Решение по дело №1873/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 836
Дата: 4 май 2020 г. (в сила от 20 октомври 2020 г.)
Съдия: Георги Христов Пасков
Дело: 20197180701873
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 юни 2019 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 836/4.5.2020г.

 

гр. Пловдив, 04.05. 2020 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛОВДИВСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХІІІ състав в открито заседание на двадесет и девети януари през две хиляди и двадесета година в състав:                                                          

                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГЕОРГИ ПАСКОВ

 

 при секретаря  РУМЯНА АГАЛАРЕВА, като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 1873 по описа за 2019 год. на Административен съд – Пловдив и взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл.45, ал.11 от ЗМСМА.

          Образувано е по жалба на „Супер Кар Уош" ЕООД, ЕИК ***със седалище и адрес на управление гр.***,  представлявано от Т.П.И.против Заповед № 19 ОА-1164/28.05.2019 г. на Кмета на Община-Пловдив, с която ЕТ „Скорпио 68-Д.А.“ е определен за спечелил публичен търг с тайно наддаване за отдаване под наем за срок от 5 години на част от недвижим имот – публична общинска собственост.

          В жалбата са релевирани оплаквания, че актът е незаконосъобразен, поради съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Сочи се, че комисията е допуснала нарушение на административно производствените правила, както и се твърди, че има несъществуващ регистър за закупени тръжни книжа. На следващо място се твърди, че частта от недвижимия имот - публична общинска собственост.  Прави се искане за отмяна на обжалваното решение. В съдебно заседание, чрез адв.Н. поддържа жалбата, претендира присъждане на деловодни разноски.

          Ответникът – Кмет на Община - Пловдив, чрез своя процесуален представител юрк. И.А.-К., оспорва жалбата като неоснователна. Моли, за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

            Заинтересованата страна - ЕТ „СКОРПИО 68-Д.А.“, чрез своя процесуален представител адв. С.З. моли жалбата да бъде отхвърлена, а обжалваната заповед да бъде потвърдена.

Окръжна прокуратура - Пловдив, редовно уведомена за възможността да встъпи в производството, не изпраща представител.

         

Като прецени доказателствата  по делото, доводите и възраженията на страните, съдът приема от фактическа страна следното:

 

С Решение №74, взето с протокол №4 от 28.02.2019г. на Общински съвет Пловдив, взето на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), чл. 14, ал. 7 от ЗОС и чл. 10, т.1, чл.12 от НРПУРОИ, е разрешено провеждането на публичен търг с тайно наддаване за отдаване под наем, за срок от 5 (пет) години на части от недвижим имот - публична общинска собственост, находящ се в град Пловдив, район „Централен", пешеходен подлез до ПУ „Паисий Хилендарски". Определена е начална тръжна цена от 25,00 лв. без ДДС, съгласно чл. 14, ал. 8 от ЗОС.

На основание чл.44, ал.2, във връзка с чл.44, ал.1,т.1 от ЗМСМА,чл.8, ал.4 и чл.14, ал.7 от Закона за общинска собственост и в изпълнение на Решение №74, взето с протокол №4 от 28.02.2019г. на Общински съвет Пловдив, е издадена Заповед №190А-776/11.04.2019г. на Кмета на община Пловдив, с която е назначена комисия, която да подготви, организира и проведе публичен търг с тайно наддаване за отдаване под наем за срок от 5 години на част от недвижим имот - публична общинска собственост, находящ се в гр. Пловдив, район „Централен", бул. „Цар Борис III Обединител", пешеходен подлез до ПУ „Паисий Хилендарски", представляващ самостоятелен обект с идентификатор 56784.522.2347.1.7 по КК и КР на гр.Пловдив, с площ 6,18 кв.м. (съгласно план разпределение и протокол от 07.12.2011г.) в сграда с идентификатор 56784.522.2347.1 по КК и КР на гр. Пловдив, с площ 391 кв.м., актуван с акт за публична общинска собственост № 459/29.05.2000г. на район „Централен", за извършване на дейност - за продажба на цветя. Първото заседание на комисията е проведено на 15.04.2019г. при дневен ред: изготвяне на тръжна документация; определяне условията на търга; изготвяне на обява за търга; определяне мястото за получаване на тръжна документация; определяне цена на тръжната документация; определяне на мястото и срока за приемане на документите за участие; определяне на мястото, деня и часа за провеждане на търга.

Съгласно проведеното заседание, комисията приема, че търгът ще се проведе на 07.05.2019г. от 14:30 часа в община Пловдив, Дирекция ОС, пл. Централен"№1, ет.12, посочено е, че тръжна документация може да бъде получена в Дирекция ОС, пл. Централен 1, ет.10, стая 7 срещу представен документ за платена цена за книжата до 03.05.2019г. включително до 15.00ч., определен е срок и място за приемане на тръжната документация - до 03.05.2019г. до 16.00 часа, в деловодството на община Пловдив, Дирекция ОС, пл. Централен 1/партер/ през двора. За проведеното заседание е изготвен Протокол от 15.04.2019г.

Изготвена е обява за търга, достъпна на страницата на община Пловдив, публикувана на 17.04.2019г., както и във един национален и един местен ежедневник, в съответствие с изискванията на чл. 98 от НРПУРОИ.

Изготвена е тръжна документация за провеждане на публичен търг с тайно наддаване за отдаване под наем на самостоятелен обект с идентификатор 56784.522.2347.1.7 по КК и КР на гр. Пловдив, с площ 6,18 кв.м. в подлеза на ПУ „Паисий Хилендарски", съгласно изискванията на чл. 96 от НРПУРОИ.

Търгът е проведен на 07.05.2019г. /вторник/ от 14.30 часа, за което е съставен протокол, подписан от присъстващите членове на комисията. Въз основа на протокола е изготвен доклад с вх.№ 19 Ф-3885-(1)/13.05.2019г от председателя на Комисията, назначена със заповед № 190А-776/11.04.2019г.

С оспорената Заповед №190А-1164/28.05.2019г.,  на основание чл.44, ал.2, във връзка с чл.44, ал.1, т.1 от ЗМСМА, чл.8, ал.4, чл.14, ал.7 от ЗОС, във връзка с чл.118 от НРПУРОИ ЕТ „Скорпио 68-Д.А.“ е определен за спечелил публичен търг с тайно наддаване за отдаване под наем за срок от 5 години на част от недвижим имот – публична общинска собственост, находящ се в гр. Пловдив, район „Централен", бул. „Цар Борис III Обединител", пешеходен подлез до ПУ „Паисий Хилендарски", представляващ самостоятелен обект с идентификатор 56784.522.2347.1.7 по КК и КР на гр.Пловдив, с площ 6,18 кв.м. (съгласно план разпределение и протокол от 07.12.2011г.) в сграда с идентификатор 56784.522.2347.1 по КК и КР на гр. Пловдив, с площ 391 кв.м., актуван с акт за публична общинска собственост № 459/29.05.2000г. на район „Централен", за извършване на дейност - за продажба на цветя.

В съдебно заседание от 29.01.2020 г. са разпитани в качеството на свидетели лицата Т.П.И., И.К.В., Н. П.К.и А.К.А..

Според свидетелските показания на Т.П.И./представляващ дружеството жалбоподател/, тръжната документация е закупуването от негов приятел И.В., с който се срещнали, взел фактурата, която представил и взел тръжната документация, след това я попълнил. Твърди, че не е знаел, че трябва да получи входящ номер. Сочи, че няма близък обект до този, за който кандидатства и не е участвал друг път в конкурс на общината.

Според свидетелските показания на И.К.В., приятел на Тихомир Иванов /представляващ дружеството жалбоподател/, последният го помолил, да плати тръжната документация, тъй като решил да участва в последния момент. Видели се пред сградата и му дал фактурата. Посочва, че не знае как е получена тръжната документация.

Според свидетелските показания на Н. П.К.и А.К.А.и двамата /и двамата служители в в Община Пловдив от 2013 г. в Дирекция „Общинска собственост“, отдел „Управление и разпореждане“, представител на „СУПЕР КАР УОШ“ ЕООД не е идвал, нито е получавал давала тръжна документация. Документите се закупуват от сградата на пл. „Ст. Стамболов“, а от пл. „Централен“ № 1, ет. 10, стая 7 се получава тръжната документация. Иска се телефон за връзка и името на дружеството, но не се подписват при получаването на документите.

Въз основа на така установеното от фактическа страна,  съдът прави следните правни изводи:

 Жалбата е допустима за разглеждане по същество като подадена в срок, от надлежна страна, имаща право и интерес от оспорването, пред надлежния съд и против индивидуален административен акт - годен предмет на оспорване. Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Според нормите на чл. 8 от ЗОС, ал. 2 редът за придобиване на право на собственост и на ограничени вещни права, за предоставяне за управление, под наем и за разпореждане с имоти и вещи - общинска собственост, и правомощията на кмета на общината, на кметовете на райони, на кметовете на кметства и на кметските наместници се определят с наредба на общинския съвет при спазване на разпоредбите на този закон и на специалните закони в тази област; ал.4 предоставянето под наем и разпореждането с имоти и вещи - общинска собственост, се извършват чрез публичен търг или публично оповестен конкурс, освен ако в закон е предвидено друго. Условията и редът за провеждането на търговете и конкурсите се определят от общинския съвет в наредбата по ал. 2. А според нормите на чл. 14 от ЗОС, ал. 7 свободни имоти или части от тях - публична общинска собственост, могат да се отдават под наем за срок до 10 години при условията и по реда на ал. 2 след решение на общинския съвет. Части от имоти - публична общинска собственост, които са предоставени за управление по реда на чл. 12, могат да се отдават под наем, при условие че не се възпрепятства осъществяването на дейностите, за които съответният имот е предоставен за управление.

Съгласно  чл.14, ал.2 от ЗОС, отдаването под наем на имоти общинска собственост се извършва от кмета на общината след провеждане на публичен търг или публично оповестен конкурс, освен ако в закон е предвидено предоставянето под наем да се извършва без търг или конкурс или е определен друг ред. Въз основа на резултатите от търга или конкурса се сключва договор за наем от кмета на общината или от оправомощено от него длъжностно лице. Обявеният търг се ръководи и провежда от нарочна за целта комисия, а редът за провеждането освен в НРПУРОИ, се конкретизира и от специално приети и утвърдени за всеки отделен търг - тръжни условия.

Основателни са възраженията на жалбоподателя, касаещи твърдяно нарушение на т.10 от тръжните условия. В обявата за търга изрично е посочено, че „тръжна документация може да бъде получена в Дирекция ОС, пл. Централен 1, ет.10, стая 7 срещу представен документ за платена цена за книжата до 03.05.2019г. включително до 15.00ч.", което означава, че след заплащане на цената за тръжни документи, единствената възможност за кандидата да ги получи, е като лично или чрез упълномощено лице се яви на посоченото място и представи фактура за закупуването им, което действие се вписва в „Регистър на кандидати закупили тръжна документация". Вписва се име на кандидата, адрес за кореспонденция, телефон и документ за закупени тръжни книжа. Вторият регистър, който се води е регистър на кандидатите, подали документи за участие в търга", в който се вписват номер, дата, час, вх.№, участник, забележка. Това се извършва след като кандидатът е закупил тръжните книжа, запознал се е с условията, попълнил е всички документи, запечатал е плика с документите и го е подал в деловодството на Община Пловдив. След като няма друг ред, по който да се получат документите, тъй като не са публикувани на електронната страница на Община Пловдив, то единствената възможност за кандидата остава да е сторил същото лично или чрез упълномощен свой представител. Ето защо настоящият състав на съда счита, че не е налице хипотезата на чл.108, т.1 от НРПУРОИ, предл.2, а именно неспазване на изискванията посочени в т. 10 от тръжните условия.

При тези обстоятелства, посоченото от комисията основание, че жалбоподателят не отговаря на изискванията, тъй като не е получил лично или чрез упълномощен представител тръжната документация в никакъв случай не може да се приеме за нарушение, което би могло да доведе до недопускането му до участие в обявения конкурс. Такава хипотеза е невъзможна, защото както се посочи, няма друг способ тръжната документация за участие  да бъде получена от кандидатите. Това само е достатъчно да се направи извод за незаконосъобразност на действията на комисията, довели до недопускане на жалбоподателя до участие в процесния търг.

Допуснатото съществено нарушение на административно-производствените правила и липсата на законово основание за отстраняване на жалбоподателя от участие в проведения на 07.05.2019г. публичен търг с тайно наддаване за отдаване под наем за срок от 5 години на част от недвижим имот - публична общинска собственост, обуславя извод за незаконосъобразност на проведената тръжна процедура и съответно на крайния административен акт, с който е приключена. Това е така, защото комисията провела конкурса, е органа, който реално извършва процедурата по провеждането му и класирането на кандидатите, а именно и само въз основа на резултатите от конкурса се дължи и произнасянето на кмета на общината за определяне на кандидата, спечелил този конкурс. Ето защо обжалваната заповед следва да бъде отменена като незаконосъобразна, а преписката върната на Кмета на Община Пловдив за продължаване на тръжната процедура от фазата по допускане на жалбоподателя до участие в търга.

За пълнота на изложението съдът намира, чене следва да обсъжда останалите наведени в жалбата доводи за незаконосъобразност на оспорената заповед, които макар и неоснователни, не влияят на крайния резултат, който е незаконосъобразност на оспорения акт.

Предвид всичко гореизложено, съдът намира, че обжалваната Заповед № 19 ОА-1164/28.05.2019 г. на Кмета на Община-Пловдив е незаконосъобразна. С оглед характера на допуснатото нарушение и невъзможността спорът да бъде разрешен по същество, следва преписката да бъде върната на административния орган за продължаване на процедурата от фазата на допускане на участниците до участие в търга от назначената комисия.

          При този изход на делото основателно се явява искането на жалбоподателя за присъждане на направените по делото разноски в размер на 550 лева, в т.ч. за заплатена държавна такса за образуване на делото в размер на  50. 00 лева и разноски за възнаграждение за един адвокат в размер на 500 лева.

          Воден от горното и на основание  и на основание чл. 172, ал. 2, пр. 2, вр. чл. 173, ал. 2 и чл. 143, ал. 1 от АПК, съдът  

                                 РЕШИ: 

          ОТМЕНЯ по жалба на  „Супер Кар Уош" ЕООД, ЕИК ***със седалище и адрес на управление гр.***,  представлявано от Т.П.И., Заповед № 19 ОА-1164/28.05.2019 г. на Кмета на Община-Пловдив, с която ЕТ „Скорпио 68-Д.А.“ е определен за спечелил публичен търг с тайно наддаване за отдаване под наем за срок от 5 години на част от недвижим имот – публична общинска собственост.

ИЗПРАЩА делото като преписка на Кмета на Община Пловдив за продължаване на административното производство при спазване на задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.

ОСЪЖДА Община Пловдив да заплати на „Супер Кар Уош" ЕООД, ЕИК ***със седалище и адрес на управление гр.***,  представлявано от Т.П.И., направените по делото разноски в размер на 550 /петстотин и петдесет /лева.                                             

            Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.            

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: