Р Е Ш Е Н И Е
№
12.06.2019г., град *
В ИМЕТО НА НАРОДА
*ски районен съд, дванадесети наказателен състав, в публично заседание на двадесет и трети април през две хиляди и деветнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: АСЕН ДАСКАЛОВ
Секретар: ИЛОНА НЕНОВА
като разгледа докладваното от съдия ДАСКАЛОВ АНД №161 по описа за 2019 – та година и на основание доказателствата по делото и Закона, за да се произнесе взе предвид следното:
ПРОИЗВОДСТВО по реда на чл. 59 ал. 1 ЗАНН
С Наказателно постановление №16-0938-001910 /20.06.2016г. на НАЧАЛНИК на
ГРУПА в СЕКТОР „ПП“ при ОДМВР - *, на П.М.С. ЕГН: ********** са наложени
административни наказания, както следва:
-
на основание чл.179 ал.2 от
Закона за движението по пътищата – глоба в размер на 150 /сто и петдесет/ лева,
за извършено нарушение по чл.23 ал.1 ЗДвП;
-
на основание чл.175 ал.1 т.5 от
Закона за движението по пътищата – глоба в размер на 50 /петдесет/ лева и
лишаване от право да управлява МПС за срок от 1 /един/ месец, за извършено
нарушение по чл.123 ал.1 т.3 б. „в“ ЗДвП;
-
на основание чл.183 ал.1 т.1 от
Закона за движението по пътищата – глоба в размер на 10 /десет/ лева, за
извършено нарушение по чл.100 ал.1 т.1 ЗДвП.
Срещу така издаденото наказателно постановление (НП), санкционираното лице
е подало жалба до РАЙОНЕН СЪД - *. Счита,
че е изтекла абсолютната погасителна давност за административнонаказателно
преследване. Отделно от това счита, че АУАН е съставен в нарушение на чл.40
ал.3 ЗАНН. Наред с това, оспорва и приетата в хода на
административнонаказателното производство фактическа обстановка като посочва,
че при процесното ПТП не е имало материални щети, водачът на другото превозно
средство сам е отпътувал от местопроизшествието и че негово място, в
действителност е в района на *– *, а не както е отбелязано в съставения АУАН и
издаденото НП. На тази основа, моли за отмяна на Наказателното постановление.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, явява се лично и с
упълномощен защитник. Поддържат жалбата; допълнително изтъкват, че в съставения
АУАН е посочен неправилно регистрационния номер на управляваното от
свидетелката С.М. МПС, както и че полицейските органи не са положили достатъчно
усилия за щателното изясняване обстоятелствата на случая. Пледират за отмяна на
обжалваното Наказателно постановление.
За ответната страна – ОДМВР – * – представител не се явява.
Жалбата е подадена от оправомощена страна и в срока по чл.59 ал.2 ЗАНН,
поради което се явява допустима.
След щателно обсъждане на събраните доказателствени материали поотделно и в
тяхната съвкупност, Съдът намира следното:
Административнонаказателното производство е започнало със съставяне на Акт
за установяване на административно нарушение (АУАН) № 1919/06.06.2016г. от
страна на Б.П.Д. – мл.автоконтрольор при СЕКТОР „ПП“ при ОДМВР - *, в
присъствието на свидетеля К.К.А., както и на нарушителя – П.М.С.. Съставен е за
това, че на 06.06.2016 г. около 14:00 часа в гр.*, ул.“*“, кръгова връзка до
бензиностанция „*“, посока с.*, управлява лек автомобил * с регистрационен *,
поради неспазване на дистанция удря спиращия пред него л.а. „*“ с рег.№*Р, като
вследствие на настъпилото ПТП са причинени материални щети – нарушение по чл.23
ал.1 ЗДвП; водачът напуска местопроизшествието, без да уведоми службите за
контрол – нарушение по чл.123 ал.1 т.3 б. „в“ ЗДвП; не представя Контролен
талон към СУМПС – нарушение по чл.100 ал.1 т.1 ЗДвП. Нарушителят не е направил
възражения при съставяне на АУАН; не е представил такива и по реда, и в срока
по чл.44 ал.1 ЗАНН.
Административнонаказващият орган е възприел отчасти изложената от страна на
актосъставителя фактическа обстановка. Счел е за достатъчно да индивидуализира
споменатия по-горе л.а. „*“ с рег.№*Р единствено
посредством така посочения регистрационен номер. На тази основа, издал
обжалваното Наказателно постановление, с което на П.М.С. ЕГН: ********** са
наложени административни наказания, както следва: на основание чл.179 ал.2 от
Закона за движението по пътищата – глоба в размер на 150 /сто и петдесет/ лева,
за извършено нарушение по чл.23 ал.1 ЗДвП; на основание чл.175 ал.1 т.5 от Закона
за движението по пътищата – глоба в размер на 50 /петдесет/ лева и лишаване от
право да управлява МПС за срок от 1 /един/ месец, за извършено нарушение по
чл.123 ал.1 т.3 б. „в“ ЗДвП; на основание чл.183 ал.1 т.1 от Закона за
движението по пътищата – глоба в размер на 10 /десет/ лева, за извършено
нарушение по чл.100 ал.1 т.1 ЗДвП.
Съдът намира, че Актът за установяване на административно нарушение е
съставен и обжалваното Наказателно постановление – издадено, от компетентни
лица /л.11 – 12 от делото/. Не могат да бъдат възприети съображенията на
жалбоподателя, касаещи процесуалната изрядност на административнонаказателното
производство. На първо място, не е изтекла абсолютната давност по чл.81 ал.3
вр.чл.80 ал.1 т.5 НК, тъй като същата е четири години и половина, считано от
06.06.2016г. На второ място, чл.40 ал.3 ЗАНН се явява надлежно спазен, тъй като
същата разпоредба предвижда възможност актът да бъде съставен не само в присъствие на очевидци на нарушението, но и
лица, които са го устанавили – какъвто именно е и процесния случай.
В хода на административнонаказателното производство обаче все пак са
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.
На първо място, както беше отбелязано и по-горе, без ясни съображения за
това, административнонаказващия орган е променил фактическата обстановка,
изложена в съставения АУАН като е отбелязал втория участник в процесното ПТП
като „*“. Така внесената промяна не
само не способства за процесуалната издържаност на издаденото Наказателно постановление,
а напротив – действа в неин ущърб. Посочването единствено на регистрационния
номер на превозното средство не е достатъчно за неговата индивидуализация, а в
този смисъл – Наказателното постановление не съдържа надлежно описание на
нарушението по чл.23 ал.1 ЗДвП и обстоятелствата, при които е извършено. Това
обаче не е единствения пропуск в очертаната насока. Нито в съставения АУАН,
нито – в обжалваното НП се съдържа дори най-общо посочване на твърдяните
материални щети, резултат от сблъсъка на двете превозни средства. Този въпрос
обаче е съществен от гледна точка на проследяване както на механизма на самото
произшествие, така и на преценка доколко се касае за административно нарушение
по чл.23 ал.1 ЗДвП или за престъпление по чл.343 ал.1 б.“а“ НК. Следователно,
липсва надлежно описание на нарушението и на обстоятелствата, при които е
извършено, с което са допуснати нарушения по чл.42 т.4 и чл.57 ал.1 т.5 ЗАНН.
На второ място, във връзка с твърдяното нарушение по чл.123 ал.1 т.3 б. „в“ ЗДвП, както съставения АУАН, така и издаденото НП съдържат единствено
отбелязването „…след което напуска
местопроизшествието без да уведоми службите за контрол“. Следва да бъде
напомнено, че посочената по-горе правна разпоредба гласи: „Водачът на пътно превозно средство, който е участник в пътнотранспортно
произшествие, е длъжен: ако между участниците в произшествието няма съгласие
относно обстоятелствата, свързани с него, те, без да напускат
местопроизшествието, уведомяват съответната служба за контрол на Министерството
на вътрешните работи на територията, на която е настъпило произшествието, и
изпълняват дадените им указания.“. С други думи, уведомяването на
съответната служба за контрол на МВР е функция от липсата на съгласие между
участниците в произшествието относно обстоятелствата, свързани с него. Видно е,
че подобно описание на нарушението и обстоятелствата на неговото извършване
отсъства както в АУАН, така и в издаденото НП. Впрочем, същите не съдържат дори
най-общи данни за самоличността на другия водач в произшествието. Следователно,
липсва надлежно описание на нарушението и на обстоятелствата, при които е
извършено, с което са допуснати нарушения по чл.42 т.4 и чл.57 ал.1 т.5 ЗАНН.
На трето място, във връзка с твърдяното нарушение по чл.100 ал.1 т.1 ЗДвП,
предвид изложеното в самия АУАН /а и при взимане предвид показанията на
разпитаните по делото свидетели Д., К., М./, полицейските органи са пристигнали
на местопроизшествието известно време след неговото настъпване, т.е. проверката
на документите на водача П.С. не следва непосредствено процесното произшествие.
В този смисъл, соченото време на нарушенията – 06.06.2016г. около 14:00 часа,
по дефиниция няма как да бъде вярно, тъй като посоченият час или е свързан с
настъпването на ПТП и свързаните със същото факти и обстоятелства, или – с
полицейската проверка, следваща ПТП и установяване, че водачът С. не представя
КТ към СУМПС. Във всеки случай обаче, неяснотата за времето на нарушението, в
този смисъл, се отнася не само за твърдяното нарушение по чл.100 ал.1 т.1 ЗДвП,
но и за нарушенията по чл.23 ал.1 и по чл.123 ал.1 т.3 б.“в“ ЗДвП. С други
думи, допуснато е нарушение на чл.42 т.4 и чл.57 ал.1 т.5 ЗАНН.
Изтъкнатите по-горе нарушения на процесуалните правила са съществени, тъй
като ограничават правото на защита на нарушителя и по-конкретно – правото му да
научи в какви нарушения и въз основа на кои факти и обстоятелства се явява
административно „обвинен“. Ето защо, Наказателното постановление е
незаконосъобразно и като такова, следва да бъде отменено, без да бъде
разглеждан правния спор по същество.
За пълнота на настоящите мотиви обаче, нека бъде отбелязано, че НП се явява
и неправилно. В тази връзка, Съдът взе предвид показанията на свидетелите Б.П.Д.,
К.К.А. и С.С.М., както и представен заверен препис от Протокол за ПТП №*г.
Недостатъчно подробни и убедителни са както показанията на свидетеля Д., така и
тези на св.А., като това с особена сила се отнася за показанията на св.А.,
който на практика потвърждава преди всичко това, че няма спомен за случая.
Действително, касае се за случай от средата на 2016г. и това обстоятелство,
както и обичайната служебната дейност както на Б.Д., така и на К.А. по контрол
на пътното движение, допускат същите свидетели да нямат * спомен за случая.
Последното обаче, в никакъв случай не може да става извинителна причина за невъзможността
обстоятелствата на случая да бъдат надлежно изяснени. Що се отнася до
показанията на св.С.М., същите се преценяват като добросъвестно дадени и се
кредитират, но същевременно – предвид изминалия период от време, също не се
отличават с детайлност. Прави впечатление обаче, че свидетелката заявява, че
управляваното от жалбоподателя МПС е ударило управляваното от нейна страна не
при спиране /както е отбелязано в НП и АУАН/, а при предприета маневра – завой
наляво. От представения по делото заверен препис на Протокол за ПТП №*г. пък е
видно, че управляваното от св.М. МПС действително е „*“, но регистрационния му
номер не е посочения в НП и АУАН рег.№*Р, а вместо това – рег.№*. Също така, от
посочените доказателствени източници се установява и това, че действително,
часът на извършената проверка /т.е. на нарушението по чл.100 ал.1 т.1 ЗДвП/ не
може да е бил посочения в АУАН – около 14:00 часа. От всичко това следва, че
приетата в хода на административнонаказателното производство фактическа
обстановка и на трите нарушения не само не се потвърждава в хода на съдебното
следствие, а напротив – намира своето опровержение. Изводът е, че нарушенията
по чл.23 ал.1 ЗДвП, чл.123 ал.1 т.3 б. „в“ ЗДвП и чл.100 ал.1 т.1 ЗДвП, така,
както са описани в обжалваното Наказателно постановление, се явяват недоказани,
т.е. – нарушителят е административно наказан за нарушения, които не е извършил.
Водим от горното и на основание чл.63
ал.1 ЗАНН, Съдът
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯ КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО Наказателно постановление №16-0938-001910 /20.06.2016г. на НАЧАЛНИК на
ГРУПА в СЕКТОР „ПП“ при ОДМВР - *, с което на П.М.С. ЕГН: ********** са
наложени административни наказания, както следва:
-
на основание чл.179 ал.2 от
Закона за движението по пътищата – глоба в размер на 150 /сто и петдесет/ лева,
за извършено нарушение по чл.23 ал.1 ЗДвП;
-
на основание чл.175 ал.1 т.5 от
Закона за движението по пътищата – глоба в размер на 50 /петдесет/ лева и
лишаване от право да управлява МПС за срок от 1 /един/ месец, за извършено
нарушение по чл.123 ал.1 т.3 б. „в“ ЗДвП;
-
на основание чл.183 ал.1 т.1 от
Закона за движението по пътищата – глоба в размер на 10 /десет/ лева, за
извършено нарушение по чл.100 ал.1 т.1 ЗДвП.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – *, в
14 - дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: