Решение по дело №1066/2022 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 132
Дата: 27 март 2023 г.
Съдия: Искра Петьова Касабова
Дело: 20221420201066
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 ноември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 132
гр. ****, 27.03.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ****, IV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на петнадесети март през две хиляди двадесет и трета година в
следния състав:
Председател:Искра П. Касабова
при участието на секретаря Цветелина Ст. Цекова
като разгледа докладваното от Искра П. Касабова Административно
наказателно дело № 20221420201066 по описа за 2022 година
РЕШИ:
ОТМЕНЯ НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ №22-1795-000219
28.07.2022 г. издадено от Началник Група при ОДМВР ****, РУ ****, с което на И. Т.
И., от гр.****, ж.к.****, бл.**********, с ЕГН **********, на основание чл.175, ал.3,
пр.1 от ЗДвП е наложено административно наказание „ГЛОБА“ в размер на 200 лева
и ШЕСТ МЕСЕЦА лишаване от правоуправление, за извършено нарушение на
чл.140, ал.1 от ЗДВП, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО, на основание чл.63 ал.3 т.2
вр. ал.2 т.1 от ЗАНН.
На основание чл.63д, ал.1 от ЗАНН ОСЪЖДА ОДМВР ****, ДА ЗАПЛАТИ
направените от жалбоподателя И. Т. И., от гр.****, ж.к.****, бл.**********, с ЕГН
********** направените по делото разноски за адвокатско възнаграждение в размер
300 лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в 14 /четиринадесет/ дневен срок от
уведомяването пред Врачански Административен Съд.

Съдия при Районен съд – ****: _______________________
1

Съдържание на мотивите Свали мотивите


МОТИВИ:
********** от гр.Враца, ж.к.**********, бл.№**********, с ЕГН **********, е
обжалвал Наказателно постановление №22-1795-000219 28.07.2022 г. издадено от
Началник Група при ОДМВР Враца, РУ ВРАЦА, с което на основание чл.175, ал.3,
пр.1 от ЗДвП му е наложено административно наказание „ГЛОБА“ в размер на 200
лева и ШЕСТ МЕСЕЦА лишаване от правоуправление, за извършено нарушение
на чл.140, ал.1 от ЗДВП.
В жабата и в съдебно заседание чрез процесуален представител адвокат
********** - АК Враца, се излагат доводи за незаконосъобразност на обжалваното
наказателно постановление, като се твърди, че жалбоподателя не е извършил
описаното в НП нарушение, освен това вече е бил наказан за същото деяние по АНД
№636/2022 година на ВРС и с настоящето НП го санкционират втори път за едно и
също административно нарушение.Твърдят се и допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила като на пример липсата на съставен АУАН за твърдяното
нарушение, неправилно посочване на нарушените разпоредби и др., които нарушават
правото на защита, като се иска отмяна на издаденото Наказателно постановление и
присъждане на направените разноски.
Ответната страна, редовно призована, не изпраща представител и не депозира
становище по допустимостта и основателността на жалбата, като единствено в
придружително писмо предлага Наказателното постановление да бъде потвърдено.
Производството по делото е по реда на чл. 59 – 63 ЗАНН.
Съдът след преценка и анализ – поотделно и в съвкупност на събрания по делото
доказателствен материал, доводите и становищата на страните, намира за установено
следното от фактическа и правна страна:
На 23.04.2022г. служители на РУ-Враца при ОДМВР-Враца - ********** и
********** се намирали по утвърден график за времето от 19.00ч. до 07.00ч. в
с.Краводер на главната улица - ул. "Димитър Благоев“ в близост до дом № 8, когато
около 20.20ч. спрели за проверка движещ се с посока към гр.Криводол мотопед марка
Джилера“, с рамов № ZAPM0800003012677, с поставена регистрационна табела с
**********.
При извършената проверка св.Лозан Илиев и св.Филип Филипов установили, че
спреният за проверка мотопед марка „Джилера“, се управлява от водача **********,
от гр.Враца, както и че регистрационната табела на мотопеда отговаряла за друго МПС,
като самият мотопед с рамов номер № **************, не бил регистриран.
След констатиране на горното съставили АУАН на водач на мотопеда без
регистрация и уведомили дежурен офицер ОДЧ и запазили местопроизшествието, до
идването на дежурна оперативна група.Във връзка със случая било образувано
досъдебно производство № 432/2022г. по описа на РУ- Враца, пр.пр. № 2743/2022 г. по
описа на РП - Враца за престъпление по чл.345, ал.1 от НК. Въз основа на събраните
доказателства ВРП с мотивирано ПОСТАНОВЛЕНИЕ от 18.07.2022г. изготвила
предложение за освобождаване от наказателна отговорност с налагане на
административно наказание на водача ********** за престъпление по чл.345, ал.1 от
НК. Същевременно и отчитайки степента на обществена опасност на дееца и деянието,
степента на засягане на обществените отношения, с прокурорското постановление
1
било прието, че формално са осъществени и признаците на състав на престъпление по
чл.345, ал.2 от НК, но поради своята малозначителност, същото не е
общественоопасно.
Възприето било и че нереализирането на наказателна отговорност по чл.345,
ал.2 от НК спрямо ************* не изключва по никакъв начин търсеното на
административно наказателна такава, за което прокуратурата указала ксерокопиране на
материалите по производство и изпращането им по компетентност на сектор «Пътна
полиция» - ОДМВР- Враца за евентуално ангажиране на административнонаказателна
отговорност на посоченото лице.
След получаване на ксерокопираните материали и въз основа на писмо от
Районна прокуратура - Враца вх. № 967000-8437/21.07.2022г. последвало издаване на
НП №22-1795-000219 28.07.2022 г. издадено от Началник Група при ОДМВР Враца,
РУ ВРАЦА, с което за това че: На 23.04.2022г. към 20.20ч. в с. ******** по ул.
"Димитър Благоев: до № 8 с посока на движение към гр. **********, управлява
мотопед Джилера с VIN **********, като МПС не е регистрирано по надлежния
ред. Водачът ********** управлява с поставена табела************, която е
издадена за друго МПС с *************. НП е издадено на основание писмо от
Районна прокуратура - Враца вх. № 967000-8437/21.07.2022г,, на жалбоподателя
Ивайло Иванов за извършеното нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП, било наложено
административно наказание на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП - „ГЛОБА“ в
размер на 200 лева и ШЕСТ МЕСЕЦА ЛИШАВАНЕ ОТ ПРАВОУПРАВЛЕНИЕ.
Недоволен от наложените му санкции жалбоподател обжалвал визираното НП.
Горната фактическа обстановка се установява от събраните по делото гласни
доказателства – показанията на свидетелите полицейски служители ******** и
********* дадени в хода на съдебното следствие, както и от приложените по делото с
адм. преписка писмени доказателства: Жалба, Справка за нарушител, Заповед № 8121з-
1632/02.12.2021г. на Министъра на вътрешните работи, както и доказателствата
приложени по ДП№ 432/2022г. по описа на РУ- Враца, /изискано и приложено по
делото за послужване/, НП №22-1795-000219 28.07.2022 г. издадено от Началник
Група при ОДМВР Враца, както и от доказателствата приложени към НАХД
№636/2022г. по описа на ВРС.
Съдът намира жалбата за подадена в законоустановения срок по чл.59, ал.2
ЗАНН и разгледана по същество, същата е процесуално допустима и основателна.
При така установеното от фактическа страна, съдът намира от правна страна, че
обжалваното НП е незаконосъобразно и необосновано, при следните съображения:
Административно-наказателният процес е строго нормирана дейност, която съгласно
правилата на чл.36 ал.1 ЗАНН започва по правило със съставяне на АУАН, който акт
има едновременно констативна, обвинителна и сезираща функции, тоест чрез
съставянето на АУАН едновременно се установява административно нарушение,
повдига се официално обвинение за извършване на правонарушение и се сезира
съответен държавен орган, разполагащ с правомощия да реализира административно-
наказателна отговорност чрез налагане на предвидено в закона административно
наказание.
Именно поради тези функции на АУАН, към издаването му са въведени точно
2
определени изисквания, свързани с издаване в писмена форма, конкретно съдържание
и задължителни реквизити по чл.42 ЗАНН и др.
Едновременно с това и поради установеното законодателно, в т. ч. и в чл.6 от
ЕКЗОПСЧ основно право на защита всяко лице, да узнае в какво е обвинено и какво
наказателно/административно-наказателно обвинение е повдигнато спрямо него, за да
организира защитата си в пълен обем, са въведени и последващи законодателни
изисквания относно съставянето и връчването на АУАН по чл.43-44 ЗАНН,
обезпечаващо правото на излагане на възражения, представяне на доказателства и др.
В чл.36, ал.2 от ЗАНН се въвежда изключение от общото правило на ал.1,
допускайки издаване на НП без съставен АУАН, в изрично уредените случаи на
прекратено друго наказателно производство със съответен съдебен или прокурорски
акт или в случай на отказано от прокурора образуване на друго наказателно
производство за същото деяние, с препращане на материалите на компетентния
наказващ орган.
В този смисъл, АНО може да издаде директно НП по реда на чл.36, ал.2 ЗАНН,
без съставяне на АУАН само в случаите, когато е сезиран със съответно прокурорско
постановление - за прекратяване на образувано ДП или за отказ за образуване на
ДП, но само когато тези прокурорски актове съдържат изрични констатации за
надлежно извършено правонарушение откъм време, място начин, субект, предмет и
средство на извършване, степен на обществена опасност на извършеното и съответна
форма или липса на вина, както и изрични констатации за това, че макар и да не
представлява престъпление по НК, констатираното правонарушение осъществява
състав на административно нарушение по съответния закон, за което следва да се
реализира отговорност по реда на ЗАНН.
С други думи, съдържанието на прокурорското постановление следва да покрива
в достатъчна степен, поне минимално задължителните реквизити на редовен АУАН,
съгласно чл.42, ал.1 от ЗАНН, доколкото го замества като иницииращ и
правопораждащ административно - наказателното производство акт, в отклонение на
редовната процедура по чл.36, ал.1 ЗАНН.
В случая обаче не е на лице, нито една от хипотезите предвидени с чл.36, ал.2
ЗАНН, това е така защото спрямо жалбоподателя е било образувано ДП за това, че той
е управлявал МПС с рег. табели издадени за друго МПС и по отношение на него за
извършено престъпление по чл.345, ал.1 от НК е реализирана административно
наказателна отговорност по чл.78а НК.
А по отношение на управлението на МПС не регистрирано по надлежния ред,
ВРП е отделила материалите за преценка, за осъществяване на реализиране на АНО от
органите на МВР. Тоест при липсата на издадено Постановление от страна на ВРП, с
което да е имало повдигнато обвинение за извършено престъпление по чл.345, ал.2 от
НК, спрямо жалбоподателя, то и органите на МВР, не биха могли да се ползват от
разпоредбата на чл.36 ал.2 ЗАНН, защото изначално е следвало да съставят АУАН за
това, понеже спрямо жалбоподателя не е имало повдигнато обвинение за управление
на нерегистрирано МПС.
В конкретният случай и според горецитираното съдържание на прокурорското
постановление, същото не представлява годен титул за иницииране на
административно – наказателно производство по обвинение за управление на
нерегистрирано МПС, по реда на чл.36, ал.2 от НК, поради което и АНО е следвало да
3
започне административно – наказателното производство по реда на редовната
процедура на чл.36, ал.1 ЗАНН, щом като е счел, че има основания за ангажиране
отговорността на конкретното лице – жалбоподател.Нещо повече в съдържанието на
НП дори не се сочи, като основание за издаването му прокурорското постановление по
посоченото ДП, а се твърди че: НП е издадено на основание писмо от Районна
прокуратура - Враца вх. № 967000-8437/21.07.2022г. - което изцяло противоречи на
изискванията на чл.36 ал.2 ЗАНН.
Тоест Административно наказващият орган, като не е издал АУАН за
претендираното нарушение, а е издал директно обжалваното НАКАЗАТЕЛНО
ПОСТАНОВЛЕНИЕ №22-1795-000219/28.07.2022 г. на Началник група в ОД на
МВР Враца, РУ Враца - е допуснал съществено процесуално нарушение от
категорията на „абсолютните“ и неотстраними чрез друг способ, освен чрез отмяна на
НП само на това формално основание.
Недопустимо е едва за първи път чрез НП да се повдига административно
обвинение спрямо жалбоподателя, защото това нарушава правото му на защита.
Съгласно чл.57, ал.1, т.5 и т.6 от ЗАНН, наказателното постановление трябва
да съдържа описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено,
обстоятелствата, при които е извършено, доказателствата, които го потвърждават,
както и нарушените правни норми.
При изготвянето на актуваното НП е налице и друго нарушение от страна на
АНО, касаещо описанието на извършеното нарушението изразило се в недопустимо
смесване на факти касаещи две отделни и различни по своята същност обвинения, тъй
като в съдържателната част на НП се твърди, че жалбоподателя ***** първо
управлява: „МПС не е регистрирано по надлежния ред“ и второ управлявас
поставена табела **********, която е издадена за друго МПС с *************.“
Като същевременно цифрово се претендира извършено административно нарушение
само по чл.140, ал.1 от ЗДвП, за което е наложено административно наказание на
основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП. При това за второто, жалбоподателя вече е
наказан по реда на чл.78А от НК, с влязъл в сила съдебен акт - РЕШЕНИЕ №
293от 06.10.2022г. по НАХД №*****/2022г.
Описанието на извършеното нарушението, като елемент от състава на
административното нарушение и като един от основните реквизити на НП следва да
бъде ясно и конкретно посочено, по начин небудещ съмнение. Този реквизит неможе
да бъде извличан по пътя на формалната или правна логика, още по - малко, да бъде
извличан по тълкувателен път от съдържанието на други реквизити или от събраните
по делото писмени и гласни доказателства. Това би имало за последица твърде
сериозна неопределеност в регламентацията на обществените отношения от
категорията на процесните, и в твърде сериозна степен би застрашило правото на
защита на привлеченото към отговорност лице. В този смисъл са без значение
индициите, че лицето, на което е наложено административното наказание, вероятно е
разбрало, за какво именно нарушение е ангажирана административнонаказателната му
отговорност. Правоприлагането по принцип и в частност
административнонаказателното такова, не може да почива на предположения, а на
конкретни факти, обстоятелства и данни. Противоречивото описание на извършеното
нарушението в НП, като основен реквизит от същото, представлява съществено
процесуално нарушение, предвид на това, че е нарушена императивна правна
норма.Едновременно с това, липсата на коректно описание на нарушението и на
4
обстоятелствата, при който е извършено, е нарушение на чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН.
Изводимо от изложеното, е че със описаното в съдържателната част на НП
описание на твърдяното нарушение не става ясно каква е действителната воля на АНО,
тъй като словесното описание е несъответно на цифровото такова и това от своя страна
води до нарушение на чл.57 ал.1 т.6 от ЗАНН.
При това НП следва да се отмени като неправилно и незаконосъобразно, тъй
като не се установи жалбоподателят да е извършил твърдяното административно
нарушение по един безспорен и несъмнен начин, от една страна, а от друга, както се
посочи и по-горе, са допуснати съществени процесуални нарушения, ограничили
значително правото му на защита. НП както и АУАН и са строго формални актове,
реда за издаването на които, и производството досежно същите са строго
регламентирани в ЗАНН. За това неспазването от страна на
административнонаказаващия орган на изискването на нормите на ЗАНН и издаването
на Наказателно постановление в противоречие на същите води до ограничаване
правото на защита на жалбоподателя, а също така прави невъзможно упражняването на
съдебен контрол за законосъобразност на обжалваното НП, доколкото РС в
производство по обжалване на НП по реда на чл.59-63 ЗАНН, следва да установи
съществуването или несъществуването на описаното в НП административно
нарушение и съответно съпоставянето на фактически установеното действие или
бездействие на жалбоподателя със съответната законова норма, регламентираща
същото като административно нарушение.
Установяването в хода на съдебното производство на съществуването или не на
описаното в НП административно нарушение предпоставя индивидуализация на
съответното административно нарушение съобразно всички изисквания на чл.57 от
ЗАНН. И макар, че законът в чл.53, ал.2 от ЗАНН дава възможност на
административнонаказващия орган да издаде НП, дори и в акта за установяване на
административното нарушение да е допусната нередовност, стига да е установено по
безспорен начин извършването на нарушението, самоличността на нарушителя и
неговата вина, то това положение не се отнася до издаденото НП, при което
административнонаказващият орган е следвало да спази всички изисквания на нормите
на ЗАНН, включително и тези по чл.36 ал.1 по чл.42 и по чл.57, ал.1, от ЗАНН, като
неспазването на тези изисквания води до незаконосъобразност на НП и същото следва
да бъде отменено само на това процесуално основание.
Съдът намира за основателни и останалите наведени по същество доводи на
процесуалният представител на жалбоподателя, които обаче счита за ненужно да
обсъжда с оглед очертаните по горе и допуснати от страна на наказващият орган
съществени процесуални нарушения на процесуалните правила.
Предвид изхода на делото, с оглед направеното искане за присъждане на
разноски от страна на процесуалният представител на жалбоподателя, на основание
чл.63д, ал.1 ЗАНН, следва да бъде осъдена ОД на МВР - гр.Враца, сектор ПП -
Враца, да заплати на жалбоподателя направените разноски за адвокатско
възнаграждение в размер на 300.00лв. съгласно представения договор за правна
защита и съдействие и следва да бъде присъдено в пълния му размер, независимо от
направеното възражение за прекомерност от ответника по делото. Изплатеното
възнаграждение не е прекомерно, тъй като е в рамките на определеното по чл.18, ал.4
от Наредба № 1 от 9.07.2004г. за минималните размери на адвокатските
възнаграждения.
5
Затова и съдът ОТМЕНИ НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ №19-0967-
001002 от 08.08.2019г. на Началник Група в сектор Пътна Полиция към ОД на МВР –
Враца, РУ ВРАЦА като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО, на основание чл.63 ал.3 т.2 вр.
ал.2 т.1 от ЗАНН.
По гореизложените съображения съдът постанови решението си.
6