Определение по дело №1551/2019 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 2590
Дата: 15 ноември 2019 г.
Съдия: Даниела Динева Драгнева
Дело: 20197040701551
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

      Номер     2590             Година 15.11.2019                град Бургас

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД БУРГАС, Х състав, на петнадесети октомври две хиляди и деветнадесета година в публично заседание, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Даниела Драгнева

 

Секретар Йовка Банкова

Прокурор

като разгледа докладваното от съдия Драгнева, административен характер дело номер 1551 по описа за 2019 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на Д.И.Н. с ЕГН **********, в качеството му на частен съдебен изпълнител с рег.№ 804 по описа на Камарата на частните съдебни изпълнители, с район на действие Окръжен съд гр.Бургас, с адрес: гр.Бургас, ул.„Славянска“№ 71, ет.3 против мълчалив отказ на председателя на Държавна агенция „Електронно управление“ гр.София да се произнесе по подадено от него заявление с рег.№ ДАЕУ-7372/10.06.2019г.. Счита мълчаливият отказ за незаконосъобразен, постановен в несъответствие с материалноправните разпоредби на Закона за електронното управление (ЗЕУ) и с целта на закона. Прави искане за отмяна на отказа и да се задължи административния орган да осигури на жалбоподателя, в качеството му на ЧСИ, реален достъп до поисканите данни от Имотния регистър на Агенцията по вписванията и от регистъра на моторни превозни средства на Министерство на вътрешните работи. Претендират се и направените по делото разноски.

Ответникът – председател на Държавна агенция „Електронно управление“ (ДАЕУ), редовно уведомен, изразява становище за недопустимост на жалбата и прави искане за оставянето и́ без разглеждане и прекратяване на производството по делото. По същество, счита жалбата за неоснователна и прави искане за нейното отхвърляне.

Административен съд гр.Бургас, като взе в предвид събраните в хода на производството доказателства, намира за установено следното:

Дилян Н. е подал заявление по образец с вх.№ ДАЕУ-3856/04.06.2018г. до председателя на ДАЕУ, с искане за предоставяне на достъп до данните от посочени регистри в средата за междурегистров обмен. Със заповед № ДАЕУ-7353/05.09.2018г. на председателя на ДАЕУ е разпоредено да се осигури реален достъп на жалбоподателя, в качеството му на ЧСИ, до данни от посочените от него регистри, между които не са включени Имотния регистър при Агенция по вписванията и регистъра на МПС при МВР.

С писмо изх. № 13-00-336/17-12.09.2018г. на Изпълнителния директор на Агенция по вписванията до председателя на ДАЕУ е отказан поисканият безплатен достъп до Имотния регистър на ЧСИ Д.Н. и на още двама ЧСИ с мотива, че към момента достъпа може да се извършва по установения ред за платен достъп през системата за отдалечен достъп към Имотен регистър www.icadastre.bg. С писмо рег.№ 529000-4214/20.08.2018г. на директора на Дирекция „Комуникационни и информационни системи“ при МВР главният секретар на ДАЕУ е уведомен, че не следва да се предоставя достъп на жалбоподателя до регистъра на МПС.

Със заявление с рег. № ДАЕУ-7372/10.06.2019г. до председателя на ДАЕУ жалбоподателят отново е поискал достъп до данни от Имотния регистър при Агенция по вписванията и до регистър МПС при МВР.

 По така подаденото заявление не е налице произнасяна и с жалба вх.№ 7183/05.07.2019г., Дилян Н. е оспорил мълчалив отказ.

Административен съд Бургас счита, че производството по делото е недопустимо и жалбата на Д.Н. следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото прекратено, по следните съображения:

Осигуряването на достъп до данни/справки/полета в средата за междурегистров обмен, по своята същност представлява административна услуга по смисъла на § 1, т.2, б.“в“ от Закона за администрацията и е индивидуален административен акт по смисъла на чл.21, ал.3 от АПК, какъвто акт е и отказа да бъде осигурен достъп.

Съгласно §8 от ПЗР на АПК, уредените в кодекса производства за издаване на индивидуални административни актове и тяхното обжалване по административен и съдебен ред се прилагат и при извършването на административни услуги, както и при обжалването на отказите за извършването им, освен ако в специален закон е предвидено друго.

В ЗЕУ не е предвиден ред за обжалване на административните актове и отказите за извършване на административна услуга, били те изрични или мълчаливи, поради което приложение намират разпоредбите на АПК.

По своята същност мълчаливият отказ представлява бездействие на административният орган, когато има задължение да се произнесе по направено пред него искане и той е индивидуален административен акт по смисъла на чл.58, ал.1 от АПК, като е напълно приравнен към изричния такъв, тъй като не е само липса на волеизявление от страна на компетентния орган, а отказ да се издаде акт с посоченото от молителя съдържание. За да бъде налице формиран мълчалив отказ е необходимо да бъде безспорно установено, че административния орган е бил надлежно сезиран и след като е имал задължение да се произнесе по направено пред него искане, не го е направил в нормативно установения срок.

Преди да пристъпи към произнасяне по направеното пред него искане, административният съгласно чл.27, ал.2 от АПК, е длъжен да провери предпоставките за допустимост на производството. Първата и втората предпоставка, съгласно чл.27, ал.2, т.1 и т.2 от АПК, е липсата на влязъл в сила административен акт със същия предмет и страни и липсата на висящо административно производство със същия предмет, пред същия орган и с участието на същата страна, независимо дали е във фазата на издаване или оспорване.

В случая са налице и двете предпоставки за недопустимост на производството.

Не е налице спор, че от жалбоподателят е направено предходно искане с вх.№ ДАЕУ-3856/04.06.2018г., част от което е с предмет аналогичен на процесния, а именно да му се осигури достъп до данни от множество регистъра, включително и регистъра на МПС с първичен администратор МВР и данни от Имотния регистъра с първичен администратор Агенция по вписвания. По това искане е налице произнасяне със заповед № ДАЕУ-7353/05.09.2019г. на председателя на ДАЕУ, с което е осигурен достъп до данни от двадесет и осем регистъра, като по отношение на процесните два регистъра не е налице изрично произнасяне. След като, председателя на ДАЕУ не се е произнесъл по искането да се осигури достъп до тези два регистъра, по отношение на тях е формиран мълчалив отказ, който следва да се приеме, че е влязъл в сила, доколкото по делото липсват твърдение и не са ангажирани доказателства да е обжалван. Ето защо, след като в случая е налице мълчалив отказ по предходно подадено заявление от жалбоподателя за осигуряване на достъп до тези регистри, то направеното второ искане, без да се сочат нови факти и обстоятелства, е процесуално недопустимо и административният орган не дължи произнасяне по него.

На следващо място, от представените по делото доказателства се установява и че към момента на подаване на заявлението е подадено и колективно искане от Камарата на ЧСИ на 14.03.2019г. за предоставяне на достъп до регистрите, включително и до регистрите на МПС и Имотния регистър. Това искане е подадено от името на членовете на Камарата, съгласно приложения списък, в който по т.18 фигурира жалбоподателя Дилян Н..

В Общите условия за достъп до данни от регистри на държавната администрация в средата за междурегистров обмен, са уредени общите условия за присъединяване, правата и задълженията на лицата по чл.1, ал.1 и 2 от ЗЕУ при ползване на средата за междурегистров обмен в изпълнение на задълженията на ДАЕУ съгласно ЗЕУ и Наредбата за общите изисквания към информационните системи, регистрите и електронните административни услуги.

Съгласно чл.10, ал.1 от Общите условия, право да заявят присъединяване към средата за своите нужди имат всички заинтересовани лица по чл. 1, ал. 1 и 2 от ЗЕУ. В ал.2 е предвидено, че лицата могат да подават колективно заявление за включване на нови потребители на служебни/вътрешни справки/електронни административни услуги за заявените от тях набори от данни от присъединените регистри, като заявлението за колективен достъп може да бъде подадено от организация, в която по закон членуват правоимащите лица, субекти на ЗЕУ. В този случай се приема, че организацията е надлежно овластена да подаде заявлението и да извършва от името на лицата, включени в нея, необходимите действия за осъществяване на присъединяването, както и представителство на лицата във връзка с достъпа до системата.  

В случая, е налице подадено колективно заявление на 14.03.2019г. от Камарата на ЧСИ, в което е включен и жалбоподателя, по което заявление производството не е било приключило към момента на подаване на процесното  заявлението лично от жалбоподателя. Доколкото Камарата на ЧСИ действа, като представител на жалбоподателя и в подаденото от нея заявление също се съдържа искане за осигуряване на достъп на Дилян Н. до регистъра на МПС и Имотния регистър, то заявлението от 10.06.2019г. е подадено при наличие на висящо административно производство, пред същия орган и с участието на същата страна, поради което второто искане се явява недопустимо, на основание чл.27, ал.2, т.2 от АПК. В този смисъл следва да се има в предвид и че исканото присъединяване към средата може да бъде уважено само веднъж и в случай, че подаденото заявление от Камарата на ЧСИ бъде уважено, то няма как втори път на жалбоподателя да бъде осигурен достъп до данните от тези регистри, въз основа на подаденото от него заявление. Съответно, ако това искане не бъде уважено, то отказът подлежи на обжалване и в това производство правата и законните интереси на жалбоподателят могат да бъдат защитени.

С оглед на изложеното, образуваното административно производство по подаденото от Дилян Н. заявление с рег.№ ДАЕУ-7372/10.06.2019г. е процесуално недопустимо, на основание чл.27, ал.2, т.1 и т.2 от АПК и ответникът не е имал задължението да се произнесе по него, поради което не е формиран мълчалив отказ. След като липсва мълчалив отказ по подаденото заявление, то жалбата на Дилян Н. е процесуално недопустима на  основание чл.159, т.1 от АПК. и определението за даване ход на делото по същество следва да бъде отменено, жалбата да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото да се прекрати.

Мотивиран от изложеното, Административен съд Бургас, Х-ти състав

        

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТМЕНЯ протоколно определение от 15.10.2019г. за даване ход по същество.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Д.И.Н. с ЕГН **********, в качеството му на частен съдебен изпълнител с рег.№ 804 по описа на Камарата на частните съдебни изпълнители, с район на действие Окръжен съд гр.Бургас, с адрес: гр.Бургас, ул.„Славянска“№ 71, ет.3 против мълчалив отказ на председателя на Държавна агенция „Електронно управление гр.София да се произнесе по заявление с рег.№ ДАЕУ-7372/10.06.2019г..

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 1551 по описа за 2019г. на Административен съд Бургас.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд в 7- дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

СЪДИЯ: