Решение по дело №299/2020 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 октомври 2020 г. (в сила от 29 октомври 2020 г.)
Съдия: Детелина Кръстева Бозукова Ганева
Дело: 20207220700299
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 август 2020 г.

Съдържание на акта

                                       Р Е Ш Е Н И Е  № 216

             

                                   12.10.2020 г. град Сливен

              

                           В   И М Е Т О   Н А    Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Сливен в публично заседание на двадесет и девети септември през две хиляди и двадесета година в следния състав:

 

                                                 СЪДИЯ: ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

 

При секретаря Галя Георгиева и прокурора……като разгледа докладваното от съдията Бозукова адм. дело № 299 по описа за 2020 година, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава Х от АПК във връзка с чл. 118 ал.3 от КСО.

Делото е образувано по жалба на С.З.И. ***, чрез н. о. п. адв. Т.К. *** против Решение № Ц 1012-19-55#1/24.07.2020 г. на Директора на ТП на НОИ гр. Сливен, с което е отхвърлена жалбата му срещу разпореждане № Ц 2113-19-163#1/11.06.2020 г. на ръководителя на пенсионно осигуряване в ТП на НОИ – Сливен, с което е отказано отпускането на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст при условията на чл. 68, ал. 3 от КСО.

Жалбоподателят сочи, че решението е незаконосъобразно и постановено в противоречие с материалния закон. Счита, че на основание чл. 9, ал. 7 от КСО и § 1, ал. 1, т. 12 от ДР на КСО периодът на отбиване на военната служба следвало да бъде зачетен за действителен осигурителен стаж. Моли за отмяна на решението и връщане на преписката на пенсионния орган със задължителни указания за отпускане на пенсия.

В с. з. по делото жалбоподателят, редовно призован, не се явява, представлява се от адв. Т.К.-***, който поддържа жалбата. Уточнява, че не оспорва решението на Директора на ТП на НОИ в частта, с която е прието, че времето през което оспорващият е получавал парично обезщетение за безработица, не следва да му бъде зачетено за действителен осигурителен стаж.

Ответникът по оспорването - Директорът на ТП на НОИ - Сливен, редовно призован, се представлява от п. – гл. юриск. И. М., която изразява становище за неоснователност на жалбата. Представя подробни писмени бележки.

Съдът като прецени допустимостта на жалбата, приема за установено следното:

Жалбата е подадена от надлежна страна, при наличие на правен интерес от оспорването, в предвидения срок / решението е съобщено на 05.08.2020 г., а жалбата е входирана в деловодството на адм. орган на 18.08.2020 г./, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество е неоснователна, поради следното:

От фактическа страна съдът приема за установено, че жалбоподателят е подал заявление за отпускане на пенсия поради ОСВ по реда на чл.68 ал.3 от КСО, като представил набор от документи, сред които удостоверение от Щаба на поделение 70040-А., съгласно което е бил на наборна, редовна военна служба в Българската армия от 06.10.1972 до 30.11.1974 г.  – две години, един месец и двадесет и четири дни.

На 11.06.2020 г. ръководителят на "ПО" при ТП на НОИ – Сливен издал разпореждане № Ц 2113-19-163#1, с което отказал отпускането на лична пенсия за ОСВ на жалбоподателя И. поради липсата на действителен осигурителен стаж по смисъла на чл. 68, ал. 3 от КСО от 15 години. В мотивите на разпореждането е посочено, че периодът на наборна военна служба от 2 години, 1 месец и 24 дни, както и периодът, през който е получавано обезщетение за безработица от 11 месеца и 20 дни се зачита за осигурителен стаж по смисъла на чл.9 ал.2 и ал.7 от КСО, но не е действителен по смисъла на §1 ал.1 т.12 от ДР на КСО.

На 02.07.2020 г. с жалба вх.№ Ц 1012-19-55 С.И. оспорил пред директора на ТП на НОИ –Сливен разпореждане № Ц 2113-19-163#1/11.06.2020 г. на ръководителя на "ПО" при ТП на НОИ – Сливен.

На 24.07.2020 г. директорът на ТП на НОИ – Сливен се произнесъл с решение № Ц 1012-19-55#1, с което отхвърлил жалбата за неоснователна. В мотивите си органът приел, че продължителността на осигурителния стаж на И. е 15 години 10 месеца и 3 дни от трета категория, но действителният стаж по смисъла на § 1 ал.1 т.12 от ДР на КСО е едва 12 години, 7 месеца и 19 дни, поради което на И. не се следва ПОСВ по смисъла на чл.68 ал.3 от КСО.

На 18.08.2020 г. жалбоподателят оспорил пред АС – Сливен решение № Ц 1012-19-55#1/ 24.07.2020 г. на директора на ТП на НОИ – Сливен.

При тази фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи:

Решение № Ц 1012-19-55#1/ 24.07.2020 г. на Директора на ТП на НОИ – Сливен е издадено от компетентен орган в кръга на неговите правомощия, определени в чл. 117, ал. 1, т. 1 от КСО. Решението е мотивирано и напълно съответства на изискванията за форма на писмен акт съгласно чл. 59 от АПК. Мотивите са изложени в самия административен акт.

Съдът счита, че процесното решение е правилно като краен резултат при следните съображения:

Видно от събраните доказателства се установява, че оспорващият е поискал да се пенсионира при условията на чл. 68, ал. 3 от КСО, съгласно който в случай, че лицата нямат право на пенсия по ал. 1 и 2, до 31 декември 2016 г. те придобиват право на пенсия при навършване на възраст 65 години и 10 месеца за жените и мъжете и най-малко 15 години действителен осигурителен стаж. От 31 декември 2016 г. възрастта се увеличава от първия ден на всяка следваща календарна година с по 2 месеца до достигане на 67-годишна възраст. За 2020 г. необходимата навършена възраст за мъжете е 66 години и 6 месеца. Оспорващият има навършени ** г., * м. и ** д. към момента на подаване на заявлението за пенсиониране, с признат от административния орган 15 години, 10 месеца и 3 дни осигурителен стаж от трета категория (в това число наборната военна служба и периода на изплащане на обезщетение за безработица) и признат действителен стаж по смисъла на §1 ал.1 т.12 от ДР на КСО от 12 години 7 месеца и 19 дни.

Между страните няма спор за периода, през който оспорващият е отбил редовната си наборна военна служба във Въоръжените сили – 06.10.1972 г. – 30.11.1974 г., видно от удостоверение, издадено от Поделение 70040- А. Доколкото по делото, съгласно изричното изявление на пълномощника на оспорващия в съдебно заседание, не се оспорва, че времето през което оспорващият е получавал обезщетение за безработица, не следва да се зачита за действителен осигурителен стаж, единственият спорен въпрос е дали времето на наборна военна служба следва да се зачете като действителен осигурителен стаж по чл. 68, ал. 3 от КСО или не. Административният орган е приел, че този период не следва да се зачита за действителен осигурителен стаж на основание § 1, ал. 1, т. 12 от ДР на КСО, за което е изложил мотиви в оспореното решение, като от общия стаж от трета категория – 15 години, 10 месеца и 3 дни е извадил наборната военна служба и периода, през който е получавано обезщетение за безработица и е приел, че действителният стаж на жалбоподателя е 12 години 7 месеца и 19 дни. При така приетото от административния орган за оспорващия не са налице необходимите 15 години действителен осигурителен стаж по чл. 68, ал. 3 от КСО.

Съдът намира извода на административния орган, че периодът на наборна военна служба не следва да се зачита за действителен стаж, за неправилен. Съгласно разпоредбата на § 9, ал. 1 от ПЗР на КСО времето, което се зачита за трудов стаж и за трудов стаж при пенсиониране, положен до 31 декември 1999 г., съгласно действащите дотогава разпоредби, се признава за осигурителен стаж по този кодекс.

Според чл. 81 изр. 1 от Правилника за прилагане на закона за пенсиите /утвърден с ПМС № 3 от 15.01.1958 г. обн., Изв., бр. 5 от 17.01.1958 г, отменен ДВ бр. 21 от 17.03.2000 г. / в редакцията му 1971-1975 г. за трудов стаж от III категория се зачита времето, прекарано в редовна военна служба. Нормата е императивна и не позволява ограничения при тълкуването му в ущърб на правоимащите лица, особено като се има предвид, че в процесния период наборната военна служба в България е била редовна, действителна, а и задължителна за мъжете - чл. 3 и чл. 9 от Закона за всеобщата военна служба в Народна република България /обн. изв. бр. 13 от 14.02.1958 г., отм. ДВ бр. 112 от 27.12.1995 г., в сила от 27.02.1996 г. /. Тоест, същата е представлявала обективно и неотстранимо по волята на дадено лице препятствие същото да полага труд, който да представлява основание за неговото осигуряване и съответно за придобиването на осигурителен стаж по смисъла на сега действащото законодателство. След като стажът е положен при действието на цитирания по-горе текст, той следва да бъде признат с оглед нормата на § 9, ал. 1 КСО, тъй като се касае за трудов стаж, положен до 31.12.1999 г., съгласно действащите дотогава разпоредби. В този смисъл времето на военната служба /при наборната то по правило съвпада с действителната военна служба/ следва да се приема за действително отработен осигурителен стаж. По тази причина периодът на наборна служба винаги е зачитан за трудов стаж при пенсиониране преди приемането на КСО, а по силата на § 9, ал. 1 от ПЗР на КСО - за осигурителен стаж по смисъла на кодекса след неговото приемане.

В конкретния случай оспорващият е отбил редовната си военна служба, т. е. бил е на действителна военна служба през периода от 06.10.1972 г. до 30.11.1974 г. Този период от 2 години  1 месец и 24 дни е следвало да бъде зачетен от НОИ като действителен осигурителен стаж по чл. 68, ал. 3 от КСО на основание § 9, ал. 1 от ПЗР на КСО във вр. с чл. 81, изр. 1 от Правилника за прилагане на закона за пенсиите (отм.) в редакцията 1971-1975 г. В този смисъл е и трайната практика на Върховния административен съд (решение № 15587/ 13.12.2018 г. на ВАС по АД № 13944/ 2017 г., решение № 2553/ 19.10.2017 г. на ВАС по АД№ 8645/ 2016 г. решение № 7647/ 16.06.2017 г. на ВАС по АД № 4023/ 2017 г. Решение № 9471/ 17.07.2017 г. на ВАС по АД № 7074/ 2016 г., решение № 266/ 08.01.2019 г. на ВАС по АД № 2856/ 2018 г., решение № 8524/ 06.06.2019 г. на ВАС по АД № 2326/ 2019 г. и др.)

За пълнота съдът намира за нужно да посочи, че по по-различен начин стоят нещата по отношение на периода от 1 година, 0 месеца и 20 дни (съответно от 15.02.1990 г. – до 15.03.1990 г. – 1 месец; от 04.04.1990 г. – 02.07.1990 г. – 2 месеца и 20 дни и 15.07.2013 г. до 14.04.2014 г. – 9 месеца), през който жалбоподателят е получавал обезщетение за оставане без работа. Съгласно чл. 9, ал.2, т.4 от КСО за осигурителен стаж, без да се правят осигурителни вноски се зачита времето, през което лицето е получавало обезщетение за безработица. За разлика от наборната военна служба обаче, през периодите, през които лицето е било безработно, същото не е полагало никакъв труд, поради което не може да се счете, че тези периоди съставляват действително изслужено време по трудово или служебно правоотношение, по смисъла на т. 12 ал.1 от § 1 от ДР на КСО. Времето през което жалбоподателят е получавал обезщетение за безработица не би могло да се счита за действителен осигурителен стаж, тъй като разпоредбата на чл. 9, ал. 2, т. 1 от КСО определя, че при времето на получаване на обезщетение за безработица се зачита за осигурителен стаж, без да се правят осигурителни вноски, което обаче е условие за действителния стаж. С разпоредбата на чл. 9, ал.2, т.4 от КСО законодателят е приравнил времето, през което лицето е получавало обезщетение за безработица на осигурителен стаж, единствено за целите на придобиването правото на пенсия по смисъла на чл. 68, ал.1 от КСО, но не и с оглед изискването за "действителен стаж". /в този смисъл е Решение № 2678 от 06.03.2017 г. по адм. д. № 4178/2016 на Върховния административен съд/. 

Предвид горното и при положение, че действителният стаж признат от НОИ е 12 години, 7 месеца и 19 дни, след признаването на периода на наборна военна служба от 2 години 1 месец и 24 дни и без да се зачита за действителен стажът от 1 година 0 месеца и 20 дни, през който жалбоподателят е получавал обезщетение за оставане без работа, то „действителният стаж“ по смисъла на §1 ал.1 т.12 от ДР на КСО на С.И. възлиза на 14 години 9 месеца и 13 дни. Следователно действителният стаж на оспорващия е по-малко от 15 години и с оглед навършената възраст – **г., * м. и ** д., същият не е придобил право на пенсия за осигурителен стаж и възраст при условията на чл. 68, ал. 3 КСО към датата на подаване на заявлението.

В този смисъл постановеното Решение № Ц1012-19-55#1/24.07.2020 г. на директора на ТП на НОИ гр. Сливен, с което е отхвърлена жалбата на С.И. срещу разпореждане № Ц 2113-19-163#1/11.06.2020 г. на ръководителя на пенсионно осигуряване в ТП на НОИ – Сливен, с което е отказано отпускането на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст при условията на чл. 68, ал. 3 от КСО, е законосъобразно и жалбата на С.И. срещу него следва да бъде отхвърлена.

Разноски не се претендират, поради което не се присъждат.

Воден от горното и на основание чл. 118, ал. 2 от КСО във вр. с чл. 172 ал.2 от АПК, съдът

                                       

                                                     Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ  жалбата на С.З.И. ***, подадена чрез н. о. п. адв. Т.К. *** против Решение № Ц 1012-19-55#1/24.07.2020 г. на Директора на ТП на НОИ гр. Сливен, като неоснователна.

 

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението пред Върховен административен съд на Република България.

 

Препис от решението да се изпрати на страните.

                                                         

 

                         

                                                    АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: