№ 54
гр. Разград , 05.03.2021 г.
В ИМЕТО На НаРОДа
РаЙОНЕН СЪД – РаЗГРаД в публично заседание на втори февруари, през
две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:НИКОЛаЙ Б. БОРИСОВ
при участието на секретаря ДаРИНКа М. ДИМИТРОВа
като разгледа докладваното от НИКОЛаЙ Б. БОРИСОВ административно
наказателно дело № 20203330200763 по описа за 2020 година
Като разгледа докладваното от съдията нахд № 763 по описа за 2020г., за да се
произнесе взе предвид следното:
Постъпила е жалба от В. Н. В. ЕГН ********** от гр. Разград, ул. ***, срещу
Наказателно постановление №1873-15- 201 от 07.08.2020г. на Директор на ОД на МВР
Разград, с което на жалбоподателя за нарушение на Заповед № РД – 01-197 от 11.04.20г. на
Министър на здравеопазването , на основание чл.209а, ал.4 вр. ал.1 от Закона за здравето е
наложено административно наказание глоба в размер на 300,00 лв. Счита, че наказателното
постановление е незаконосъобразно, поради което моли съда да го отмени изцяло.
В съдебното заседание жалбоподателят не се явява, не изпраща процесуален
представител.
За ответната страна Областна Дирекция на МВР – Разград не се явява
процесуален представител.
За Разградска районна прокуратура не се явява представител.
Въз основа на събраните по делото писмени и гласни доказателства съдът намира
за установено от фактическа страна следното: На 11.04.2020г. за овладяване
разпространението на КОВИД 19, Министър на здравеопазването издал Заповед № РД – 01-
197, с която, считано от 12.04.2020г. до 26.04.2020г., допълнил Заповеди №№ РД - 01-
124/13.03.2020г., изм. и доп. със Заповед № РД - 01- 131/17.03.2020г.; РД - 01-
139/19.03.2020г.; РД - 01- 144/22.03.2020г.; РД - 01- 154/26.03.2020г.; РД - 01-
168/30.03.2020г.; РД - 01- 169/31.03.2020г.; РД - 01- 172/02.04.2020г. и РД - 01-
1
195/10.04.2020г., като с една едиствена точка 1 – създал т. 9 във всички останали заповеди, с
която въвел задължение за всички граждани на България да носят маски на обществени
места, включително и улиците. В т. 3 от Заповедта, разпоредил същата де се съобщи на
Министър на МВР и областните Управители, които да уведомят заинтересованите лица и
да създадат организация за осъществяване на контрол по изпълнението на разпоредената
мярка.
На 19.04.2020г. около 12,15ч. полицейските служители от РУМВР – Разград - а. а.
и М. Т., при обход със служебен автомобил, пред вх.*** на жк. *** в гр. Разград, установили
жалбоподателя, който бил на улицата без поставена предпазна маска в нарушение на
Заповедта на министъра. Снели самоличността на жалбоподателя, съставили Констативен
протокол и написали Докладна записка по случая. На 05.05.2020г. свидетелите Св. П. /
актосъставител / и Р. М. и двамата служители в РУМВР- Разград, съставили на
жалбоподателя АУАН бл. № 519345 , като му връчили и екземпляр от АУАН. В АУАН
нарушението било описано по посочения начин и квалифицирано от актосъставителя, като
такова по като такова по т. 9 от № РД – 01-197 от 11.04.20г. на Министър на
здравеопазването. Както в АУАН, така и в срока по ЗаНН, жалбоподателят депозирал
възражения срещу съставения АУАН, коикто били оставени без уважение.
На база съставения АУАН на 07.08.2020г. е издадено и обжалваното НП, в което
адм. наказващия орган описал нарушението от фактическа страна по идентичен с АУАН
начин, също го квалифицирал от правна страна като такова по т.9 от № РД – 01-197 от
11.04.20г. на Министър на здравеопазването, а на основание чл. 209а, ал.1 от Закона за
здравето наложил административно наказание глоба в размер на 300,00 лв.
НП редовно връчено на жалбоподателя на 07.11.2020г., жалбата срещу него
постъпила при адм. наказващия орган на 10.11.2020г.
От изложеното съдът намира, че като подадена в срок от надлежна страна и
срещу акт, подлежащ на съдебно обжалване, жалбата е допустима. Разгледана по същество,
същата се явява основателна.
Събраните от съда гласни и писмени доказателства в хода на съдебното
производство не налагат фактическа обстановка различна от описаната в обжалваното НП.
Независимо от формалното осъществяване на фактическия състав на вмененото във вина на
жалбоподателя административно нарушение, съдът счита, че извършеното от жалбоподателя
деяние представлява "маловажен случай". Преценката за "маловажност на случая" подлежи
на съдебен контрол. В неговия обхват се включва и проверката за законосъобразност на
преценката по чл. 28 ЗАНН. Когато се констатира от съда, че предпоставките на чл. 28
ЗАНН са налице, но наказващият орган не го е приложил, това е основание за отмяна на
наказателното постановление, поради противоречие със закона. Маловажните случаи на
административни нарушения се обуславят от наличието на предпоставки, при които
съответното наказание, предвидено за извършеното нарушение, се явява несъразмерно
2
тежко. Тези предпоставки са комплексни и са свързани с преценката на: предмета на
нарушението, обстоятелствата при които е извършено, обществено-опасните му последици,
наличието на щета за държавата, респ. гражданите, наличието на други нарушения от
извършителя и пр. Дествително към процесния период са действали изисквания към всички
граждани, напускайки жилищата си да носят предпазни маски, с оглед съществуващата
епидемиологична обстановка. Впоследствие обаче тези изисквания са отпаднали, като
процесната заповед е отменена със Заповед № РД – 01- 263/14.05.2020г. на Министър на
здравеопазването, и не са въведени отново и към момента, въпреки, че епидемиологичната
обстановка в страната е доста по – тежка от процесния период. Това означава, че е прието,
че тези изисквания са били явно завишени и фактически дадена е явно една нова оценка на
ситуацията, обуславяща извод за липса на необходимост от забрана за посещения на
паркове, градски градини, спортни и детски площадки и съоръжения на открити и закрити
обществени места.
Отделно от изложеното съдът намира за необходимо да посочи, че от процесната
Заповед, така постановена текстово, не става ясно достигнала ли е до знанието на
действителните си адресати – българските граждани, предвид вписаните в т. 3 само –
Министър на МВР и Областни управители. Няма данни Заповедта да е обнародвана в ДВ,
доколкото става въпрос за общ административен. Видно от предназначението на процесната
заповед – да допълни множество предходно издадени през два/три/ до четири дни, една
такава правна вакханалия е невъзможно да бъде оповестена по нормативно закрепен начин
до нейните адресати. Нещо повече издадена на 11.04.2020г., Заповедта влиза в сила още на
следващия ден – 12.04.2020г., обективен факт, че същата не е достигнала до своите адресати
– българските граждани. От така изложеното съдът намира, че в случая липсва и
субективната страна на умишлено извършено административно нарушение.
Поради изложените по-горе съображения съдът намери, че Наказателно
постановление №1873-15- 201 от 07.08.2020г. на Директор на ОД на МВР Разград, с което
на жалбоподателя за нарушение на Заповед № РД – 01-197 от 11.04.20г. на Министър на
здравеопазването, на основание чл.209а, ал.1 от Закона за здравето е наложено
административно наказание глоба в размер на 300,00 лв., следва да бъде отменено като
незаконосъобразно и неправилно.
Водим от горното Съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯВа Наказателно постановление № 1873-15- 201 от 07.08.2020г. на
Директор на ОД на МВР Разград, с което на В. Н. В. ЕГН ********** от гр. Разград, ул.
***, за нарушение на Заповед № РД – 01-197 от 11.04.20г. на Министър на
3
здравеопазването, на основание чл.209а, ал.1 от Закона за здравето е наложено
административно наказание глоба в размер на 300,00 лв., като неправилно и
незаконосъобразно.
Решението подлежи на обжалване пред Разградски административен съд в 14-
дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Разград: _______________________
4