вр. с т.11.7.1 от Заповед
№1019/17.11.2021г. на изп. Директор на ИАГ.
В хода на съдебното следствие са разпитани актосъставителя и останалите свидетели
по акта, които детайлно описват установеното при проверката нарушение и процедурата по
съставяне и връчване на АУАН на соченото за нарушител лице.
Горната фактическа обстановка съдът прие за установена възоснова на показанията
на посочените свидетели и писмените доказателства, представляващи част от
административнонаказателната преписка, от която е видно, че на 06.10.2022г. на
територията на РДГ Кюстендил, землище с. Ново село, общ. Кюстендил, З. С. С. в
качеството си на лице, упражняващо лесовъдска практика /Удостоверение №
10242/28.01.2014г./ е издал последващ електронен превозен билет
№6669/00073/06102022/232115-DP2F463 за количество дървесина, което надвишава
количествата дървесина по предходни ЕПБ № 6669/00071/03102022/152316 – 9FF5516 и
ЕПБ № 6669/00072/05102022/183618 – ВЕВ3А79 въз основа, на които е издаден. С оглед
установеното, С. е нарушил разпоредбата на чл.9а,във вр. с чл.15 ал.1, т.1 от Наредба № 1 за
контрола и опазването на горските територии, във вр. с т.11.7.1 от Заповед №
1019/17.11.2021г. на Изп. директор на ИАГ, поради което на основание чл.257, ал.1, т.2 от
ЗГ му а наложено администратино наказание – „глоба“ в размер на 300 /триста/ лева.
Съдът счита, че размерът на наложеното на жалбоподателя наказание е определен
правилно от административно-наказващия орган, доколкото е съобразен с предвидените в
закона предели.
Съгласно разпоредбата на чл.257,ал.1 т.2 от ЗГ наказва се с глоба от 300 до 5 000
лева, ако не е предвидено по-тежко наказание, длъжностно лице или лице, упражняващо
лесовъдска практика, което съгласува, одобри или издаде документ в нарушение на този
закон, на подзаконовите актове по прилагането му или на одобрените горскостопански
планове и програми. Според разпоредбата на чл.9а от Наредба № 1 за контрола и опазването
на горските територии – Лицата издаващи или попълващи документи по Закона за горите
или подзаконовата нормативна уредба, са длъжни да спазват реда и условията за тяхното
получаване, попълване, водене, издаване, отчитане и съхранение, определени със заповедите
за определяне на съответните образци, а съгласно чл.15,ал.1,т.1 от Наредба № 1 за контрола
2
и опазването на горските територии – забранява се издаването на превозни билети в
нарушение на изискванията, определени с тази наредба и/или със заповедта за определяне на
съответния образец.
Съпоставяйки анализът на горните нормативни разпоредби с установеното от
контролните органи, съдът намира за безспорно установено, че З. С. С. е извършил
вмененото му във вина административно нарушение по чл.257,ал.1,т.2 от ЗГ, като е издал
последващ електронен превозен билет /ЕПБ/ за количество дървесина, което надвишава
количествата дървесина по предходни ЕПБ. По безспорен начин бе доказано, че
транспортираната дървесина по последния превозен билет надвишава 6,9 куб.м. дървесината
описана в двата превозни билета на база, на които е издаден последния превозен билет,
което представлява нарушение на т.11.7.1 от Заповед №1019 от 2021г. на Изпълнителния
директор на ИАГ, където категорично се забранява издаването на последващ превозен
билет, за количества дървесина, което надвишава количествата дървесина по предходни
превозни билети, въз основа на които се издава този билет.
Жалбата е подадена в предвидения седмодневен срок в ЗАНН, изхожда от лице с
надлежна процесуална легитимация, насочена е срещу подлежащ на обжалване акт, поради
което се явява процесуално допустима. Разгледана по същество, същата е
НЕОСНОВАТЕЛНА.
Неоснователни са възраженията на процесуалния представител на жалбоподателя за
допуснати нарушения на процесуалните правила в производството по установяване на
нарушението, съставяне на АУАН и издаване на НП.
Настоящата инстанция намира, че при съставянето на АУАН и издаването на НП са
спазени разпоредбите на ЗАНН и ЗГ. Спазени са сроковете за издаване на НП. Съгласно
разпоредбата на чл.34 ЗАНН АУАН се съставя в 3-месечен срок от откриване на
нарушителя или 1 година от извършване на нарушението. В този смисъл е и установилата се
тълкувателна практика, като съгласно Тълкувателно решение №48/1981г. по нак.д.
№48/1981г. на ОСНК на ВС, посоченият тримесечен срок в разпоредбата на чл.34 ЗАНН
започва да тече от деня, в който компетентния контролен орган е узнал за нарушението.
Също така по смисъла на ТР №4 от 29.03.2021г. по тълк.д. №3/2019г. на ВАС понятието
„откриване на нарушителя“ не е легално дефинирано в ЗАНН, но доктрината и съдебната
практика приемат, че такова е налице, когато компетентният орган разполага с данните да
установи нарушението и да идентифицира извършителя му. Извършителят се счита за
открит от момента, в който необходимите за това материали и/или информация са налични в
администрацията на контролния орган – защото от този момент фактически и юридически
съществува възможност да се определи субектът на нарушението, времето и мястото на
извършването му ведно със съществените негови признаци от обективна и субективна
страна по определен състав. С оглед на гореизложеното и от обстоятелството, че превозните
билети, които се издават от лицензираните лесовъди, се регистрират в информационната
система на ИАГ, но не стават автоматично достъпни до служителите на РДГ, които ходят на
периодични проверки на терен, по пътищата или по складовете и правят проверка въз
основа на документите в електронната система на ИАГ, нямат назначен служител, а и
законът не го изисква, който да следи постоянно издаването на превозни билети, настоящата
инстанция приема, че АУАН е съставен в предвидения в чл.34 от ЗАНН срок.
Съдът счита, че в случая не е налице маловажност на нарушението, обуславящо
отмяната на НП на основание чл.28 от ЗАНН. Изпълнителното деяние засяга важни
обществени отношения, свързани с правилата за добив на дървесина и изискванията към
лицата, които отговарят за законосъобразността на тази дейност, а и конкретните
обстоятелства по извършването им не разкриват по-ниска степен на обществена опасност на
нарушението в сравнение с обикновените нарушения от този вид, поради което не са налице
предпоставките за приложение на чл.28 от ЗАНН.
3
По изложените съображения съдът намира, че наказателно постановление следва да
бъде потвърдено изцяло като правилно и законосъобразно.
Воден от гореизложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 18 от 18.05.2023г. издадено от
Директора на РДГ - Кюстендил, с което на З. С. С. с ЕГН **********, с адрес гр.
Кюстендил, ул. „***“ № ***, общ. Кюстендил, на основание чл.257, ал.1, т.2 от ЗГ е
наложено административно наказание – „глоба“ в размер на 300 /триста/ лева за нарушение
на чл.9а, във вр. с чл.15 ал.1, т.1 от Наредба № 1 за контрола и опазването на горските
територии, във вр. с т.11.7.1 от Заповед № 1019/17.11.2021г. на Изп. директор на ИАГ.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му
на страните пред Административен съд - Кюстендил.
Съдия при Районен съд – Кюстендил: _______________________
4