РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК
РЕШЕНИЕ
№ 58/3.2.2020г.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД ПАЗАРДЖИК, ІІ състав в открито заседание на шестнадесети януари през две хиляди
и двадесетата година в състав:
СЪДИЯ :
ГЕОРГИ ПЕТРОВ
при
секретаря А.М., като разгледа докладваното от съдия Петров адм. дело № 1297 по описа
на съда за 2019год., за да се произнесе взе предвид следното:
І. За
характера на производството, жалбата и становищата на страните :
1.
Производството е по реда на Глава ХІХ от ДОПК.
2.
Образувано е по жалба на А.В.Н., ЕГН:**********,***, против Ревизионен акт №
Р-16001318008154-091-001 от 23.07.2019г., издаден от Н. Ж.К., на длъжност
началник на Сектор в Териториална дирекция Пловдив на Национална агенция за
приходите, като орган възложил ревизията и С.Д.Й.на длъжност главен инспектор
по приходите, като ръководител на ревизията при Териториална дирекция гр.
Пловдив на Национална агенция за приходите, потвърден с Решение № 5943 от
16.10.2019год. на Директора на Дирекция “Обжалване и данъчно – осигурителна
практика”, гр. Пловдив, при Централно Управление на Национална агенция по
приходите, в частта с която за
А.В.Н. са определени задължения към бюджета за вноски за доброволно обществено
осигуряване за отчетната 2013г. в размер на 645,12лв. и са определени лихви за
просрочие при разчитането им в размер на 389,66лв.; за отчетната 2014г. в
размер на 645,12лв. и са определени лихви за просрочие при разчитането им в
размер на 324,12лв.; за отчетната 2015г. в размер на 645,12лв. и са определени
лихви за просрочие при разчитането им в размер на 258,59лв.; за отчетната
2016г. в размер на 645,12лв. и са определени лихви за просрочие при разчитането
им в размер на 192,98лв.; за отчетната 2017г. в размер на 761,76лв. и са
определени лихви за просрочие при разчитането им в размер на 150,51лв.; вноски
за ДЗПО – УПФ за отчетната 2013г. в размер на 252,00лв. и са определени лихви
за просрочие при разчитането им в размер на 152,21лв.; за отчетната 2014г. в
размер на 252,00лв. и са определени лихви за просрочие при разчитането им в
размер на 126,61лв.; за отчетната 2015г. в размер на 252,00лв. и са определени
лихви за просрочие при разчитането им в размер на 101,00лв.; за отчетната
2016г. в размер на 252,00лв. и са определени лихви за просрочие при разчитането
им в размер на 75,39лв.; за отчетната 2017г. в размер на 276,00лв. и са
определени лихви за просрочие при разчитането им в размер на 54,54лв.; вноски
за здравно осигуряване за отчетната 2013г. в размер на 403,20лв. и са
определени лихви за просрочие при разчитането им в размер на 243,54лв.; за
отчетната 2014г. в размер на 403,20лв. и са определени лихви за просрочие при
разчитането им в размер на 202,61лв.; за отчетната 2015г. в размер на 403,20лв.
и са определени лихви за просрочие при разчитането им в размер на 161,57лв.; за
отчетната 2016г. в размер на 403,20лв. и са определени лихви за просрочие при
разчитането им в размер на 120,57лв. и за отчетната 2017г. в размер на
441,60лв. и са определени лихви за просрочие при разчитането им в размер на
87,27лв.
Поддържа се, че процесният
ревизионен акт е неправилен, незаконосъобразен, съставен при неправилно
тълкуване и приложение на материалния закон, целенасочено игнориране и
тенденциозно тълкуване на факти и доказателства, издаден е при допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила и изцяло в нарушение на задълженията
на органите по приходите, установени в чл.3 от ДОПК.
Счита се, че в случая органа по
приходите неправилно не е приложил правилото на чл. 109, ал. 1 от ДОПК.
Според жалбоподателя, в ревизионния
доклад, като дейност на физическото лице А.Н., свързана с дружеството “Монте”
ООД е посочена тази, която е извършвал в качеството си на управител /подписвал
документи, нареждал пари от сметката на дружеството/, като именно това е и
правното основание на което се твърди, че същият дължи вноски за ДОО - чл.4 ал.1
т.7 от КСО. Едновременно с това органа по приходите е приел, че всъщност Н. е
имал качеството на самоосигуряващо се лице по смисъла на чл.4, ал.3, т.2 от
Кодекса за социално осигуряване (за да попадне в предметния обхват на
ревизията) - т.е. същата тази дейност е била извършвана в качеството му на
съдружник полагащ личен труд в дружеството, а не на управител. Идентично според
жалбоподателя е и основанието да се твърди, че А.Н. дължи в това си качество
(на самоосигуряващо се лице) и здравни осигуровки в посочените размери,
доколкото нормата на чл.40, ал.1, т.2 от 330, послужила като основание за
начисляването му на такива, е препращаща към чл.4, ал.З, т.2 от КСО.
Счита се, че тези изводи на органа
по приходите, освен взаимоизключващи се, са и такива, до които е достигнато при
изцяло неизяснена фактическа обстановка.
Отрича се твърдението на органа по
приходите, че дружеството „Монте“ ООД е извършвало дейност през целия ревизиран
период, като доказателства за липсата на такава дейност са намиращите се в НАП
декларации по ЗДДС, от които е видно, че през дълги периоди такава дейност
изобщо липсва.
Иска се ревизионния акт да бъде
отменен в оспорената негова част.
3.
Национална агенция за приходите, Дирекция “Обжалване и данъчно-осигурителна
практика” Пловдив, чрез процесуалният си представител юриск. Калева е на
становище, че жалбата е неоснователна и моли Съда да я остави без уважение,
като се присъди съответното юрисконсултско възнаграждение.
ІІ. За
допустимостта и компетентността на съда да разреши спора:
4.
Ревизионният акт е обжалван в предвидения за това срок, пред контролния в
структурата на приходната администрация орган, който с решението си го е
потвърдил в прежде посочената негова част. Така постановеният от Директора на
Дирекция “Обжалване и данъчно осигурителна практика” - Пловдив резултат и
подаването на жалбата в рамките на предвидения за това процесуален срок налагат
извод за нейната ДОПУСТИМОСТ.
ІІІ. За
процедурата и действителността на оспорения ревизионен акт :
5. Със
Заповед № 16001318008154-020-001 от 21.12.2018год. издадена от Н. Ж.К., на длъжност Началник Сектор при ТД
на НАП Пловдив(л.601), на С.Д.Й.и Дияна Семова Тенева, на
длъжност съответно главен и старши инспектори по приходите при ТД на НАП,
Пловдив е възложено извършване на данъчна ревизия на А.В.Н.,*** с обхват,
установяване на задълженията за данък върху годишната данъчна основа по чл. 17
от ЗДДФЛ ; задължение за държавно обществено осигуряване и за универсален
пенсионен фонд за самоосигуряващи се лица ; задълженията за здравно осигуряване
на самоосигуряващите се лица за периода 01.01.2012г. до 31.12.2017 г. Според Удостоверение за
извършено връчване по електронен път в информационна система „Контрол“ на НАП(л.348), заповедта за възлагане на ревизия е връчена на
задълженото лице, по електронен път на адрес anton.nikov@gmail.com, като електронната препратка към
съобщението за електронно връчване на документи, изпратено на 09.01.2019г. е активирана на 10.01.2019г.
Крайният срок
за извършване на ревизията е съответно продължен до 10.06.2019г. със Заповеди №
16001318008154-020-002 от 09.04.2019год.; №16001318008154-020-003 от
09.05.2019год.
6. С оглед
делегирането на правомощия по реда на чл.112, ал. 2, т. 1 от ДОПК, по делото е
представена Заповед № РД-09-1 от 03.01.2017 г. на Директора на Териториална
дирекция Пловдив на НАП, заедно с Приложения №1 и №2 към нея и Заповед №
РД-09-1801 от 28.09.2018г. От същите, че на Н. Ж.К. на длъжност началник Сектор
в ТД на НАП, Пловдив са предоставени правомощия да издава заповеди за възлагане на ревизии.
7. В хода на
ревизионното производство е съставен Ревизионен доклад №
Р-16001318008154-092-001 от 24.06.2019год. на Териториална дирекция Пловдив на
Национална агенция за приходите.
Въз основа
на ревизионния доклад е издаден процесния Ревизионен акт №
16001318008154-091-001 от 23.07.2019год. на Териториална дирекция Пловдив на
Национална агенция за приходите.
Срещу
ревизионния акт е подадена жалба по административен ред , като по този повод с
Решение № 594 от 16.10.2019г. на Директора на Дирекция „Обжалване и данъчно
осигурителна практика“ Пловдив към Централно управление на НАП, ревизионния акт
е отменен в частта относно определените задължения за отчетната 2012г. и
потвърден в оспорената в настоящото производство част.
8. Описаните
до тук данни, налагат да се приеме, че оспорения ревизионен акт е издаден в
рамките на ревизионно производство, което е сложено в ход от орган по
приходите, снабден с необходимите за това правомощия. Производството е
осъществено от надлежно оправомощени органи по приходите, които са съставили
ревизионен доклад в изискваната от закона форма и рамките на предвидения за
това срок. В ревизионния доклад са описани всички приети за установи факти и
тяхната относимост към съответните материални и процесуални правни норми. Така
описаните данни са послужили като фактическо и правно основание за издаване на
оспорения ревизионен акт, в който те са конкретно обобщени с оглед определяне
на задълженията на едноличния търговец към бюджета. Ревизионния акт е
постановен от снабдените с правомощията за това органи по приходите.
Волеизявлението им е обективирано в предвидената за това форма.
ІV. За
фактите :
9. Относно
статуса на задълженото лице, от страна на органа по приходите е прието, че
А.В.Н. е местно физическо лице и е данъчно
задължено за доходи, произхождащи от източници в Република България и в
чужбина. Към момента на извършване на ревизията не е регистриран по реда на
ЗДДС и няма регистрация като едноличен търговец. Констатирано е, че Н. е
съдружник и управител в следните търговски дружества : „ВАЛЕНСИЯ“ ООД, ЕИК ********* (управител и съдружник) ; „ГАЛИСИЯ“ ООД, ЕИК ********* (управител и съдружник) ;
„ТУНЕЛИ“ ЕООД, ЕИК ********* (управител и съдружник) ; „ЕВРОТУР ХОЛИДЕЙС“ ООД,
ЕИК ********* (по отношение на това търговско дружество липсват данни в
търговския регистър) ; „СОЛАРИС АМ“ ООД, ЕИК ********* (управител и съдружник)
; „МОНТЕ“ ООД, ЕИК ********* ( управител и съдружник).
Не е
установено Н. да е осъществявал самостоятелна дейност в търговски обекти и да
има издадено лицензи и/или разрешителни за осъществяване на определена дейност.
10. От
справката в публичния търговски регистър е видно, че „Монте“ ООД е
пререгистрирано по реда на § 4 от ПЗР на Закона за търговския регистър и
регистъра на юридическите лица с нестопанска цел на 28.10.2008г. с управител
А.В.Н. (еднолично в периода 28.10.2008г. до
12.09.2017г., след което съвместно с друго лице), съответно съдружник датата на
пререгистрация и понастоящем).
В хода на
ревизионното производство до „Монте“ ООД е отправено Искане за представяне на
документи, сведения и писмени обяснения №Р-16001318008154-041-0001 от
11.03.2019г.(л.165), в отговор на което са представени:
Договор №13/312/00559 от 27.11.2011г. за отпускане на финансова помощ по мярка
312 „Подкрепа за създаване и развитие на
микропредприятия“ от Програмата за развитие на селските райони за периода
2007г. – 2013г.(л.152), сключен между Държавен фонд
„Земеделие“ и „Монте“ ООД, като ползвател, представлявано от А.В.Н.; Извлечение
от Главна книга на дружеството, относно движение по счетоводни сметки ;
Оборотни ведомости ;
Въз основа
на проверените писмени документи, органа по приходите е констатирал, че по
силата на сключения договор „Монте“ ООД е започнало изграждане на къща за гости
по Програма за развитие на селските райони, съответно Н. е подписвал документи,
внасял е и получавал пари от банковите сметки на дружеството. За процесните
периоди от време са подавани дневници за покупки и справки декларации по ЗДДС
за ревизирания период.
В
информационна система на приходна администрация, относно А.В.Н. не са
установени данни за регистрация на самоосигуряващо се лице. Същият не е
декларирал начало на дейността си като собственик на „Монте“ ООД. Н. не се е осигурявал
като самоосигуряващо се лице върху минимален осигурителен доход за
самоосигуряващите се лица.
11.
Констатирано е също така, че Н. е назначен за периода 15.02.2002г. до
22.08.2017г., въз основа на трудов договор във „Фундамент“ ООД, ЕИК *********
на длъжност „технически ръководител строителство“, с месечно възнаграждение,
както следва: през 2012г. в размер на
389,00лв., през 2013г. в размер на 649,88лв., през 2014г. в размер на
653,75лв., през 2015г. в размер на 740,00лв., през 2016г. и 2017г. в размер на
760,00лв.
Считано от
22.08.2017г., Н. е назначен във „Фундамент инженеринг" ЕООД на длъжност
„ръководител“ група строителство с възнаграждение 760,00лв.
Установено
е, че относно Н. като самоосигуряващо се лице, за периода 01.01.2012г. до 31.12.2017г.
няма подавани декларации образец № 1 по реда на
Наредба № Н-8 от 29.12.2005 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда
за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за
осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица(отм.). Няма подавани и декларации образец
№ 6 по реда на същата Наредба № Н-8 от 29.12.2005 г. (отм.).
12. Въз
основа на така приетите за установени факти, органа по приходите е формирал
извода, че на основание чл. 4, ал. 1, т. 7 от КСО А.В.Н. за периода 01.01.2013г. до 31.12.2013г. дължи
месечни осигурителни вноски за държавно обществено осигуряване в размер на
12.8% върху минимален месечен размер на осигурителен доход за самоосигуряващи
се лица от 420.00лв., както следва :
№ |
за месец |
осиг. доход |
дължими осиг. вноски |
дължима вноска към дата |
внесени осиг. вноски |
дата на внасяне |
лихва проср. |
разлика |
лихва |
главница |
|||||||||
(k4-k6) |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
1. |
яну.13 |
420.00 |
53.76 |
25.02.2013 |
|
|
34.53 |
53.76 |
34.53 |
2. |
фев.13 |
420.00 |
53.76 |
25.03.2013 |
|
|
34.11 |
53.76 |
34.11 |
3. |
мар.13 |
420.00 |
53.76 |
25.04.2013 |
|
|
33.65 |
53.76 |
33.65 |
4. |
апр.13 |
420.00 |
53.76 |
27.05.2013 |
|
|
33.17 |
53.76 |
33.17 |
5. |
май.13 |
420.00 |
53.76 |
25.06.2013 |
|
|
32.74 |
53.76 |
32.74 |
6. |
юни.13 |
420.00 |
53.76 |
25.07.2013 |
|
|
32.29 |
53.76 |
32.29 |
7. |
юли.13 |
420.00 |
53.76 |
26.08.2013 |
|
|
31.81 |
53.76 |
31.81 |
8. |
авг.13 |
420.00 |
53.76 |
25.09.2013 |
|
|
31.36 |
53.76 |
31.36 |
9. |
сеп.13 |
420.00 |
53.76 |
25.10.2013 |
|
|
30.91 |
53.76 |
30.91 |
10. |
окт.13 |
420.00 |
53.76 |
25.11.2013 |
|
|
30.45 |
53.76 |
30.45 |
11. |
ное.13 |
420.00 |
53.76 |
27.12.2013 |
|
|
29.97 |
53.76 |
29.97 |
12. |
дек.13 |
420.00 |
53.76 |
27.01.2014 |
|
|
29.50 |
53.76 |
29.50 |
Всичко |
5040.00 |
645.12 |
|
|
|
384.49 |
645.12 |
384.49 |
13. Прието
е, че на основание чл.4, ал.1, т.7 от КСО А.В.Н. за периода 01.01.2014г. до 31.12.2014г. дължи
месечни осигурителни вноски за държавно обществено осигуряване в размер на
12.8% върху минимален месечен размер на осигурителен доход за самоосигуряващи
се лица от 420.00лв., както следва :
№ |
за месец |
осиг. доход |
дължими осиг. вноски |
дължима вноска към дата |
внесени осиг. вноски |
дата на внасяне |
лихва проср. |
разлика |
лихва |
главница |
|||||||||
(k4-k6) |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
1. |
яну.14 |
420.00 |
53.76 |
25.02.2014 |
|
|
29.07 |
53.76 |
29.07 |
2. |
фев.14 |
420.00 |
53.76 |
25.03.2014 |
|
|
28.65 |
53.76 |
28.65 |
3. |
мар.14 |
420.00 |
53.76 |
25.04.2014 |
|
|
28.19 |
53.76 |
28.19 |
4. |
апр.14 |
420.00 |
53.76 |
26.05.2014 |
|
|
27.72 |
53.76 |
27.72 |
5. |
май.14 |
420.00 |
53.76 |
25.06.2014 |
|
|
27.27 |
53.76 |
27.27 |
6. |
юни.14 |
420.00 |
53.76 |
25.07.2014 |
|
|
26.83 |
53.76 |
26.83 |
7. |
юли.14 |
420.00 |
53.76 |
25.08.2014 |
|
|
26.36 |
53.76 |
26.36 |
8. |
авг.14 |
420.00 |
53.76 |
25.09.2014 |
|
|
25.90 |
53.76 |
25.90 |
9. |
сеп.14 |
420.00 |
53.76 |
27.10.2014 |
|
|
25.42 |
53.76 |
25.42 |
10 |
окт.14 |
420.00 |
53.76 |
25.11.2014 |
|
|
24.98 |
53.76 |
24.98 |
11 |
ное.14 |
420.00 |
53.76 |
29.12.2014 |
|
|
24.47 |
53.76 |
24.47 |
12 |
дек.14 |
420.00 |
53.76 |
26.01.2015 |
|
|
24.06 |
53.76 |
24.06 |
Всичко лв. |
5040.00 |
645.12 |
|
|
|
318.92 |
645.12 |
318.92 |
14. Относно
следващия отчетен период, също е прието, че на основание чл. 4, ал. 1, т. 7 от КСО, А.В.Н. за периода 01.01.2015г. до
31.12.2015г. дължи месечни осигурителни вноски за държавно обществено
осигуряване в размер на 12.8% върху минимален месечен размер на осигурителен
доход за самоосигуряващи се лица от 420.00лв., както следва :
№ |
за месец |
осиг. доход |
дължими осиг. вноски |
дължима вноска към дата |
внесени осиг. вноски |
дата на внасяне |
лихва проср. |
разлика |
лихва |
главница |
|||||||||
(k4-k6) |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
1. |
яну.15 |
420.00 |
53.76 |
25.02.2015 |
|
|
23.61 |
53.76 |
23.61 |
2. |
фев.15 |
420.00 |
53.76 |
25.03.2015 |
|
|
23.19 |
53.76 |
23.19 |
3. |
мар.15 |
420.00 |
53.76 |
27.04.2015 |
|
|
22.69 |
53.76 |
22.69 |
4. |
апр.15 |
420.00 |
53.76 |
25.05.2015 |
|
|
22.28 |
53.76 |
22.28 |
5. |
май.15 |
420.00 |
53.76 |
25.06.2015 |
|
|
21.81 |
53.76 |
21.81 |
6. |
юни.15 |
420.00 |
53.76 |
27.07.2015 |
|
|
21.33 |
53.76 |
21.33 |
7. |
юли.15 |
420.00 |
53.76 |
25.08.2015 |
|
|
20.90 |
53.76 |
20.90 |
8. |
авг.15 |
420.00 |
53.76 |
25.09.2015 |
|
|
20.44 |
53.76 |
20.44 |
9. |
сеп.15 |
420.00 |
53.76 |
26.10.2015 |
|
|
19.97 |
53.76 |
19.97 |
10 |
окт.15 |
420.00 |
53.76 |
25.11.2015 |
|
|
19.52 |
53.76 |
19.52 |
11 |
ное.15 |
420.00 |
53.76 |
28.12.2015 |
|
|
19.03 |
53.76 |
19.03 |
12 |
дек.15 |
420.00 |
53.76 |
25.01.2016 |
|
|
18.61 |
53.76 |
18.61 |
Всичко лв. |
5040.00 |
645.12 |
|
|
|
253.38 |
645.12 |
253.38 |
15. Прието,
че основание чл.4, ал.1, т.7 от КСО, А.В. Н. за периода 01.01.2016г. до 31.12.2016г. дължи месечни осигурителни вноски за
държавно обществено осигуряване в размер на 12.8% върху минимален месечен
размер на осигурителен доход за самоосигуряващи се лица от 420.00лв., както
следва :
№ |
за месец |
осиг. доход |
дължими осиг. вноски |
дължима вноска към дата |
внесени осиг. вноски |
дата на внасяне |
лихва проср. |
разлика |
лихва |
главница |
|||||||||
(k4-k6) |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
1. |
яну.16 |
420.00 |
53.76 |
25.02.2016 |
|
|
18.15 |
53.76 |
18.15 |
2. |
фев.16 |
420.00 |
53.76 |
25.03.2016 |
|
|
17.71 |
53.76 |
17.71 |
3. |
мар.16 |
420.00 |
53.76 |
25.04.2016 |
|
|
17.25 |
53.76 |
17.25 |
4. |
апр.16 |
420.00 |
53.76 |
25.05.2016 |
|
|
16.80 |
53.76 |
16.80 |
5. |
май.16 |
420.00 |
53.76 |
27.06.2016 |
|
|
16.31 |
53.76 |
16.31 |
6. |
юни.16 |
420.00 |
53.76 |
25.07.2016 |
|
|
15.89 |
53.76 |
15.89 |
7. |
юли.16 |
420.00 |
53.76 |
25.08.2016 |
|
|
15.43 |
53.76 |
15.43 |
8. |
авг.16 |
420.00 |
53.76 |
26.09.2016 |
|
|
14.95 |
53.76 |
14.95 |
9. |
сеп.16 |
420.00 |
53.76 |
25.10.2016 |
|
|
14.52 |
53.76 |
14.52 |
10. |
окт.16 |
420.00 |
53.76 |
25.11.2016 |
|
|
14.05 |
53.76 |
14.05 |
11. |
ное.16 |
420.00 |
53.76 |
27.12.2016 |
|
|
13.58 |
53.76 |
13.58 |
12. |
дек.16 |
420.00 |
53.76 |
25.01.2017 |
|
|
13.14 |
53.76 |
13.14 |
Всичко лв. |
5040.00 |
645.12 |
|
|
|
187.78 |
645.12 |
187.78 |
16. Най –
сетне прието е, че на основание чл. 4, ал. 1, т. 7 от КСО, А.В. Н. за периода 01.01.2017г. до 31.12.2017г. дължи
месечни осигурителни вноски за държавно обществено осигуряване в размер на
13.8% върху минимален месечен размер на осигурителен доход за самоосигуряващи
се лица от 460.00лв., както следва :
№ |
за месец |
осиг. доход |
дължими осиг. вноски |
дължима вноска към дата |
внесени осиг. вноски |
дата на внасяне |
лихва проср. |
разлика |
лихва |
главница |
|||||||||
(k4-k6) |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
1. |
яну.17 |
460.00 |
63.48 |
27.02.2017 |
|
|
14.94 |
63.48 |
14.94 |
2. |
фев.17 |
460.00 |
63.48 |
17.03.2017 |
|
|
14.44 |
63.48 |
14.44 |
3. |
мар.17 |
460.00 |
63.48 |
25.04.2017 |
|
|
13.93 |
63.48 |
13.93 |
4. |
апр.17 |
460.00 |
63.48 |
25.05.2017 |
|
|
13.40 |
63.48 |
13.40 |
5. |
май.17 |
460.00 |
63.48 |
26.06.2017 |
|
|
12.84 |
63.48 |
12.84 |
6. |
юни.17 |
460.00 |
63.48 |
25.07.2017 |
|
|
12.33 |
63.48 |
12.33 |
7. |
юли.17 |
460.00 |
63.48 |
25.08.2017 |
|
|
11.78 |
63.48 |
11.78 |
8. |
авг.17 |
460.00 |
63.48 |
25.09.2017 |
|
|
11.23 |
63.48 |
11.23 |
9. |
сеп.17 |
460.00 |
63.48 |
25.10.2017 |
|
|
10.70 |
63.48 |
10.70 |
10. |
окт.17 |
460.00 |
63.48 |
27 11 2017 |
|
|
10.12 |
63.48 |
10.12 |
11. |
ное.17 |
460.00 |
63.48 |
28.12.2017 |
|
|
9.59 |
63.48 |
9.59 |
12. |
дек.17 |
460.00 |
63.48 |
25.01.2018 |
|
|
9.08 |
63.48 |
9.08 |
Всичко |
5520.00 |
761.76 |
|
|
|
144.38 |
761.76 |
144.38 |
17. С оглед
приетите за установени факти, органа по приходите е установил, че на основание
чл.127 ал.1 от КСО, А.В.Н., дължи месечни осигурителни вноски за допълнителното задължително пенсионно
осигуряване в универсален пенсионен фонд в размер на 5% върху минимален
месечен размер на осигурителен доход за самоосигуряващи се лица от 420.00лв.,
както следва :
- За периода
01.01.2013г. до 31.12.2013г.
№ |
за месец |
осиг. доход |
дължими осиг. вноски |
дължима вноска към дата |
внесени осиг. вноски |
дата на внасяне |
лихва проср. |
разлика |
лихва |
главница |
|||||||||
(k4-k6) |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|
1. |
яну.13 |
420.00 |
21.00 |
25.02.2013 |
|
|
13.49 |
21.00 |
13.49 |
2. |
фев.13 |
420.00 |
21.00 |
25.03.2013 |
|
|
13.32 |
21.00 |
13.32 |
3. |
мар.13 |
420.00 |
21.00 |
25.04.2013 |
|
|
13.14 |
21.00 |
13.14 |
4. |
апр.13 |
420.00 |
21.00 |
27.05.2013 |
|
|
12.96 |
21.00 |
12.96 |
5. |
май.13 |
420.00 |
21.00 |
25.06.2013 |
|
|
12.79 |
21.00 |
12.79 |
6. |
юни.13 |
420.00 |
21.00 |
25.07.2013 |
|
|
12.61 |
21.00 |
12.61 |
7. |
юли.13 |
420.00 |
21.00 |
26.08.2013 |
|
|
12.43 |
21.00 |
12.43 |
8. |
авг.13 |
420.00 |
21.00 |
25.09.2013 |
|
|
12.25 |
21.00 |
12.25 |
9. |
сеп.13 |
420.00 |
21.00 |
25.10.2013 |
|
|
12.07 |
21.00 |
12.07 |
10. |
окт.13 |
420.00 |
21.00 |
25.11.2013 |
|
|
11.89 |
21.00 |
11.89 |
11. |
ное.13 |
420.00 |
21.00 |
27.12.2013 |
|
|
11.71 |
21.00 |
11.71 |
12. |
дек.13 |
420.00 |
21.00 |
27.01.2014 |
|
|
11.52 |
21.00 |
11.52 |
Всичко |
5040.00 |
252.00 |
|
|
|
150.18 |
252.00 |
150.18 |
- За периода
01.01.2014г. до 31.12.2014г.
№ |
за месец |
осиг. доход |
дължими осиг. вноски |
дължима вноска към дата |
внесени осиг. вноски |
дата на внасяне |
лихва проср. |
разлика |
лихва |
главница |
|||||||||
(k4-k6) |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
1. |
яну.14 |
420.00 |
21.00 |
25.02.2014 |
|
|
11.36 |
21.00 |
11.36 |
2. |
фев.14 |
420.00 |
21.00 |
25.03.2014 |
|
|
11.19 |
21.00 |
11.19 |
3. |
мар.14 |
420.00 |
21.00 |
25.04.2014 |
|
|
11.01 |
21.00 |
11.01 |
4. |
апр.14 |
420.00 |
21.00 |
26.05.2014 |
|
|
10.83 |
21.00 |
10.83 |
5. |
май.14 |
420.00 |
21.00 |
25.06.2014 |
|
|
10.65 |
21.00 |
10.65 |
6. |
юни.14 |
420.00 |
21.00 |
25.07.2014 |
|
|
10.48 |
21.00 |
10.48 |
7. |
юли.14 |
420.00 |
21.00 |
25.08.2014 |
|
|
10.30 |
21.00 |
10.30 |
8. |
авг.14 |
420.00 |
21.00 |
25.09.2014 |
|
|
10.12 |
21.00 |
10.12 |
9. |
сеп.14 |
420.00 |
21.00 |
27.10.2014 |
|
|
9.93 |
21.00 |
9.93 |
10 |
окт.14 |
420.00 |
21.00 |
25.11.2014 |
|
|
9.76 |
21.00 |
9.76 |
11 |
ное.14 |
420.00 |
21.00 |
29.12.2014 |
|
|
9.56 |
21.00 |
9.56 |
12 |
дек.14 |
420.00 |
21.00 |
26.01.2015 |
|
|
9.40 |
21.00 |
9.40 |
Всичко |
5040.00 |
252.00 |
|
|
|
124.59 |
252.00 |
124.59 |
- За периода
01.01.2015г. до 31.12.2015г.
№ |
за месец |
осиг. доход |
дължими осиг. вноски |
дължима вноска към дата |
внесени осиг. вноски |
дата на внасяне |
лихва проср. |
разлика |
лихва |
главница |
|||||||||
(k4-k6) |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
1. |
яну.15 |
420.00 |
21.00 |
25.02.2015 |
|
|
9.22 |
21.00 |
9.22 |
2. |
фев.15 |
420.00 |
21.00 |
25.03.2015 |
|
|
9.06 |
21.00 |
9.06 |
3. |
мар.15 |
420.00 |
21.00 |
27.04.2015 |
|
|
8.87 |
21.00 |
8.87 |
4. |
апр.15 |
420.00 |
21.00 |
25.05.2015 |
|
|
8.70 |
21.00 |
8.70 |
5. |
май.15 |
420.00 |
21.00 |
25.06.2015 |
|
|
8.52 |
21.00 |
8.52 |
6. |
юни.15 |
420.00 |
21.00 |
27.07.2015 |
|
|
8.33 |
21.00 |
8.33 |
7. |
юли.15 |
420.00 |
21.00 |
25.08.2015 |
|
|
8.16 |
21.00 |
8.16 |
8. |
авг.15 |
420.00 |
21.00 |
25.09.2015 |
|
|
7.98 |
21.00 |
7.98 |
9. |
сеп.15 |
420.00 |
21.00 |
26.10.2015 |
|
|
7.80 |
21.00 |
7.80 |
10 |
окт.15 |
420.00 |
21.00 |
25.11.2015 |
|
|
7.63 |
21.00 |
7.63 |
11 |
ное.15 |
420.00 |
21.00 |
28.12.2015 |
|
|
7.43 |
21.00 |
7.43 |
12 |
дек.15 |
420.00 |
21.00 |
25.01.2016 |
|
|
7.27 |
21.00 |
7.27 |
Всичко |
5040.00 |
252.00 |
|
|
|
98.97 |
252.00 |
98.97 |
- За периода
01.01.2016г. до 31.12.2016г.
№ |
за месец |
осиг. доход |
дължими осиг. вноски |
дължима вноска към дата |
внесени осиг. вноски |
дата на внасяне |
лихва проср. |
разлика |
лихва |
главница |
|||||||||
(k4-k6) |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
1. |
яну.16 |
420.00 |
21.00 |
25.02.2016 |
|
|
7.09 |
21.00 |
7.09 |
2. |
фев.16 |
420.00 |
21.00 |
25.03.2016 |
|
|
6.92 |
21.00 |
6.92 |
3. |
мар.16 |
420.00 |
21.00 |
25.04.2016 |
|
|
6.74 |
21.00 |
6.74 |
4. |
апр.16 |
420.00 |
21.00 |
25.05.2016 |
|
|
6.56 |
21.00 |
6.56 |
5. |
май.16 |
420.00 |
21.00 |
27.06.2016 |
|
|
6.37 |
21.00 |
6.37 |
6. |
юни.16 |
420.00 |
21.00 |
25.07.2016 |
|
|
6.21 |
21.00 |
6.21 |
7. |
юли.16 |
420.00 |
21.00 |
25.08.2016 |
|
|
6.03 |
21.00 |
6.03 |
8. |
авг.16 |
420.00 |
21.00 |
26.09.2016 |
|
|
5.84 |
21.00 |
5.84 |
9. |
сеп.16 |
420.00 |
21.00 |
25.10.2016 |
|
|
5.67 |
21.00 |
5.67 |
10. |
окт.16 |
420.00 |
21.00 |
25.11.2016 |
|
|
5.49 |
21.00 |
5.49 |
11. |
ное.16 |
420.00 |
21.00 |
27.12.2016 |
|
|
5.30 |
21.00 |
5.30 |
12. |
дек.16 |
420.00 |
21.00 |
25.01.2017 |
|
|
5.13 |
21.00 |
5.13 |
Всичко |
5040.00 |
252.00 |
|
|
|
73.35 |
252.00 |
73.35 |
- За периода
01.01.2017г. до 31.12.2017г., от
страна на органа по приходите е прието, че на основание чл. 127, ал.1 от КСО,
А.В.Н. дължи месечни осигурителни вноски за допълнителното задължително
пенсионно осигуряване в универсален пенсионен фонд в размер на 5% върху
минимален месечен размер на осигурителен доход за самоосигуряващи се лица от
460.00лв., както следва :
№ |
за месец |
осиг. доход |
дължими осиг. вноски |
дължима вноска към дата |
внесени осиг. вноски |
дата на внасяне |
лихва проср. |
разлика |
лихва |
главница |
|||||||||
(k4-k6) |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
1. |
яну.17 |
460.00 |
23.00 |
27.02.2017 |
|
|
5.41 |
23.00 |
5.41 |
2. |
фев.17 |
460.00 |
23.00 |
17.03.2017 |
|
|
5.23 |
23.00 |
5.23 |
3. |
мар.17 |
460.00 |
23.00 |
25.04.2017 |
|
|
5.05 |
23.00 |
5.05 |
4. |
апр.17 |
460.00 |
23.00 |
25.05.2017 |
|
|
4.86 |
23.00 |
4.86 |
5. |
май.17 |
460.00 |
23.00 |
26.06.2017 |
|
|
4.65 |
23.00 |
4.65 |
6. |
юни.17 |
460.00 |
23.00 |
25.07.2017 |
|
|
4.47 |
23.00 |
4.47 |
7. |
юли.17 |
460.00 |
23.00 |
25.08.2017 |
|
|
4.27 |
23.00 |
4.27 |
8. |
авг.17 |
460.00 |
23.00 |
25.09.2017 |
|
|
4.07 |
23.00 |
4.07 |
9. |
сеп.17 |
460.00 |
23.00 |
25.10.2017 |
|
|
3.88 |
23.00 |
3.88 |
10. |
окт.17 |
460.00 |
23.00 |
27.11.2017 |
|
|
3.67 |
23.00 |
3.67 |
11. |
ное.17 |
460.00 |
23.00 |
28.12.2017 |
|
|
3.48 |
23.00 |
3.48 |
12. |
дек.17 |
460.00 |
23.00 |
25.01.2018 |
|
|
3.29 |
23.00 |
3.29 |
Всичко |
5520.00 |
276.00 |
|
|
|
52.33 |
276.00 |
52.33 |
18. На
следващо място, на основание чл. 40, ал. 1, т. 2 от Закона за здравното
осигуряване и въз основа на прежде описаните факти и обстоятелства е прието, че
А.В.Н. дължи месечни вноски за здравно
осигуряване в размер на 8% върху минимален месечен размер на осигурителен
доход за самоосигуряващи се лица от 420.00лв., както следва :
- За периода
01.01.2013г. до 31.12.2013г.
№ |
за |
осиг. |
дължими |
дължима |
внесени |
дата на |
лихва |
разлика |
лихва |
|
|
месец |
доход |
осиг. вноски |
вноска към дата |
осиг. вноски |
внасяне |
проср. |
главница |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(k4-k6) |
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
1. |
яну.13 |
420.00 |
33.60 |
25.02.2013 |
|
|
21.58 |
33.60 |
21.58 |
|
2. |
фев.13 |
420.00 |
33.60 |
25.03.2013 |
|
|
21.32 |
33.60 |
21.32 |
|
3. |
мар.13 |
420.00 |
33.60 |
25.04.2013 |
|
|
21.03 |
33.60 |
21.03 |
|
4. |
апр.13 |
420.00 |
33.60 |
27.05.2013 |
|
|
20.73 |
33.60 |
20.73 |
|
5. |
май.13 |
420.00 |
33.60 |
25.06.2013 |
|
|
20.46 |
33.60 |
20.46 |
|
6. |
юни.13 |
420.00 |
33.60 |
25.07.2013 |
|
|
20.18 |
33.60 |
20.18 |
|
7. |
юли.13 |
420.00 |
33.60 |
26.08.2013 |
|
|
19.88 |
33.60 |
19.88 |
|
8. |
авг.13 |
420.00 |
33.60 |
25.09.2013 |
|
|
19.60 |
33.60 |
19.60 |
|
9. |
сеп.13 |
420.00 |
33.60 |
25.10.2013 |
|
|
19.32 |
33.60 |
19.32 |
|
10. |
окт.13 |
420.00 |
33.60 |
25.11.2013 |
|
|
19.03 |
33.60 |
19.03 |
|
11. |
ное.13 |
420.00 |
33.60 |
27.12.2013 |
|
|
18.73 |
33.60 |
18.73 |
|
12. |
дек.13 |
420.00 |
33.60 |
27.01.2014 |
|
|
18.44 |
33.60 |
18.44 |
|
Всичко |
5040.00 |
403.20 |
|
|
|
240.30 |
403.20 |
240.30 |
||
- За периода
01.01.2014г. до 31.12.2014г.
1. |
яну.14 |
420.00 |
33.60 |
25.02.2014 |
|
|
18.17 |
33.60 |
18.17 |
2. |
фев.14 |
420.00 |
33.60 |
25.03.2014 |
|
|
17.91 |
33.60 |
17.91 |
3. |
мар.14 |
420.00 |
33.60 |
25.04.2014 |
|
|
17.62 |
33.60 |
17.62 |
4. |
апр.14 |
420.00 |
33.60 |
26.05.2014 |
|
|
17.33 |
33.60 |
17.33 |
5. |
май.14 |
420.00 |
33.60 |
25.06.2014 |
|
|
17.05 |
33.60 |
17.05 |
6. |
юни.14 |
420.00 |
33.60 |
25.07.2014 |
|
|
16.77 |
33.60 |
16.77 |
7. |
юли.14 |
420.00 |
33.60 |
25.08.2014 |
|
|
16.48 |
33.60 |
16.48 |
8. |
авг.14 |
420.00 |
33.60 |
25.09.2014 |
|
|
16.19 |
33.60 |
16.19 |
9. |
сеп.14 |
420.00 |
33.60 |
27.10.2014 |
|
|
15.89 |
33.60 |
15.89 |
10 |
окт.14 |
420.00 |
33.60 |
25.11.2014 |
|
|
15.61 |
33.60 |
15.61 |
11 |
ное.14 |
420.00 |
33.60 |
29.12.2014 |
|
|
15.30 |
33.60 |
15.30 |
12 |
дек.14 |
420.00 |
33.60 |
26.01.2015 |
|
|
15.04 |
33.60 |
15.04 |
Всичко |
5040.00 |
403.20 |
|
|
|
199.36 |
403.20 |
199.36 |
- За периода
01.01.2015г. до 31.12.2015г.
1. |
яну.15 |
420.00 |
33.60 |
25.02.2015 |
|
|
14.75 |
33.60 |
14.75 |
2. |
фев.15 |
420.00 |
33.60 |
25.03.2015 |
|
|
14.49 |
33.60 |
14.49 |
3. |
мар.15 |
420.00 |
33.60 |
27.04.2015 |
|
|
14.18 |
33.60 |
14.18 |
4. |
апр.15 |
420.00 |
33.60 |
25.05.2015 |
|
|
13.92 |
33.60 |
13.92 |
5. |
май.15 |
420.00 |
33.60 |
25.06.2015 |
|
|
13.63 |
33.60 |
13.63 |
6. |
юни.15 |
420.00 |
33.60 |
27.07.2015 |
|
|
13.33 |
33.60 |
13.33 |
7. |
юли.15 |
420.00 |
33.60 |
25.08.2015 |
|
|
13.06 |
33.60 |
13.06 |
8. |
авг.15 |
420.00 |
33.60 |
25.09.2015 |
|
|
12.77 |
33.60 |
12.77 |
9. |
сеп.15 |
420.00 |
33.60 |
26.10.2015 |
|
|
12.48 |
33.60 |
12.48 |
10 |
окт.15 |
420.00 |
33.60 |
25.11.2015 |
|
|
12.20 |
33.60 |
12.20 |
11 |
ное.15 |
420.00 |
33.60 |
28.12.2015 |
|
|
11.89 |
33.60 |
11.89 |
12 |
дек.15 |
420.00 |
33.60 |
25.01.2016 |
|
|
11.63 |
33.60 |
11.63 |
Всичко |
5040.00 |
403.20 |
|
|
|
158.33 |
403.20 |
158.33 |
- За периода
01.01.2016г. до 31.12.2016г.
1. |
яну.16 |
420.00 |
33.60 |
25.02.2016 |
|
|
11.34 |
33.60 |
11.34 |
||
2. |
фев.16 |
420.00 |
33.60 |
25.03.2016 |
|
|
11.07 |
33.60 |
11.07 |
||
3. |
мар.16 |
420.00 |
33.60 |
25.04.2016 |
|
|
10.78 |
33.60 |
10.78 |
||
4. |
апр.16 |
420.00 |
33.60 |
25.05.2016 |
|
|
10.50 |
33.60 |
10.50 |
||
5. |
май.16 |
420.00 |
33.60 |
27.06.2016 |
|
|
10.19 |
33.60 |
10.19 |
||
6. |
юни.16 |
420.00 |
33.60 |
25.07.2016 |
|
|
9.93 |
33.60 |
9.93 |
||
7. |
юли.16 |
420.00 |
33.60 |
25.08.2016 |
|
|
9.64 |
33.60 |
9.64 |
||
8. |
авг.16 |
420.00 |
33.60 |
26.09.2016 |
|
|
9.34 |
33.60 |
9.34 |
||
9. |
сеп.16 |
420.00 |
33.60 |
25.10.2016 |
|
|
9.07 |
33.60 |
9.07 |
||
10. |
окт.16 |
420.00 |
33.60 |
25.11.2016 |
|
|
8.78 |
33.60 |
8.78 |
||
11. |
ное.16 |
420.00 |
33.60 |
27.12.2016 |
|
|
8.48 |
33.60 |
8.48 |
||
12. |
дек.16 |
420.00 |
33.60 |
25.01.2017 |
|
|
8.21 |
33.60 |
8.21 |
||
Всичко |
5040.00 |
403.20 |
|
|
|
117.33 |
403.20 |
117.33 |
|||
- За периода
01.01.2017г. до 31.12.2017г., органа
по приходите е приел, че на основание чл.40, ал.1, т.2 от Закона за здравното
осигуряване А.В.Н., дължи месечни вноски за здравно осигуряване в размер на 8%
върху минимален месечен размер на осигурителен доход за самоосигуряващи се лица
от 460.00лв., както следва:
1. |
яну.17 |
460.00 |
36.80 |
27.02.2017 |
|
|
8.66 |
36.80 |
8.66 |
|
|||||||
2. |
фев.17 |
460.00 |
36.80 |
17.03.2017 |
|
|
8.37 |
36.80 |
8.37 |
|
|||||||
3. |
мар.17 |
460.00 |
36.80 |
25.04.2017 |
|
|
8.08 |
36.80 |
8.08 |
|
|||||||
4. |
апр.17 |
460.00 |
36.80 |
25.05.2017 |
|
|
7.77 |
36.80 |
7.77 |
|
|||||||
5. |
май.17 |
460.00 |
36.80 |
26.06.2017 |
|
|
7.44 |
36.80 |
7.44 |
|
|||||||
6. |
юни.17 |
460.00 |
36.80 |
25.07.2017 |
|
|
7.15 |
36.80 |
7.15 |
|
|||||||
7. |
юли.17 |
460.00 |
36.80 |
25.08.2017 |
|
|
6.83 |
36.80 |
6.83 |
|
|||||||
8. |
авг.17 |
460.00 |
36.80 |
25.09.2017 |
|
|
6.51 |
36.80 |
6.51 |
|
|||||||
9. |
сеп.17 |
460.00 |
36.80 |
25.10.2017 |
|
|
6.21 |
36.80 |
6.21 |
|
|||||||
10. |
окт.17 |
460.00 |
36.80 |
27.11.2017 |
|
|
5.87 |
36.80 |
5.87 |
|
|||||||
11. |
ное.17 |
460.00 |
36.80 |
28.12.2017 |
|
|
5.56 |
36.80 |
5.56 |
|
|||||||
12. |
дек.17 |
460.00 |
36.80 |
25.01.2018 |
|
|
5.26 |
36.80 |
5.26 |
|
|||||||
Всичко |
5520.00 |
441.60 |
|
|
|
83.71 |
441.60 |
83.71 |
|||||||||
V. За
преклузията, давността и разрешаването на правния спор по същество:
19. Според
разпоредбата на чл. 109, ал. 1 от ДОПК -
Не се образува производство за установяване на задължения за данъци по
този кодекс, когато са изтекли 5 години от изтичането на годината, в която е
подадена декларация или е следвало да бъде подадена декларация, или от
изтичането на годината, в която са постъпили данни, получени от трети лица и
организации, в случаите, когато по този закон не е предвидено подаването на
декларация. Няма съмнение и спор, че указания в нормата срок е преклузивен и
неговото изтичане препятства възможността, органа по приходите да упражни
инициатива и съответно да сложи в ход производство по чл. 110, ал. 2 от ДОПК.
Правилото на чл. 109, ал. 1 от ДОПК
е приложимо и за задължителни осигурителни вноски (така Решение № 7048 от 4.07.2007 г. по адм. д. №
1528/2007 г., на ВАС и др.).
Съответно,
според чл. 112, ал.1 от ДОПК - Ревизионното производство се образува с
издаването на заповедта за възлагане на ревизията. Съобразно чл. 22, ал. 3 от ДОПК, от своя страна предвижда, че срокът, който се брои по години, изтича на
същото число и в същия месец на съответната година, а когато такова число няма
- в края на съответния месец.
20. На
следващо място, в чл. 171, ал.1 от ДОПК е установено правилото, че публичните
вземания се погасяват с изтичането на 5-годишен давностен срок, считано от 1
януари на годината, следваща годината, през която е следвало да се плати
публичното задължение, освен ако в закон е предвиден по-кратък срок. Съответно,
според чл. 172, ал. 1, т. 1 от ДОПК, когато е започнало производство по
установяване на публично вземане, давността спира – до издаването на акта, но
за не повече от една година.
Съобразно
чл. 162, ал. 2, т. 1 и т. 9 от ДОПК, задължителните осигурителни вноски и
лихвите върху тях са публични вземания, които се погасяват с предвидената в
ДОПК петгодишна давност.
21. В
доктрината и практиката не се формира съмнение, че погасителната давност е
юридически факт от категорията на събитията, представляващ определен в закона
период от време. Според едно от основните теоретични разбирания, изтичането на
този период от време има за последица, пораждането на субективно непритезателно
право за длъжника, да откаже изпълнение на паричното си задължение, заявяването
на което в съответното исково производство пък е основание за съда да отхвърли
осъдителния иск като неоснователен.
За разлика
от преклузията по чл. 109 от ДОПК, която свързва началото на течене на срока с
образуване на ревизионното производството, нормата на чл. 172, ал. 1, т. 1 от ДОПК свързва спирането на давностния срок със започване на административното
производство по установяване на съответното публично задължение. Без съмнение
двата термина са различни и с тях се обозначават два различни юридически факта,
с различно естество и значение. Образуването на производството по аргумент от
чл. 112, ал. 1 от ДОПК е налице като факт в момента на издаване на акта за
възлагане на ревизия. Именно това действие на администрацията забранява
разпоредбата на чл. 109 от ДОПК, поради което издадената заповед за образуване
на ревизионно производство при наличието на предпоставките предвидени в
хипотезата ѝ ще бъде
незаконосъобразна и съответно незаконосъобразно ще е цялото развило се въз
основа на нея ревизионно производство. Поддържаното от жалбоподателя разбиране,
че ревизионното производство се смята за образувано едва с връчването на
заповедта за възлагане на ревизия на нейният адресат, не може да бъде
споделено, най-малко защото, това би означавало да се приеме, че самото
издаване на заповедта е правомерен акт на администрацията и едва последвалото ѝ връчване на
данъчно задълженото лице е действие, което е в нарушение на чл. 109 от ДОПК. В
този смисъл, отново трябва да се припомни, че изтичането на срока по чл. 109 от
ДПК преклудира правомощието на органа по приходите, а не създава права за
данъчно задължените субекти.
22. Не така
стои въпросът със започването на ревизията, който факт е от значение за спиране
на давността. В ДПК (отм.) се съдържаше изрична дефиниция кога започва
данъчната ревизия. Според § 1, т. 11 от ДР на ДПК (отм.) – „Започване на
данъчна ревизия“ са началните действия на данъчен орган по установяване на
факти и обстоятелства, свързани с определянето на данъчни задължения на данъчен
субект след връчването на възлагателния акт. Указанието е ясно - ревизията
„започва“, след връчване на възлагателния акт сиреч, от този момент насетне е
възможно спиране на теченето на давностния срок.
Това
разрешение на закона е логично. Лицето в чийто патримониум е възникнало
субективното непритезателно право да откаже изпълнение на парично задължение,
трябва да го упражни. За да може да стори това, то трябва да е уведомено, че
неговият кредитор е предприел действия по събиране на вземането.
Аналогично е
разрешението, което дава и действащия закон. Макар и да липсва изрична
дефиниция подобна на тази в ДПК (отм.), в чл. 114, ал. 1, изр. първо от ДОПК се
сочи, че срокът за извършване на ревизията е до три месеца и започва да тече от
датата на връчването на заповедта за възлагане. Съответно, според чл. 216, ал.
1 от ДОПК, недействителни по отношение на държавата, съответно на общините, са
изрично посочени видове сделки, сключените след датата на установяване на
публичното задължение, съответно след връчването на заповедта за възлагане на
ревизия, ако в резултат на ревизията са установени публични задължения.
23.
Разрешаването на текущия казус налага да се съобразят и следните норми :
Според чл.
4, ал. 3, т. 2 от КСО(редакция
ДВ, бр. 105 от 2006 г.),
задължително осигурени за инвалидност поради общо заболяване за старост и за
смърт са лицата, упражняващи трудова дейност като еднолични търговци,
собственици или съдружници в търговски дружества и физическите лица – членове
на неперсонифицирани дружества.
Съобразно
чл. 6, ал. 8 (предишна
ал. 7, редакция ДВ бр. 61 от 2015 г., в сила от 1.01.2016 г.) от КСО, осигурителните вноски за лицата
по чл. 4, ал. 3, т. 1, 2 и 4 са за сметка на осигурените лица и се дължат
авансово: върху месечен осигурителен доход между минималния и максималния
месечен размер на дохода, определен със закона за бюджета на държавното
обществено осигуряване за съответната година.
Според чл.
6, ал. 9, изр. първо (предишна
ал. 8, редакция ДВ бр. 61 от 2015 г., в сила от 1.01.2016 г.) от КСО, окончателният размер на
месечния осигурителен доход за лицата по ал. 8 се определя за периода, през
който е упражнявана трудова дейност през предходната година въз основа на
данните, декларирани в справка към годишната данъчна декларация по Закона за
данъците върху доходите на физическите лица, и не може да бъде по-малък от
минималния месечен осигурителен доход и по-голям от максималния месечен
осигурителен доход. Окончателните осигурителни вноски се дължат от осигурените
лица върху годишния осигурителен доход в размерите за фонд "Пенсии" и
за допълнително задължително пенсионно осигуряване и в размерите за фонд
"Общо заболяване и майчинство" за самоосигуряващите се лица, които са
избрали да се осигуряват в този фонд в срока за подаване на данъчната
декларация.
В чл. 7, ал.
4 от КСО е предвидено, че осигурителните вноски по чл. 6, ал.8 за
самоосигуряващите се лица се внасят лично или чрез осигурителни каси до 25-о
число на месеца, следващ месеца, за който се дължат.
Относно
задълженията за здравноосигурителни вноски, в чл. 40, ал. 1, т. 2 от ЗЗО е
предвидено, че лицата по чл. 4, ал. 3, т. 1, 2 и 4 от Кодекса за социално
осигуряване се осигуряват авансово върху месечен доход, който не може да бъде
по-малък от минималния месечен размер на осигурителния доход за
самоосигуряващите се лица и за регистрираните земеделски стопани и
тютюнопроизводители, определени със Закона за бюджета на държавното обществено
осигуряване, и окончателно върху доходите от дейността и доходите по т. 3, през
календарната година, съгласно справката към данъчната декларация по реда на чл.
6, ал. 9 от Кодекса за социално осигуряване; регистрираните земеделски стопани
и тютюнопроизводители, произвеждащи непреработена растителна и/или животинска
продукция, не определят окончателен размер на осигурителния доход за тази
дейност; вноските се внасят за сметка на самоосигуряващите се лица до 25-о число на месеца, следващ месеца, за
който се отнасят, а окончателната осигурителна вноска най-късно в срока за
подаване на данъчната декларация по чл. 50 от ЗДДФЛ.
Според чл.
3, ал. 1, т. 2, б. „а“ от Наредба № Н-8 от 29.12.2005 г. за съдържанието,
сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите,
осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица
(отм.), декларация образец № 1 се подава в съответната
компетентна териториална дирекция на Националната агенция за приходите от самоосигуряващите
се лица до 25-о число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят данните за
тях.
Според чл.
5, ал. 1 от Наредба № Н-8 от 29.12.2005 г.(отм.), лицата по чл. 4, ал. 3, т. 1, 2 и 4 и ал. 7 от Кодекса за социално
осигуряване и чл. 17 от Наредбата за обществено осигуряване на
самоосигуряващите се лица, българските граждани на работа в чужбина и морските
лица, внесли авансово осигурителни вноски за здравно осигуряване; фонд
„Пенсии“; фонд „Пенсии“ и универсален пенсионен фонд за определени от тях
периоди през календарната година, могат да подават данни за осигуряването с
декларация образец № 5, а според чл. 5, ал. 3 от Наредбата, декларацията се
подава до 25-о число на месеца, следващ първия месец от периода, за който са
внесени осигурителните вноски. .
24. Както се
посочи в предходната част от настоящото решение, процесното ревизионно
производство е образувано със Заповед № 16001318008154-020-001 от
21.12.2018год., която е връчена на нейния адресат на 10.01.2019г.
Относно
преценката за спазване на срока по чл. 190, ал. 1 от ДОПК, трябва да се
съобрази, че в случая, с оспорения ревизионен акт, органа по приходите е
определил конкретния месечен размер на дължимата авансова осигурителна вноска
за ДОО, ДЗПО-УПФ и ЗО, като е посочен точният размер, датата на която е
следвало да бъде внесена и съответно дължимите лихви, изчислени съобразно
момента от който е възникнало задължението за внасяне. Относно срока на
възникване на задължението при съобразяване с прежде цитираните нормативни
текстове е посочено до 25-о число на
месеца, следващ месеца, за който се отнасят, като в отделните случаи е
съобразено правилото за присъствени и
неприсъствени дни. Тоест, с оспорения ревизионен акт са определени задължения
по чл. 6, ал. 8 от КСО за дължими авансово вноски по ДОО, ДЗПО-УПФ и ЗО, а не
задължения по чл. 6, ал. 9 от КСО за окончателни осигурителни вноски по ДОО,
ДЗПО-УПФ и ЗО.
Това ще
рече, че преклузивния срок по чл. 190, ал. от ДОПК е изтекъл относно
задълженията на Н. за вноски по ДОО, ДЗПО-УПФ и ЗО за отчетни периоди м. януари
2013г. до м. ноември 2013г. включително.
В тази част,
ревизионния акт е незаконосъобразен и ще следва да бъде отменен.
25. За
ревизирания период от време, жалбоподателя е подал годишна данъчна декларация
по чл. 50 от ЗДДФЛ вх.№ 134391600603430 от 03.05.2016г. за периода 01.01.2015г.
до 31.12.2015г, като са декларирани доходи от трудови правоотношения с годишна
данъчна основа в размер на 5597,14лв.,
авансово удържан данък в размер на 561.42лв. и данък върху годишната данъчна
основа в размер на 559.71лв.
За
останалите периоди от време, не се твърди и не се установява да са декларирани
доходи от трудова дейност.
Несъмнено е,
че считано от 28.10.2008г. и понастоящем, Н. е перманентно управител и
съдружник в „МОНТЕ“ ООД, ЕИК *********. Представените по делото Договор
№13/312/00559 от 27.11.2011г. за отпускане на финансова помощ по мярка 312
„Подкрепа за създаване и развитие на
микропредприятия“ от Програмата за развитие на селските райони за периода
2007г. – 2013г.(л.152), сключен между Държавен фонд „Земеделие“ и „Монте“ ООД,
като ползвател, представлявано от А.В.Н.; Извлечение от Главна книга на
дружеството, относно движение по счетоводни сметки и Оборотни ведомости за
съответните ревизирани периоди, налагат еднозначния извод, че въпросното
дружество е извършвало търговска дейност, която явно е управлявана и
осъществявана от Н.. Конкретни данни, които да изключат този извод, не се
заявиха и не се установиха по делото.
26. При това
положение, правилно органа по приходите е приел, че жалбоподателя е
задължително осигурено лице за инвалидност поради общо заболяване за старост и
смърт по смисъла на чл. 4, ал. 3, т. 2 от КСО, съответно задължено лице за
вноски за здравно осигуряване по смисъла на чл. 40, ал. 1, т. 2 от ЗЗО.
Описаните до
тук данни, налагат да се приеме, органа по приходите правилно е определил
осигурителния и здравно осигурителния доход, върху който са определени
конкретните размери на дължимите месечни авансови вноски. Правилно е определен
и момента на дължимост на вноските и съответния размер на лихвите, дължими
поради просрочие при разчитане на съответно парично задължение към бюджета.
Каквито и да
е данни, които да подлагат тези изводи на съмнение, не се заявиха и не се
установиха по делото.
В тази част,
ревизионния акт е постановен в съответствие с материалния закон, което ще рече,
че жалбата срещу му е неоснователна.
VІІ. За
разноските:
27. С оглед
констатираната частична неоснователност на жалбата, на ответния административен
орган се дължат сторените разноски по производството, по осъществена
юрисконсултска защита. Те се констатираха в размер на 821,85лв., съобразно отхвърлената част на
жалбата.
Ето защо,
Съдът
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯ Ревизионен акт №
Р-16001318008154-091-001 от 23.07.2019г., издаден от Н. Ж.К., на длъжност
началник на Сектор в Териториална дирекция Пловдив на Национална агенция за
приходите, като орган възложил ревизията и С.Д.Й.на длъжност главен инспектор
по приходите, като ръководител на ревизията при Териториална дирекция гр.
Пловдив на Национална агенция за приходите, потвърден с Решение № 5943 от
16.10.2019год. на Директора на Дирекция “Обжалване и данъчно – осигурителна
практика”, гр. Пловдив, при Централно Управление на Национална агенция по
приходите, в частта с която за
А.В.Н., ЕГН:**********,*** са определени задължения към бюджета за вноски за
доброволно обществено осигуряване за периода м. януари 2013г. до м. ноември
2013г., включително в размер на 591,36лв. и са определени лихви за просрочие
при разчитането им в размер на 354,99лв.; вноски за ДЗПО – УПФ за периода м.
януари 2013г. до м. ноември 2013г., включително в размер на 231,00лв. и са
определени лихви за просрочие при разчитането им в размер на 138,66лв.; вноски
за здравно осигуряване за периода м. януари 2013г. до м. ноември 2013г.,
включително в размер на 369,60лв. и са определени лихви за просрочие при
разчитането им в размер на 221,86лв.
ОТХВЪРЛЯ оспорването на А.В.Н.,
ЕГН:**********,*** срещу Ревизионен акт № Р-16001318008154-091-001 от
23.07.2019г., издаден от Н. Ж.К., на длъжност началник на Сектор в Териториална
дирекция Пловдив на Национална агенция за приходите, като орган възложил
ревизията и С.Д.Й.на длъжност главен инспектор по приходите, като ръководител
на ревизията при Териториална дирекция гр. Пловдив на Национална агенция за
приходите, потвърден с Решение № 5943 от 16.10.2019год. на Директора на
Дирекция “Обжалване и данъчно – осигурителна практика”, гр. Пловдив, при
Централно Управление на Национална агенция по приходите, в частта с която за А.В.Н. са определени задължения към бюджета за
вноски за доброволно обществено осигуряване за м. декември 2013г. в размер на
53,76лв. и са определени лихви за просрочие при разчитането им в размер на
29,50лв.; за отчетната 2014г. в размер на 645,12лв. и са определени лихви за
просрочие при разчитането им в размер на 324,12лв.; за отчетната 2015г. в
размер на 645,12лв. и са определени лихви за просрочие при разчитането им в
размер на 258,59лв.; за отчетната 2016г. в размер на 645,12лв. и са определени
лихви за просрочие при разчитането им в размер на 192,98лв.; за отчетната
2017г. в размер на 761,76лв. и са определени лихви за просрочие при разчитането
им в размер на 150,51лв.; вноски за ДЗПО – УПФ за м. декември 2013г. в размер
на 21,00лв. и са определени лихви за просрочие при разчитането им в размер на
11,52лв.; за отчетната 2014г. в размер на 252,00лв. и са определени лихви за
просрочие при разчитането им в размер на 126,61лв.; за отчетната 2015г. в
размер на 252,00лв. и са определени лихви за просрочие при разчитането им в
размер на 101,00лв.; за отчетната 2016г. в размер на 252,00лв. и са определени
лихви за просрочие при разчитането им в размер на 75,39лв.; за отчетната 2017г.
в размер на 276,00лв. и са определени лихви за просрочие при разчитането им в
размер на 54,54лв.; вноски за здравно осигуряване за м. декември 2013г. в
размер на 33,60лв. и са определени лихви за просрочие при разчитането им в
размер на 18,44лв.; за отчетната 2014г. в размер на 403,20лв. и са определени
лихви за просрочие при разчитането им в размер на 202,61лв.; за отчетната
2015г. в размер на 403,20лв. и са определени лихви за просрочие при разчитането
им в размер на 161,57лв.; за отчетната 2016г. в размер на 403,20лв. и са определени
лихви за просрочие при разчитането им в размер на 120,57лв. и за отчетната
2017г. в размер на 441,60лв. и са определени лихви за просрочие при разчитането
им в размер на 87,27лв.
ОСЪЖДА А.В.Н., ЕГН:**********,*** да
заплати на Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“, Пловдив при Национална агенция за приходите
сумата от 821,85лв. (осемстотин двадесет и един лв. и осемдесет и пет ст.), за
осъществена юрисконсултска защита.
Решението
подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на Република България в
четиринадесетдневен срок от получаване на съобщението за неговото изготвяне.
Административен
съдия:/П/
С решение № 12692 от 14.10.2020 г. по адм. Дело № 4782/2020 г. на ВАС - ОТМЕНЯ решение № 58 от 3.02.2020 г. на Административен съд - Пазарджик, постановено по административно дело № 1297 по описа на съда за 2019 г., в частта, с която е отменен ревизионен акт № Р-16001318008154-091-001 от 23.07.2019 г., издаден от органи по приходите в ТД на НАП - Пловдив, потвърден с решение № 594 от 16.10.2019 г. на директора на дирекция „ОДОП“ -
Пловдив при ЦУ на НАП, в частта относно установените за периода от 1.01.2013 г. до 31.11.2013 г. задължения за вноски за държавно обществено осигуряване в общ размер на 591,36 лв. и лихви в общ размер на 360,16 лв.,
вноски за ДЗПО - УПФ в общ размер на 231,00 лв. и лихви в общ размер на 140,69 лв. и вноски за здравно осигуряване в общ размер на 369,60 лв. и лихви в общ размер на 225,10 лв.,
и вместо него ПОСТАНОВЯВА:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на АВ Н против ревизионен акт № Р-16001318008154-091-001 от 23.07.2019 г., издаден от органи по приходите в ТД на НАП - Пловдив, потвърден с решение № 594 от 16.10.2019 г. на директора на дирекция „ОДОП“ -
Пловдив при ЦУ на НАП, в частта, с която на А. Н. за периода от 1.01.2013 г. до 31.11.2013 г. са установени задължения за вноски за държавно обществено осигуряване в общ размер на 591,36 лв. и лихви в общ размер на 360,16 лв.,
вноски за ДЗПО - УПФ в общ размер на 231,00 лв. и лихви в общ размер на 140,69 лв. и вноски за здравно осигуряване в общ размер на 369,60 лв. и лихви в общ размер на 225,10 лв.
ОСТАВЯ В СИЛА решението в останалата част.
ОСЪЖДА А. Н. да заплати на Националната агенция за приходите разноски в размер на 438,74 лв. (четиристотин тридесет и осем лева и 74 ст.) за касационната инстанция.
Решението е окончателно.