Решение по дело №619/2023 на Районен съд - Разград

Номер на акта: 19
Дата: 20 февруари 2024 г.
Съдия: Доротея Енчева Иванова
Дело: 20233330200619
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 октомври 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта


РЕШЕНИЕ
№ 19
гр. Разград, 20.02.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РАЗГРАД в публично заседание на тридесет и първи
януари през две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:ДОРОТЕЯ ЕНЧ. ИВАНОВА
при участието на секретаря НАТАЛИЯ Д. ТОДОРОВА
като разгледа докладваното от ДОРОТЕЯ ЕНЧ. ИВАНОВА
Административно наказателно дело № 20233330200619 по описа за 2023
година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.58в от ЗАНН.
Депозирана е преписка по АУАН серия СЦ24 № 000086 от
05.09.2023г. на РДГ-Русе по компетентност, за налагане на наказание
„безвъзмезден труд в полза на обществото“ на основание чл.266, ал.3 от
Закона за горите /ЗГ/ на М. Х. А., ЕГН ********** от с. С, за извършено от
него в условията на повторност на нарушение по чл.104, ал.1, т.5 във вр. с
чл.266, ал.1 от ЗГ.
Административно наказващият орган – Директора на Регионална
дирекция по горите Русе, чрез процесуалния си представител – ю.к. К.,
поддържа искането, като счита, че по отношение на нарушителя А. следва да
бъде наложено наказание Безвъзмезден труд в полза на обществото в рамките
на чл.16оа от ЗАНН за повторно извършеното от него нарушение.
Нарушител – М. Х. А. редовно призован, не се явява, като
защитникът му адв. С. застъпва становище, че преписката следва да бъде
прекратена, тъй като не са налице условията за налагане на наказание.
Навежда доводи, че се касае за маловажен случай. Счита, че не следва да бъде
налагано такова наказание с оглед влошеното здравословно състояние на
подзащитния й.
Съдът, след като обсъди и прецени поотделно и в тяхната
съвкупност приложените в АНП писмени доказателства и показанията на св.
Б. /актосъставител/, прие следното:
Нарушителят М. Х. А. живее в с. С и работи в СММ-59 ЕООД гр.
Разград като секач.
При извършена проверка на 05.09.2023 г от св. Б. – горски стражар в
ТП ДГС-Разград в землището на с. С, обект 328А, където се извършвал добив
1
на дървесина от СММ-59 ЕООД, констатирал, че нарушителят А., който бил
секач, е рязал немаркирата дървесина. Констатирал, че са отсечени общо 20
бр. дървета с различен диаметър. Обяснението на нарушителя А. било, че така
по-лесно щели да ги вземат камионите и поради това, така решил да ги реже,
а не само маркираните за добив. Св. Б. преценил, че така извършеното от А.
деяние покрива признаците на нарушение по чл.104, ал.1, т.5 от ЗГ, за което и
съставил процесния АУАН.
Нарушителят отказал да подпише акта, което било удостоверено от
св. Н Д И.
От наказателно постановление № 267/29.09.2022 г., издадено от
заместник - директора на РДГ Русе, е видно че на нарушителят М. Х. А., ЕГН
********** за извършено от него нарушение на чл.104, ал.1, т.5 от ЗГ му е
наложено административно наказание "глоба" в размер на 100 лева.
Постановлението е влязло в законна сила на 29.11.2022 г.
Административната преписка по съставения АУАН серия СЦ24 №
000086 от 05.09.2023г., ведно с приложените към него писмени доказателства
е изпратена от АНО – РДГ - Русе в РС – Разград, с предложение за налагане
на нарушителя М. Х. А., ЕГН ********** на наказание "безвъзмезден труд в
полза на обществото" на основание чл. 266, ал. 3 от Закона за горите.
При така установената фактическа обстановка, съдът направи
следните правни изводи:
Искането е процесуално допустимо, тъй като е депозирано от
надлежна страна - Директор на РДГ Р и в срока по чл. 58а от ЗАНН. АНО е
бил сезиран от длъжностно лице по смисъла на чл. 37, ал. 1 от ЗАНН,
съобразно изискванията на закона.
Разгледано по същество е и основателно.
АУАН серия СЦ24 № 000086 от 05.09.2023г. е издаден в
съответствие на процесуалните правила- нарушението е индивидуализирано
от обективна страна, като са посочени мястото и времето на извършването му
и в какво точно се изразява изпълнителното деяние, което е подведено под
съответната правна норма. Деянието, за което е ангажирана административно
наказателната отговорност на нарушителя е квалифицирано по чл. 104, ал.1 ,т.
5 от ЗГ, забраняващ сечта на немаркирани дървета, освен в случаите в
наредбата по чл.101, ал.3 /Наредба № 8 от 5.08.2011 г. за сечите в горите/.
Съгласно разпоредбата на чл. 47 от Наредба № 8 от 5.08.2011 г. за
сечите в горите: При провеждане на сечите лицата, извършващи добив на
дървесина, са длъжни да:
1. секат само определените и отбелязани за сеч дървета, а при гола
сеч - всички дървета върху площта на сечището без забранените за сеч
дървета, указани в позволителното за сеч;
2. пазят от повреди немаркираните дървета, подраста и младиняка;
3. пазят граничните знаци и марките на маркираните дървета за сеч;
4. повалят дърветата така, че да пазят от задръстване пътища, реки,
канали, просеки и др.;
5. спазват установените правила и изисквания за техническа и
пожарна безопасност при работа в горите;
6. спазват одобрения технологичен план за добив на дървесина.
Очевидно е, че действията на нарушителя са в разрез с описаното
по-горе и изцяло покриват съдържанието на нарушение по чл. 104, ал.1, т.5 от
ЗГ във вр. с чл.47, ал.1, т.1 от Наредбата. В тази връзка следва да се има
предвид, че същият по същество не оспорва и установеното по-горе.
2
Съгласно чл. 266, ал. 1 ЗГ "Наказва се с глоба от 50 до 3000 лв., ако
не подлежи на потежко наказание, физическо лице, което в нарушение на
този закон и на подзаконовите актове по прилагането му сече, извозва,
товари, транспортира, разтоварва, придобива, съхранява, преработва или се
разпорежда с дървесина и недървесни горски продукти", а съгласно ал. 3 от
същия член "Когато нарушението по ал. 1 е извършено повторно, наказанието
е глоба от 500 до 3000 лв. или безвъзмезден труд в полза на обществото".
Законодателят с последните промени в ЗАНН е указал какво е
"повторност" на нарушенията, като съгласно § 1, ал. 2 от ДР на ЗАНН, ДВ бр.
109 от 2020 г., влезли в сила на 23.12.2021 г., "Предвиденото наказание за
повторно нарушение от физическо лице или неизпълнение на задължение от
едноличен търговец или юридическо лице към държавата или община се
налага, когато нарушението от физическото лице или неизпълнението на
задължение от едноличен търговец или юридическо лице към държавата или
община е извършено в едногодишен срок от влизането в сила на акт, с който е
наложено административно наказание за нарушение от същия вид или
имуществена санкция за неизпълнение на задължение от същия вид, освен
ако в специален закон е предвидено друго".
Законодателят е указал с тези промени в ЗАНН и какво следва да се
разбира под нормата на нарушение от същия вид, като съобразно § 1, ал. 1, т.
6 от ДР на ЗАНН "Нарушение от същия вид от физическо лице или
неизпълнение на задължение от едноличен търговец или юридическо лице
към държавата или община от същия вид" е това нарушение от физическо
лице или неизпълнение на задължение от едноличен търговец или
юридическо лице към държавата или община, което осъществява признаците
на същия основен състав на административното нарушение, независимо дали
осъществява признаците на квалифициран или привилегирован състав".
От материалите по делото е видно, че нарушителят е бил наказан за
извършено от него нарушение по чл. 104, ал.1, т.5 от ЗГ с НП №
267/29.09.2022 г., издадено от заместник - директора на РДГ Русе, влязло в
сила на 29.11.2022г., т. е. в едногодишен срок от влизането в сила на
наказателното постановление, а именно на 05.09.2023г. нарушителят отново е
извършил същото административно нарушение. Следователно извършеното
от нарушителя изцяло припокрива нормата на "повторност" на нарушението.
От изложеното става ясно, че нарушителят е извършил нарушенията
си в условията на "повторност", поради което и спрямо него следва да бъде
приложена нормата на чл. 266, ал. 3 от ЗГ.
Настоящия съдебен състав счита, че с оглед степента на обществена
опасност на нарушението, стойността на вредите, кръга на засегнатите
интереси, времетраенето на нарушението и значимостта на конкретно
увредените отношения, както и личността на нарушителя, и с оглед целите на
административните наказания, съобразно нормата на чл. 12 от ЗАНН- да се
предупреди и превъзпита нарушителя към спазване на установения правен
ред и се въздейства възпитателно и предупредително върху останалите
граждани, настоящият съдебен състав счита, че следва да приеме искането на
АНО за налагането на административно наказание "безвъзмезден труд в
полза на обществото" като основателно.
Съгласно чл. 13, ал. 2 от ЗАНН "За административно нарушение,
извършено повторно или на системно извършване, може да се предвижда
наказание безвъзмезден труд в полза на обществото, което да се налага
самостоятелно или едновременно с друго наказание по ал. 1". И тъй като,
3
съобразно нормата на чл. 16а от ЗАНН, "безвъзмездният труд" е труд, който
се полага в полза на обществото без ограничаване на други права на
наказания, то неговата продължителност не може да бъде по-малко от 40 часа
и повече от 200 часа годишно за не повече от две последователни години,
предвид разпоредбата на чл. 16а, ал. 2 от ЗАНН.
В конкретния случай съда счита, че следва да наложи
административно наказание от този вид самостоятелно и в минимален размер
за извършеното от М. Х. А. нарушение, т. е. в размер на 40 часа годишно,
съобразявайки се с разпоредбата на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН и тежестта на
нарушението, подбудите за неговото извършване и имотното състояние на
нарушителя.
Съдът намира направените доводи на защитата за прекратяване на
АНП, както и за неналагане на наказанието „безвъзмезден труд“ за
неоснователни и недоказани. Липсват каквито и да е основания за
прекратяване на производството, тъй като нарушителят в качеството му на
секач е запознат с обстоятелството кои дървета следва да сече- единствено и
само маркираните, но въпреки това същият е нарушил това свое задължение и
е отсякъл 20 бр. немаркирани дървета с различен диаметър. Същият не се е
съобразил и с обстоятелството, че вече е бил наказан за същото такова
нарушение, което говори за една престъпна упоритост и неспазване на
нормите за добив на дървесина. Не са го мотивирали и наложените му глоби.
Ето защо очевидно в случая следва да бъде наложено другото наказание
„безвъзмезден труд“. Представеният болничен лист касае временна
нетрудоспособност и не е основание за неналагане на наказание. Ето защо
направените възражения от страна на защитата следва да бъдат оставени без
уважение.
Воден от гореизложеното и на основание чл. 58в от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
НАЛАГА, на основание чл. 266, ал. 3 от Закона за горите,
административно наказание "безвъзмезден труд в полза на обществото" в
размер на 40 / четиридесет / часа за срок от 1 / една/ година на М. Х. А., ЕГН
********** от с. С, ул. С г № **, за извършено нарушение по чл. 104, ал. 1, т.
5 от ЗГ, за което е бил издаден АУАН серия СЦ24 № 000086 от 05.09.2023г.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд Разград, по реда на АПК в 14 дневен срок от
получаване на съобщението.
След влизане на решението в сила, да се изпрати препис на РДГ Русе
и на Пробационна служба – Разград, с указания след изпълнение на
наказанието, да се изпрати на съда препис от доклада по чл. 81 г, ал. 2 ЗАНН.
Съдия при Районен съд – Разград: _______________________
4