РЕШЕНИЕ
№ 69
гр. Благоевград, 18.02.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на осемнадесети януари през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Екатерина П. Николова
при участието на секретаря Македонка Ст. Стоянова
като разгледа докладваното от Екатерина П. Николова Административно
наказателно дело № 20211210201592 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на ИВ. ИВ. С. от Благоевград против
Наказателно постановление №132/19.10.2021г., издадено от Директора на
Регионална здравна инспекция- Благоевград /РЗИ/, с което на
жалбоподателката е наложено административно наказание „Глоба“ в размер
на 300.00лв. , на основание чл.209а, ал.4 , вр. с ал.1 от Закона за здравето, вр.
с т.4 от Заповед №РД-01-273/29.04.2021г. на министъра на здравеопазването,
вр. с чл.63, ал.4 от Закона за здравето.
С жалбата и в съдебно заседание се поддържа от жалбоподателя, чрез
неговият защитник, че обжалваното НП е незаконосъобразно, тъй като е
издадено при допуснати нарушения в процедурата по издаването му-неяснота
относно броя вида на вменените нарушения, както и въз основа на порочна
заповед на министъра на здравеопазването. Иска се отмяна на обжалваният
акт .
Административно-наказаващият орган, чрез своят процесуален
представител изразява позиция за неоснователност на жалбата и
законосъобразност на обжалваното НП.
РП- Благоевград , редовно призовани не ангажират свой представител по
делото и становище по жалбата.
Районният съд, след като съобрази доводите на страните, анализира
събраният по делото доказателствен материал и приложимото право, намира
1
за установено следното:
Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена от лице с право да
обжалва НП и то е сторило това в срока по ЗАНН.
Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.Аргументи:
С ангажираните по делото гласни и писмени доказателства по
категоричен и безспорен начин се установи, че на 10.05.2021г., св.В Д. /главен
инспектор при санкционният орган/, в присъствието на св.Н Щ, е съставил
срещу жалбоподателката АУАН №127/ 10.05.2021г. за това, че на
10.05.2021г. в 10.10 часа , при извършена проверка в закрито обществено
място- СГКК Благоевград, находящо се в Благоевград, ул.“Иван
Михайлов“№49, вх.Б, ет.4, относно спазването на противоепидемичните
мерки, въведение със Заповед №РД-01-273/29.04.2021г. на министъра на
здравеопазването, е констатирано, че лицето Иванка С., в качеството й на
младши експерти в СГКК-Благоевград, се намира на работното си място и
непосредствено е обслужвала клиент, като разстоянието между нея и
клиента е било по-малко от 1.5 метър, без да има поставена защитна маска
за лице за еднократна или многократна употреба . Констатирано било също
така, че на гишето за обслужване в обекта не била осигурена механична
преграда от стъкло или друг прозрачен материал, позволяващ влажно
почистване и дезинфекция. Описаното в акта е квалифицирано от
актосъставителя като административно нарушение по т.4 от Заповед №РД-01-
273/29.04.2021г. на министъра на здравеопазването, във вр. с чл.63, ал.4 от
Закона за здравето. АУАН е връчен лично на жалбоподателката на датата на
съставянето му в присъствието и на св.Я.К.. За проверката е изготвен и
нарочен Констативен протокол от 10.05.2021г., в който са материализирани
същите фактически обстоятелства. /л.4/
Въз основа на АУАН, на 19.10.2021г., Директора на Регионална здравна
инспекция - Благоевград, е издал обжалваното НП№132, с което за описаното
в акта административно нарушение, на И.С. е наложено административно
наказание“Глоба“ в размер на 300.00лв. В НП е пояснено също така, че
правното основание за издаването му е и нормата на чл.209а, ал.4, вр. с ал.1
от Закона за здравето. НП е връчено лично на жалбоподателката чрез
известие за доставяне на 28.10.2021г. и в законният срок срещу него е
депозирана жалбата по настоящото дело /04.11.2021г./
Разпитани по делото, свидетелите Д., Щ и К. поддържат отразените в акта
фактически констатации по случая. От тях свидетелите Д. и Щ твърдят, че
възприели лично жалбоподателката в процесният обект, която обслужвала
непосредствено клиент на отворено гише, без поставена защитна маска на
лицето и при непоставена прозрачна преграда/параван/. Свидетелите
установяват, че не са мерили разстоянието от местоположението на С. докато
обслужвала клиента, до мястото на клиента, но визуално считат и могли да
рпеценят, че разстоянието било по- малко от 1 метър и половина. Св.К.
потвърждава, че издаденият на жалбоподателката АУАН е връчен лично на
2
същата и в негово присъствие.
Между страните не е спорно обстоятелство, че издателят на НП е
компетентен орган да изготвя такова по чл.209а, ал.4 от Закона за здравето.
При тези фактически дадености, съдът счита, че с атакуваното НП
законосъобразно е ангажирана административно-наказателната
отговорност на жалбоподателя по чл.209а, ал.1 от Закона за здравето,
вр. т.4 от Заповед №РД-01-446/31.07.2020г. на министъра на
здравеопазването, вр. с чл.63, ал.4 от Закона за здравето.
Атакуваното НП е издадено от компетентен за това орган / в тази насока
няма и спор между страните/. НП, както и АУАН, са съставени и в сроковете
по чл.34 от ЗАНН и са надлежно връчени на жалбоподателката /лично и
срещу подпис/. В НП и АУАН се съдържат и всички задължителни реквизити
по чл.57 и чл.42 от ЗАНН, в това число е посочено ясно и недвусмислено
датата и мястото на извършване на твърдяното нарушение, описано е
фактически самото нарушение, което напълно кореспондира с текста на
цитираната като нарушена Заповед на министъра на правосъдието №РД -01-
273/29.04.2021г./ т.4/, респ. посочено е кога, как и къде е установено то,
отразени са свидетелите, с които е констатирано твърдяното нарушение, като
за същото е направена и конкретна правна квалификация. С атакуваното НП
изрично е посочена нормата, която оправомощава издателя за съставяне на
такъв акт и санкциониране на нарушения по заповеди на министъра като
процесната /чл.209а, ал.4 от ЗЗ/, като изрично посочена е и самата
санкционна норма-чл.209а, ал.1 от ЗЗ. Ето защо съдът приема, че
обжалваното НП е процесуално законосъобразно и възраженията на
защитата в обратна насока се явяват неоснователни.
Наред с горното съдът счита, че с ангажираните писмени и гласни
доказателства се установи по несъмнен и категоричен начин, че
жалбоподателката е извършила от обективна и субективна страна
вмененото й административно нарушение на т.4 от Заповед №РД-01-
273/29.04.2021г. на министъра на здравеопазването, за което е
санкционирана по чл. чл.209а, ал.1 вр. с ал.4 от Закона за здравето.
От обективна страна се потвърди с гласни доказателства /свидетелите
Д., Щ, К./, че жалбоподателката се е намирала на процесната дата
/10.05.202г. в 10.10 часа/ и на процесното закрито обществено място
/СГКК Благоевград, находящо се в Благоевград, ул.“Иван Михайлов“№49,
вх.Б, ет.4/, където в качеството си на младши експерт, непосредствено е
обслужвала клиент, на разстояние от него по-малко от 1 метър и половина
и без да ползва защитна маска за лице. Последното се установи по
категоричен начин с разпита на свидетелите по акта, които лично са
възприели това поведение и начина на обслужване на клиента от страна на
жалбоподателката при проверката / на гише, без предпазна маска на лице и
при видимо разстояние между нея и обслужвания клиент по-малко от 1 метър
и половина/. Съдът не споделя възраженията на защитата за недоказаност на
3
разстоянието за обслужване между жалбоподателката и клиента в хода на
процесната проверка, тъй като такова не било измерено, след като с
нарушеният акт не е въведено такова изискване и посоченото в процесната
заповед разстояние от метър и половина е обективно възможно да се прецени
от контролните лица и само визуално. Не се установи, че в казуса е било
налице изключението, при което по процесната заповед на министъра на
здравеопазването, е допустимо, обслужващият клиенти служител на гише
/затворено работно място/, да не носи защитна маска, а именно при
поставянето между обслужващият и клиента, на прозрачен параван,
позволяващ влажно почистване или дезинфекция, именно заради което и
такъв не е възприет на мястото на проверката от всички свидетели по акта.
Предвид изложеното, се налага извода, че жалбоподателката е
извършила от обективна страна нарушение на цитираната в НП Заповед
№РД-01-273/29.04.2021г. на министъра на здравеопазването /т.4/
Абсолютно ирелевантна е причината за липса на прозрачен параван на
процесното работно място на жалбоподателката, в каквато насока също са
наведени неоснователни възражения на защитата, след като С. е имала
алтернатива да не нарушава заповедта като носи защитна маска на лицето си
при обслужване на клиенти на процесното гише.
След като законодателят изрично в нормата на чл. 63, ал.4 от Закона за
здравето е делегирал правомощие на министъра на здравеопазването да
въвежда конкретни мерки за защита на населението от риск при заразно
заболяване и пандемична обстановка, в каквато се е намирала цялата страна и
към процесната дата, то възражението на защитата за издаване на порочен акт
от негова относно -процесната заповед , съдът намира също за неоснователно
и не споделя цитираната практика на СРС и СГС по тълкуване природата и
естеството на издадената от министъра на здравеопазването Заповед №РД-
01-273/29.04.2021г. в този казус .
От субективна страна, нарушението е извършено съзнателно и виновно,
след като се касае за публично оповестени актове , чрез средствата за масова
информация и публикувани /заповед на министъра на здравеопазването-в
сайта на министерството и Закон за здравето – в ДВ/, във връзка с обявената
извънредна епидемична обстановка в страната, които актове са били
известни на техните адресати - български граждани, каквато се явява и
жалбоподателката, но последната въпреки това, не се е съобразила с тези
извънредни мерки за опазване здравето и живота на гражданите и
предотвратяване риск от зараза и разпространение на COVID-19 и е
извършила процесното нарушение .
В процесната хипотеза, съгласно нормата на чл.209а, ал.4 вр. с ал.1 от
Закона за здравето , директора на съответната регионална здравна инспекция /
за казуса е РЗИ-Благоевград/, е предвидено, че подобно неизпълнение на
въведени от министъра на здравеопазването противоепидемични мерки,
освен ако деянието не съставлява престъпление, се наказва с „Глоба“ от 300
4
до 1000 лева. В пълно съответствие и с тази санкционна норма, за
извършеното нарушение, с атакуваното НП на жалбоподателката е наложено
минималното административно наказание „Глоба“ в размер на 300.00лв.,
което предвид липсата на данни за други аналогични нейни противоправни
прояви съдът приема, че кореспондира с нормата на чл.27 от ЗАНН.
Съдът не констатира, че процесната нарушение се отличава с някакви
маловажни последици или изключително незначителна степен на обществена
опасност, в сравнение с други аналогични случаи, поради което не са налице
предпоставките за приложеното на чл.28 от ЗАНН и не може да се приеме, че
се касае за маловажен случай. Предприетите от компетентните държавни
органи мерки за предотвратяване разпространението и риска от зараза с
COVID-19 към процесната дата и тяхното спазване от гражданите, е счетено
от компетентните за това органи /министерство на здравеопазването/, като
задължително и необходимо поведение на българските граждани за
съхранение здравето и живота на неограничен кръг лица и всяко отклонение
от тези мерки , представлява сериозен риск за подобен негативен резултат за
хората, поради което съдът приема, че вида и естеството на извършеното
административно нарушение, само по-себе си представлява деяние със
значителна степен на обществена опасност и изначално не може да се
квалифицира като маловажно, при липсата на конкретни други смекчаващи
отговорността на дееца обстоятелства./В тази насока е и съдебната практика -
Решение №1201 от 02.07.2021г., постановено по кнахд №1998/2021г. по описа
на АС-Благовеград./
По изложените съображения, атакуваното НП като правилно и
законосъобразно /процесуално и материално/ съдът счита, че следва да се
потвърди и на основание чл.63 ал. ал.2, т.5 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО Наказателно
постановление №132/19.10.2021г., издадено от Директора на РЗИ-
Благоевград, с което на ИВ. ИВ. С., с ЕГН ********** и адрес: Бл, е
наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 300.00лв. /триста
лева/, на основание чл. 209а, ал.4 вр. с ал.1 от Закона за здравето, вр. с т.4 от
Заповед №РД-01-273/29.04.2021г. на министъра на здравеопазването, вр. с
чл.63, ал.4 от Закона за здравето
Решението може да се обжалва в 14-дневен срок пред Административен
съд– Благоевград, считано от съобщаването му на всяка от страните.
Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
5