Решение по дело №587/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 декември 2022 г.
Съдия: Десислава Димитрова Кривиралчева
Дело: 20227150700587
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 юни 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

  918/15.12.2022г.

 

гр. Пазарджик

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Пазарджик – ІІІ-ти административен състав, в открито съдебно заседание на петнадесети ноември две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

 

                              ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

 

 

 

при секретар

Димитрина Георгиева

и с участието

на прокурора

 

изслуша докладваното

от съдия

ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

по адм. дело № 587 по описа на съда за 2022 г.

 

Производството е по реда на чл. 145 от АПК, във връзка с чл. 26, ал. 4 от Закона за гарантираните вземания на работниците и служителите при несъстоятелност на работодателя (ЗГВРСНР) и е образувано по жалбата на И.А.Д. с ЕГН ********** ***, подадена чрез адв. Д.,***, срещу Разпореждане № 4506-40-33 от 10.05.2022 г. на Директора на Фонд „Гарантирани вземания на работниците и служителите“ гр. София, с което на основание чл. 26, ал. 3, във връзка с чл. 22, ал. 1 от ЗГВРСНР, е отказано изплащане на гарантирано вземане на И.А.Д..

В жалбата се твърди, че атакуваният акт е незаконосъобразен, поради нарушение на материалния закон, постановен при съществени нарушения на административнопроизводствените правила, в несъответствие с целта на закона и неспазване на установената форма. Моли се да бъде отменено оспореното разпореждане, с което е отказано изплащане на гарантирано вземане и преписката да бъде върната на административния орган за ново произнасяне по подаденото от жалбоподателя заявление. Представя доказателства в подкрепа на твърденията си.

В съдебно заседание жалбоподателят не се представлява. По делото е постъпило писмено становище с вх. № 9061/11.11.2022 г. от адв. Д., която по изложени съображения моли съда да отмени като неправилно и незаконосъобразно оспореното разпореждане. Претендира присъждане на сторени по делото разноски по приложен списък по чл. 80 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК.

Ответникът – Директорът на Фонд „Гарантирани вземания на работниците и служителите“, редовно призован, се представлява от юриск. М., която по изложени съображения моли съда да остави без уважение подадената жалба като неоснователна и потвърди оспорения административен акт като правилен и законосъобразен. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение.

Административен съд – Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа страна:

По делото е безспорно и това се установява от представените по преписката и от страна на жалбоподателя писмени доказателства, че същият е бил в трудово правоотношение с работодател ДКЦ „ЕСКУЛАП-ЦИТОМЕД“ ООД.

Установява се от доказателствата, представени с административната преписка, че със заявление-декларация вх. № 4502-12-49/02.11.2021 г., подадено по образец до директора на ТП на НОИ – Пазарджик (л. 28-35), жалбоподателят е поискал да му бъде отпуснато гарантирано вземане по ЗГВСНР, като е декларирал, че е работил при работодател ДКЦ „ЕСКУЛАП-ЦИТОМЕД“ ООД от дата 26.09.2009 г. до 31.05.2020 г. на длъжност „Заместник-управител по административната и стопанската част“ и е посочил банковата си сметка за изплащане на вземането.

На 26.11.2021 г., след като органът е констатирал, че към заявлението-декларация на И.А.Д. *** е липсвала приложена справка по образец за размера на начислените, но неизплатени трудови възнаграждения и парични обезщетения, дължими от работодателя по КТ и други нормативни актове, изготвена от работодателя по реда на чл. 4, съгласно Приложение № 1 от Наредбата за реда и начина за информиране на работниците и служителите и за отпускане и изплащане на гарантираните вземания при несъстоятелност на работодателя (наричана по-долу за краткост Наредбата) или изпълнителен лист, с писмо с изх. № 4502-12-49#1 (л. 35) жалбоподателят е уведомен, че следва да представи информация за изплатени и неизплатени трудови възнаграждения и парични обезщетения, дължими му от работодателя ДКЦ „ЕСКУЛАП-ЦИТОМЕД“ ООД.

В указания едноседмичен срок от И.А.Д. *** не е представена справка за размера на начислените, но неизплатени трудови възнаграждения и парични обезщетения, дължими от работодателя по Кодекса на труда и други нормативни актове, или други документи (изпълнителен лист, съдебно решение), доказващи неизплащане/частично изплащане на дължими трудови възнаграждения и парични обезщетения, дължими от работодателя по Кодекса на труда и други нормативни актове за периода от 01.10.2018 г. до 30.09.2021 г.

Въз основа на Заповед № ГИ-5-12-01014156 от 08.10.2021 г. на ръководителя на ТП на НОИ – Пазарджик от контролните органи на НОИ са предприети и действия за извършване на проверка по реда на Наредбата, като са направени посещения на адреса по седалище на дружеството, но не е открит д-р К. Н. – управител, или упълномощено лице, което да представлява осигурителя. На основание чл. 108, ал. 6 от КСО е потърсено съдействие от органите на МВР, но д-р К. Н. не е установен на постоянния и настоящия му адрес. Осъществен е контакт с г-жа В. З. – ръководител финансов отдел в ДКЦ „ЕСКУЛАП-ЦИТОМЕД“ ООД, която е представила декларация с вх. № 4005-12-303#13 от 10.11.2021 г. В същата лицето е декларирало, че не притежава необходимото пълномощно, с което да представлява осигурителя ДКЦ „ЕСКУЛАП-ЦИТОМЕД“ ООД и че счетоводната документация се намира в сградата на ул. „Свети Арахангел“ № 19а в гр. Пазарджик.

От страна на административния орган е изискана информация относно наличие на ведомостите за заплати на работниците и служителите и други трудовоправни документи, доказващи изплащане на трудови възнаграждения от Окръжен съд – Пазарджик, Дирекция „Инспекция по труда“ гр. Пазарджик и частния съдебен изпълнител, наложил възбрана на имота, собственост на ДКЦ „ЕСКУЛАП-ЦИТОМЕД“ ООД. Получени са отговори, че в образуваните преписки не се съдържат гореописаните документи.

Също така до д-р К. Н. – управител на дружеството, са изпратени задължителни предписания за осигуряване на достъп на контролните органи на ТП на НОИ – Пазарджик до сградата на ДКЦ „ЕСКУЛАП-ЦИТОМЕД“ ООД за издирване на необходимите документи в архива на дружеството. Достъп до сградата е осигурен, поради което на 21.01.2022 г. контролните органи на НОИ са посетили сградата на ДКЦ „ЕСКУЛАП-ЦИТОМЕД“ ООД в гр. Пазарджик, ул. „Свети Арахангел“ № 19а. Открити са ведомости за работни заплати и други документи, свързани с дейността на дружеството, но само за периода от 2017 г. до 2018 г. За релевантния период от 2019 г. до 2021 г. не са открити ведомости за заплати и каквито и да е други документи, свързани с начисляването и изплащането на трудови възнаграждения на служителите, в това число за И.А.Д. ***.

При извършената проверка от контролните органи на ТП на НОИ – Пазарджик, обективирана в констативен протокол № КВ-5-12-01068238 от 31.01.2022 г., не са събрани документи и доказателства за определяне на правото и размера на гарантираното вземане във връзка с неизплатени/частично изплатени трудови възнаграждения и парични обезщетения, дължими от работодателя по Кодекса на труда и други нормативни актове на И.А.Д. *** за периода от 01.10.2018 г. до 30.09.2021 г.

В мотивите на издадения административен акт административният орган е приел, че доказателства за размера на начислените, но неизплатени трудови възнаграждения и парични обезщетения, дължими от работодателя по КТ и други нормативни актове, не могат да бъдат извлечени и от наличните данни в Регистъра на осигурените лица, тъй като те съдържат информация за осигурителния доход, броя на отработените дни и обхвата на осигурените рискове, но не дават отговор на въпроса – начислени ли са и неизплатени ли са трудовите възнаграждения и парични обезщетения, дължими от работодателя по Кодекса на труда и други нормативни актове на работниците и служителите, които са били в трудово правоотношение с работодателя ДКЦ „ЕСКУЛАП-ЦИТОМЕД“ ООД.

С Разпореждане № 4506-40-33/10.05.2022 г. на директора на Фонд ГВРС е отказано изплащането на гарантирано вземане на И.А.Д. *** на осн. чл. 26, ал. 3, вр. чл. 3 от ЗГВРСНР, тъй като по отношение на И.А.Д. *** не са се проявили всички заложени в закона материалноправни и процесуално-правни предпоставки за изплащане на гарантирано вземане по реда на ЗГВРСНР. По тази причина на И.А.Д. *** е отказано отпускането на гарантирано вземане като е посочено, че същият може да обжалва разпореждането в 14-дневен срок от получаването му пред административния съд по седалището на ТП на НОИ гр. Пазарджик.

Разпореждането е връчено на 18.05.2022 г., видно от приложената по делото обратна разписка (л. 29) и в законоустановения срок И.А.Д. *** е упражнил правото си на жалба пред Административен съд – Пазарджик.

По делото е приета съдебно-почеркова експертиза, която, като неоспорена от страните, съдът намира за компетентно изготвена. В отговор на поставените въпроси вещото лице е отговорило, че подписът, положен за „Управител“ в Справка за начислени, но неизплатени трудови възнаграждения на И.А.Д. ***, не е изпълнен от управителя на дружеството К. Н. Н..

При така установените факти, съдът достигна до следните правни изводи:

Жалбата е подадена в преклузивния 14-дневен срок по чл. 26, ал. 4 от ЗГВРСНР, от лице с правен интерес, адресат на оспорения акт, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество, същата е основателна, по следните съображения:

Обжалваното разпореждане е издадено от компетентен орган съгласно разпоредбата на чл. 26, ал. 3 от ЗГВРСНР, съгласно която директорът на фонда отказва изплащането на гарантираното вземане, когато не са налице условията по този закон, но при неправилно приложение на материалния закон.

Съгласно чл. 3 от ЗГВРСНР, гарантирани вземания на работниците и служителите по този закон са начислени, но неизплатени трудови възнаграждения, дължими по индивидуални и колективни трудови договори, както и парични обезщетения, дължими от работодателя по силата на нормативен акт.

Правото на гарантирано вземане възниква при кумулативното проявление на предпоставките на чл. 4 и чл. 6 от същия закон, а именно: вписано в ТР съдебно решение за: 1) откриване на производство по несъстоятелност; 2) откриване на производство по несъстоятелност с едновременно обявяване в несъстоятелност; 3) откриване на производство по несъстоятелност, постановяване на прекратяване дейността на предприятието, обявяване на длъжника в несъстоятелност и спиране на производството поради недостатъчност на имуществото за покриване на разноските по производството; наличие на трудово правоотношение или прекратено такова, независимо от срока му и от продължителността на работното време; работодателят е осъществявал дейност най-малко 12 месеца преди началната дата на неплатежоспособността, съответно свръхзадължеността, посочена в решението по чл. 6.

Редът и начинът за информиране на работниците и служителите, както и за отпускане и изплащане на гарантираните вземания на работниците и служителите при несъстоятелност на работодателя, са уредени в Наредбата.

Не е спорно между страните, че с Решение № 20/01.10.2021 г., постановено по дело по несъстоятелност № 49/2021 г. по описа на Окръжен съд – Пазарджик е обявена неплатежоспособността на работодателя ДКЦ „ЕСКУЛАП-ЦИТОМЕД“ ООД, като е определена началната ѝ дата – 31.01.2019 г.; открито е производство по несъстоятелност; обявено е дружеството в несъстоятелност; спряно е производството по несъстоятелност, като е указано на длъжника и кредиторите, че производството може да бъде възобновено в едногодишен срок от обявяване на решението в ТР по молба на длъжника или кредитор, ако е депозирана необходимата сума за предплащане на началните разноски в размер на 2 500,00 лева. С оглед на което е налице първата предпоставка.

От приетите по делото и неоспорени от ответника доказателства – Трудов договор № 14/25.09.2009 г., сключен между ДКЦ „ЕСКУЛАП-ЦИТОМЕД“ ООД, от една страна, и И.А.Д. ***, от друга, е видно, че е налице и втората предпоставка, а именно: жалбоподателят е бил в трудово правоотношение с дружеството от 25.09.2009 г. до 31.05.2020 г., когато правоотношението е било прекратено на основание чл. 328, ал. 1, т. 2 от КТ.

Относно наличие или липса на обстоятелството дали работодателят е осъществявал дейност най-малко 12 месеца преди началната дата на неплатежоспособността, съответно свръхзадължеността, посочена в решението по чл. 6, съдът констатира, че в процесното разпореждане липсва произнасяне.

Както вече се посочи, с разпореждането е отказано от административния орган изплащане на гарантираното вземане, приемайки че не са се проявили всички предвидени в закона материалноправни и процесуалноправни предпоставки, тъй като не е установен размерът на начислените, но неизплатени трудови възнаграждения и парични обезщетения.

Този извод съдът намира за неправилен.

Невъзможността да се извърши проверка по определен нормативен ред от контролните органи на НОИ не е въведена като елемент от фактическия състав на публичното право на отказ по отпускане на гарантирано вземане. Аргумент за подобно законодателно решение е обстоятелството, че задължение на юридическото лице в ликвидация или несъстоятелност, а не на неговите работници и служители, е да предостави своя архив, ведомости и книжа пред НОИ. Неизпълнението на такова задължение не следва да бъде вменено в тежест на трети правоимащи лица, каквито са неговите работници и служители.

Административният орган, в нарушение на чл. 35 от АПК, не е изяснил фактите и обстоятелствата от значение за случая, не е изпълнил задължението си по чл. 36, ал. 1 от АПК да събере служебно всички доказателства, относими към конкретния случай, вследствие на което е нарушил основен принцип, залегнал в чл. 9, ал. 2 от АПК, да събира всички необходими доказателства, независимо дали има искане от страните за това.

Напротив, разпоредбата на чл. 26, ал. 2 от ЗГВРСНР предвижда, че директорът на фонда издава разпореждане за спиране на производството, когато 1) са налице доказателства, които могат да доведат до издаване на разпореждане за отказ и 2) не могат да бъдат събрани доказателства за определяне на правото и размера на гарантираното вземане.

Цитираната законова разпоредба е ясна и недвусмислена.

При затруднения по събиране на доказателствени източници, производството не следва да бъде финализирано, а трябва да се спре, за да се осигури възможност по събиране на относими доказателства, дори и това да доведе до удължаване срока за произнасяне. Тази правна норма свидетелства, че законодателят не е поставил като приоритет бързината на производството по заявления за отпускане на гарантирани вземания, а събирането на доказателства за начислени и неизплатени трудови възнаграждения. Спирането на административното производство осигурява събирането на доказателства, включително чрез способа на административнонаказателното санкциониране.

Издаденото разпореждане е незаконосъобразно и поради неспазена форма на акта. Произнасянето на административния орган е обективирано в изискуемата писмена форма по чл. 59 от АПК. В обстоятелствената му част има позоваване на чл. 26, ал. 3 от ЗГВРСН, т.е. има посочено правно основание на отказа, но разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК изисква в мотивите на акта да фигурира и фактическото основание за издаване на същия, т.е. следва да се обективират юридическите факти, от чието съществуване ответникът извежда извод за несъществуване на право на гарантирано вземане в полза на И.А.Д. ***. В мотивите на оспорения административен акт е посочено, че не са се проявили всички, заложени в закона материалноправни и процесуалноправни предпоставки за изплащане на гарантираното вземане. В оспорения акт липсва посочване кои материалноправни и процесуалноправни предпоставки не са налице.

С оглед на изложеното следва да се приеме, че оспорваният акт е постановен в нарушение на изискванията на чл. 35 от АПК, тъй като не са изяснени всички относими факти и обстоятелства.

Следва да бъде отбелязано, че доказването в административния процес е дейност по издирване и установяване на правнозначимите факти. Установяването на съществуването или несъществуването на фактическите основания, посочени в административния акт, е в тежест на административния орган. Той трябва да установи и изложи вярната фактическа обстановка, при което да обоснове от правна страна реда и начина, по който тя рефлектира върху правото на лицето за гарантирани вземания при несъстоятелност на работодателя по чл. 4 от ЗГВРСНР.

Ето защо и по изложените съображения, съдът намира, че оспореното разпореждане на Директора на Фонд „ГВРС“ – София е неправилно, като постановено в нарушение на материалните и процесуалноправни разпоредби и като такова следва да бъде отменено. Доколкото естеството на акта не позволява делото да се реши по същество, същото следва да се изпрати като преписка на Директора на Фонд „ГВРС“ – София за ново произнасяне по заявлението на И.А.Д., при съобразяване с мотивите на настоящото решение.

При новото разглеждане на преписката органът следва да осъществи контакт с работодателя и да изиска необходимата информация, както и да направи проверка, където е необходимо, в т. ч. и при необходимост да спре производството в хипотезата на чл. 26, ал. 2, т. 2 от ЗГВРСНР, и едва тогава да формира извод за наличието или не на документи, доказващи начислените, но неизплатени трудови възнаграждения и парични обезщетения на жалбоподателя от работодателя ДКЦ „ЕСКУЛАП-ЦИТОМЕД“ ООД.

Предвид изхода на делото и своевременно направеното искане, съдът намира, че ще следва да бъде осъден ответникът да заплати на жалбоподателя направените по делото разноски в размер на 410 (четиристотин и десет) лева, от които 10 лева – заплатена държавна такса и 400 лева – заплатено адвокатско възнаграждение.

С оглед на това и на основание чл. 172, ал. 2, във връзка с чл. 173, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Разпореждане № 4506-40-33/10.05.2022 г. на Директора на Фонд „Гарантирани вземания на работниците и служителите“, с което на основание чл. 26, ал. 3 от ЗГВРСНР е отказано изплащане на гарантирано вземане на И.А.Д. с ЕГН ********** ***.

ВРЪЩА административната преписка на Директора на Фонд „Гарантирани вземания на работниците и служителите“ – София за ново произнасяне по заявление-декларация с вх. № 4502-12-49 от 02.11.202г. на И.А.Д. с ЕГН ********** ***, при спазване на указанията на съда, дадени в мотивите към настоящото решение.

ОСЪЖДА Директора на Фонд „Гарантирани вземания на работниците и служителите“ – София да заплати от съответния бюджет на И.А.Д. с ЕГН ********** ***, сумата от 410 (четиристотин и десет) лева, представляващи разноски за първа инстанция.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от неговото съобщаване на страните.

 

 

                                                                                                                             СЪДИЯ: