Решение по дело №1055/2021 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 януари 2022 г.
Съдия: Павлина Христова Господинова
Дело: 20217260701055
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е №670

10.01.2022г. гр.Хасково

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

            Административен съд Хасково                             в публичното заседание                                                                

на десети декември                                  две хиляди и двадесет и първа  година в следния състав:

СЪДИЯ : ПАВЛИНА ГОСПОДИНОВА 

                                               

Секретар Светла Иванова

Прокурор

като разгледа докладваното от съдията

адм.д.№1055 по описа за 2021г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.203 и сл. от АПК във вр. с чл.1, ал.2 от ЗОДОВ. Образувано е по искова молба на П.Т.З. *** против Община Несебър. Твърди се, че от сайта на общината ищецът се информирал за реда и правилата за предоставяне на достъп до обществена информация. В Секция Достъп до информация било публикувано извлечение от чл.119 от Наредба №11 за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на Община Несебър, а според т.6 от нормата за писмена справка се дължали разноски от 2 лева. Ищецът подал заявление на 12.12.2020г. /по имейл/ до Председателя на Общински съвет Несебър, за да му се укаже колко са изразходените средства за „представителни разноски“ от ОбС Несебър за 2017-2019г. – поотделно всяка година, като към това заявление приложил разписка №0200012115985064 от 12.12.2020г. за платените 2 лева. Получил търсената информация – писмена справка с Решение от 29.12.2020г. на Председателя на ОбС Несебър. По жалба на ищеца срещу разпоредбата на чл.119 от Наредба №11 било постановено решение №620/23.04.2021г. по адм.д.№2646/2020г. на АС Бургас, като с него разпоредбата била прогласена от съда за нищожна. Въпреки задължението, което има на основание чл.195, ал.2 от АПК, общината не предприела служебно уреждане на правните последици за времето, когато е действала разпоредбата на чл.119 от Наредба №11. Съгласно чл.1 от ЗОДОВ ответникът носел отговорност за причинените вреди от обявени за нищожни подзаконови нормативни актове, а имуществената претенция от 2 лева била пряка и непосредствена вреда, която била причинена на ищеца при действието на разпоредбата на чл.119, т.6 от Наредба №11. Затова ответникът дължал на ищеца обезвреда в размер на 2 лева, които бил заплатил по посочената разписка. Иска съдът да постанови решение, с което да осъди ответника да му заплати обезщетение за имуществена вреда в размер на 2,00 лева, както и направените по делото разноски.

Ответникът по иска – Община Несебър, не депозира писмен отговор по предявения иск, както и не взема становище в с.з.

Окръжна прокуратура Хасково считат, че не е осъществен фактическият състав на чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, поради което и предявеният иск е неоснователен.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства – поотделно и в тяхната общност, приема за установено от фактическа страна следното:

Видно от представеното заявление по ЗДОИ – л.7 от делото, същото е изпратено по електронна поща от ищеца до Председателя на Общински съвет Несебър, като в него е посочено, че се иска предоставяне на информация на хартиен носител и на електронна поща, както и че прилага разписка за 2,00 лева по чл.119, т.6 от Наредба №11 за ОАМТЦУТОНесебър. С приложената разписка №0200012115985064 от 12.12.2020г. се доказва, че е заплатена сума от 2,00 лева от ищеца З. *** с посочено основание за плащането - чл.119, т.6 от Наредба №11 за ОАМТЦУТОНесебър.

С Решение от 29.12.2020г. Председател на Общински съвет Несебър предоставя исканата по заявлението информация, като изрично посочени суми за представителни разходи през всяка от годините от 2017-2019г. са част от съдържанието на приложено писмо/справка изх.№Н4-ОА4-5255-01/23.12.2020г.

С Решение №620/23.04.2021г. по а.д.№2646 по описа на АдмС Бургас за 2020г. е обявена за нищожна разпоредбата на чл.119 от Наредба №11 за определянето и администрирането на местни данъци и такси и цени на услуги на територията на Община Несебър. Видно от отбелязването върху представеното по делото като доказателство копие от решението, същото е влязло в законна сила на 26.05.2021г.

При така установената фактическа обстановка и събраните по делото доказателства съдът направи следните правни изводи:

Предявеният иск е допустим поради твърденията, че ищецът неблагоприятно е засегнат от действието на отменен по съдебен ред като незаконосъобразен текст – в случая това е чл.119 от Наредба №11 за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на Община Несебър, която разпоредба е обявена за нищожна, тъй като е приета от некомпетентен орган. Съгласно определените в разпоредбата цени при предоставяне на обществена информация по ЗДОИ според вида на носителя за писмена справка се е предвиждала такса в размер на 2,00 лева.

Доколкото на страните не са указани последиците от неспазване на сроковете за размяна на книжа и неявяването им в съдебно заседание, то не са изпълнени условията за постановяване на неприсъствено решение и съдът дължи произнасяне по същество.

Съгласно чл.1, ал.1 от ЗОДОВ Държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност, както и за вредите, причинени от действието на отменени като незаконосъобразни или обявени за нищожни подзаконови нормативни актове. В случай, че административният орган не уреди правните последици от действието на акта в посочения в чл.195, ал.2 от АПК тримесечен срок от влизане в сила на съдебното решение, то причинените вреди от действието на акта до обявяването му за нищожен подлежат на обезщетение по ЗОДОВ.

Но предявеният иск за обезщетение за материални вреди в размер на 2,00 лева е неоснователен, тъй като не е налице един от изискуемите в кумулация елементи от фактическия състав на чл.1, ал.1 от ЗОДОВ - изисква се наличие на вреда, причинена от незаконосъобразни актове, действия или бездействия, като между вредата и незаконосъобразния акт следва да е налице пряка и непосредствена причинна връзка. В настоящия случай не е налице пряка и непосредствена причинна връзка, тъй като таксата е заплатена при подаване на заявлението и преди административния орган да е изискал заплащане на такса. Таксата по чл.19, т.6 от Наредба №11 е заплатена по инициатива на самия ищец и след запознаване с разпоредба на наредбата, която впоследствие е обявена за нищожна по искане на самия ищец. Съгласно чл.20, ал.1 от ЗДОИ достъпът до обществена информация е безплатен, а съгласно ал.2 разходите по предоставяне на обществена информация се заплащат по нормативи, определени от министъра на финансите, които не могат да превишават материалните разходи по предоставянето. Именно поради последното и в тази връзка разпоредбата на чл.34, ал.1 от ЗДОИ предвижда, че в решението по чл.28, ал.2 от ЗДОИ, с което се предоставя достъп до исканата обществена информация, задължително се посочват освен степента на осигурения достъп до исканата обществена информация; срокът, в който е осигурен достъп до исканата обществена информация; мястото, където ще бъде предоставен достъп до исканата обществена информация; формата, под която ще бъде предоставен достъп до исканата обществена информация, а също и  разходите по предоставянето на достъп до исканата обществена информация – т.5. Така може да бъде направен извод, че законът предвижда разходите за достъп до обществената информация да бъдат определени или съответно поискани едва с решението, с което задълженият субект се произнася по искането за достъп до обществена информация. В представените като доказателства по делото Решение от 29.12.2020г., с което е предоставен достъп до информацията, която е поискана със заявлението на ищеца, не са определени разходи за заплащане на достъпа. Ищецът предварително на 12.12.2020г. е заплатил сумата от 2,00 лева, което изрично е посочено и в самото заявление. В този смисъл сумата, която се претендира като вреда безспорно е внесена без да е била поискана от административния орган – нито преди предоставяне на достъп, нито след постановяване на решението по ЗДОИ. Освен това, в случая следва да се има предвид, че ищецът е поискал информацията да бъде предоставена „в комбинация“ – на хартиен носител на посочен адрес, както и на посочена електронна поща. Съобразно Заповед №ЗМВ-1472/2011г. на компетентния орган -Министъра на финансите, обнародвана в ДВ, бр.98/2011г., не се дължат разходи за предоставяне на обществена информация по електронна поща, но са дължими разходи за писмена справка. Доколкото обаче в посоченото решение на административния орган няма изрично произнасяне относно дължими разноски, а и като се има предвид предварителното внасяне на сумата по инициатива на ищеца, то не може да се обоснове безспорен извод за пряка причинна връзка между незаконосъобразния акт  и претендираните вреди и доказаност на предявения иск.

Поради това съдът приема, че ищецът не е претърпял пряка имуществена вреда вследствие действието на отменената разпоредба на наредбата, а така не е налице елемент от фактическия състав на отговорността по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ и предявеният иск като неоснователен и недоказан следва да бъде отхвърлен.

Мотивиран така, съдът

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ предявения от П.Т.З. *** против Община Несебър иск за обезщетение за имуществени вреди в размер на 2,00 лева, представляваща заплатена такса за достъп до обществена информация /Разписка №0200012115985064 от 12.12.2020г./, причинени от обявена за нищожна с Решение №620/23.04.2021г. по адм.д. №2646/2020 г. на АС Бургас разпоредба на чл.119 от Наредба №11 за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на Община Несебър, като недоказан и неоснователен.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщението до страните.

 

 

Съдия: