Определение по дело №372/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 30 юли 2020 г. (в сила от 20 август 2020 г.)
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20207240700372
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 юни 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

                              О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

                № 270         30.07.2020г.      град Стара Загора

                          

                     

              В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

           

            Старозагорският административен съд, в закрито съдебно заседание на тридесети юли през две хиляди и двадесета година, в състав:

                                                                              

                                                       

                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:    БОЙКА ТАБАКОВА

 

                                                                                                                                      ЧЛЕНОВЕ:    ИРЕНА ЯНКОВА

                                                                                     РАЙНА ТОДОРОВА

       

 

 

при секретар                                                                                                           и с участието

            на прокурор                                                                                                     като разгледа

            докладваното  от   съдия    Р. ТОДОРОВА   административно  дело   № 372 по  описа

за 2020г., за да се произнесе, съобрази следното:                                  

                                                                      

            Производството е по реда на чл. 185 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

           

Образувано е по жалба на Д.Г.К. ***, с която е оспорена разпоредбата на чл.45 от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет – Казанлък, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, приет с Решение № 165/ 28.05.2020г. на Общински съвет – Казанлък.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорената разпоредба, по съображения за противоречието й с материалния закон. Жалбоподателката поддържа, че с така приетата норма от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет – Казанлък, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, необосновано и незаконосъобразно се ограничава достъпа на гражданите до заседанията на ОбС – Казанлък. Твърди, че в нарушение на регламентираните в Закона за нормативните актове принципи, оспорената разпоредба е в пряко противоречие на законовата норма на чл. 17, ал.2 от ЗМСМА. По тези съображения е направено искане обжалваната разпоредба от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет – Казанлък, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, да бъде отменена, като незаконосъобразна.

 

            Ответникът по жалбата -  Общински съвет – Казанлък, не взема становище по допустимостта и основателносттА на оспорването.

 

Въз основа на представените по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

 

С Решение № 165 по Протокол № 9 от проведено на 28.05.2020г. заседание на Общински съвет – Казанлък, на основание чл. 21, ал.3 от ЗМСМА, е приет Правилника за организацията и дейността на Общински съвет – Казанлък, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация. В гласуването са участвали 26 общински съветници, от които 23 общински съветника са гласували „за” и трима - „въздържал се”.

 

С оспорената в настоящото съдебно производство разпоредба на чл.45 от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет – Казанлък, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация /ПОДОбС/, е регламентирано следното:

Чл. 45 (1) – При определяне на дневния ред за всяко заседание на Общинския съвет председателят на ОбС включва отделна точка „изказвания, питания, становища и предложения на граждани“ при изпълнение на условията на ал.2 и ал.3 и определя врем за тази точка, но не повече от 30 минути за всяко заседание.

(2) Председателският съвет, разглежда по реда на постъпването им в деловодството на Общинския съвет исканията по предходната алинея и включва в проекта в дневен ред онези от тях, които са по обществено значими въпроси.

(3) Питанията, предложенията и становищата на гражданите, които не са по обществено значими въпроси, се връщат на подателя им от специалисти „Организационно обслужване на Общински съвет“, в седем дневен срок от решението на Председателския съвет.

 

Съдът намира, че подадената от Д.Г.К. жалба с искане за отмяна на разпоредбата на чл.45 от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет – Казанлък, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, е процесуално недопустима, по следните съображения:

 

 Правото на жалба възниква и може да бъде упражнено при наличието на определени процесуални предпоставки, които обуславят и процесуалната допустимост на съдебното производство. Съгласно чл.186, ал.1 от АПК, право да оспорват подзаконов нормативен акт имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения. По аргумент от посочената разпоредба, една от предпоставките за възникване и съществуване правото на оспорване на подзаконов нормативен акт, от категорията на абсолютните, за която съдът следи служебно, е наличието на правен интерес за жалбоподателя от оспорването на акта. Според приетото в Решение № 5/ 17.04.2007г. по конст. дело  № 11/ 2006г. на Конституционния съд на РБългария, интересът от оспорване на подзаконов нормативен акт следва да бъде правомерен, личен и обоснован, като правото на оспорване на подзаконови административни актове за гражданите и организациите възниква единствено при засягане или застрашаване на права, свободи или законни интереси или обременяване със задължения. В този смисъл „засегнати" съгласно чл.186, ал.1 от АПК са тези правни субекти, спрямо които подзаконовият административен акт има действие, като правото на жалба принадлежи на това лице, за което материалноправните последици на акта са неблагоприятни и пряко и непосредствено засягат негативно неговата правна сфера. А неблагоприятно засягане е всяка правна последица от акта, състояща се в прекратяване, ограничаване или застрашаване на съществуващи субективни права или законни интереси или създаване на нови респ. разширяване на съществуващи правни задължения, като за да има пряк интерес за оспорващия е необходимо с отмяната на обжалвания нормативен административен акт непосредствено да се отстрани настъпилата или предполагаема щета от неговото изпълнение и да е налице действително и незабавно удовлетворяване на оспорващия.

 

 В случая жалбоподателката нито е обосновала, нито е доказала  изискуемото се пряко и непосредствено засягане на нейни права и законни интереси от оспорената разпоредба, съотв. наличието на пряк, личен и непосредствен правен интерес от оспорването по см. чл.186, ал.1 от АПК. Очевидно, с оглед съдържащата се обжалваната норма регламентация, обективно няма как да бъде засегнато правото на Д.К. по чл.17, ал.2 от ЗМСМА /правото на гражданите да участват в управлението на общината както чрез избраните от тях органи, така и непосредствено чрез референдум и общо събрание на населението/ - оспорената разпоредба не препятства по никакъв начин упражняването на това право. Противно на твърденията на жалбоподателката, разпоредбата на чл.45 от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет – Казанлък, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, по никакъв начин не ограничава и достъпа на гражданите до заседанията на общинския съвет, нито ограничава правата на гражданите по чл.28, ал.3 от ЗМСМА да се изказват, да отправят питания, становища и предложения от компетентността на общинския съвет, кмета или общинската администрация, представляващи обществен интерес, и да получават отговори по ред, начин и в срок, определени в ПОДОбС. Всъщност с правната уредба по чл. 45 от ПОДОбС, в изпълнение за законовата делегация по чл. 28, ал.3 от ЗМСМА, общинският съвет е регламентирал именно реда, начина и сроковете за получаване на отговори по отправени от гражданите питания, становища и предложения от компетентността на общинския съвет. В този смисъл оспорената разпоредба има по-скоро вътрешно-организационен характер, без да засяга лично, пряко и непосредствено правната сфера на оспорващата.

 

 По изложените съображения и в контекста на разрешението, дадено с Решение № 5/ 17.04.2007г. по конст. дело  № 11/ 2006г. на Конституционния съд на РБългария, следва извода, че при лисата на обосновано засягане или застрашаване на лични права, свободи или законни интереси на жалбоподателката от съдържащата се в чл.45 от ПОДОбС правна регламентация, за Д.К. не е налице правен интерес от оспорването на посочената разпоредба от подзаконовия нормативен акт и съотв. активна процесуална легитимация, като абсолютна предпоставка за допустимост на жалбата и на образуваното съдебно-административно производство. С оглед на което оспорването следва да бъде оставено без разглеждане, а производството по делото – прекратено.

 

 

            Водим от горните мотиви и на основание чл.159, т.4 във вр. с чл.196 от АПК, Старозагорският административен съд

                

 

 

 

 

           

 

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   И    :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Д.Г.К. ***, с искане за отмяна като незаконосъобразна на разпоредбата на чл.45 от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет – Казанлък, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, приет с Решение № 165/ 28.05.2020г. на Общински съвет – Казанлък, като недопустима.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 372/ 2020г. по описа на Административен съд – Стара Загора. 

           

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от неговото съобщаване. 

 

          

 

 

 

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                                           

    ЧЛЕНОВЕ:  1.  

 

                                                                                            2.