Решение по дело №418/2019 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 21
Дата: 5 февруари 2020 г. (в сила от 5 февруари 2020 г.)
Съдия: Димитринка Христова Стаматова
Дело: 20197280700418
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е  № 21/5.2.2020 г.

Гр. Ямбол, 05.02.2020 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

 

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи състав, в публично заседание на двадесет и седми януари две хиляди и двадесета година в състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

 

 

при секретаря Ст. Панайотова, разгледа докладваното от председателя адм. д. № 418 по описа за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

 

Производството е по реда на чл. 40 от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ), във връзка с чл. 145 - 178 от АПК и е образувано по жалба на СНЦ „Сдружение на композитори, автори на литературни произведения, свързани с музика и музикални издатели за колективно управление на авторски права – МУЗИКАУТОР“ – София против мълчаливия отказ  на Кмета на Община Ямбол да се произнесе по заявление с вх. № 2801-19093/07.10.2019 г.    Претендира се за заплащане и на направените по делото разноски.

В жалбата са развити доводи за незаконосъобразност на оспорения отказ, като се сочи се, че заявителят има право на достъп до исканата от него обществена информация, както и че   мълчалив отказ по ЗДОИ е недопустим.  Иска се съдът да отмени оспорения мълчалив отказ  и преписката да бъде върната със съответните указания на административния орган за  произнасяне на изричен акт по депозираното заявление за достъп до обществена информация.   

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не изпраща процесуален представител. В постъпилата писмена молба с вх. № 180/23.01.2020 г. жалбата се поддържа изцяло на основанията, изложени в същата.

Ответната страна – Кмета на Община Ямбол, редовно призован, не се явява и не изпраща процесуален представител в съдебно заседание. Същият не взема и писмено становище по депозираната жалба.

След като обсъди доводите на страните и извърши цялостна преценка на всички събрани и приети по делото писмени доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

Със заявление за достъп до обществена информация вх. 2801-19093/07.10.2019 г.,    СНЦ „Сдружение на композитори, автори на литературни произведения, свързани с музика и музикални издатели за колективно управление на авторски права – МУЗИКАУТОР“ – София е поискало от Кмета на Община Ямбол  предоставянето на достъп до обществена информация, „свързана с дейността на Община Ямбол съгласно Закона за авторското право  и сродните му права (ЗАПСП):

1.           Посочване на всички проведени през 2017, 2018 и 2019 г. музикални събития (концерти), чийто организатор по смисъла на чл. 58 от ЗАПСП е общината – по изпълнител/група, наименование /надслов и дата на събитието;

2.           Какъв е размерът на отпуснатите от общината средства за финансиране провеждането на музикалните събития (концерти) по т. 1 по-горе, поотделно за всяко от събитията;

3.           Какъв е размерът на приходите (в случай че са реализирани такива) от провеждането на музикалните събития (концерти) по т. 1 по-горе, поотделно за всяко от събитията;

4.           Спазила ли е общината задължението си по чл. 58 от ЗАПСП за предварително уреждане на авторските права при провеждането на всяко от музикалните събития (концерти) по т. 1 по-горе;

5.           Има ли определено лице в общината за предоставянето на предварителен  списък по чл. 58, ал. 4 от ЗАПСП, съдържащ произведенията, които ще се изпълняват по време на организиран от общината концерт, и техните автори към организация за колективно управление на права; посочване на имената и длъжността на това лице/лица за годините 2018 и 2019, както и дата и месец на определяне на лицето/лицата; копие от акта, с който съответното лице е определено;

6.           Изпълнявала ли е общината при проведените през 2018 и 2019 г. музикални събития по т. 1 по-горе задължението си за предоставяне на предварителен списък по чл. 58, ал. 4 от ЗАПСП, тоест изпращала ли е общината на МУЗИАУТОР в качеството му на организация за колективно управление на права предварителни списъци по чл. 58, ал. 4 от ЗАПСП за тези събития;

7.           Има ли определено лице в общината за предоставянето след публичното изпълнение на точен отчет по чл. 58, ал. 4 от ЗАПСП с изпълнените произведения и техните автори, както и точен отчет за прихода от музикално събитие (концерт), организиран от общината; посочване на имената и длъжността на това лице/лица за годините 2017, 2018 и 2019, както и дата и месец на определяне на лицето/лицата; копие от акта, в който съответното лице е определено;

8.           Копия от точните отчети по чл. 58, ал. 4 от ЗАПСП, съдържащи изпълнените произведение и техните автори, както и точните отчети за приходите (в случай че са реализирани такива), съответно – финансирането (бюджет), за всяко от музикалните събития (концерти), организирани от общината, респ. – съфинансирани от нея, през 2017, 2018, 2019 г.;

9.           Посочване на всяко от проведените през 2017, 2018 и 2019 г. на място, стопанисвано от общината, музикални събития (концерти), организирани от други организатори, различни от общината – по изпълнител/група, наименование (надслов) и дата на събитието, наименование и идентификационен или друг подобен номер на организатор;

10.        Отпускала ли е общината на други лица средства за финансиране провеждането на музикални събития (концерти) през 2017, 2018 и 2019 г.;

11.        Колко на брой и кои са лицата по т. 10 по-горе (бенефициенти), на които общината е отпуснала средства по т. 10 по-горе, поотделно за всяко от годините 2017, 2018, 2019;

12.        Какъв е размерът на отпуснатите средства по т. 10 по-горе поотделно за всяка от годините 2017, 2018, 2019 и поотделно за всеки от бенефициентите, както и поотделно за всяко от събитията;

13.        Копия от документите във връзка с отпускане на средствата по т. 10 по-горе, като например: сключени договори и споразумения, решения, заповеди и др. подобни актове на кмета на общината или други длъжностни лица от общината за всяка от годините 2017, 2018, 2019“.

 В заявлението е посочена и предпочитаната форма за предоставяне на достъп до обществена информация.

В срока по чл. 28, ал. 1 от ЗДОИ,  по заявлението  не е произнесено решение на компетентен орган, т.е. налице е т. нар. мълчалив отказ. Такова решение не е произнесено и до момента на приключване на устните състезания в настоящата съдебна инстанция.

С оглед на така установената  фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:   

 Жалбата против мълчаливия отказ е подадена в срок и е допустима. Разгледана по същество, тя се преценя и като ОСНОВАТЕЛНА, по следните съображения:     

 Значимостта на правото на достъп до информация произтича от регламентирането му  като основно право в чл. 41, ал. 1 и ал. 2 от Конституцията на Република България. Конституционният съд, в   Решение № 7 от 04.06.1996 г. по к.д. № 1/1996 г.  изрично сочи, че нормата на чл. 41, ал. 2 от КРБ гарантира на гражданите достъп до информация от държавен орган по въпроси, които представляват за тях законен интерес. Квалификацията  „законен“  служи, за да обозначи правото на гражданите да търсят съответната информация и предоставя нормативна регламентация на хипотезите, в които това право може да се осъществи на базата на конституционното изискване.

В съответствие с конституционната разпоредба и даденото от Конституционния съд нейно тълкуване, законодателят е предвидил различни правни средства за достъп до информация, с оглед на произход, съдържание и значение на информацията за правните субекти. Така ЗДОИ регламентира един от правните способи за упражняване на конституционното право на достъп до информация.

В чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ законодателят е дал легална дефиниция на понятието „обществена информация“ и съгласно същата такава е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Видно от разпоредбата на чл. 3, ал. 1 от ЗОДОИ, задължените да предоставят тази информация субекти са държавните органи, техните териториални звена и органите на местното самоуправление в Република България. Това тяхно задължение и съответно правото на гражданите на достъп до обществена информация, е гарантирано чрез изричната разпоредба на чл. 40, ал. 1 от ЗДОИ,   която установява правото на съдебно оспорване на решенията на задължените по чл. 3 ЗДОИ субекти за предоставяне на обществена информация или за отказ да се предостави достъп до такава информация. Видно от разпоредбата на чл. 38 от същия закон, в решението за отказ за предоставяне на достъп до обществена информация се посочват правното и фактическото основание за отказ, датата на приемането му и редът за неговото обжалване, като чл. 39 въвежда задължение решението за отказ за предоставяне на достъп до обществена информация да се връчи на заявителя срещу подпис или да се изпрати по пощата с обратна разписка. Всички тези разпоредби водят до единствения извод, че законът изисква постановяване на изричен акт – решение за предоставяне или за отказ да се предостави достъп до исканата обществена информация. Мълчаливият отказ за предоставяне на достъп до обществена информация по ЗДОИ е недопустим, поради което и само на това основание същия подлежи на отмяна. Преписката следва да бъде върната на задължения субект за произнасяне по заявлението с надлежен акт, удовлетворяващ изискванията за съдържание по чл. 34 от ЗДОИ в случай, че органът реши да предостави достъп до поисканата информация, или по чл. 38 от ЗДОИ в случай, че органът реши да постанови отказ за предоставяне на информация.

Предвид гореизложеното съдът намира, че оспореният мълчалив отказ е незаконосъобразен и като такъв, следва да бъде отменен, а преписката – върната на Кмета на Община Ямбол за  произнасяне.

При този изход на делото и съобразно разпоредбата на чл. 143, ал. 1 от АПК,  ответната страна следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателя   направените от него разноски, които възлизат на общо  510 лева, от които 10 лева, съставляващи държавна такса за образуване на делото и 500 лева, представляващи договорено и заплатено изцяло адвокатско възнаграждение.

Водим от горното  Ямболският административен съд, първи състав

 

 

 

Р   Е   Ш   И  :

 

 

 

ОТМЕНЯ   мълчаливия отказ на Кмета на Община Ямбол   по заявление с вх. № 2801-19093/07.10.2019 г., подадено от  СНЦ „Сдружение на композитори, автори на литературни произведения, свързани с музика и музикални издатели за колективно управление на авторски права – МУЗИКАУТОР“ със седалище и адрес на управление: *, ул. *, представлявано от изпълнителния директор И.Д..

ВРЪЩА преписката на Кмета на Община Ямбол за ново произнасяне в предвидения от закона срок по искането за предоставяне на обществена информация с вх. № 2801-19093/07.10.2019 г. при спазване на указанията за тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.

ОСЪЖДА Община Ямбол да заплати на СНЦ „Сдружение на композитори, автори на литературни произведения, свързани с музика и музикални издатели за колективно управление на авторски права – МУЗИКАУТОР“ сумата от 510 (петстотин и десет) лева за направените по делото разноски.

Решението, съобразно чл. 40, ал. 3 от ЗДОИ,  е окончателно.

 

 

 

 

 

                                                                       СЪДИЯ: /п/ не се чете