Решение по дело №793/2020 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 март 2021 г. (в сила от 2 март 2021 г.)
Съдия: Михаил Александров Малчев
Дело: 20207160700793
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 декември 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е НИЕ

51

 

гр. П.**, 02.03.2021 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

            Административен съд - П.**, в публично съдебно заседание проведено на двадесет и пети февруари през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

Съдия: Михаил Малчев

 

при съдебния секретар А.М., като разгледа докладваното от съдия Михаил Малчев административно дело № 793 по описа за 2020 година на Административен съд - П.**, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава ХІХ от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/ във връзка с чл. 4, ал. 1 и чл. 9б от Закона за местните данъци и такси ЗМДТ/.

Образувано е по жалба на Б.В.М. срещу акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 20-16-1 от 08.01.2020 г., издаден от Г.Д.Й.***– гл. експерт в отдел „Ревизии и проверки“, дирекция „МДТ" при община П., потвърден с решение № 20/ММО-3507-5/09.12.2020 г., издадено от директора на дирекция „Местни данъци и такси“ при община П.. 

В жалбата се иска отмяна на акта за установяване на задължения, потвърден с решението на директор на МДТ при община П., като се излагат аргументи свързани с погасителна давност и с невръчване на акта по съответния ред. С тези доводи се прави искане АУЗД да се отмени.

В съдебно заседание жалбоподателят не се явява и не изпраща представител.

Ответникът по жалбата– Директор на дирекция “Местни приходи и такси“ при община П. редовно призован,за представител изпраща адв. Р.К.,***. Оспорва жалбата и пледира същата да се отхвърли като неоснователна. Заявява претенция за присъждане на разноски.

Административен съд- П.**, в настоящия съдебен състав, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от Гражданския процесуален кодекс /ГПК/, във връзка с чл. 144 от АПК приетите по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

По допустимостта на жалбата:

Жалбата е подадена против административен акт, подлежащ на съдебен контрол, пред надлежен съд, от надлежна страна, адресат на акта. Жалбата е депозирана в  законоустановения преклузивен срок, отговаря на изискванията на чл. 149 във вр. с чл. 145 от ДОПК и е процесуално допустима. Оспорва се акт, който е преминал през административен контрол, което е абсолютна процесуална предпоставка за допустимост на съдебното обжалване.  С оглед на това жалбата е  процесуално допустима и се дължи разглеждането й по същество.

По фактите:

В настоящият случай органът по приходите е започнал административното производство служебно по данни от подадени декларации по чл. 14 от ЗМДТ за облагане с ДНИ и ТБО за съсобствен на жалбоподателя имот, тъй като задълженията не са били платени.

За установените задължения е изготвен Акт за установяване на задължение по декларация № 20-16-1 от 08.01.2020г. изготвен от лицето посочено в заповед № 8 от 07.01.2020г.  на кмета на община П..  С АУЗД административният орган е определил общо дължими задължения за ДНИ и ТБО за недвижим имот собственост на жалбоподателя  за периода от 01.01.2015г. до 31.12.2019г., като установените задължения са общо в размер на *** лв., от които ***лв.-главница и лихва в размер на ***лв., изчислена към 08.01.2020 г. Установените задължения за ДНИ са в размер на ***лв., от които главница ***лв. и лихва в размер на ** лв., а за ТБО са в размер на ***лв., от които ***лв. - главница и лихва в размер на ***лв., изчислени към 08.01.2020 г.

   АУЗД, видно от известие за доставяне е връчен брата на жалбоподателя на 15.01.2020 г.  Срещу констатациите отразени в АУЗД е подадена жалба с вх. № 20/ММО-3507 от 01.09.2020г., в която са изложени доводи за нищожност и за незаконосъобразност.

С писмо изх. № 20/ММО-3507-1 от 17.09.2020 г. директор дирекция МДТ я оставя без разглеждане като просрочена. С определение № 261 от 02.11.2020 г., постановено по АД № 623/2020 г. по описа на Административен съд-П.**  това негово разпореждане е  отменено и преписката върната на органа за произнасяне.

С решение № 20/ММО-3507-5 от 09.12.2020г. директор дирекция МДТ при община П.**  е приел жалбата за неоснователна и е потвърдил изцяло установените с АУЗД № 20-16-1 от 08.01.2020 г., касаещ задължения за ДНИ и ТБО за 2015 г., 2016 г., 2017 г., 2018 г. и 2019 г.

По делото са представени и приети доказателства, свързани с установяването и начисляването на задълженията по подадени по чл. 14 от ЗМДТ - декларации за облагане с данък  недвижимите имоти. Представени са договори за третиране на битови отпадъци и доказателства, за съществуването на общинско депо и за оператор на депото за БО. Представени и приети са решение № 695/25.01.2011 г. и решение № 415/22.12.2016 г. на Общински съвет - П.** за определен размер на ТБО, както и заповедите по чл. 63 от ЗМДТ на кмета на община П. за процесните години.

В хода на съдебното производство страните не ангажират други доказателства. С оглед на това горната фактическа обстановка се възприе от представената и приета административна преписка. Документите съдържащи се в нея като неоспорени от страните се ценят в цялост и като годно писмено доказателство въз основа, на което ще се провери законосъобразността на оспорвания акт. 

При така установените факти, настоящият състав на Административен съд - П.**, като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, достигна до следните правни изводи:

Разгледана по същество жалбата е частично основателна.

Жалбоподателят е съсобственик на недвижим имот, находящ се в кв. „***“ № 17, гр. П.. Подал е декларация с вх. № ********** от 27.05.2016г. отнасяща се за партиден № 6404Н12386. Посочил е, че имотът е придобит по наследство, заедно с братята му Г. В.М. и И. В.М..

   От данните по делото е видно, че задълженията не са заплатени в срок.  С оглед на това и съгласно чл. 107, ал. 3 от ДОПК, органът по приходите може да иницира такова производство за установяване на размера на дължимите данъци за недвижими имоти и таксите за битови отпадъци за периода от 2015г. до 2019г..

    Предмет на съдебен контрол е установяване на задължения за данък недвижими имоти и  такса битови отпадъци, оформени в Акт за установяване на задължение по декларация № 20-16-1 от 08.01.2020 г., издаден от орган по приходите при Община П.. 

Актът е в писмена форма и има необходимото съдържание, посочено в чл. 59 от АПК. АУЗД произхожда от лице, определено със заповед на кмета на община П.**, а потвърдителното решение изхожда от компетентния по-горестоящ административен орган, в случая директора на „МДТ“, действащ като териториален директор на НАП и изрично посочена и в заповед №8 от 07.01.2020 г. на кмета на общината. Поради това АУЗД е издаден от компетентен по смисъла на чл. 9б от ЗМДТ във вр. с чл. 4 от ЗМДТ орган.

Оспореният акт е мотивиран в обстоятелствената си част, позовава се на правно релевантни факти, които са установени съгласно писмените доказателства, приложени по делото. Административните актове са мотивирани от правна и фактическа страна. За да изготви оспорвания акт, административният орган в частта за ДНИ се е позовал на чл. 14 и чл. 22 от ЗМДТ и Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община П.**, а за ТБО на чл. 62 от ЗМДТ и на Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услугите на територията на Община П.***, и на решения с № 695/25.01.2011 г. и решение № 415/22.12.2016 г. на Общински съвет – П. за определяне на промилите за вилни имоти на гражданите. Позовал се е и на подадената  от жалбоподателя декларация по чл. 14 от ЗМДТ от 27.05.2016 г.

 С оглед на изложеното следва да се приеме, че актът е постановен в изискуемата от закона форма и същият е мотивиран. Наблюдава се известна непрецизност, касателно непосочването на ТБО по отделни компоненти, но това не води до отмяна на акта. В хода на административното производството не са допуснати съществени процесуални нарушения. С оглед на изложеното не се откриват отменителни основания по чл. 146, т. 1, т. 2 и т. 3 от АПК.

Не е спорно, че процесният имот е съсобствен на жалбоподателя. От АУЗД се установява, че органът е установил задължения за ДНИ и ТБО за притежаваната от него 1/3 идеална част от имота. Дворното място, съгласно застроителен и регулационен план попада в жилищна зона и е извън строителните граници. Налице е облагаем имот, по смисъла на чл. 10, ал. 1 от ЗМДТ, тъй като попада в урбанизирана територия, има предназначението по чл. 8, ал. 1 от ЗУТ /жилищна зона/ и за него се дължи ДНИ. Дължимостта на данъка не зависи от ползването или неползването на подлежащия на облагане недвижим имот, т. к. ползването не е елемент на фактическия данъчен състав за данък недвижими имоти – по аргумент на чл. 13 от ЗМДТ.  Съгласно чл. 10, ал. 1 от ЗМДТ имотът е облагаем и за него се дължи ДНИ. Процесният имот не попада в изключенията  разписани в чл. 10, ал. 2, ал. 3 и ал. 4 от ЗМДТ и чл. 24 от ЗМДТ. Размерът на задълженията за ДНИ на този имот е определен в размер на 2 на хиляда върху данъчната оценка на имота, съгласно чл. 15, ал. 1 от Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на община П. и чл. 22 от ЗМДТ.   Съгласно чл. 15 от наредбата,   Общински съвет – П. е определил с наредбата по чл. 2, ал. 2, т. 1 размера на данъка на 2 на хиляда върху данъчната оценка на недвижимия имот.  Данъчната оценка на процесния имот е *** лв., като съответно за притежаваната 1/3 идеална част същата е *** лв. При елементарно математическо пресмятане ДНИ е в размер на *** лв., точно толкова колкото и органът е установил. Следователно размера на ДНИ е определен в съответствие с нормативната база. Същият е  и дължим в установения от органа общ размер на ***лв. (за 2015 г. - *** лв.; за 2016 г.-*** лв.; за 2017 г. - *** лв.; за 2018 г. - *** лв. и за 2019 г. - *** лв.).

По отношение на установената лихва за ДНИ в АУЗД се приема, че невнесените в срок местни данъци и такси по силата на чл. 4, ал. 2 от ЗМДТ във вр. с чл. 9б от ЗМДТ, се събират заедно с лихвите по Закона за лихвите върху данъци, такси и други подобни държавни вземания по реда на ДОПК. В този смисъл е разпоредбата на чл. 175, ал. 1 от ДОПК, който предвижда, че за неплатените в законоустановените срокове публични задължения се дължат лихви в размер, определен в съответния закон. Задължението за данъци и такса битови отпадъци  представляват публично вземане по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 и т. 3 от ДОПК. С неплащането на задълженията в регламентирания срок, данъчно задълженото лице изпада в забава и дължи лихва, която е начислена за посочения имот на жалбоподателя с акта.  Съгласно чл. 28, ал. 1 от ЗМДТ, ДНИ се заплаща на две равни вноски в сроковете до 30 юни и до 30 октомври на годината за която е дължим, като за невнесените в срок задължения се начислява лихва, съгласно чл. 1 от ЗЛДТДПДВ. Жалбоподателят не ангажира доказателства, които да се противопоставят и съответно оборят изводите на ответника за дължимост на лихвите. Въз основа на това се приема, че административният орган правилно е начислил размера на дължимите лихви, към дата на установяване на задълженията.  С оглед на изложеното АУЗД в частта за ДНИ е правилен и законосъобразен, а жалбата е неоснователна.

По отношение на ТБО:

Имотът е деклариран с декларация с вх. № **********/27.05.2016 г. и подлежи на облагане с ТБО. Размерът на таксата се определя по реда на чл. 66 от ЗМДТ за всяка услуга поотделно - сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения; чистота на териториите за обществено ползване.

      Със заповеди с №№ 1663/28.10.2014 г., 1931/28.10.2015 г., 2368/28.10.2016 г.; 1882/26.10.2017 г.; 1738/30.10.201 8г. на кмета на община П.**, издадени по реда на чл. 63, ал. 2 от ЗМДТ, са определени границите на районите, видът на предлаганите услуги, както и  честотата на сметоизвозване.  В тях в т. 3 са посочени изрично и изчерпателно райони, в които единствено ще се извършват услуги само по обезвреждане на битови отпадъци в депо и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване. Видно от цитираните заповеди, имотът на жалбоподателя попада в изключенията на заповедите на кмета на община П., където са посочени: всички незастроени имоти в кв. „***“. Декларираният имот е незастроен и е в кв. „***“.

   Съгласно разпоредбата на чл. 62 от ЗМДТ такса за битови отпадъци се заплаща за услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места, като размерът на таксата се определя по реда на чл. 66 за всяка услуга поотделно - сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения; чистота на териториите за обществено ползване.

Анализът на приложимата нормативна уредба води на извод, че не се събира такса за първата услуга - сметосъбиране и сметоизвозване, когато услугата не се предоставя от общината. В конкретния случай, следва да се приеме, че незаконосъобразно органът е установил задължения по този компонент. Процесния имот е незастроен, представлява земя и попада в изключенията на заповедите на кмета на общината, с които са определени граници и райони на извършваните услуги. Следователно сумите установявани като задължение за компонент сметосъбиране и сметоизвозване е незаконосъобразно начислена.

За втората от услугите - поддържане чистотата на териториите за обществено ползване, условието да не се събира такса е непредоставянето на услугата от общината, а за третата - обезвреждането на битови отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци, когато няма такива. С оглед разпределената доказателствена тежест се приема, че ответникът по жалбата доказва реалността на предоставяните услуги. На територията на общината има изградено депо за събиране, транспортиране, временно съхраняване и депониране на отпадъци и се извършва услугата по почистване на територии за обществено ползване по отношение на населените места, в това число и касателно посочения квартал.

ТБО за 2015г. и за 2016г.:

Размерът на ТБО се твърди, че е определен съгласно Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услугите на територията на Община П.**, както и въз основа на Решение № 695/25.01.2011 г. на Общински съвет - П.**. С последното е приета основа за определяне на ТБО и промилите за съответните услуги. Съгласно решението за жилищните и вилни имоти на гражданите ТБО е в промил върху данъчната оценка и е общо 1.8 на хиляда, в т.ч. 0.8 на хиляда за сметосъбиране и сметоизвозване; 0,2 на хиляда за обезвреждане на битови отпадъци в депа и 0.8 на хиляда за чистота на териториите за обществено ползване. С оглед изложеното по-горе за компонент сметосъбиране и сметоизвозване не следва да се начисляват задължения, така както е приел и ответника. За останалите два компонента таксата за битови отпадъци за  2015 г. е дължима. Данъчната оценка на имота е 11700 лв. С оглед на това промилите върху тази оценка за 2015 г. са в размер съответно за обезвреждане на битови отпадъци в депа 0.2 x 11700 = 2.34 лв. и за чистота на териториите за обществено ползване 0.8 x 11700 = 9.36 лв. или общо за 2015 г. размера на ТБО е 11.70лв. (2.34 + 9.36 = 11.70 лв.).

За 2016 г.  размерът на ТБО отново е определен въз основа на Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услугите на територията на Община П.**, както и въз основа на Решение № 695/25.01.2011 г. на Общински съвет - П.**. Ответникът обаче, не е съобразил заповед № 1931/28.10.2015 г. на кмета на община П.**, в която е посочил, че всички незастроени имоти в св. „***“ подлежат на облагане само по отношение на обезвреждане на битови отпадъци в депо и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване. Следователно установеният размер за сметосъбиране и сметоизвозване е незаконосъобразен.  Същият е в размер на 9.36 лв. и акта в тази му част следва да се отмени.  Съответно за 2016 г. за обезвреждане на битови отпадъци в депа е: 0.2 x 11700 = 2.34 лв. и за чистота на териториите за обществено ползване 0.8 x 11700 = 9.36 лв., като дължимият размер от жалбоподателя за ТБО за 2016 г. е общо в размер е 11.70 лв. (2.34 + 9.36 = 11.70 лв.).

ТБО за 2017 г., 2018 г. и 2019 г.:

 За посочените години се твърди, че ТБО е определена съгласно Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услугите на територията на община П.**, както и въз основа на Решение № 415/22.12.2016 г. на Общински съвет - П.**. С последното е приета основа за определяне на ТБО и промилите за съответните услуги. Съгласно решението за жилищните и вилни имоти на гражданите, ТБО е в промил върху данъчната оценка и е общо 2.25 на хиляда, в т.ч. 0.8 на хиляда за сметосъбиране и сметоизвозване; 1 на хиляда за обезвреждане на битови отпадъци в депа и 0.45 на хиляда за чистота на териториите за обществено ползване. С оглед изложеното по-горе за компонент сметосъбиране и сметоизвозване не следва да се начисляват задължения, тъй като са налице заповеди с № 2368/28.10.2016 г.; 1882/26.10.2017 г.; 1738/30.10.2018 г., по силата на които за процесния имот следва да се начисляват само таксите на обезвреждане на битови отпадъци в депо и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване. С оглед на това установените размери на ТБО в компонент сметосъбиране и сметоизвозване не се дължи от жалбоподателя. Същите за тези години са в размер на 28.08 лв. (3 х 9.36 = 28.08 лв.) и актът в тази му част ще се отмени.  Съответно останалите два компонента на ТБО за 2017 г., 2018 г. и 2019 г. са правилно установени. Съответно   за обезвреждане на битови отпадъци в депа 1 x 11700 = 11.70 лв. и за чистота на териториите за обществено ползване 0.45 x 11700 = 5.26 лв., като дължимият размер от жалбоподателя за ТБО е  общо в размер на 16.96 лв. (11.70 + 5.26 = 16.96 лв.) за всяка една година.

За тези направени елементарни математически пресмятания не са необходими специални знания. Същите  почиват на правите основания ,посочени от органа и се подкрепят и от събраните по делото доказателства. Точно такива размери по отношение на ТБО в двата му компонента  е установил и органът, видно от АУЗД и справка за начисленията.

Изложените в жалбата аргументи свързани с нищожност на акта са напълно неоснователни. АУЗД е издаден по отношение на притежаваната от жалбоподателя  1/3 идеална част, а не за целия имот. Поради това следва да се издадат АУЗД и по отношение на другите съсобственици, в случаи, че не са заплатили техните задължения за ТБО и ДНИ за притежаваните от тях идеални части.

Съдът не споделя и възражението на жалбоподателя за изтекла погасителна давност на установени задължения към 01.01.2011 г. С разглеждания акт такива задължения не са установени. Съгласно чл. 171 от ДОПК, приложим в случай на установени публични задължения, публичните вземания се погасяват с изтичането на 5-годишен давностен срок, считано от 1 януари на годината, следваща годината, през която е следвало да се плати публичното задължение, освен ако в закон е предвиден по-кратък срок. За публичните задължения за 201 г., срокът изтича на 31.12.2020 г., като актът е издаден много преди тази дата. Към дата на установяване на задълженията  за нито едно от публичните вземания не е изтекла погасителната давност.

Не е налице и твърдяна нищожност свързана с неоформяне на разписката за получаване на АУЗД. Процесният акт е връчен надлежно с писмо с обратна разписка.

Въз основа на изложеното настоящия съдебен състав приема, че жалбата е частично основателна. Административният орган правилно е установил  размерите на ДНИ за 2015 г., 2016 г., 2017 г., 2018 г. и 2019 г. и сумата, дължима от жалбоподателя е в размер на ***лв., ведно с начислените към нея лихви към 08.01.2020 г. Административния орган правилно е установил  размерите на ТБО за 2015 г., 2016 г., 2017 г., 2018 г., в компонент обезвреждане на отпадъци в депа и поддържане чистота на териториите за обществено ползване и съответно общо дължимата ТБО, в тези и компоненти за посочените години е общо в размер на 74.28 лв. Същата е дължима от жалбоподателя,  ведно с начислените към нея лихви към 08.01.2020г. За разликата до пълния претендиран размер на ТБО от ***лв. АУЗД подлежи на отмяна.

Невнесените в срок местни данъци и такси по силата на чл. 4, ал. 2 от ЗМДТ, във вр. с чл. 9б от ЗМДТ, се събират заедно с лихвите по Закона за лихвите върху данъци, такси и други подобни държавни вземания по реда на ДОПК. В този смисъл е разпоредбата на чл. 175, ал. 1 от ДОПК, който предвижда, че за неплатените в законоустановените срокове публични задължения се дължат лихви в размер, определен в съответния закон. Задължението за данъци и такса битови отпадъци  представляват публично вземане по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 и т. 3 от ДОПК. С неплащането на задълженията в регламентирания срок, данъчно задълженото лице изпада в забава и дължи лихва. Лихвата е начислена към дата на установяване на задълженията - 08.01.2020 г. и е дължима.

Относно разноските:

С оглед изхода на делото ответникът по жалбата има право на разноски съразмерно с потвърдената част от акта. Такива са поискани, поради което следва да се присъдят в размер на 168.99 лева - заплатено адвокатско възнаграждение за процесуално представителство по делото.  

От страна на жалбоподателя не е поискано присъждането на разноски, поради което съдът не следва да се произнася в тази насока.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК във вр. с чл. 160, ал. 1 от ДОПК, Административен съд – П.**,

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Б.В.М. като неоснователна и потвърждава акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 20-16-1 от 08.01.2020 г., издаден от Г.Д.Й.***– гл. експерт в отдел „Ревизии и проверки“, дирекция „МДТ" при община П.**, в частта с която са определени задължения на Б.В.М.  за периода от 01.01.2015 г. до 31.12.2019 г. - данък върху недвижимите имоти в размер на *** лева, ведно с прилежащи лихви към 08.01.2020 г. и такса за битови отпадъци в размер на *** лева, ведно с прилежащи лихви към 08.01.2020 г.

ОТМЕНЯ по жалбата на Б.В.М. акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 20-16-1 от 08.01.2020 г., издаден от Г.Д.Й.***– гл. експерт в отдел „Ревизии и проверки“, дирекция „МДТ" при община П.**, в частта с която са определени задълженията на Б.В.М. за такса за битови отпадъци по отношение на горницата над ***  лева – главница до определения с акта размер от ***лева и по отношение на прилежащите към задължението в отменената част лихви към 08.01.2020 г., като незаконосъобразен.

ОСЪЖДА Б.В.М. с ЕГН:********** ***8.99 лева, представляваща сторени разноски по делото – заплатено адвокатско възнаграждение, съобразно потвърдената част от акта.

 

РЕШЕНИЕТО на основание чл. 160, ал. 7 от ДОПК е окончателно и не подлежи на обжалване.

На основание чл. 138, ал. 1 от АПК препис от решението да се изпрати на страните.

Съдия:/П/