Решение по дело №338/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 32
Дата: 28 февруари 2023 г. (в сила от 28 февруари 2023 г.)
Съдия: Димитринка Христова Стаматова
Дело: 20227280700338
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 декември 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

Ямбол,32/28.2.2023г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд Ямбол - I състав , в съдебно заседание на шести февруари две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Председател:

ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

Членове:

[ЧЛЕНОВЕ]

при секретар

Красимира Юрукова

и с участието

на прокурора

изслуша докладваното

от председателя

Димитринка Стаматова

по административно дело № 20227280700338 / 2022 г.

Производството е образувано по жалба на Ж.Т. *** против Заповед № РД-04-110-6/14.12.2022 г. на Директора на Областна дирекция „Земеделие“, гр. Ямбол, с която на осн. чл. 90, ал. 1, т. 4 от Закона за държавния служител (ЗДСл) на жалбоподателя е наложено дисциплинарно наказание понижение в по-долен ранг за срок от една година за извършено дисциплинарно нарушение по чл. 89, ал. 2, т. 1 и т. 2 от ЗДСл. Твърди се, че оспорената заповед е незаконосъобразна както от материалноправна, така и от процесуалноправна гледна точка, тъй като в нея не е посочена датата на извършване на нарушението, твърдяното нарушение по чл. 20 не кореспондира с разпоредбата на чл. 89, ал. 2, т. 1 и 2, липсва и конкретизация на нарушението. Иска се отмяна на оспорената заповед, като се претендира и заплащане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуалния си представител поддържа изцяло депозираната жалба на основанията, изложени в същата.

Ответната страна, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата, като изразява становище за неоснователност на същата. В постъпилата писмена защита се посочва, че заповедта, като издадена от компетентен орган и в писмена форма, при спазване на сроковете и на процедурата, е напълно законосъобразна. Претендира се заплащане на юрисконсултско възнаграждение.

След като извърши цялостна преценка на всички събрани по делото доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

Жалбоподателят Ж.Т.Т. е назначен на длъжността Началник на Общинска служба по земеделие „Тунджа“ – Ямбол със Заповед № РД-07-2744-235/30.08.2016 г. на Директора на ОД „Земеделие“ – Ямбол с ранг II младши.

Във връзка с постъпилите писмо с вх. № РД-12-02-674/16.09.2022 г. от Омбудсмана на РБ относно повторна жалба от страна на Т.И.К. за неизпълнение на съдебно решение досежно провеждане на обезщетителна процедура по реда на ЗСПЗЗ за част от имот № 87374.510.202 в регулацията на гр. Я., м. „Л.“, доклад от комисията, назначена за проверка на постъпило писмо от Директора на Дирекция „Поземлени отношения и комасации“ към Министерство на земеделието, относно липсата на произнасяне в срок и доклад от Директора на Дирекция „АПФСДЧР“ при ОД „Земеделие“ – Ямбол, със Заповед № РД-04-110/15.11.2022 г. е наредил състава на дисциплинарния съвет да образува дисциплинарно дело срещу Ж.Т. (жалбоподателя в настоящото производство), като извърши проверка относно констатираните в горните доклади нарушения, изслуша при необходимост обясненията на държавния служител и обсъди представените от него доказателства, да вземе решение относно наличието на основание за дисциплинарна отговорност, както и относно вида и размера на съответното на извършеното нарушение дисциплинарно наказание.

Дисциплинарният съвет, определен със Заповед № РД-04-64-2/04.10.2022 г. на Директора на ОД „Земеделие“, гр. Ямбол, е провел общо четири заседания, съответно на 15.11.2022 г., на 17.11.2022 г. – две заседания и на 24.11.2022 г. На последното от тези заседания, видно от Протокол № 3, дисциплинарният съвет е взел единодушно решение, че на Началника на Общинска служба по земеделие „Тунджа – Ямбол и офис Стралджа – Ж.Т.Т. следва да се наложи наказанието, предвидено в чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗДСл, а именно: понижение в по-долен ранг за срок от 1 година за извършени нарушения на служебните задължения по смисъла на чл. 89, ал. 2, т. 1, т. 2 и т. 4 от ЗДСл. Посочено е, че за периода от получаване на преписка № 430/19.08.1991 г., ведно със заверени копия от съдебни решения, входирана в ОСЗ „Тунджа“ – Ямбол с № РД-12-02-108-28/01.06.2021 г. до постановяването на 18.10.2022 г. на Решение № 430-1-СР по чл. 19, ал. 8 от ЗСПЗЗ, е налице неизпълнение на съдебно решение и забавена обезщетителна процедура. Констатациите от извършената проверка и становището на Дисциплинарния съвет били обективирани в Решение вх. № РД-04-110-3/25.11.2022 г.

На 25.11.2022 г. жалбоподателят Т. бил изслушан от дисциплинарно наказващия орган – Директора на ОД „Земеделие“ – Ямбол във връзка с проведеното дисциплинарно производство, образувано със Заповед № РД-04-110/15.11.2022 г. на Директора на ОД „Земеделие“ и Решение на дисциплинарния съвет, за което е съставен нарочен протокол. Отделно от това, на 30.11.2022 г. жалбоподателят депозирал и писмени обяснения (вх. № РД-04-110-5). В обясненията си последният по същество не оспорва обстоятелството, че до 18.10.2022 г. съдебното решение по к. адм. д. № 73/2021 г. на Административен съд – Ямбол не е изпълнено, но твърди, че причина за това е липсата на указания от страна на юрисконсулта на дирекцията.

Със Заповед № РД-04-110-6/14.12.2022 г. на Директора на ОД „Земеделие“ – Ямбол, на осн. чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗДСл, на жалбоподателя Ж.Т.Т. било наложено дисциплинарно наказание „Понижаване в по-долен ранг за срок от 1 (една) година“, а именно от ранг II младши на ранг III младши. Видно от мотивите към горната заповед, дисциплинарно наказващият орган е приел, че Т., в качеството си на началник на ОСЗ, не е осъществил необходимата организация, контрол и координация по отношение на съдебно Решение № 76/16.04.2021 г. по к. адм. д. № 73/2021 г. на Административен съд – Ямбол, както и на обезщетителната процедура по преписка № 430/19.08.1991 г. на поземлената комисия. Посочено е още, че за времето от 02.06.2021 г. до 28.02.2022 г. е налице едно единствено негово писмо до ОД „Земеделие“, с което е поискано процесуално представяне във връзка с постъпилата преписка, както и че дори и след проведената кореспонденция с Община Ямбол, осъществена във връзка с решението на комисията от 28.02.2022 г., последната не е свикана. Това не е направено и след постъпилото възражение от заявителя К. на 30.03.2022 г., а е сторено едва на 18.10.2022 г. – ден след като са поискани обяснения от Т. *** във връзка с неизпълнение на съдебното Решение № 76/16.04.2021 г. и образуваното по този повод адм. д. № 267/2022 г. Посочено е също така, че предвид статута на държавен служител с ръководни функции, който следва добре да познава и изпълнява служебните си задължения от една страна и от друга предвид на това, че изпълнението на съдебни решения и реституционни процедури са сред основните дейности на общинските служби, нарушението е тежко, че бездействието му злепоставя държавната служба, както и че съществува реален риск от осъждане на държавата за вреди от прекомерно забавяне на реституционната процедура от ЕСПЧ. Заповедта е връчена на жалбоподателя Т. на 14.12.2022 г. и именно тя е предмет на оспорване в настоящото съдебно производство.

С оглед на така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срок и е допустима. Разгледана обаче по същество, тя се преценява като НЕОСНОВАТЕЛНА. Съображенията за това са следните:

Съгласно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът следва да се произнесе по законосъобразността на обжалвания административен акт към момента на издаването му, като проверява дали е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му, както и съобразен ли е с целта на закона.

В конкретния казус предмет на оспорване е Заповед № РД-04-110-6/14.12.2022 г. на Директора на Областна дирекция „Земеделие“ – Ямбол, с която на жалбоподателя Т. е наложено дисциплинарно наказание. Същата е издадена от компетентен орган съгласно разпоредбата на чл. 3, ал. 3, т. 21 от Устройствения правилник на Областните дирекции „Земеделие“, според която директорът на ОДЗ назначава Дисциплинарен съвет и налага дисциплинарни наказания на назначените от него служители. Както вече бе посочено по-горе, със Заповед № РД-07-2744-235/30.08.2016 г. на Директора на ОД „Земеделие“ жалбоподателят Ж.Т. е назначен на длъжността Началник на Общинска служба по земеделие „Тунджа“ – Ямбол, с оглед на което дисциплинарното наказание се явява наложено от орган, притежаващ необходимата компетентност.

При налагане на дисциплинарното наказание е спазена и процедурата, предвидена в чл. 93 – 96 от ЗДСл. Дисциплинарното производство е започнало с издаването на нарочна заповед от Директора на ОДЗ – Ямбол, с която е разпоредено на дисциплинарния съвет да извърши проверка и да изготви становище относно наличието на основания за налагане на дисциплинарно наказание. Такава проверка е извършена, дисциплинарното дело е разгледано по реда на чл. 95, ал. 4 от ЗДСл, изискани са обяснения от служителя и след обсъждане на събраните доказателства е направено предложение за търсене на дисциплинарна отговорност и за вида на дисциплинарното наказание.

Преди издаването на заповедта за налагане на дисциплинарно наказание, дисциплинарно наказващият орган е провел изслушване на държавния служител, за което е съставен и протокол от 25.11.2022 г.

Въз основа на горното съдът приема, че дисциплинарното производство е проведено при спазване на предвидената в ЗДСл процедура. Издадената въз основа на тази процедура заповед за налагане на дисциплинарно наказание е и законосъобразна.

Дисциплинарната отговорност на Т. е ангажирана за извършени от него нарушения на служебните задължения под формата на неизпълнението им, които са описани точно и подробно в заповедта. При това доколкото нарушението е извършено чрез бездействие, то времето на извършване на дисциплинарното нарушение е от момента, в който е следвало да бъдат извършени до момента на изпълнението им. Поради това твърдението в жалбата, че заповедта е издадена в нарушение на изискванията за форма по чл. 97, ал. 1, т. 4 от ЗДСл и по-специално непосочване на дата на извършване на нарушението, е несъстоятелно (в този смисъл е и Решение № 11350 от 08.12.2022 г. на ВАС по адм. д. № 1844/2022 г.). В оспорената заповед подробно са описани и обстоятелствата, при които са извършени нарушенията, както и доказателствата, които ги установяват.

От приложените по делото доказателства безспорно се установява, че за времето от 21.06.2021 г. до 18.10.2022 г. жалбоподателят Т. не е извършил необходимото, за да осъществи необходимата организация, контрол и координация по изпълнение на съдебното решение по к. адм. д. № 73/2021 г. на Административен съд - Ямбол, а е сторил това едва под заплахата от налагане на административно наказание по чл. 304 от АПК. Доколкото в длъжностната характеристика на заеманата от него длъжност изрично е посочено, че контролира процеса по възстановяване на собствеността върху земеделските земи, горите и земите от горския фонд (т.5.7), контролира обезщетяването на собствениците с равностойни земи от общинския поземлен фонд и/или с поименни компенсационни бонове и контролира изпълнението на влезли в сила съдебни решения (т. 5.19), а жалбоподателят освен това е и председател на комисията по чл. 33, ал. 6 от ЗСПЗЗ, бездействието му във връзка с изпълнението на съдебното решение, свързано с право на обезщетение, действително представлява дисциплинарно нарушение, изразяващо се в липсата на организация и контрол – нарушение по чл. 89, ал. 1, т. 1 от ЗДСл. От своя страна същото представлява и забава в изпълнението на служебните задължения по отношение на произнасянето по заявлението на Т.И.К. по преписка № 430/19.08.1991 г. на поземлената комисия, тъй като преписката е постъпила в ОСЗ на 02.06.2021 г. и до 18.10.2022 г., т.е. почти 1 година и 4 месеца решение на ОСЗ не е било постановено.

По отношение на вида и размера на наложеното наказание, дисциплинарно наказващият орган е спазил и процедурата по чл. 91, ал. 1 от ЗДСл, като е взел предвид тежестта на нарушението и настъпилите от него последици за държавната служба или за гражданите, формата на вината на държавния служител, обстоятелствата при които е извършено нарушението, както и цялостното поведение на държавния служител. Съображения в тази насока са изложени в самата заповед, като видно от последната, с бездействието си жалбоподателя, в качеството си на Началник на ОСЗ е злепоставил държавната служба, като е допуснал необосновано забавяне на обезщетителната процедура и е създал предпоставки за осъждане на държавата за вреди от прекомерно забавяне на реституционната процедура по ЕСПЧ. Посочено е също така, че е действал виновно, под формата евентуален умисъл, както и че извършеното нарушение е тежко, предвид обстоятелството, че изпълнението на съдебните решения и реституционните процедури са сред основните дейности на общинските служби. Взето е предвид също така и цялостното поведение на жалбоподателя Т., като е посочено, че извод за системност при изпълнение на служебните му задължения не може да се направи, както и че същият няма предходни дисциплинарни нарушения.

За извършеното дисциплинарно нарушение на Т. е наложено дисциплинарно наказание по чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗДСл, а именно понижение в по-долен ранг за срок от една година. Последното е съответно на извършеното дисциплинарно нарушение и предвид притежавания от жалбоподателя ранг II младши, правилно е понижен в такъв III младши.

С оглед всичко изложено съдът намира, че оспорената Заповед № РД-04-110-6/14.12.2022 г. на Директора на Областна дирекция „Земеделие“ – Ямбол е напълно законосъобразна. Подадената против нея жалба е неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.

При този изход на делото, претенцията на ответната страна за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е основателна. Последното се определят на основание чл. 143, ал. 3 от АПК във вр. с чл. 78, ал. 8 от ГПК в размер на 100 лева, съгласно разпоредбата на чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната помощ.

Водим от горното, Я А С, първи състав,

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Ж.Т. *** против Заповед № РД-04-110-6/14.12.2022 г. на Директора на Областна дирекция „Земеделие“ – Ямбол.

ОСЪЖДА Ж.Т.Т. да заплати на ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ „ЗЕМЕДЕЛИЕ“ – ЯМБОЛ сумата от 100 (сто) лева за направените по делото разноски.

Решението, на осн. чл. 124, ал. 1 от ЗДСл, НЕ ПОДЛЕЖИ на касационно обжалване.

 

 

Председател:

/п/ не се чете