Решение по дело №1665/2020 на Районен съд - Русе

Номер на акта: 260255
Дата: 11 декември 2020 г. (в сила от 5 април 2021 г.)
Съдия: Кристиан Бориславов Гюрчев
Дело: 20204520201665
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 септември 2020 г.

Съдържание на акта

 Р Е Ш Е Н И Е

 

 

 гр. Русе, 11.12.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

   Районен съд - Русе, трети състав, в публично заседание, проведено на единадесети ноември две хиляди и двадесета година в състав:

        СЪДИЯ-ДОКЛАДЧИК: Кристиан Гюрчев

при участието на секретаря Дарина Илиева, като разгледа административно наказателно дело /АНД/  № 1665 по описа на съда за 2020 г., за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по жалба на С.Д., депозирана чрез адв. М.П. ***, против Наказателно постановление /НП/ № 38-0001283/14.09.2020 г., издадено от директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ /РД „АА“/ - Русе, с което на жалбоподателя на основание чл. 93в, ал. 14 от ЗАвПр /Закон за автомобилните превози/ е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 500 лв. за нарушение по чл. 12, § 3, второ тире от Приложение „Контролен уред“ Европейската спогодба за работата на екипажите на превозните средства, извършващи международни автомобилни превози (AETR).  

В жалбата се ангажират твърдения за незаконосъобразност на постановлението, тъй като същото е издадено при нарушение на процесуалните правила и на материалния закон, както и че наложеното наказание е явно несправедливо. Сочи се, че административното наказателно право не познава института на продължаваното административно нарушение, като за всяко едно констатирано нарушение следва да се наложи отделно административно наказание. В тази връзка и доколкото в наказателното постановление са описани няколко самостоятелни деяния, изразили се в неправилно използване на превключващия механизъм за режима на работа на управляваното от Д. МПС, счита, че за наказаното лице е останало неясно кое точно от нарушенията е обосновало наложеното му наказание. Алтернативно, при невъзприемане на посоченото, счита, че в процесния случай следва да намери приложение разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, тъй като отчетените минути са минимални и нарушението не е довело до опасност за водача или за останалите участници в движението.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован чрез адв. М.П., не се явява и не изпраща представител.

Административнонаказващият орган, редовно призован, не изпраща представител и не взема становище по въпроса.

Районна прокуратура – Русе, редовно призована, не изпраща представител.

Жалбата е подадена от процесуално легитимирано лице, по отношение на което е ангажирана административнонаказателна отговорност, подадена е в законоустановения срок – постановлението е получено от жалбоподателя на 14.09.2020 г., а жалбата е подадена на 21.09.2020 г., касае подлежащо на обжалване наказателно постановление, поради което се явява процесуално ДОПУСТИМА и следва да бъде разгледана по същество.

Съдът, като съобрази ангажираните от жалбоподателя фактически и правни доводи, прецени събраните по делото доказателства и извърши служебна проверка на обжалваното наказателно постановление съгласно изискванията на чл. 314 от НПК във вр. с чл. 84 от ЗАНН, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

От фактическа страна:

Административнонаказателното производство срещу жалбоподателя е започнало със съставянето на АУАН № 278881/13.09.2020 г., за това, че на 13.09.2020 г., около 22:43 часа, в гр. Русе, на бул. „Тутракан“, в района на ГКПП „Дунав мост“, посока Република България – Република Румъния, управлявал товарен автомобил марка Форд, кат. N3, с рег. № 31НК840, оборудван с дигитален тахограф със сериен № **********, с прикачено към товарния автомобил полуремарке от кат. О4, с рег. № 31НК360, като извършвал международен обществен транспорт на товар, попадащ в обхвата на AETR от Република Турция за Република Молдова за следното нарушение: като водач на 13.09.2020 г. при престояване в километрична колона от товарни автомобили за времето от 19:35 ч. до 19:53 ч., от 19:54 ч. до 20:15 ч., от 20:16 ч. до 20:32 ч., от 21:07 ч. до 21:33 ч., от 21:34 ч. до 22:03 ч., от 22:04 ч. до 22:33 ч. при преминаване през ГКПП Дунав мост в посока Р.България-Р.Румъния не е използвал правилно превключващия маханизъм, като е превключил бутона в положение „Почивка“, а е трябвало да го превключи в положение „Друга работа“, което е било установено от 6 бр. компютърни разпечатки от картата от дигиталния тахограф на водача и Carnet Tir XK82785203.

Към АУАН-а са приложени и 6 бр. компютърни разпечатки от картата от дигиталния тахограф на водача.

Въз основа на така приетите за осъществили се факти, същите били субсумирани от актосъставителя като нарушение 12, § 3, второ тире от Приложение „Контролен уред“ към Европейската спогодба за работата на екипажите на превозните средства, извършващи международни автомобилни превози (AETR) във вр. с чл. 78а, ал. 1, т. 2 от ЗАвПр.

Въз основа на така съставения АУАН е издадено и оспореното наказателно постановление, с фактическо описание и правна квалификация на деянието, идентични със съдържащите се в АУАН, като на жалбоподателя на основание чл. 93в, ал. 14 от ЗАвПр е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 500 лв.

По делото е представен и акт за назначаване на преводач, видно от който на жалбоподателя – гражданин на Р. Турция, е бил предоставен преводач, превел от български на турски език цялото съдържание на процесните АУАН и НП.

От представената Заповед № РД-08-30/24.01.2020 г. се установява, че АУАН е съставен в рамките на компетеността на актосъставителя.

Пред настоящата инстанция бяха разпитани М.К. – актосъставител, и В.Д. – посочен като свидетел в АУАН, като от показанията им се установява, че на 13.09.2020 г., около 23:43 часа, в района на ГКПП Дунав мост спрели товарен тир с турска регистрация, управляван от жалбоподателя. При извършената проверка от последния били изискани лични документи и карта от дигиталния тахограф, като при снемането ѝ и поставянето ѝ в информационната система са установили, че при престояването в километрична колона от товарни автомобили на главния път, за описаните в АУАН-а периоди от време, не е превключил правилно превключващия механизъм на дигиталния тахограф, като е превключил бутона в положение „Почивка“, а е трябвало да го превключи в положение „Друга работа“. Съдът кредитира изцяло показанията на двамата свидетели, доколкото изложеното от тях почива на преките им впечатления и се потвърждава от останалата доказателна съвкупност.

От правна страна:

Актът и наказателното постановление са съставени при спазване на императивните изисквания на ЗАНН. Същите съдържат всички необходими за тяхната редовност от формална страна реквизити, визирани в чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. Констатираното нарушение е описано подробно, по начин напълно индивидуализиращ нарушението и позволяващ на наказаното лице да разбере за какво конкретно нарушение е санкциониран, като както в акта, така и в издаденото въз основа на него НП са намерили отражение всички обективни признаци на състава на нарушението, за които е ангажирана отговорността на жалбоподателя, а така също и конкретните законови разпоредби, под които са субсумирани фактите, установени от административния орган и санкционната норма, въз основа на която е ангажирана административнонаказателната отговорност на нарушителя. Не е налице противоречие между приетите за установени факти, нормата, под която същите са субсумирани и санкционната разпоредба, въз основа на която е ангажирана отговорността на жалбоподателя.

Съдът счита за неоснователно направеното от жалбоподателя възражение за допуснато нарушение на чл. 18 от ЗАНН, тъй като за описаните в НП шест нарушения е наложено едно общо административно наказание. Действително в НП са описани шест отделни деяния, като всяко едно от тях представлява самостоятелно нарушение на предвиденото в чл. 12, § 3, второ тире от Приложение „Контролен уред“ към Европейската спогодба за работата на екипажите на превозните средства, извършващи международни автомобилни превози (AETR) задължение за водача да задейства правилно превключващите механизми. В същия момент посоченото не води до незаконосъобразност на процесното НП и съответно неговата отмяна, доколкото по делото е безспорно установено наличието на нарушение, факт, който не се оспорва и от жалбоподателя. Възприемането на обратното съждение би довело до абсурдната ситуация при наличие на няколко нарушения извършителят им да остане ненаказан, тъй като не е бил санкциониран за всичките, а само за едно от тях/в тази насока Решение № 49 от 12.03.2020 г. по к.а.н.д. № 49/2020 г. по описа на АдмС-Русе/. Съдът не споделя и изложеното от жалбоподателя, че по този начин се ограничава и правото му на защита, тъй като не ставало ясно за кое точно от всичките описани деяния му е наложено наказание. Следва да се посочи, че в НП са описани шест идентични деяния, осъществени при една и съща обстановка и през непродължителен период от време, тоест жалбоподателят е можел да се защити като оспори, което и да е от тях.

Въз основа на оценката на събраните в хода на производството доказателства, съдът намира, че следва да бъде изведен единственият възможен извод от правна страна, а именно, че жалбоподателят е осъществил състава на вмененото му във вина административно нарушение по чл. 12, § 3, второ тире от Приложение „Контролен уред“ от Европейската спогодба за работата на екипажите на превозните средства, извършващи международни автомобилни превози (AETR), както от обективна, така от субективна страна. В тази връзка съдът съобрази както гласните доказателства, приобщени посредством разпита на актосъставителя и посочения в АУАН-а свидетел, така и писмените такива – компютърни разпечатки от картата от дигиталния тахограф на водача, от които по безспорен начин се установява, че жалбоподателят е извършил международен превоз по смисъла на чл. 1, б. з от AETR и не е използвал правилно превключващият механизъм, като на 13.09.2020 г. при престой в колона от изчакващи автомобили с цел преминаване през ГКПП Дунав мост от Република България за Република Румъния, превключващият механизъм е бил поставен в положение Почивка“ вместо положение „Друга работа

От субективна страна нарушението е извършено умишлено, при форма на вината пряк умисъл, тъй като в съзнанието на нарушителя са намерили отражение всички обективни елементи от състава на това нарушение, а именно, че в конкретния период се е намирал в колона, изчакваща преминаване на ГКПП Дунав мост, което обстоятелство е налагало тахографа да бъде поставен в режим Друга работа, като във волево отношение, същият пряко е целял настъпването на общественоопасните последици от извършеното от него деяние. По делото не се установи изложеното в жалбата, че нарушението е настъпило вследствие от многократното запалване и гасене на двигателя без водачът да е въздействал върху превключваюия механизъм, поради което съдът разглежда изложеното като защитна теза, ненамираща потвърждение в доказателствата по делото.

Правилно е издирена и приложена съответната за това нарушение санкционната норма на чл. 93в, ал. 14 от ЗАвПр, съгласно която водач, който не използва правилно превключващия механизъм на тахографа, се наказва с глоба в размер на 500 лв., какъвто именно размер на административното наказание е наложен на жалбоподателя.

Съдът намира, че в случая не са налице предпоставките на чл. 28 от ЗАНН, доколкото извършеното нарушение не разкрива белезите на маловажен случай, съгласно легалната дефиниция, съдържаща се в чл. 93, т. 9 от НК, приложим на основание чл. 11 от ЗАНН. По делото не са налице многобройни или едно, но изключително смекчаващо отговорността на нарушителя обстоятелство.

С оглед на изложеното, жалбата следва да се остави без уважение като неоснователна, а наказателно постановление се потвърди като правилно и законосъобразно.

По разноските:

Страните не са претендирали разноски.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 63 от ЗАНН, съдът

Р Е Ш И:

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление /НП/ № 38-0001283/14.09.2020 г., издадено от директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ /РД „АА“/ - Русе, с което на жалбоподателя на основание чл. 93в, ал. 14 от ЗАвПр /Закон за автомобилните превози/ е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 500 лв. /пет стотин лева/ за нарушение по чл. 12, § 3, второ тире от Приложение „Контролен уред“ от Европейската спогодба за работата на екипажите на превозните средства, извършващи международни автомобилни превози (AETR).

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд – Русе в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Препис от решението да се връчи на страните.

 

СЪДИЯ-ДОКЛАДЧИК: