№ ________
Варна, ______________
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Варненският административен съд, І-ви касационен състав, в публичното заседание на двадесет и първи октомври две хиляди двадесет и
първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: |
ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА |
|
||
ЧЛЕНОВЕ: |
ИВЕТА ПЕКОВА |
|
||
при секретаря |
Елена Воденичарова |
и с
участието |
||
на прокурора |
Силвиян Иванов |
изслуша докладваното |
||
от съдията |
Искрена Димитрова |
|
||
адм. дело № 2113/2021г. |
||||
Производството
е по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, вр.
чл.63 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано е по
касационна жалба на Областна администрация на област с административен център-Варна,
чрез юрк.С С , против Решение
№ 76/21.06.2021г. на РС-Провадия, 5-ти състав, постановено по НАХД № 110/2021г.
по описа на същия съд, с което е отменено НП № РД-19-70003/30.09.2019г. на
областния управител на област с административен център-Варна, с което на
Политическа партия „Движение за права и свободи“ /ПП „ДПС“/ ЕИК *********, с
адрес ****, за нарушение на чл.181, ал.2 от Изборния кодекс ИК/ и на основание
чл.495, ал.1 от ИК, е наложена имуществена санкция в размер на 2000лв.
Касаторът твърди
неправилност на обжалваното решение поради нарушение на процесуалните правила и
неправилно приложение на материалния закон - касационни основания по чл.348,
ал.1, т.1. и т.2 от НПК. Конкретно сочи, че има извършено административно нарушение,
т.к. обръщението е направено на език, различен от българския, по време на
предизборна кампания, от представител на политическа формация или в полза на
такъв. В нормативните текстове никъде не е посочено какъв точно трябва да е
езика, на който се агитира и какво точно е било казано, достатъчно е този език
да е различен от българския – обстоятелство, което не се отрича както от
защитата на председателя на политическата партия, така и от съдебния състав. По
изложените съображения твърди, че съдът изцяло е игнорирал установената по
безспорен начин фактическа обстановка и е формирал неправилни изводи. Сочи, че
целта на въведеното с разпоредбата на чл.181, ал.2 от ИК изискване за
провеждане на предизборната кампания на български език, е да се защитят правата
на българските избиратели, като се гарантира равнопоставеност на всички
граждани при участието им в избори. По този начин се гарантира и правото на
информация на лицата и се изключва възможността за дискриминационно отношение
към избирателите, невладеещи съответния език. Счита, че провеждането на
предизборна агитация е и следва да е съпроводено със задължения и отговорности,
обусловено от условия, ограничения, процедури и/или санкции, които са
предвидени със закон и са необходими за едно демократично общество.
В съдебно заседание
касаторът се представлява от мл.експерт М.Х., която поддържа жалбата. Счита, че
от представените по делото доказателства се установява, че има извършено административно
нарушение – обръщение на език, различен от българския, от представител на политическа партия,
по време на политическа агитация, което нарушава изискването на чл.181, ал.2 от ИК. Районният съд неправилно е формирал своите изводи и изцяло е игнорирал
установената по безспорен начин фактическа обстановка. Моли за отмяна на
обжалваното решение и за постановяване по същество на друго, с което да се
потвърди наказателното постановление. Претендира и присъждане на юрисконсултско
възнаграждение.
Ответникът, редовно
призован, не се явява и не изразява становище по касационната жалба.
Представителят на Окръжна
прокуратура - Варна дава заключение за неоснователност
на касационната жалба. Счита, че обжалваното решение е правилно и не са налице
основания за неговата отмяна.
Касационната жалба е
подадена от надлежна страна, в законоустановения срок поради което е ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество,
жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.
От фактическа страна
Районен съд-Провадия е установил, че на 20.05.2019г. в Централната избирателна
комисия /ЦИК/ постъпил сигнал с вх.№ ЕП-10-79/20.05.2019г. от К А К ,
регистриран като кандидат за член на Европейския парламент от Република
България на 26.05.2019г. от кандидат листата на ПП
„ВМРО-БНД“, с решение № 194 - ЕП/23.04.2019г. В сигнала били изнесени данни, че
на 18.05.2019г. в с.М . общ.Д , обл.В , М. С. К. води предизборна агитация
на език различен от българския, като събитието било отразено за времето от 0:12
мин. до 5.15 мин. в аудио-визуалния материал, поместен в официалната интернет
страница на ПП „ДПС“, секция „Европейски избори“, подсекция „Актуални новини“,
а също така и в официалния YouTube канал, както и на официалната фейсбук страница на
18.05.2019г. На заседание от 21.05.2019г., след преглед на аудио-видео
материала, с Решение № 369-ЕП от 21.05.2019г. на ЦИК било установено нарушение
на забраната за водене на предизборна агитация на език, различен от българския,
предвидена в чл.181, ал.2 от Изборния кодекс, от страна на М. С. К., в
качеството му за кандидат за член на Европейският парламент от Република
България от кандидатската листа на Политическа партия „Движение за права и
свободи“. В изпълнение на това решение, председателят на ЦИК съставил срещу ПП
„ДПС“ за нарушение на забраната по чл.181, ал.2 от ИК АУАН № 30-ЕП/22.05.2019г.,
а въз основа на него областният управител на Област с административен център - гр.Варна,
издал НП № РД-19-70003/30.09.2019г., с което на основание чл.495 от ИК, наложил
на ПП „ДПС“ „имуществена санкция“ в размер на 2000 лв.
За да отмени
наказателното постановление РС-Провадия е приел, че извършването на нарушението
не е безспорно установено. От сигнала до ЦИК, протокола от проведеното
заседание на Комисията и постановеното решение, както и от съставения АУАН, се
установява наличието на аудио-визуален материал на електронен носител, послужил
като основание за ангажиране на отговорността на ПП „ДПС“, който обаче не е
приложен към административнонаказателната преписка и съответно, не е приет като
доказателство по делото чрез извършване на оглед на същия в съдебно заседание.
При това положение и доколкото не са представени други доказателства, пряко
свързани с процесното мероприятие на 18.05.2019г., РС - Провадия е приел, че по
делото липсват годни за проверка доказателства за извършено от ПП „ДПС“
нарушение, което да е достатъчно основание за отмяна на издаденото наказателно
постановление. РС-Провадия е констатирал, че в сайта за видео споделяне - www.youtube.com, е качен клип със заглавие „Изказване на М. К. от М - 17.05.2019г.“, от канал „Presscentar Dps“, но датата на събитието
е различна, от посочената дата на нарушението. Отделно е прието, че съдът няма
процесуално право при формиране на вътрешното си убеждение, да използва
материали, независимо от тяхната форма и съдържание, които не са приети като
доказателства по делото, чрез предвидените по закон способи. По изложените
съображения е изведен извод, че по делото не са събрани доказателства, от които
да се установява по несъмнен начин настъпване на самото твърдяно събитие на
18.05.2019г. в с.М , общ.Д , и че в тежест на наказващия орган е да установи
този релевантен юридически факт.
Така постановеното
решение като краен резултат е правилно.
Настоящият касационен
състав не споделя мотивите на въззивния съд, че при липсата на процесния
аудио-визуален материал – който не е приложен към преписката и не е приет като
доказателство чрез извършване на оглед, и при липсата на други представени
доказателства, пряко свързани с процесното мероприятие на 18.05.2019г., то по
делото липсват годни за проверка доказателства за извършено нарушение.
Липсата на процесния
аудио-видео материал не е пречка за извършването на преценка дали събитието се
е състояло, респ. дали е извършено нарушение на чл.181, ал.2 от ИК, т.к. същият
е възпроизведен на заседанието на ЦИК, на което е разгледан сигнала на К А К с
вх.№ ЕП-10-79/20.05.2019г. Сигналът е докладван от Ивайло Ивков и е разгледан
на заседание на ЦИК, проведено на 21 май 2019г. От протокола от заседанието се
установява, че съдържанието на клипа е преразказано от докладчика, след което е
възпроизведено и възприето непосредствено от присъстващите членове на
Комисията. От регистрираните в протокола изказвания безспорно се установява, че
на възпроизведения аудио-видеоматериал е заснето, как на предизборно събрание в
с.М , водачът на листата на ПП „Движение за права и свободи“ М. К., произнася
реч и представя други кандидати за членове на Европейския парламент от
Република България от листата на ПП „ДПС“, както и че в интервала от 0:12 мин.
до 5:15 мин., ораторът говори на език, различен от български. Тези факти са
възприети недвусмислено и безпротиворечиво от членовете на ЦИК, като дебати между
тях са възникнали и проведени само по въпроса дали за да се приеме, че е
извършено нарушение на чл.181, ал.2 от ИК, е необходим превод на казаното,
респ. дали съдържанието на това обръщение към присъстващите, може да се
определи като агитация и предизборна кампания на чужд език.
Така, с 18 гласа – за и 2
гласа – против, ЦИК е взела Решение № 369–ЕП/21.05.2019г., с което е
установила, че аудио-визуалният материал е поместен в официалната интернет
страница на ПП „ДПС“, в секция „Европейски избори“ и подсекция „Актуални
новини“, а също и в официалния YouTube канал и официалната фейсбук страница
на партията, на 18 май 2019г. Отделно e констатирано, че в секция „Европейски
избори“ са поместени статии относно предизборни митинги и събрания на партията
във връзка с предстоящите избори, поради което е установено, че въпросният
аудио-видео материал се разпространява като агитационен такъв по смисъла на §1,
т.17 от ДР на ИК на територията на цялата страна и извън нея.
Страните не оспорват
констатираните в протокола от заседанието на ЦИК факти, поради което обстоятелството,
че дискът, съдържащ аудио-видео материала, не е приложен по преписката и не е
приет като доказателство по делото чрез извършване на оглед, не опорочава
производството и неправилно РС-Провадия е приел, че липсват доказателства, от
които по несъмнен начин да се установява настъпването на твърдяното събитие.
Относно невъзможността да
се установи какво конкретно е съдържало обръщението към присъстващите на
мероприятието следва да се посочи, че разпоредбата на чл.181, ал.2 от ИК,
според която предизборната кампания се води на български език, е императивна и
не подлежи на каквото и да е било тълкуване, към каквато необходимост сочат
мотивите в решението на РС-Провадия. С оглед предизборния характер на
събитието, е ирелевантно по какъв повод са изразите на език, различен от
българския.
Следва да бъде съобразено
и че няма как към настоящия момент да бъде открит процесния аудио-видео
материал в интернет, т.к. с Решение № 369-ЕП/21 май 2019г. ЦИК е постановила спиране на разпространението на този аудио-визуален
материал във всички медии и интернет пространството, като липсват данни
решението на ЦИК в тази част (с характер на ПАМ) да е било обжалвано – вж. в
този смисъл Решение на ВАС № 7825/23.05.2019г. по адм.д. № 5853/2019г. по
идентичен казус.
В хода на административнонаказателното
производство обаче са допуснати съществени-процесуални нарушения, които са
опорочили издаденото наказателно постановление до степен, налагаща неговата
отмяна.
С Решение №
369–ЕП/21.05.2019г. на ЦИК е прието, че аудио-визуалният материал по същество е
агитационен материал по смисъла на чл.181, ал.2 изр. последно от ИК, от който
безспорно се установява провеждането на предизборно мероприятие на ПП „ДПС“ –
събрание в с.М, на което при представяне на кандидатите за членове на Европейския
парламент, председателят на ПП „ДПС“ и водач на листата М. К., в част от
изказването си говори на различен от български език, което представлява
нарушение на императивната разпоредба на чл.181, ал.2 от ИК.
По изложените
съображения, на основание чл.57, ал.1, т.26 и т.45, вр.чл.181, ал.2, чл.496,
ал.2, т.1 и чл.498 от ИК и §1, т.16 от ДР на ИК, ЦИК е взела следните решения:
1/ установила е
нарушение на
забраната на чл.181, ал.2 от ИК от М. С. К., в качеството му на представляващ
партия „Движение на права и свободи“, извършено чрез разпространението на
агитационен материал, поместен във фейсбук страницата на „ДПС пресцентър“,
както и на официалния сайт на ДПС;
2/ постановила е
спиране на
разпространението на този аудио-визуален материал във всички медии и в интернет
пространството;
3/ оправомощила е председателя на ЦИК на състави акт
за установеното нарушение по чл.181, ал.2 от ИК на М. С. К., в качеството му на
представляващ партия „Движение за права и свободи“. Указано е след
съставянето и връчването на акта, същият да се изпрати на областния управител
на област Варна за издаване на наказателно постановление;
4/ установила е
нарушение на забраната на чл.181, ал.2 от ИК от М. С. К., в качеството му на кандидат за член на
Европейския парламент от РБ от кандидатската листа на партия „ДП“, изразяващо
се във водене на предизборна агитация на език, различен от българския,
извършено в с.М;
5/ оправомощила е председателя на ЦИК да състави акт за
установеното нарушение по чл.181, ал.2 от ИК на М. С. К., в качеството му на
кандидат за член на Европейския парламент от РБ от кандидатската листа на
партия „ДП“. Указано е след съставянето и връчването на акта, същият да се
изпрати на областния управител на област Варна за издаване на наказателно
постановление.
Нарушението по чл.181,
ал.2 от ИК се санкционира по реда на чл.495, ал.1 от ИК, като в тези случаи
разпоредбата на чл.496, ал.1 от ИК предвижда, че актовете за установяване на
нарушения се съставят по решение на съответната избирателна комисия в
съответствие с правомощията ѝ в тридневен срок от получаване на жалбата
или сигнала за нарушението.
Според чл.496, ал.2, т.1
от ИК, за нарушения по чл.495 от ИК, актовете за установяване на нарушения по
ал.1 се съставят от председателя на ЦИК.
Решение №
369–ЕП/21.05.2019г. на ЦИК е съставено на основание чл.496, ал.2, т.1 от ИК и е
част от административнонаказателното производство по установяване на нарушения
по ИК и налагане на административни наказания или имуществени санкции. В този
смисъл е необходимо да има пълно съответствие между съставомерните признаци от
обективна и субективна страна на нарушението, установено с решение на ЦИК и
това, за което е съставен АУАН – от нейният председател.
В случая това императивно
изискване не е спазено, т.к. в решението на ЦИК и в АУАН (а впоследствие и в
НП), са описани различни изпълнителни деяния, квалифицирани като нарушения по
чл.181, ал.2, вр.чл.495 от ИК.
С Решение №
369–ЕП/21.05.2019г. на ЦИК са установени 2
отделни нарушения на чл.181, ал.2 от ИК, извършени от М. С. К. – веднъж, в качеството му на
представляващ партия „Движение на права и свободи“ и втори път, в
качеството му на кандидат за член на Европейския парламент от РБ от кандидатската
листа на партия „ДП“. За така констатираните отделни административни нарушения
председателят на ЦИК е оправомощен да състави 2 отделни АУАН срещу М. С. К..
Вместо това, на 22 май
2019г. председателят на ЦИК издал АУАН № 30-ЕП против ПП „Движение за
права и свободи“, за това, че „…на 18 май 2019г. в с.М, общ.Д, обл.В,
ораторът М. С. К., води предизборна агитация на език, различен от български, за
времето от 0:12 мин. до 5:15 мин. Аудио-визуалният материал е поместен в
официалната интернет страница на ПП „ДПС“, в секция „Европейски избори“ и
подсекция „Актуални новини“, а също така и в официалния youtube канал, както и в официалната фейсбук
страница на 18.05.2019г. Осъществен е фактическия състав на нарушение по
чл.181, ал.2 от ИК, изразяващо се в това, че ораторът М. К. – председател на ПП
„ДПС“ води предизборна агитация на език, различен от българския, за времето от
0:12 мин. до 5:15 мин., за което нарушение е предвидено съгласно чл.495, ал.1
от ИК“.
АУАН е изпратен на
областния управител на област с административен център-Варна, с писмо изх.№
ЕП-05-62/19.09.2019г., който на 30.09.2019г. издал НП № РД-19-70003.
От
съдържанието на АУАН и НП се установява, че описанието на вмененото с АУАН и
санкционирано с НП нарушение, се различава съществено от описанието на нарушенията,
установени с Решение на ЦИК № 369–ЕП/21.05.2019г. На практика при съставяне на
АУАН е извършено „смесване“ на установените с решението на ЦИК нарушения, което
води до невъзможност нарушителят да разбере какво точно нарушение се твърди, че
е извършено, кога (датата на публикуване на клипа за разпространение в
интернет и датата на самото обращение-агитация от страна на кандидата не е
задължително да съвпадат – както е в случая), и от кого е извършено, и чия
административно-наказателна отговорност следва се ангажира с наказателното
постановление.
Отделно,
с решение № 369–ЕП/21.05.2019г. ЦИК изобщо не е оправомощавала председателя да съставя
АУАН срещу ПП „ДПС“.
Установени са нарушения,
извършени от М. К. – веднъж като представляващ партията, изразяващо се в
това, че нарушава забраната по чл.181,
ал.2 от ИК, [чрез] разпространението на агитационен
материал, поместен във фейсбук страницата на „ДПС Пресцентър“, както и на официалния
сайт на ПП „ДПС“, и втори път – в
качеството му на кандидат за член на Европейския парламент от РБ от
кандидатската листа на партия „Движение за права и свободи“, изразяващо се във
водене на предизборна агитация на език, различен от българския. Издаденият
АУАН вменява на ПП „ДПС“ нарушение, каквото не е установено от ЦИК по реда на
чл.496, ал.1 от ИК, което опорочава издаденото наказателно постановление до
степен, налагаща неговата отмяна.
По изложените съображения
като е стигнал до извод за незаконосъобразност на наказателното постановление
РС-П е постановил правилно решение, което като валидно и допустимо следва да
бъде оставено в сила.
Водим от горното и на
основание чл.221, ал.2 от АПК, Варненският административен съд, І-ви касационен
състав
РЕШИ:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 76/21.06.2021г. на РС-Провадия,
5-ти състав, постановено по НАХД № 110/2021г.
Решението е окончателно!
Председател:
Членове: 1.
2.