Решение по дело №17642/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 2171
Дата: 5 юни 2020 г. (в сила от 28 октомври 2020 г.)
Съдия: Пламен Петев Танев
Дело: 20193110117642
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 29 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ ...........

гр.Варна, 05.06.2020г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

       ВАРНЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД, ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ, Х състав, в открито съдебно заседание, проведено на четиринадесети май две хиляди и двадесета година, в състав:

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: ***

 

       при участието на секретаря ***, като разгледа докладваното от съдията гр. дело № 17642 по описа за 2019г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

       Производството е образувано по предявена искова молба от А.Д.Д., ЕГН **********, с адрес ***, срещу ***, с искане да бъде постановено решение, по силата на което ответникът да бъде осъден да заплати на ищеца сумата от 1850,25 лв., представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд в размер на 263 часа за целия процесен период от 01.10.2016г. до 30.09.2019г., получен в резултат на преизчисление на положения нощен труд с коефицент 1,143, ведно със законна лихва върху главницата от датата на предявяване на иска до окончателното изплащане на сумата, както и сумата от 263,15 лв. – лихва за забава върху всяка главница от датата на падежа до 28.10.2019г.

      Твърди се, че през периода от 01.10.2016г. до 30.09.2019г. ищецът е полагал труд на длъжност младши инспектор в Трето РУ - Варна. Съгласно ЗМВР ищецът е бил със статут на държавен служител. Съгласно чл. 176 ЗМВР брутното месечно възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения.  Съгласно чл. 178 ЗМВР към основното месечно възнаграждение се изплаща и допълнително възнаграждение за извънреден труд. Нормалната продължителност на работното време е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5 дневна работна седмица. От 14.10.2016г. работното време на държавни служители се изчислява в работни дни – сумирано за тримесечен период. Работата извън работното време се компенсира с възнаграждение за извънреден труд. Съгласно чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ при сумарно изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефицент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време. Самият коеф. е 1,143. За периода от 01.10.2016г. до 30.09.2019г. ищецът е положил 1848 часа нощен труд, който преизчислен с коеф. 1,143 възлиза на 2111 часа. Т.е. разликата от 263 часа следва да бъде допълнително заплатен. Размерът е 1850,25 лв.

       В срока по чл.131 ГПК е депозиран писмен отговор на исковата молба от ответниците в следния смисъл: Искът е неоснователен. Не се спори, че ищецът през процесния период е бил държавен служител и за него се прилага ЗМВР. В ЗМВР е уредено работно време през нощта, което е от 22:00 ч. до 06:00 ч., поради което нощното работно време е 8 часа. Съотношението с коеф. 1,143 се прилага при трудови правоотношения по КТ. За периода на претенцията е действала Наредба 8121з-776 от 29.07.2016г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима за дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР. В тази наредба също е уредено, че нощният труд на служителите на МВР е 8 часа.

          Съдът, след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, заедно и поотделно и по вътрешно убеждение, приема за установено от фактическа страна следното:

          Видно от приложената по делото кадрова справка за заемани длъжности на младши експерт А.Д.Д. в периода от 01.10.2016г. до 30.09.2019г., ищецът е заемал длъжността младши оперативен дежурен в ОДЧ към Трето РУ – Варна при ***.

          По делото е изготвено заключение по допусната ССЧЕ, като от заключението на вещото лице се установява следното: За периода от 01.10.2016г. до 30.06.2019г. ищецът е положил нощен труд в размер на 1848 часа. Преизчисленият нощен труд от 1848 часа с коеф. 1,143 е в размер от 2111 часа. Стойността на допълнителното трудово възнаграждение за положен извънреден труд след приравняване на нощни часове към дневни за периода от 01.10.2016г. до 30.06.2019г., е в размер на 1850,25 лв. за 263 часа. Мораторната лихва върху всяко едно допълнително възнаграждение за положен извънреден труд до 28.10.2019г. е в размер на 263,15 лв.

          Въз основа на така установеното от фактическа страна, съдът достигна до следните правни изводи:

          Безспорно е между страните, а и от събраните доказателства се установява, че ищецът е бил назначен на работа в ***, порди което същият се явява държавен служител, съгласно чл. 142, ал. 1, т. 1 ЗМВР. Не се спори и че за процесния период ищецът е полагал труд на 24-часови смени, включващи и нощен труд.

         Спорният по делото въпрос е дължи ли се превръщане на часовете положен нощен труд в дневен, респ. заплащене на извънреден труд за така преобразуваните часове труд.

         Съгласно чл. 142, ал. 2 ЗМВР, статутът на държавните служители в МВР се урежда от Закона за Министерство на вътрешните работи, който в чл. 178, ал. 1, т. 3 ЗМВР предвижда, че на държавните служители се изплаща допълнително възнаграждение и за извънреден труд. Според нормата на чл. 187, ал. 9 ЗМВР, редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън работното време, режимът на дежурства, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешинте работи.

           В процесния период от 01.10.2016г. до 30.06.2019г. е действала Наредба № 8121з-776/29.07.2016г., в сила от 02.08.2016г.

          Текстът на чл. 3, ал. 3 предвижда, че при работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22.00 и 6.00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. Липсва обаче изрична норма, предвиждаща превръщане на часовете положен нощен труд в дневен. Липсата на такава норма не следва да се тълкува като законово въведена забрана за преизчисляване на положените от служителите в МВР часове нощен труд в дневен, а представлява празнота в уредбата на реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи. При наличие на такава непълнота в специалната уредба, касаеща служителите в МВР, следва субсидиарно да се приложи Наредбата за структурата и организацията на работната заплата (обн. ДВ от 26.01.2007г.). Обратното разбиране би поставило в неравностойно положение държавните служители в МВР спрямо работниците и служителите по трудови правоотношения.

          В чл. 9 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, е предвидено при сумирано изчисляване на работното време нощните часове да се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място. С оглед на това при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент 1,143 и за тези нощни часове се заплаща допълнително трудово възнаграждение.

         От събраните по делото доказателства, а именно заключението на вещото лице по ССЧЕ, което съдът кредитира изцяло, се установи, че ищецът за периода от 01.10.2016г. до 30.06.2019г. е положил 1848 часа нощен труд. След преизичислението на положението часове нощен труд по коеф. 1,143 се получава положен труд в размер на 2111 часа. Разликата от 263 часа не е бил заплатена на ищеца, като извънреден труд, поради което и стойността на дължимото възнаграждение е в размер на 1850,25 лв.

          Следователно предявеният иск с правно основание чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР е основателен и като такъв следва да бъде уважен в рамките на предявения резмер, съобразно изменението, ведно със законната лихва от датата на депозиране на исковата молба в съда до окончателното изплащане на възнаграждението.

         Основателен се явява и предявеният акцесорен иск за заплащане на лихва за забава върху главницата в размер на 263,15 лв.

         По разноските:       

         С оглед изхода на спора ответникът следва да бъде осъден да заплати в полза на ищеца сторените от последния разноски в производството, в размер на общо 500,00 лв.

        На основание чл. 78, ал. 6 ГПК, ответната страна следва да бъде осъдена да заплати в полза на ВРС сумата от 124,01 лева, представляваща дължимата държавна такса и 150,00 лева - възнаграждение за вещо лице.

 

        Воден от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

        ОСЪЖДА ***да заплати на А.Д.Д., ЕГН **********, с адрес ***, сумата от 1850,25 лв., представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд в размер на 263 часа за целия процесен период от 01.10.2016г. до 30.09.2019г., получен в резултат на преизчисление на положения нощен труд от 1848 с коефицент 1,143, ведно със законна лихва върху главницата от датата на предявяване на иска - 28.10.2019г. до окончателното изплащане на сумата, на основание чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР.

 

        ОСЪЖДА ***да заплати на А.Д.Д., ЕГН **********, с адрес ***, срещу ***, сумата от 263,15 лв., представляваща лихва за забава върху главницата от 1850,25 лв., представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд в размер на 263 часа за целия процесен период от 01.10.2016г. до 30.09.2019г., получен в резултат на преизчисление на положения нощен труд с коефицент 1,143, за периода от 01.10.2016. до 28.10.2019г.

 

         ОСЪЖДА ***да заплати на А.Д.Д., ЕГН **********, с адрес ***, сумата от 500,00 лв., представляваща направените в производството разноски за заплатено адвокатско възнаграждение, на основание чл. 78, ал. 1 ГПК.

 

        ОСЪЖДА ***, да заплати в полза на бюджета на съдебната власт, по сметка на Районен съд – Варна сумата от 274,01 лева, на основание чл. 78, ал. 6 ГПК, представляващи сбор от дължима държавна такса и заплатено възнаграждение на вещо лице.

 

        РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Варненски окръжен съд в двуседмичен срок от получаването му, чрез въззивна жалба.

 

 

                                                                                     РАЙОНЕН СЪДИЯ: