Решение по дело №715/2024 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 3605
Дата: 24 септември 2024 г.
Съдия:
Дело: 20247150700715
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 юни 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 3605

Пазарджик, 24.09.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пазарджик - II състав, в съдебно заседание на тринадесети септември две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ГЕОРГИ ПЕТРОВ
   

При секретар АНТОАНЕТА МЕТАНОВА като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИ ПЕТРОВ административно дело № 20247150700715 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

I. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

 

1. Производството е по реда на чл. 226 от АПК.

 

2. С Решение № 7497 от 18.06.2024 г., постановено по адм. дело № 9045 по описа за 2023 г., Върховния административен съд е отменил изцяло Решение № 437 от 04.07.2023 г., постановено по адм. дело № 138 по описа на А. съд Пазарджик за 2023г. и е върнал делото за нова разглеждане от друг съдебен състав.

 

3. Касационната инстанция е намерила, че първоинстанционния съд не е указал на административния орган, че не е установил идентичност между БЗС, за които е постановил отказ и парцелите, за които има сключени договори с „Еко- Хидро-90“ ООД и И. Г. К., като мотивите на първоинстанционния съдебен акт не става ясно, въз основа на които доказателства е прието, че е налице такава идентичност.

 

4. Съдебното производство е било образувано по жалба на Н. Г. Я., [ЕГН], с. Овчеполци, обл. Пазарджик, с посочен съдебен адрес, гр. Пазарджик, ул. И. В., № 18, ет. 2, адв. Ч., срещу Уведомително писмо изх.№ 02-130-6500/869#5 от 09.01.2023 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за Кампания 2020 г., на заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, гр. София, в частта с която субсидията е редуцирана както следва : по СЕПП в размер на 2488,14 лв. ; по СПП в размер на 1765,87 лв.; СПК в размер на 26,67в. ; Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда - зелени директни плащания в размер на 888,79 лв. и е наложена e санкция за бъдещ период за мярка СЕПП в размер на 959,35лв. и по СПП в размер на 680,86лв.

 

5. Жалбоподателят, счита оспорения акт за нищожен, респективно нищожен като постановен в нарушение на материалния и процесуалния закони.

Оспорва се изложеното в уведомителното писмо твърдение, че в случая е извършена административна проверка по чл. 37 от ЗПЗП. Възразява се, че жалбоподателя, не е бил уведомяван за извършването на такива проверки.

Поддържа се, че при подаване на заявлението за подпомагане, Я. е представил всички необходими документи, включително Договор за наем от 01.10.2019 г., сключен между Община Пазарджик, като наемодател и Я., като наемател.

В писменото становище по същество на спора се възразява, че заявените от Я. площи за подпомагане, не са идентични с тези заявени от И. Г. К. и от „Exo -Xuдpo-90“, OOД, EИK *********.

Иска се оспореният акт да бъде отменен, като незаконосъобразен и се присъдят сторените разноски по производството.

 

6. Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, София, чрез процесуалните си представители юрк. Н. и юрк. К. е на становище, че жалбата е неоснователна. Поддържат се, фактическите и правни съображения изложени в оспорения административен акт.

Иска се жалбата да бъде отхвърлена, като в полза на администрацията се присъди юрисконсулско възнаграждение.

 

ІІ. За допустимостта:

 

7. Според приложеното известие за доставяне (л.23 – последващото позоваване ще е по а.д. 138/2023), уведомителното писмо е връчено на адресата на 12.01.2023г., а жалбата срещу му е регистрирана в деловодството на администрацията на 20.01.2023 г.

При това положение ще следва да се приеме, че оспорването е предприето в рамките на предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес, поради което е ДОПУСТИМА.

 

III. За фактите:

 

8. Жалбоподателя Н. Г. Я. е подал Заявление за подпомагане от 11.05.2013г.(л.36), с УИН 13/150620/07118 и УРН на кандидата 462720, за финансово подпомагане за кампания 2020 г., като в землището на с. Овчеполци, общ. Пазарджик са заявени следните имоти с номер на парцел по ИСАК : 53285-32-7-1 с площ от 0,30ха.; 53285-36-14-3 с площ от 0,74ха.; 53285-36-14-4 с площ от 0,25ха.; 53285-73-2-1 с площ от 1,59ха.; 53285-84-4-1 с площ от 0,64ха.; 53285-100-12-1 с площ от 0,39ха.; 53285-100-13-1 с площ от 1,22ха.; 53285-100-14-1 с площ от 0,13ха.; 53285-1281-2-1 с площ от 0,48ха.; 53285-1281-3-1 с площ от 2,18ха.; 53285-1283-1-1 с площ от 0,33ха.; 53285-1285-2-1 с площ от 2,72ха.; 53285-1373-2-1 с площ от 0,16ха.; 53285-1424-33-1 с площ от 0,58ха.

Заявените площи по схеми и мерки са сладните :

 

Схема / Мярка

Декларирана площ

Схема за единно плащане на площ(СЕПП

11,71ха.

Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар(ПНДП)

4,28ха.

Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания(ЗДП)

11,71ха.

Схема за обвързано подпомагане на протеинови култури(СПК)

3,54ха.

 

Към заявлението са приложени разпечатки от карта на блоковете на земеделското стопанство, с подробни данни относно всеки един от заявените имоти.

 

9. По административната преписка, образувано по заявлението на Я. са приложени „Резултати от автоматични проверки на въведени данни в заявление за подпомагане по директни плащания за кампания 2020 г.“(л.42), подписани от заявителя на 11.05.2020 г. Посочено в документа е, че при извършената на същата дата автоматична проверка, са открити следните грешки : „ … Заявили сте парцели с угари, междинни култури или зелено покритие, азотофиксиращи култури като ЕНП. Върху тези площи съществува забрана за използването на продукти за растителна защита, съгласно чл. 45, параграф 10б от Делегиран Регламент(ЕС) № 639/2014 на Комисията … Парцели 53285-32-7-1; 53285-1373-2-1; 53285-100-12-1; 53285-1424-33-1; 53285-100-13-1; 53285-84-4-1; 53285-36-14-4…“.

 

10. Във връзка със заявлението е постановено Уведомително писмо изх. 02-130-6500/869 от 10.03.2022г.(л. 12), като е изчислен следният размер на финансово подпомагане по схемите и мерките, базирани на площ в подаденото заявление за подпомагане:

 

схема/мярка

искана

сума

намаления

редукции

намаления при достигане тавана на субсидията

 

оторизирана сума

 

 

 

 

 

 

СЕПП

2488.14

2488.14

0

0

0

СПП

1765.87

1765.87

0

0

0

СПК

917.64

26.67

0

0

890.97

ЗДП

1567.03

888.79

0

0

678.24

възстановяване от ФД

61.01

0

0

0

61.01

 

В писмото е посочено още, че по схемите и мерките, базирани на площ, администрирани съгласно чл. 19а от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията за кампания 2020 са наложени санкции, подлежащи на прихващане от бъдещи плащания, в размер на: СЕПП – 959,35 лв. и СПП – 680,86 лв.

 

11. Въпросното уведомително писмо е обжалвано от Я. в частта в която е отказано оторизиране на сумите по отделните мерки и схеми и са наложени санкции.

По жалба на Я., Уведомително писмо изх. 02-130-6500/869 от 10.03.2022г. е било отменено с влязло в сила Решение № 745 от 13.10.2022 г., постановено по адм. дело № 352 по описа на А. съд Пазарджик за 2022 г., в частта му, с която е отказано финансово подпомагане за 2020г, както следва: по СППП в размер на 2488,14 лв.; по СПП в размер на 1765,87лв; по СПК в размер на 26,60лв.; по ЗДП в размер на 888,79лв., наложена e санкция за бъдещ период за мярка СЕПП в размер на 959,35лв. и по СПП в размер на 680,86лв. и сумата е прихваната на основание чл. 28 от Регламент за изпълнение/ЕС/ №908/2014 на Комисията.

 

12. Последвало е издаването на процесното Уведомително писмо изх.№ 02-130-6500/869#5 от 09.01.2023 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за Кампания 2020 г., на заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, гр. София, в което е посочено, че общата оторизирана сума е изчислена чрез Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК) след извършването на задължителни административни проверки и/или проверки на място (в съответствие с чл. 37 от ЗПЗП) на данните в подаденото от Я. заявление за подпомагане. Тези данни са сравнени със съответната налична информация, съдържаща се във външните регистри на ИСАК, поддържани на основание чл. 30 от ЗПЗП. Въз основа на това е изчислен следният размер на финансово подпомагане по схемите и мерките, базирани на площ в подаденото заявление за подпомагане:

 

схема/мярка

искана

сума

намаления

редукции

намаления при достигане тавана на субсидията

 

оторизирана сума

 

 

 

 

 

 

СЕПП

2488.14

2488.14

0

0

0

СПП

1765.87

1765.87

0

0

0

СПК

917.64

26.67

0

0

890.97

ЗДП

1567.03

888.79

0

0

678.24

възстановяване от ФД

61.01

0

0

0

61.01

В писмото е посочено още, че по схемите и мерките, базирани на площ, администрирани съгласно чл. 19а от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията за кампания 2020 са наложени санкции, подлежащи на прихващане от бъдещи плащания, в размер на: 959,35 лв. по СЕПП и 680,86 лв. по СПП.

Тоест, постановения от административния орган резултат е идентичен с този, предмет на отмененото Уведомително писмо изх. 02-130-6500/869 от 10.03.2022г.

 

13. Относно площите с констатирани несъответствия по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2020 г. е посочено, че след извършени проверки за допустимост на площите н по Схема за единно плащане на площ (СЕПП), Схема за преразпределително плащане (СПП), Схема за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда (ЗДП) е констатирано следното :

 

Идентификатор на деклариран БЗС парцел

Площ на деклариран парцел (ха)

Площи след извършени проверки по чл. 37 от ЗПЗП

Установена площ БЗС парцел (ха)

Разлика между декларираната и установената площ на БЗС парцел (наддекларирана площ)

(ха)

Причини за наддеклариране

Площ на парцела след разрешаване на двойно заявени площи (ха)

Площ на парцела след извършена ПнМ (ха)

Площ на парцела след извършени адм. проверки (ха)

1

2

3

4

5

6*

7

8

53285-1281-3-1

2.18

0

-

0

0

2.18

Прилага се чл.43, ал. 3, т.5 от ЗПЗП във връзка с чл. 17, ал.2 и ал. 3 предложение първо от Наредба № 5 от 27.02.2009 г.

53285-1285-2-1

2.72

0

-

0

0

2.72

Прилага се чл.43, ал. 3, т.5 от ЗПЗП във връзка с чл. 17, ал.2 и ал. 3 предложение първо от Наредба № 5 от 27.02.2009 г.

53285-73-2-1

1.59

0

-

0

0

1.59

Прилага се чл.43, ал. 3, т.5 от ЗПЗП във връзка с чл. 17, ал.2 и ал. 3 предложение първо от Наредба № 5 от 27.02.2009 г.

 

14. Това определя предмета на правния спор и неговия обект, който включва трите посочени парцела - 53285-1281-3-1 с площ от 2,18 ха.; 53285-1285-2-1 с площ от 2,72 ха. и 53285-73-2-1 с площ от 1,59 ха. чл. 17, ал.2 и ал. 3 предложение първо от Наредба № 5 от 27.02.2009 г.

Според посоченото от административния орган правно основание - чл. 43, ал. 3, т. 5 от ЗПЗП, Разплащателната агенция намалява размера на плащането или отказва плащане по схемите за директни плащания, когато: за една и съща площ са подадени две или повече заявления и застъпването на площи не е отстранено

Съответно, според чл. 17, ал. 3, предложение първо от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, когато за една и съща площ, за която е установено застъпване, са предоставени данни за регистрирани правни основания за ползване на земеделски земи, доказващи правото на ползване от двама или повече от кандидатите, ДФЗ – РА им налага санкции съгласно чл. 19, 19а и 28 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 г. за допълнение на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол и условията за отказ или оттегляне на плащанията и административните санкции, приложими към директните плащания, подпомагането на развитието на селските райони и кръстосаното съответствие (ОВ, L 181 от 20.06.2014 г.).

 

15. Очевидно, административния орган е приел за установено, че относно процесните три парцела са подадени две или повече заявления за подпомагане и застъпването на площи не е отстранено. Кои са другите кандидати които са заявили същите недвижимости за подпомагане и защо е счетено, че застъпването на площи не е отстранено, в писмото не се съдържат каквито и да е данни. Не е посочено, дали според административния орган застъпването е по отношение на целите имоти или е относно отделни техни части.

 

16. По административната преписка е приложена Справка с всички правни основания за имоти за стопанската 2019/2020 за землище Овчеполци, изготвена на 26.05.2023 г. от Общинска служба „Земеделие“, Пазарджик(л. 148). В справката е посочено следното :

• относно имот с № 070001 по Картата на възстановената собственост, с кадастрален № 70,1, начин на трайно ползване „пасище“, площ на имота 86,710дка., като ползватели на имота са посочени Н. Г. Я. и „Еко-Хидро 90“ООД, ЕИК ********* с ползвана площ от 86,710дка. и ранкирана площ 86,710дка., както за физическото лице, така и за дружеството. Като правно основание на ползването за Я. и за „Еко-Хидро 90“ООД е посочено чл. 37и, ал. 12 от ЗСПЗЗ, тоест отдаден под наем имот, в случая от Община Пазарджик. Посочено е че информацията е извлечена от Регистър договори ;

• относно имот с № 079005 по Картата на възстановената собственост, с кадастрален № 79,5, начин на трайно ползване „пасище“, площ на имота 48,078дка., като ползватели на имота са посочени Н. Г. Я. и „Еко-Хидро 90“ООД, ЕИК ********* с ползвана площ от 48,078дка. и ранкирана площ 48,078дка., както за физическото лице, така и за дружеството. Като правно основание на ползването за Я. и за „Еко-Хидро 90“ООД е посочено чл. 37и, ал. 12 от ЗСПЗЗ, тоест отдаден под наем имот, в случая от Община Пазарджик. Посочено е че информацията е извлечена от Регистър договори ;

• относно имот с № 078008 по Картата на възстановената собственост, с кадастрален № 78,9, начин на трайно ползване „пасище“, площ на имота 25,509дка., като ползватели на имота са посочени Н. Г. Я. и „Еко-Хидро 90“ООД, ЕИК ********* с ползвана площ от 25,509дка. и ранкирана площ 25,509дка., както за физическото лице, така и за дружеството. Като правно основание на ползването за Я. и за „Еко-Хидро 90“ООД е посочено чл. 37и, ал. 12 от ЗСПЗЗ, тоест отдаден под наем имот, в случая от Община Пазарджик. Посочено е че информацията е извлечена от Регистър договори ;

• относно имот с № 075001 по Картата на възстановената собственост, с кадастрален № 75,1, начин на трайно ползване „пасище“, площ на имота 15,982дка., като ползватели на имота са посочени Н. Г. Я. и И. Г. К. с ползвана площ от 15,982дка. и ранкирана площ 15,982дка. и за двете физически лице. Като правно основание на ползването за Я. и за К. е посочено чл. 37и, ал. 12 от ЗСПЗЗ, тоест отдаден под наем имот, в случая от Община Пазарджик. Посочено е че информацията е извлечена от Регистър договори ;

 

17. Представена е и разпечатка от Интегрираната система за администриране и контрол от Регистъра за разрешени застъпвания по БЗС(л. 154), както следва :

 

БЗС

площ

застъп.

с БЗС

фермер

бенефи-

циент

площ

застъпване

сумарна площ

застъп.

кад. №

площ на

кад.. имот

год.

валид.

упъл.

окончателен

ползвател

площ на декларирано застъпване

53285-1281-3

2,18180

53285-

1281-1

182973

Еко-хидро 90

2,18039

2,18039

53285-078-008

2,55

2023

да

да

2,18039

53285-

1285-2

2,72447

53285-

1285-1

182973

Еко-хидро 90

2,72447

2,72447

53285-079-005

4,81

2023

да

да

2,72447

53285-73-2

1,59406

53285-

73-1

499570

И. К.

1,59342

1,59342

53285-075-001

1,60

2023

да

да

1,59341

 

18. По административната преписка е представен Договор за наем от 01.10.2019 г.(л. 120), вписан с рег. № 8618 от 12.10 2019 г. от Служба по вписванията Пазарджик, сключен между Община Пазарджик, като наемодател и Н. Г. Я., като наемател, относно отдаването под наем от страна на общината на поземлени имоти от общинския поземлен фонд, както следва :

• Поземлен имот с [идентификатор], по кадастралната карта и кадастралните регистри на с. Овчеполци, местност „Къртела”, с площ от 15982 кв.м., трайно предназначение на територията: земеделска, начин на трайно ползване: пасище, категория на земята при неполивни условия: 4, номер по предходен план: 075001, съседи: 53285.75.2 и 53285.73.29, актуван с акт за публична общинска собственост № 1189/22.11.2018 год. Годишния наем за целия имот е определен в размер на 63.93 лв.

• Поземлен имот с [идентификатор] по кадастралната карта и кадастралните регистри на с. Овчеполци, местност „Къртела”, площ: 25509 кв.м., трайно предназначение на територията: земеделска, начин на трайно ползване: пасище, категория на земята при неполивни условия: 4, номер по предходен план: 078008, съседи: 53285.78.97, 53285.78.95, 53285.79.9, 53285.78.7, 53285.79.10, 53285.84.5, 53285.78.4, 53285.78.3, 53285.78.6, 53285.78.5, 53285.78.104, 53285.78.103, 53285.78.102, 53285.76.50 и 53285.76.49, актуван с акт за публична общинска собственост № 1187 от 22.11.2018 год. Годишния наем за целия имот е определен в размер на 102.04 лв.

• Поземлен имот с [идентификатор], по кадастралната карта и кадастралните регистри на с. Овчеполци, местност „Къртела”, площ: 48078 кв.м., трайно предназначение на територията: земеделска, начин на трайно ползване: пасище, категория на земята при неполивни условия: 4, номер по предходен план: 079005, съседи: 53285.79.10, 53235.75.2, 53285.97.22, 53285.79.9, 53285.79.8, 53285.96.170, 53285.79.3, 53285.79.4, 53285.84.5, 53285.79.2, 53285.79.1 и 53285.76.49, актуван с акт за публична общинска собственост № 1188 от 22.11.2018 год. Годишния наем за целия имот е определен в размер на 192.31 лв.

Според представения по преписката Талон(126), въпросния договор е регистриран в Общинска служба по земеделие Пазарджик.

 

19. Представен е Договор за наем от 12.05.2017 г.(л.135), вписан с рег. № 4227 от 15.05.2017 г. в Служба по вписванията Пазарджик, сключен между Община Пазарджик, като наемодател и „Еко-Хидро 90“ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пазарджик, [улица] като наемател, относно отдаването под наем от страна на общината на поземлени имоти от общинския поземлен фонд, както следва :

• Поземлен имот № 079005, местност „Къртела“ по картата за възстановена собственост на с. Овчеполци, площ на имота: 48.081 дка., начин на трайно ползване: пасище, мера, категория на земята при неполивни условия: четвърта, актуван с акт за публична общинска собственост № 363 от 15.01.2015 год. Годишния наем за целия имот е определен в размер на 192.32 лв.

• Поземлен имот № 078008, местност „Къртела“ по картата за възстановена собственост на с. Овчеполци с [ЕКАТТЕ], площ на имота: 25.512 дка., начин на трайно ползване: Пасище, мера, категория на земята при неполивни условия: четвърта, актуван с акт за публична общинска собственост №367 от 15.01.2015 г., с годишен наем в размер на 102.05 лв.

Срока на действие на договора е определен на 8 стопански години, считано от 01.10.2017 год. до 30.09.2024 год.

 

20. Представен е и Договор за наем от 04.05.2016 г.(л.144), вписан с рег. № 4038 от 05.05.2016 г. в Служба по вписванията Пазарджик, сключен между Община Пазарджик, като наемодател и от И. Г. К., с дрес: област Пазарджик, общ. Пазарджик, с. Овчеполци, като наемател, относно отдаването под наем от страна на общината на поземлени имоти от общинския поземлен фонд, както следва :

• Поземлен [имот номер], местност „Къртела“ по картата за възстановената собственост на с. Овчеполци с [ЕКАТТЕ], площ на имота: 15.983 дка, начин на трайно ползване: пасище, мера, категория на земята при неполивни условия: четвърта, актуван с акт за публична общинска собственост № 366 от 15.01.2015 г., с годишен наем 63.93 лв. за целият имот.

 

21. В хода на производството от страна на административния орган са представени :

• Разпечатка от публикувано в интернет обявление от 20.09.2020 г., за извършени кръстосани проверки по подадени заявления от земеделски стопани за подпомагане по схемите и мерките за директни плащания за кампания 2020(л.73);

• Разпечатка от публикувано в интернет обявление за установени двойно декларирани площи, както следва :

ЕКАТТЕ

Землище

БЗС номер

Кадастрален номер

Площ ха

53285

Овчеполци

53285-1281-3

53285-078-008

2,18

53285

Овчеполци

53285-1285-2

53285-079-005

2,72

53285

Овчеполци

53285-73-2

53285-075-001

1,59

• Разпечатка от ИСАК Регистър „Директни плащания“(л. 42 по а.д.№ 715/2024), в който за кампания 2020, относно имот с кадастрален номер 53285-075-001, с площ от 1,5984ха. е посочено, че договори за ползване по чл. 37и, ал. 12 от ЗСПЗЗ са представили Н. Г. Я., с УРН на кандидата 462720 и И. Г. К. с УРН на кандидата 499570. Посочено е, че и Я. и К. са „валидни“ ползватели на имота;

• Разпечатка от ИСАК Регистър „Директни плащания“(л. 43 по а.д.№ 715/2024), в който е посочено наличие на „застъпване“, като Я. е декларирал [БЗС]-73-2, а К. е декларирал [БЗС]-73-1, като площта на застъпването 1,59ха. Посочено е, че застъпването е разрешено, като валиден ползвател на имот с кадастрален номер 53285-075-001 с двойно заявена площ от 1,593ха. е И. К.. Като основание е посочен договор по чл. 37и, ал. 12 от ЗСПЗЗ;

• Разпечатка от ИСАК Регистър „Директни плащания“(л. 44 по а.д.№ 715/2024), в който за кампания 2020, относно имот с кадастрален номер 53285-078-008, с площ от 2,5511ха. е посочено, че договори за ползване по чл. 37и, ал. 12 от ЗСПЗЗ са представили Н. Г. Я., с УРН на кандидата 462720 и „Еко-Хидро-90“ООД с УРН на кандидата 182973. Посочено е, че и Я. и „Еко-Хидро-90“ООД са „валидни“ ползватели на имота;

• Разпечатка от ИСАК Регистър „Директни плащания“(л. 45 по а.д.№ 715/2024), в който е посочено наличие на „застъпване“, като Я. е декларирал [БЗС]-1281-3, а „Еко-Хидро-90“ООД е декларирало [БЗС]-1281-1, като площта на застъпването е 2,18ха. Посочено е, че застъпването е разрешено, като валиден ползвател на имот с кадастрален номер 53285-078-008 с площ от 2,552ха. и с двойно заявена площ от 2,180ха. е „Еко-Хидро-90“ООД. Като основание е посочен договор по чл. 37и, ал. 12 от ЗСПЗЗ;

• Разпечатка от ИСАК Регистър „Директни плащания“(л. 46 по а.д.№ 715/2024), в който за кампания 2020, относно имот с кадастрален номер 53285-079-005, с площ от 4,8082ха. е посочено, че договори за ползване по чл. 37и, ал. 12 от ЗСПЗЗ са представили Н. Г. Я., с УРН на кандидата 462720 и „Еко-Хидро-90“ООД с УРН на кандидата 182973. Посочено е, че и Я. и „Еко-Хидро-90“ООД са „валидни“ ползватели на имота;

• Разпечатка от ИСАК Регистър „Директни плащания“(л. 47 по а.д.№ 715/2024), в който е посочено наличие на „застъпване“, като Я. е декларирал [БЗС]-1285-2, а „Еко-Хидро-90“ООД е декларирало [БЗС]-1285-1, като площта на застъпването е 2,72ха. Посочено е, че застъпването е разрешено, като валиден ползвател на имот с кадастрален номер 53285-079-005 с площ от 4,810ха. и с двойно заявена площ от 2,724ха. е „Еко-Хидро-90“ООД. Като основание е посочен договор по чл. 37и, ал. 12 от ЗСПЗЗ;

 

IV. За правото:

 

22. В случая, следва да се констатира че процесното Уведомително писмо изх.№ 02-130-6500/869#5 от 09.01.2023 г. на З. И. директор на Държавен фонд „Земеделие“, освен указанието за процесните три имота - „…Прилага се чл.43, ал. 3, т.5 от ЗПЗП във връзка с чл. 17, ал.2 и ал. 3 предложение първо от Наредба № 5 от 27.02.2009 г….“, не съдържа каквито и да е изложени съображения относно фактите, които административния орган е счел за установени по преписката, какво е прието относно всеки един от процесните парцели, какви са констатираните данни получени „…след извършването на задължителни административни проверки и/или проверки на място (в съответствие с чл. 37 от ЗПЗП) на данните в подаденото от Вас заявление за подпомагане. ….“.

 

23. Описаните в предходния раздел на настоящото решение данни, съдържащи се в представените от ответника документи, също не позволява да се направи еднозначен и несъмнен извод относно конкретно приетите за установени от административния орган факти, изводите които са формирани въз основа на тях и приложената на това основание правна норма.

С оглед представените по делото договори за наем, описани в т.18, 19 и 20 от решението, би могло да се предположи, че Я. и „Еко-Хидро 90“ООД са заявили едновременно за подпомагане поземлен имот с кадастрален № 079005, с площ от 48,081дка. и поземлен имот с кадастрален № 078008, с площ от 25.512 дка., двата в местност „Къртела“ по картата за възстановена собственост на с. Овчеполци.

Съответно, Я. и К. са заявели едновременно за подпомагане поземлен [имот номер], местност „Къртела“ по картата за възстановената собственост на с. Овчеполци, с площ на имота от 15.983 дка

 

24. Според представеното по делото Заявление за подпомагане от 11.05.2013г.(л.36 по а.д. 138/2023), Я. действително е заявил за подпомагане земеделски парцели № 53285-1281-3-1 с площ от 2,18ха. и с №53285-1285-2-1 с площ от 2,72ха.

Според разпечатката от информационната система на администрацията(л.74 по същото дело), блок на земеделско стопанство № 53285-1281-3, съставлява имот с кадастрален № 53285-078-008, с площ от 2,18ха., а блок на земеделско стопанство №53285-1285-2, съставлява имот с кадастрален №53285-079-005, с площ от 2,72ха.

В хода на съдебното административно производство, нито при първоначалното разглеждане на делото, нито в при повторното такова, от страна на администрацията се представиха данни, какви конкретно имоти са заявени за подпомагане от „Еко -Хидро-90“, ООД, ЕИК *********.

Според представените данни от ИСАК(л. 45 по а.д.№ 715/2024), дружеството е заявило за подпомагане земеделски парцел № 53285-1281-1 с площ от 2,552ха.

Каква е връзката между [имот номер]-1281-3, заявен от Я. и [имот номер]-1281-1, заявен от дружеството не става ясно по никакъв начин, нито от съдържанието на оспореното уведомително писмо, нито пък от данните, съдържащи се в представените по делото документи. Това впрочем е констатирано и указано на административния орган още в Решение № 745 от 13.10.2022 г., постановено по а.д. № 352 по описа на А. съд Пазарджик за 2022 г.(виж т. 11 от въпросното решение).

Според представената ортофото карта(л.48 по а.д. 138/2023), блок на земеделско стопанство №53285-1281-3 е с площ от 2,18ха., заявен е за подпомагане от Я. и в същата липсват каквито и да е данни за някаква връзка на този имот с [имот номер]-1281-1, заявен от дружеството.

Съответно, по данните от ИСАК(л. 47 по а.д.№ 715/2024), дружеството е заявило за подпомагане земеделски парцел № 53285-1285-1 с площ от 4,810ха., а Я. е заявил парцел №53285-1285-2-1 с площ от 2,72ха. Каква е връзката между тези два имота, също не става ясно от писмото и представените по делото документи. Този факт също е указан от съда в Решение № 745 от 13.10.2022 г., постановено по а.д. № 352 по описа на А. съд Пазарджик за 2022 г.

Според представената ортофото карта(л.49 по а.д. 138/2023), блок на земеделско стопанство № 53285-1285-3 е с площ от 2,72ха., заявен е за подпомагане от Я. и в същата липсват каквито и да е данни за някаква връзка на този имот с [имот номер]-1281-2-1 заявен от дружеството.

 

25. Според представеното по делото Заявление за подпомагане от 11.05.2013г.(л.36 по а.д. 138/2023), Я. е заявил за подпомагане земеделски парцели № 53285-73-2-1 с площ от 1,59ха.

В хода на съдебното производство, от страна на администрацията също не се представиха данни, какви конкретно имоти са заявени за подпомагане от и И. Г. К. с УРН на кандидата 499570.

Съобразно представените данни от ИСАК(л. 43 по а.д.№ 715/2024), К. е заявил за подпомагане земеделски парцел № 53285-73-1 с площ от 1,59ха.

Каква е връзката между [имот номер]-73-2, заявен от Я. и [имот номер]-73-1, заявен от К. не става ясно по никакъв начин, нито от съдържанието на оспореното уведомително писмо, нито пък от данните, съдържащи се в представените по делото документи. Това впрочем също е констатирано и указано на административния орган в Решение № 745 от 13.10.2022 г., постановено по а.д. № 352 по описа на А. съд Пазарджик за 2022 г.(виж т. 11 от въпросното решение).

Според представената ортофото карта(л.45 по а.д. 138/2023), блок на земеделско стопанство №53285-73-2 е с площ от 1,59ха., заявен е за подпомагане от Я. и в същата липсват каквито и да е данни за някаква връзка на този имот с [имот номер]-73-2, заявен от К..

 

26. Според разпоредбата на чл. 59, ал.2 от АПК, когато административният акт се издава в писмена форма, той безусловно трябва да съдържа фактическите и правни основания за неговото постановяване. Тези фактически и правни основания са мотивите, които основават разпоредения от съответния орган резултат.

Неспазването на така установените нормативни изисквания, има за последица постановен в съществено нарушение на закона акт. Искането за обосноваване е една от гаранциите за законосъобразност на властническото волеизявление, които законът е установил за защитата на правата и правно защитените интереси на гражданите и организациите - страни в административното производство. Тази гаранция се проявява в две насоки. С излагането на мотивите се довеждат до знанието на страните съображенията, по които административният орган е издал или е отказал да издаде искания административен акт. Това подпомага страните в избора на защитните средства и въобще при изграждането на защитата им срещу такива актове. От друга страна пък, наличието на мотиви улеснява и прави възможен контрола върху законосъобразността и правилността на акта, упражняван при обжалването му пред по-горния административен орган и пред съда, допринася за разкриване на евентуално допуснатите закононарушения, разкрива и възможности за контрол над случаите, в които въпросът е решен по целесъобразност, но са надхвърлени рамките на предоставената на административния орган оперативна самостоятелност.

Значението на изискването за мотиви според АПК е такова, че тяхното не излагане към административния акт или към резолюцията за отказ, съставлява съществено нарушение на закона и основание за отмяна на акта. В този смисъл и Тълкувателно решение № 4 от 22.04.2004 г. на ВАС по д. № ТР-4/2002 г., ОС на съдиите.

С. Т. решение № 16 от 31.03. 1975 година на ОСГК на ВС, мотивите към административния акт могат да бъдат изложени и отделно от самия акт - в съпътстващата документация по неговото издаване или най-късно до изпращането на жалбата срещу акта, в съпроводителното писмо или в друг документ към изпратената преписка, но не могат да се излагат едва в съдебното заседание по оспорване на акта.

В случая, каквито и да е конкретни фактически констатации и формирани въз основа на тях правни изводи, които да са относими към процесния отказ за оторизация и плащане на заявената сума, не се съдържат в нито един от представените по делото писмени документи, съставляващи административна преписка по издаване на оспорения акт.

 

Липсата на каквито и да е фактически и правни съображения в оспорения административен акт, е непреодолима пречка за съда да извърши надлежен съдебен контрол върху постановения от административния орган изричен отказ.

Описания до тук начин на администриране на заявлението за подпомагане, подадено от Я. е пример за възприетата от административния орган порочна практика в производството по издаване на индивидуални административни актове по ЗПЗП, да не полага усилия да изпълнява задължението си за мотивиране на актовете съгласно чл. 59, ал. 2, т. 4 АПК, въпреки правилото на чл. 10б, ал. 1 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, според която разпоредба, относима към конкретното Уведомително писмо, Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция, уведомява кандидата чрез уведомително писмо за извършените оторизации и плащания по схемите и мерките по чл. 1 по реда на АПК(така Решение № 5897 от 15.06.2022 г. на ВАС по адм. д. № 2366/2022 г.).

В контекста на всички изложени до тук съображения, трябва да се припомни, че мотивите на административния акт не могат да бъдат заместени с тълкувания, предположения или други съждения от страна на съда, или на страните в процеса.

Липсата на точно и ясно посочени фактически основания и съответните тям изводи, нарушава правото на защита на засегнатото от издадения акт лице и поставя същото в невъзможност да формира конкретните си възражения срещу неблагоприятния за него краен резултат, съответно изключва възможността за осъществяването на реален съдебен контрол и проверка относно фактическите и правни основания за постановяване на оспорения акт(така Решение № 10580 от 08.07.2019г., по адм. дело № 9900 по описа на Върховния административен съд за 2018г.).

Това налага, оспорения отказ да бъде отменен, като преписката бъде върната на Изпълнителния директор на фонда, за издаване на законосъобразен административен акт, при съобразяване на указанията дадени в настоящото решение.

 

V. За разноските :

 

27. С оглед констатираната незаконосъобразност на административния акт в процесната негова част, на жалбоподателя се дължат сторените разноски по производството, които се констатираха в размер на 567,60лв.

Ето защо, Съдът

 

 

 

Р Е Ш И :

 

 

 

ОТМЕНЯ Уведомително писмо изх.№ 02-130-6500/869#5 от 09.01.2023 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за Кампания 2020 г., на заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, гр. София, в частта с която субсидията е редуцирана както следва : по СЕПП в размер на 2488,14 лв. ; по СПП в размер на 1765,87 лв.; СПК в размер на 26,67в. ; Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда - зелени директни плащания в размер на 888,79 лв. и е наложена e санкция за бъдещ период за мярка СЕПП в размер на 959,35лв. и по СПП в размер на 680,86лв.

 

ИЗПРАЩА преписката на административния орган за ново произнасяне с мотивиран акт по Заявление за подпомагане от 11.05.2013г., с УИН 13/150620/07118 и УРН на кандидата 462720, за финансово подпомагане за кампания 2020 г., за финансово подпомагане подадена от Н. Г. Я..

 

ОПРЕДЕЛЯ на основание чл. 174 от АПК тридесет дневен срок за издаване на административния акт.

 

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“ да заплати на Н. Г. Я., [ЕГН], с постоянен адрес с. Овчеполци, общ. Пазарджик, [улица], № 12, сумата от 567,60лв. (петстотин шестдесет и седем лв. и шестдесет ст.), представляваща извършени от последния разноски по производството.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховният административен съд на Република България в четиринадесет дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

 

Съдия: