Решение по дело №134/2020 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 май 2020 г. (в сила от 28 май 2020 г.)
Съдия: Рени Цветанова Славкова
Дело: 20207140700134
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ  № 230

 

гр. Монтана, 28 май 2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – МОНТАНА, V състав, в публично заседание на 18.05.2020 г. година в състав:

 

                                    АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: РЕНИ ЦВЕТАНОВА

 

при секретаря Димитрана Димитрова, като разгледа докладваното от съдия РЕНИ ЦВЕТАНОВА адм. дело № 134 по описа на АдмС – Монтана за 2020 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:  

 

             Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във връзка с чл. 64 от ЗИНЗС.

Образувано е по жалба на л/св К.Т.П.,*** против Заповед № Л-354 от 14 02 2020 г. на Началник на Затвора Враца, с която на жалбоподателя е отказано преместване в затворническо общежитие от открит тип Керамична фабрика.

В жалбата се твърди, че по закон е придобил право за по-лек режим, полага доброволен труд по чл. 80 от ЗИНЗС, има множество награди и най-вече да не бъде третиран като главен извършител, тъй като е бил съден като сьучастник и оценките на администрацията на Затвора Враца не са справедливи.

Жалбоподателят се явява в съдебно заседание, изрично заявява, че желае да се даде ход на делото, поддържа жалбата си и моли съдьт да отмени оспорената Заповед и уважи молбата му за преместване. Твърди, че за трети път му се отказва преместване в Керамична фабрика, след като е придобил такова право още преди три години. Пет години е на общ режим и по закон трябва на всеки 6 месеца да му сменят режима – да му го намаляват, обаче не го правят. Поради тези несправедливи работи, при които Началникът си позволява да не спазва закона, са му причинени вреди, а поради лошите условия в Затвора през 2009 г. получава инфаркт на сърцето. Твърди също, че не му се осигурява работа, а такава се осигурява само на близки на Началника на Затвора хора. Повече от година работи на половин щат - 4 часа, а по Наредбата, по чл. 80, трябва да е три месеца на тази работа, да докаже, че е отговорен за фитнеса и след това да е на пълен щат - 8 часов работен ден, за да има нормална издръжка в затвора. За тези две години, за които му е отказана работа, губи по 4 месеца и 15 дни свобода и от заплати около 6000 лева, които трябва да получава всеки месец, намаляват му и за ток, вода и други и му дават само 300 лева. Баща му е починал, майка му е тежко болна, тя е в Германия, обаче не й стигат парите, защото купуват лекарства и иска сам да се оправя в затвора, да си изкарва пари, но не му дават възможност да работи. Понеже е на общ режим, го държат в закрит тип, общува само с рецидивисти, които са на строг режим в момента. Има доклад, че не се е поправил и е отказал някои работи, но как да се поправи, след като е сред рецидивисти при строг режим. В момента е на общ режим, но 5 години без да усети, че е на общ режим, го държат при строг режим само с рецидивистите и не му дават шанс да се поправи. Използват служебното си положение да го държат в затвора, заедно с другите въпреки, че е за пръв път в затвора. Трябва да е отделно от рецидивистите и с тези от строг режим, все едно е хвърлен сред глутница вълци - той като агне.

            Ответникът Началникът на Затвора-Враца, чрез ст.юрк Г. Х*** в писмен отговор на жалбата излага съображения, че разпоредбата на чл. 64, ал. 1 от ЗИНЗС дава право на административния орган да извърши преценка дали да премести или не лишеният от свобода в затворническо общежитие от открит тип, а не го задължава да извърши това, дори и да констатира предпоставките на цитираната разпоредба. Преценката кое поведение представлява достатъчна и основателна предпоставка за преместване е преценка по целесъобразност, а в случая същата е взета въз основа на дадени становища и доклад от съответните ръководители. Моли присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

            Доказателствата по делото са писмени.

Административен съд Монтана след като обсъди сочените в жалбата основания във връзка със събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното: 

          Заповед № Л-354 от 14 02 2020 г. на Началник на Затвора Враца е връчена на 18.02.2020 г., а жалбата против този акт е подадена на 20 02 2020 г. видно от щемпела на Затвора Враца.  

            С молба вх. № М-400/27.01.2020 г. до Началника на Затвора-Враца, л/св К.Т.П. е поискал да бъде преместен в ЗООТ Керамична фабрика, тъй като е придобил това право, както и да му бъде свален режима, понеже четири години е на общ режим.

На 27 01 2020 г. е изготвен доклад за оценката на риска от рецидив и вреди по чл. 155 от ЗИНЗС от ИСДВР на л/св. К.Т.П., в който подробно са отразени обстоятелства, касаещи отношението на лицето към извършеното правонарушение, към полагането на труд, личностни качества, способности и възможности.  

На 29.01.2020 г. гл. инспектор С*** П*** – Началник на сектор ЗОЗТ „Бойчиновци” дава становище, с което предлага л.св. К.Т.П. да не бъде преместван в ЗООТ „Керамична фабрика“.

На 03.02.2020 г. Началник сектор СДВР И*** Л*** Ц*** дава становище, че на този етап л.св. К.Т.П. не е подходящ за преместване в ЗООТ „Керамична фабрика“.

На 07.02.2020 г., гл. инспектор Р*** В*** – ЗНРНОД при Затвора Враца дава становище л.св. К.Т.П. да не се премества в ЗООТ „Керамична фабрика“.  

Съгласно Книжка на л.св. К.Т.П. и представения формуляр за оценка на риска е видно, че оценката от риск от рецидив в цифрова стойност първоначално е била 80 т., като към момента на издаване на Заповедта е понижена на 68 т.

По делото са представени още – експертна оценка на актуалното психично и емоционално състояние от психолог, план на присъдата, заповеди за награждаване и Заповед за наказание, доказателства за лицата, дали становища, че същите са на длъжности, съгласно изискванията на чл. 64, ал. 4 от ЗИНЗС.

            При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното:

            За да откаже преместване от ЗОЗТ „Бойчиновци” в затворническо общежитие от открит тип „Керамична фабрика“, Началникът на Затвора е  разгледал правното положение на л.св. и становищата на съответните ръководители и е приел, че рискът от рецидив въпреки неговото понижаване от 80  на 68 т. продължава да е в средните стойности.  

            Заповедта е издадена от компетентен орган – Началника  на Затвора- Враца, съгласно чл. 64, ал. 2 от ЗИНЗС, при спазване на всички процесуални изисквания на закона - представяне на становища от посочените в разпоредбата на чл. 64, ал. 2 от с.з. длъжностни лица, в които са изложени мотивирани съображения за дадените от тях предложения да бъде направен отказ от преместване.

            Съгласно чл. 64, ал. 1 и 2 от ЗИНЗС - лишените от свобода с добро поведение, които са изтърпели най-малко една четвърт, но не по-малко от 6 месеца от наложеното наказание в затвор или в затворническо общежитие от закрит тип, могат да бъдат премествани по инициатива на началника на затвора или по тяхна молба до изтърпяване на наказанието в затворнически общежития от открит тип. Началникът на затвора се произнася с мотивирана заповед след вземане на становището на ръководителя на направлението за социална дейност и възпитателна работа /СДВР/, на заместник-началника по режимно-охранителната дейност и на началника на съответното затворническо общежитие относно поведението на осъдения по време на изтърпяване на наказанието. Екземпляр от заповедта се връчва на осъдения срещу подпис и се изпраща на прокурора, осъществяващ надзор върху изпълнението на наказанието. 

Видно от съдържанието на чл. 64, ал. 1 от ЗИНЗС, законодателят не дава автоматично право на л/св да бъдат премествани в затворническо общежитие от открит тип дори и да отговарят на условията, предвидени в този законов текст. Употребеният термин е "могат да бъдат премествани", т.е. в правомощията на компетентния административен орган е да извърши съответна преценка, която включва, както законосъобразност, така и целесъобразност, а последната не подлежи на съдебен контрол. Решението за преместване е обвързано освен с констатацията за изтърпяване на наложеното наказание за определен период от време в затвор или затворническо общежитие от закрит тип, но и с преценка на цялостното поведение на лишения от свобода. Наличието на изтърпяване на определен срок от присъдата е формалното условие за преместване в затворническо общежитие от открит тип, но не и единствено такова. Поведението на лишения от свобода е първата и съществена предпоставка, което законодателят е предвидил, че се установява със становища от съответните за това ръководители. От становищата на тези ръководители е видно, че към настоящия момент лишеният от свобода К.Т.П. не е подходящ за преместване в затворническо общежитие от открит тип. Становищата са мотивирани и обосновани, като същевременно изложените констатации са подкрепени с надлежни доказателства по делото.

Извън така изложеното, съставът на този административен съд приема, че настоящият жалбоподател - л/св К.Т.П. не отговаря на първата предпоставка, изискаваща добро поведение. В тази връзка видно от доказателствата по делото, със Заповед рег. № 1-2137/30.12.2019 г. същият е наказан с „писмено предупреждение” за срок от три месеца за извършено дисциплинарно нарушение. Това поведение, заедно със степента на риска от рецидив и вреди, който при последната оценка е 68 или среден по степен /от 40 до 80/, е достатъчно основание за постановяване на отказ от преместване към датата на постановяване на Заповедта.  

С оглед на изложеното настоящият състав приема, че за л/св не са налице изискуемите предпоставки за преместване в затворническо общежитие от открит тип. Както се отбеляза по-горе срокът на изтърпяното наказание, сам по себе си не е достатъчен да обоснове исканото преместване.

В конкретния случай, във връзка с подадена молба за преместване, административният орган е спазил законовата процедура и е взел становища от съответните ръководители, а именно от ръководителя на направлението за социална дейност и възпитателна работа, на заместник-началника по режимно-охранителната дейност и на началника на съответното затворническо общежитие, като се е запознал и с Доклада за оценка на риска от рецидив и вреди.    

Възраженията на л/с К.Т.П., свързани с неосигуряване на работа нямат отношение към предмета на настоящия спор, поради което и не се отразяват върху законосъобразността на издадената заповед. Следва да се има предвид, че осигуряването на работа е възможност, а не и задължение на Началника на Затвора.

Възраженията свързани със замяна на режима са относими към съответната затова Заповед и биха били предмет на обсъждане в отделно съдебно производство.

Възраженията свързани с настаняването му с лица рецидивисти, което е пречка за неговата поправка, освен, че са неотносими към законосъобразността на издадената и оспорена заповед за отказ от преместване в затворническо общежитие от открит тип, но са и в подкрепа на тази Заповед.

В тази връзка следва да се има предвид, че поправянето на личността е вътрешен, а не външен процес, т.е. от значение са вътрешните, а не външните условия, тъй като поправянето, както се изразява жалбоподателят, зависи от неговото желание и старание да интегрира/формира в себе си нови качества и ценностна система, които да са съответни на обществено установените норми и правила.   

С оглед на изложеното и предвид изричната разпоредба на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът намира оспореният административен акт за издаден при спазване на материалния и процесуалния закон и в съответствие с неговата цел.

Мотивиран  от  горното и на основание  чл. 172, ал. 2 от АПК и чл. 64, ал. 4 от ЗИНЗС Съдът,

                                                          Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата  на л/св К.Т.П.,*** против Заповед № Л-354 от 14 02 2020 г. на Началник на Затвора Враца.

          РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване и протест, съгласно чл. 64, ал. 4 от ЗИНЗС. 

         

         На основание чл.138, ал.1 АПК препис от решението да се изпрати на страните.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:           

             Начало на формуляра