Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер 2195 Година 2016,18.11.
Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ІІ отд.,VІІ състав
на 30.09.2016 година
в публичното
заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ
Секретар: Р.А.
като разгледа
докладваното от СЪДИЯ ЯВОР КОЛЕВ адм. дело
номер 1013 по описа за 2016 година и като обсъди :
Производство
пред първа инстанция.
Постъпила е жалба от А.Г.С. ***, с която се обжалва решение № 2153-15-93
от 08.04. 2016г. на Директора ТП на НОИ – Пловдив, с което жалбата на С. с вх.
№ 1012-15-69/09.03.2016г. срещу
разпореждане № **********/Протокол №2140-15-6/07.01.2016г. на Ръководител “ПО”
при същото поделение на НОИ е оставена без уважение, а също така е разпоредено
след влизане в сила на решението, пенсионното досие да се върне на
длъжностното лице по чл.98 ал.1 КСО за произнасяне във връзка преценка правото
на пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл.69 ал.1 КСО/ред. от 01.01.2016
г./.
Недоволен от решението и потвърденото с него разпореждане, оспорващият
обоснована твърдения за тяхната незаконосъобразност,
като сочи, че административния орган е следвало да прецени придобиването на
право на пенсия във всички редакция на нормативната уредба преди подаване на
заявлението за пенсиониране. В хода на съдебното производство е направено
възражение и за нищожност на оспореното решение.
Ответникът по жалбата Директор ТП на НОИ – Пловдив намира същата за неоснователна.
Претендира разноски.
Пловдивският Административен Съд – Второ отделение, седми състав, след като
прецени поотделно и в съвкупност събраните в настоящото производство
доказателства, намира за установено следното.
Със заявление
вх. № 2113-15-1366/07.09.2015г./л.36/ А.Г. С. е поискал да му бъде отпусната
лична пенсия за осигурителен стаж и възраст/ОСВ/ при условията на § 4 ал.1 от
ПЗР на КСО (в сила до 31.12.2015г.), във вр. с
Регламент /ЕО/ № 883/2004 и Регламент /ЕО/ № 987/2009г. Към датата на подаване
на заявлението С. има навършени 53 г., 02 м. и 23 дни.
На С. е признат
осигурителен стаж в Р. България, както следва: при условията на първа категория
– 18г., 00 м. и 28 дни; при условията на трета категория – 04 г., 00 м. и 00
дни; на осн. чл. 104, ал. 6 и 8 от КСО – 01 г., 11 м.
и 15 дни; на осн. чл. 104, ал. 3, 5 и 7 – 00 г., 04
м. и 03 дни и съответно общ осигурителен стаж, превърнат към трета категория
на осн. чл. 104 от КСО в размер на 39 г., 00 м. и 26
дни.
С формуляр Е205UK от 10.11.2015
г. е потвърден осигурителен стаж във Великобритания за периодите от
06.04.1978г. до 05.04.1981г. с продължителност 03 г., 00 м. и 00 дни и от
06.04.2009г. до 05.04.2011г. с продължителност 01 г., 08 м. и 12 дни или с обща
продължителност 04 г., 08 м. и 12 дни.
При така
установения осигурителен стаж с разпореждане № ********** /Протокол №
2140-15-6/07.01.2016 г. /л. 90/, ръководителят на „ПО“ при ТП на НОИ – Пловдив
е отказал отпускане на лична пенсия за ОСВ по § 4 ал.1 от ПЗР на КСО/в сила до
31.12.2015г./, тъй като сборът от възрастта на лицето и продължителността на ОСВ в България и
Великобритания /приравнен към трета категория/ е по-малко от 100. Преценено е,
че не са изпълнени предпоставките и в общата хипотеза на чл.68 ал.1-2 от КСО за
отпускане на пенсия за ОСВ, тъй като лицето не е навършило възраст от 63 г. и
08 м..
Разпореждането
е обжалвано по административен ред. С решение № 2153-15-93 от 08.04.2016г.,
подписано за Директора ТП на НОИ – Пловдив от
М.Ч. – Началник отдел „Краткосрочни плащания и контрол“ при РУ„СО“ –
Пловдив.
Със Заповед №
213/10.07.2012г. Директорът на ТП на НОИ на основание чл.25 т.1 от Правилника
за организация и дейността на НОИ на Г.Д. е възложил да изпълнява правомощията
на Директор на ТП на НОИ по ПОД на НОИ, КСО и нормативните актове по
прилагането му, включително да подписва за Директор решенията на основание
чл.117 КСО, при отсъствие на титуляра.
Със Заповед №
5678/07.04.2016 г., издадена от Управителя на НОИ на Директора на ТП на НОИ
Пловдив е разрешено ползване на платен годишен отпуск – на 08.04.2016г. В
заповедта е посочено, че Г.Д. следва да
замества титуляра.
При така
установената фактическа обстановка жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА, поради следното.
Установи се, че
административното решение е издадено от името на Директор ТП на НОИ – Пловдив и
е подписано от лицето М.Ч. – Началник отдел „КПК“ при същото поделение.
В тази връзка
следва да се посочи, че съгласно задължителните разяснения, дадени в ТР
№4/2004г. на ВАС на РБ, заместването се извършва в случаите, когато лицето,
титуляр на правомощия, е в обективна невъзможност да ги изпълнява. В тези
случаи, предвид необходимостта от непрекъснато функциониране на
административния орган, по силата на изрична писмена заповед, отсъстващият
титуляр нарежда заместването му от друго, подчинено нему лице.
В случая
безспорно е налице тази хипотеза, тъй като титулярът Д., като ползваща платения
си годишен отпуск, е била в обективна невъзможност да изпълнява правомощията си
на датата на издаване на оспореното решение, поради което титулярът е посочил с нарочна
своя Заповед лице, което да го замества при осъществяване на функциите му, вкл.
и при упражняване на компетентността му по чл.117 КСО – изрично посочено в
Заповед №213 от 10.07. 2012г./лист 100 от делото/.
М. Ч., а не
визираното в Заповедта на Управителя на НОИ за разрешен платен годишен отпуск,
е подписало и оспореното в настоящото производство решение, тъй като
контролирания акт/разпореждането от 07.01.2016 г./ е издадено от Г.Д. на длъжност Началник отдел “Пенсии” в ТП на
НОИ – Пловдив. Поради това няма как Д. издаде разпореждането на това основание, а
после макар и като заместваща титуляра да си го проконтролира при развилото се
задължително административно обжалване.
С оглед именно
на това в цитираната Заповед на Директор ТП на НОИ – Пловдив е изрично
посочено, че служителят Ч. замества Ръководителя само в случаите на
контролиране на основание чл.117 КСО на разпореждания, издадени от длъжностно
лице по чл. 98 от КСО.
При това
положение се установява, че оспореното решение
е издадено от компетентен орган и не е нищожно.
Със
заявлението, поставило началото на административното производство, жалбоподателят е поискал отпускане на пенсия за ОСВ по § 4 от КСО.
Редакцията на §
4 от ПЗР на КСО, действаща към датата на подаване на заявлението за отпускане
на пенсия, изисква за придобиване на пенсия за ОСВ да са налице кумулативно
следните условия: възраст за мъжете от 52г. и 8 месеца, осигурителен стаж 10г.
от първа категория и сбор от продължителността от осигурителния стаж и
възрастта не по-малък от 100 точки.
Осигурителният
стаж на С., положен в България и приравнен към трета категория, е 39 г., 00 м.
и 26 дни, а стажът, положен във Великобритания – 04г., 08 м и 12 дни. Общият
осигурителен стаж, приравнен към трета категория, е 43 г., 09 м. и 8 дни, а възрастта
на С. към дата на подаване на заявлението – 53 г., 02 м. и 23 дни. Сборът от
стаж и възраст при това положение/97/ е недостатъчен за придобиване право на
пенсия за ОСВ по реда на § 4 от ПЗР на КСО.
И в предходните
редакции на § 4 от ПЗР на КСО пенсия за ОСВ е свързано с изискването за
минимална възраст от 52 г. за мъжете, работили най-малко 10 години при
условията на първа категория труд. Очевидно в предходните периоди А.С. не е
отговарял на изискването за възраст от 52 г. за възникване на право на пенсия
по реда на § 4 от ПЗР на КСО.
Следва изрично
да се констатира, че при преценка наличието на предпоставките за възникване
право на пенсия за ОСВ по реда на § 4 от ПЗР на КСО, административния орган е
съобразил и положения стаж в Кралство Великобритания и Северна Ирландия.
Считано от
01.01.2007г. Регламент /ЕО/ №883/2004г. става част от действащото право на
Р.България. След 01.01.2007г. положеният в страните членки на ЕС стаж се
признава при преценка наличието на предпоставките за възникване право на
пенсия за ОСВ по националното законодателство. Това е съобразено и от
административния орган.
От друга
страна, правото на пенсия възниква към определен момент и съобразно действащото
към този момент законодателство. Преди 01.01.2007 г., действащите в ЕС
регламенти и директиви в областта на осигуряването, не са част от действащото в
Р. България право. Възникването на право на пенсия преди членството на
Р.България в ЕС се преценява изключително и само спрямо националното законодателство
и ратифицираните международни договори. Казано иначе, ако едно лице претендира,
че е придобило право на пенсия за ОСВ преди 01.01.2007г., осигурителният стаж
положен в държави от ЕС не може да бъде зачетен на основание действащи общностни актове, тъй като към онзи момент те не са били
задължителни за Р. България.
Считано от
01.01.2007г. на основание Регламенти /ЕО/ №
883/2004 г. и Регламент /ЕО/ № 987/2009г., осигурителен стаж в
държава членка на ЕС, придобит макар и
преди 2007г., се зачита при преценка наличието на предпоставките за
придобиване право на пенсия за ОСВ по националното законодателство, но в
действащите му редакции след 2007г.
Касае се за
общи правила за действие на правните норми във времето. Несъответно на закона е
на основание действащи преди 01.01.2007г. разпоредби на КСО да се формира
извод за възникнало право на пенсия за ОСВ, който извод обаче да бъде обоснован
с общностни актове, които са действащо за Р. България
право, считано от 01.01.2007г. за напред.
С обжалваното
по административен ред разпореждане и потвърждаващото го решение, правилно е
отказано отпускане на пенсия за ОСВ на основание чл.68 ал.1 КСО, тъй като
оспорващият не отговаря на изискването на минимална възраст. Последното е
вярно, както към момента на подаване на заявлението, сложило началото на
административното производство, така и в предходните периоди и съобразно
действалите различни редакции на чл.68 КСО.
Едва с жалбата
до Директора на ТП на НОИ – Пловдив е направено възражение, че постановения
отказ е незаконосъобразен, тъй като право на пенсия за ОСВ е придобито на
основание чл.69 КСО/ред. ДВ бр.38 от 2005г./. Следва обаче да се констатира, че
органът постановил оспореното от А.С. разпореждане не е бил сезиран
с искане за отпускане на пенсия на основание чл.69 КСО. В заявлението изрично е
посочено, че се иска отпускане на пенсия за ОСВ по § 4 от ПЗР на КСО. Съответно
и осигурителния орган е преценил налице ли са предпоставките за отпускане на
пенсия на основание § 4 от ПЗР на КСО, а също така и в общата хипотеза по чл.68 КСО.
Това
възражение, правилно е счетено от контролния административен орган като искане
за отпускане на пенсия за ОСВ на основание чл.69 КСО, съобразно което правилно
е разпоредено пенсионното досие да бъде върнато на органа по чл.98 ал.1 КСО за
преценка правото на пенсия за ОСВ по чл.69 ал. 1 КСО.
При това положение на нещата жалбата на С. не може да
бъде уважена и като неоснователна следва да бъде отхвърлена.
На ТП на НОИ – Пловдив се дължат разноски в размер на 350
лева за осъществената защита от юрисконсулт.
Ето защо и поради мотивите, изложени по – горе ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ІІ отд., VІІ състав :
Р Е
Ш И
ОТХВЪРЛЯ жалбата на А.Г.С. ***, срещу решение № 2153-15-93
от 08.04.2016г. на Директора ТП на НОИ – Пловдив, с
което е оставена без уважение негова жалба с вх. №1012-15-69/09.03.2016г. срещу разпореждане № **********/Протокол
№2140-15-6/07.01.2016г. на Ръководителя на “ПО” при същото поделение на НОИ, а
също така е разпоредено след влизане в сила на решението, пенсионното досие да
се върне на длъжностното лице по чл.98 ал.1 КСО – за произнасяне във връзка
преценка правото на пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл.69 ал.1 КСО/ред. от 01.01.2016 г./, като НЕОСНОВАТЕЛНА.
ОСЪЖДА А.Г.Стоянов *** да
заплати на ТП на НОИ – Пловдив с адрес на призоваване гр.
Пловдив, ул.“Любен Каравелов”№7 сумата от
350/триста и петдесет/ лева разноски по делото.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14 – дневен срок от
съобщението до страните за постановяването му.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ
: