Решение по дело №782/2022 на Районен съд - Смолян

Номер на акта: 281
Дата: 10 ноември 2022 г. (в сила от 3 февруари 2023 г.)
Съдия: Райна Русева
Дело: 20225440100782
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 12 август 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 281
гр. Смолян, 10.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СМОЛЯН в публично заседание на двадесет и осми
октомври през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Райна Русева
при участието на секретаря Татяна Кишанова
като разгледа докладваното от Райна Русева Гражданско дело №
20225440100782 по описа за 2022 година
За да се произнесе, взе предвид следното:

Предмет на делото са предявените искове от ищеца Р. В. С. срещу Областна
Дирекция ***- Смолян, с правното основание на чл.178, ал.1, т.3 вр. с чл.187 ЗМВР и
чл.86 ЗЗД., за осъждане на ответната страна да му заплати сумата в размер на 1121,16
лева – главница, представляваща допълнително възнаграждение за положен от него и
незаплатен извънреден труд за периода от 01.10.2019г. до 10.08.2022г., ведно със
законната лихва от датата на подаване на исковата молба в съда 11.08.2022г.. до
окончателното изплащане на сумата, както и сумата в размер на 164,91 лева-
мораторна лихва върху сумата за допълнителното възнаграждение за положен
извънреден труд, считано от първо число на месеца , следващ тримесечния период , за
който се дължи съответното допълнително трудово възнаграждение до датата на
предявяване на иска- 11.08.2022г.
В съдебно заседание исковете се поддържат от процесуалния представител на
ищеца адв.П..
За ответника юриск.В. оспорва исковете.
С постъпилия в срока по ГПК отговор от ответника исковете се оспорват по
основание и размер. Правят се възражения за частично припокриване на претенцията
за част от периода, предвид вече постановеното Решение по гр.дело №1517/2019г. по
описа на РС- Смолян. През исковия период ищецът е бил служител ***, като статутът
на тези служители се урежда в специалния закон- ЗМВР. Неправилно ищецът сочи, че
е налице празнота в нормативната уредба , касаеща МВР и че следва да се премине към
субсидиарно приложение разпоредбите на Наредбата за структурата и организацията
на работната заплата. Статутът на държавните служители- полицейски органи е уреден
в специалния закон ЗМВР и за тях са неприложими Закона за държавния служител и
1
Кодекса на труда. Не е налице закон или акт на МС, с който да се допуска
преизчисляване на положения нощен труд от ищеца с коефициент 1,143. Ищецът е
получавал допълнително заплащане в размер на по 0,25 лв. на час, а след 01.02.2020г.-
в размер на 1,00 лв. на час съгласно Заповед от 05.02.2020г. на МВ и не следва да се
прави преизчисляване и прехвърляне на нощен труд в дневен, тъй като би се получило
дублиране на заплащането, каквато не е целта на закона. Положеният труд между
22:00ч. - 06:00ч. следва да бъде отчетен само като нощен, а не да се трансформира в
дневен.. Предвид горните възражения в отговора на ответника, претенцията по главния
иск е неоснователна и недоказана според ответната страна, което води и до и
неоснователност на акцесорния иск.
Съдът, след преценка на изложеното в исковата молба, отговора, становищата в
съдебно заседание, и като обсъди събраните по делото писмени доказателства, както и
заключението по назначената съдебно- счетоводна експертиза, намира исковете за
ОСНОВАТЕЛНИ по следните съображения:
По делото няма спор, че ищецът работи при ответника по служебно
правоотношение. Видно е от представената с исковата молба служебна бележка в
заверено копие №345 000- 6014/13.06.2022г., издадена от ОД ***- Смолян. От
заключението по назначената съдебно- счетоводна експертиза се установява, че Р. В. С.
с ЕГН **********,служител в ОД *** - гр. Смолян, на длъжност младши
автоконтрольор в група „Охранителна полиция при РУ - Ч. със статут „държавен
служител“ по смисъла на чл.142,ал. 1 т. 1 от Закона за МВР, е полагал труд на смени,
всяка с продължителност от 12 часа, съгласно изготвени месечни графици, при
сумирано отчитане на работното време.
С влязло в сила Решение №231 от 06.03.2020г. по ГД №1517/ 2019г. по описа на
PC - Смолян, ОДМВР - Смолян е осъдена да изплати на ищеца С. допълнително
възнаграждение за положен и неизплатен нощен труд, ведно със законната лихва,
който период частично се препокрива с претендирания по настоящата искова молба (
01.10.2019г. до 11.08.2022г.), за който ищеца е бил вече възмезден, поради което
периода, за който са направени изчисленията от вещото лице, е от 19.12.2019г. до
11.08.2022г.
От 01.10.2019 год. до 31.12.2019 год. ищецът е получавал основно месечно трудово
възнаграждение за длъжност 890,00 лева; от 01.01.2020 г. до 31.12.2020 г. - 979,00 лева;
от 01.01.2021 г. до 30.06.2022 г .-1126,00 лева; от 01.07.2022 г. до 11.08.2022 г. —
1351,00 лева. Часовата работна заплата за всяка календарна година в рамките на
процесния период е както следва: За 2020г. - 11,50 лв., за 2021 r. - 8,11 лв. и за 2022г. -
9,34 лв.
Според заключението по ССчЕ за целия период от 19.12.2020г. до 11.08.2022 г., Р.
В. С. е положил 648 часа нощен труд, от които 28 часа нощен труд през официални
празници, които са му заплатени заедно с дневния без същите часове нощен труд да
бъдат превръщани в дневни, съгласно чл.9, ал.2 от НСОРЗ. Разликата в часовете
отработен нощен труд след приравняването им по Наредбата е 92 часа.
Както е посочено по- горе, за целия период от 19.12.2019г. до 11.08.2022 г. Р. В. С.
е положил 648 часа нощен труд, които са му заплатени заедно с дневния без същите
часове нощен труд да бъдат превръщани в дневни, съгласно чл.9, ал.2 от НСОРЗ. От
преизчислението на тези часове в дневни ищецът , остава да получи допълнително
суми за 92 часа, равняващи се на 1 121,17 лева по часовите ставки за отделните месеци.
Според заключението по ССчЕ размерът на законната лихва за забава, дължима на
2
всеки тримесечен период върху сумата за разликата между положения нощен труд и
преизчисления, съгласно „Наредба за структурата и организацията на работната
заплата“, изчислен от първо число на месеца, следващ тримесечието, за което се отнася
до м. август 2022 год. по тримесечия, е 164,91 лева.
Вещото лице поддържа заключението си в съдебното заседание, същото е прието
по делото.
Съгласно разпоредбата на чл.188, ал.2 от ЗМВР държавните служители, които
полагат труд за времето от 22 и 6 часа се ползват със специалната закрила на Кодекса
на труда. В ал.2 на чл.9 от Наредба за структурата и организацията на работната
заплата е предвидено, че при сумирано изчисляване на работното време нощните
часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната
продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно
отчитане на работното време за съответното работно място.
В разпоредбата на чл.176 от ЗМВР е установено, че брутното месечно
възнаграждение на държавните служители *** се състои от основно месечно
възнаграждение и допълнителни възнаграждения, като съгласно чл.178,ал.1,т.3 от
ЗМВР сред предвидените допълнителни възнаграждения е и допълнително месечно
възнаграждение за извънреден труд.
Нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР
е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица, съгласно чл.
187,ал.1 от ЗМВР. Разпоредбата на чл.187,ал.3 от ЗМВР регламентира, че работното
време на държавните служители се изчислява в работни дни - подневно, а за
работещите на 8-, 12- или 24-часови смени - сумирано за тримесечен период.
Според ал.10 на чл.187 от ЗМВР редът за организацията и разпределянето на
работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън
редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за
държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и ал. 3 се определят с наредба на
министъра на вътрешните работи.
Съгласно чл.31,ал.2 от Наредба № 8121з407/11.08.2014г. при сумирано отчитане на
отработеното време общият брой часове положен труд между 22, 00 и 6, 00 ч. за
отчетния период се умножава по 1,143. В Наредби № 8121з-592/25.05.2015г. и №
8121з-776/29.07.2016г., както и в издадената впоследствие Наредба № 8121з-
36/07.01.2020г., в сила от 10.01.2020г., Наредба № 8121з-1174/21.10.2020г. и Наредба
№ 8121з-1353/15.12.2020г., в сила от 01.01.2021г. липсва изрична регламентация за
преизчисляване на нощния труд в дневен. С изменението на ЗМВР, обнародвано в ДВ
бр.60/07.07.2020г., в сила от 11.07.2020г. в чл.187,ал.1 от ЗМВР е предвидено, че
нормалната продължителност на работното време през нощта е 8 часа за всеки 24-
часов период.Нощен е трудът от 22.00 часа до 6.00 часа. Приета е нова ал.4 на чл.187,
според която при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се
превръщат в дневни, с коефициент равен на отношението между нормалната
продължителност на дневното работното време към нормалната продължителност на
работното време през нощта по ал.1 или с коефициент 1.
Съгласно разясненията в т. 23 на Тълкувателно решение № 6/06.11.2013 г. на
ОСГТК на ВКС, в МВР има служители, назначени по трудови договори и такива по
служебно правоотношение, като тези от втората група са държавни служители по
смисъла на ЗДСл и общият закон намира субсидиарно приложение по отношение на
тях. Същото следва да е относимо и за служителите по чл.142,ал.1,т.1 от ЗМВР.
3
Съгласно цитираната по- горе разпоредба на чл.179,ал.1 от ЗМВР, на държавните
служители се изплащат допълнителни възнаграждения за полагане на труд през нощта
от 22,00 до 6,00 ч. В тази връзка и в разпоредбата на чл. 188, ал. 2 ЗМВР е
регламентирано, че държавните служители, които полагат труд за времето между 22,
00 и 6, 00 ч., се ползват със специалната закрила по Кодекса на труда. Предвид тези
разпоредби, съдът намира, че следва субсидиарно да се приложи КТ и чл.9,ал.2 от
Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, съгласно която при
сумирано изчисляване на работното време, нощните часове се превръщат в дневни с
коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и
нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за
съответното работно място,т.е. приложим е коефициентът 1,143.
При това, следва да се вземе предвид заключението на вещото лице относно размера
на дължимото възнаграждение. Ако се изключи приложението на правилата на КТ и
издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове с оглед горните доводи,
би довело до различно прилагане на правилата, касаещи извънредния труд спрямо
държавния служител в МВР и спрямо работниците и служителите, чиито
правоотношения се уреждат от правните норми на Кодекса на труда и Наредбата за
структурата и организацията на работната заплата. Следва да се посочи също, че
съгласно разпоредбата на чл.67, ал.3 от ЗДСл минималните и максималните размери на
основните заплати по нива и степени, размерите на допълнителните възнаграждения по
ал. 7, т. 1 – 5, както и редът за получаването им се определят с наредба на
Министерския съвет и не могат да бъдат по-ниски от определените в трудовото
законодателство. Изхождайки от изложените по- горе доводи, съдът намира, че
исковете подлежат на уважаване съобразно приетото по делото заключение по
назначената съдебно- счетоводна експертиза и исковете да се уважат с допуснатото
изменение на претенциите. Съгласно методологията по Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата отработените часове нощен труд се превръщат в
дневни, като според заключението по ССчЕ общия размер на неначислените и
неизплатени възнаграждения за положен нощен труд за периода 19.12.2019г. до
11.08.2022г. е 1 121,16 лева., при отчитане на вече получената парична сума от ищеца
съобразно установеното от вещото лице за припокриване на част от периода, за което е
водено предходното дело.
Относно претенцията за лихвата, същата следва да се присъди в установения по
заключението размер от 164,91 лева.
По делото ответникът не твърди, нито е представил доказателства за заплащане на
ищеца на дължимото допълнително възнаграждение за положения през исковия период
нощен труд в установения от експертизата размер. В посочения размер следва да се
уважат претенциите на ищеца, ведно със законната лихва върху главницата, считано от
датата на предявяване на иска до изплащане на вземането.
С оглед изхода на делото, ще следва ответната страна да бъде осъдена да заплати на
адвокат В. Л. П. адвокатско възнаграждение в размер на 450,00 лева за осъществената
безплатна правна помощ по чл.38 от ЗА,.
Ще следва ответникът да бъде осъден да заплати по сметка на РС-Смолян държавна
такса върху уважените искове в размер на 100,00 лева, както и разноски за вещо лице в
размер 150,00 лева, които са изплатени от бюджета на съда.
По горните мотиви, съдът
РЕШИ:
4
ОСЪЖДА ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ *** СМОЛЯН – СМОЛЯН, гр.С*****
БУЛСТАТ **********, да заплати на Р. В. С., ЕГН**********, с адрес ****, сумата в
размер на 1 121,16 лева допълнително възнаграждение за положен и незаплатен нощен
труд за периода от 19.12.2019г. до 11.08.2022г., ведно със законната лихва от датата на
подаване на исковата молба в съда 11.08. 2022г. до окончателното изплащане на
сумата, както и 164,91 лева- мораторна лихва върху неизплатеното възнаграждение за
положения нощен труд за периода 19.12.2019г. до 11.08.2022г.
ОСЪЖДА ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ *** СМОЛЯН – СМОЛЯН, **** БУЛСТАТ
**********, да заплати на адвокат В. Л. П.- адвокат в Адвокатска колегия Смолян,
адвокатско възнаграждение за осъществената безплатна правна помощ по гр.дело
№782/2022г. по описа на РС- Смолян на основание чл.38 от ЗА.
ОСЪЖДА ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ *** СМОЛЯН – СМОЛЯН, ****, БУЛСТАТ
**********, да заплати по сметка на Районен съд- Смолян държавна такса върху
уважените искове в размер на 100,00 лева, както и разноски за вещо лице по
назначената съдебно- счетоводна експертиза в размер на 150,00 лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Окръжен съд- Смолян в двуседмичен
срок, считано от връчването му на страните.

Съдия при Районен съд – Смолян: _______________________
5