Р Е Ш
Е Н И Е
Гр. София, 06.08.2019 г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
СОФИЙСКИ
ГРАДСКИ СЪД, Търговско отделение, VІ-8 състав, в закрито заседание на шести
август две хиляди и деветнадесета година в следния състав
СЪДИЯ : МАРИЯ
БОЙЧЕВА
като
разгледа докладваното от съдията търговско дело № 1329 по описа за 2019 година на
Софийски градски съд, за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е по реда
на чл. 25 от ЗТРРЮЛНЦ и Глава двадесет и първа от ГПК.
Делото е образувано по жалба с вх. № 20190705114730, подадена от Сдружение “Б.С.НА Р.ОТ М.”, ЕИК *******, чрез М.С.Р.– председател на УС, срещу Отказ № 20190629154838-2/04.07.2019 г. на Агенцията по
вписванията – Търговски
регистър и Регистър на юридическите лица с нестопанска цел, постановен по заявление с вх. № 20190629154838 за
обявяване на Годишните финансови отчети на сдружението
за 2017г. и за 2018 г. В жалбата се прави искане отказът да бъде отменен.
Съдът, след като обсъди доводите в жалбата и като прецени приложените писмени доказателства,
намира за установено от фактическа и правна страна следното:
Жалбата е процесуално
допустима
– подадена е в законоустановения срок, срещу акт, който подлежи на обжалване и
от лице, което има правен интерес да обжалва отказа на длъжностното лице по
регистрацията при Агенция по вписванията. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните
съображения:
В
случая е подадено по електронен път заявление образец Г2 с вх. № 20190629154838
за обявяване на годишни финансови отчети на Сдружение “Б.С.НА Р.ОТ М.”.
Предвид
констатирани от длъжностното лице по регистрацията нередовности по подаденото
заявление, са дадени указания № 20190629154838/04.07.2019 г. да бъдат
представени от заявителя доказетлства за начина на свикване на общото събрание
– по предвидения в устава начин (чл. 22, ал. 3), както и актуален списък на
членовете и списък на присъстващите членове на проведеното общо събрание на
сдружението.
Длъжностното лице по регистрацията е постановило
обжалвания в настоящото производство отказ, като е приело, че към заявлението не
са представени доказателства за начина на свикване на общото събрание – по
предвидения в устава начин (чл. 22, ал. 3), както и актуален списък на
членовете и списък на присъстващите членове на проведеното общо събрание на
сдружението, като не са изпълнение в срок дадените указания съгласно чл 22, ал.
5 от ЗТРРЮЛНЦ.
При така установеното съдът намира от правна страна следното:
Регистърното производство е охранително и изисква извършване на проверка за
наличието на законовите предпоставки и ако се констатира очевиден порок, следва
да се постанови отказ. По
подаденото заявление длъжностното лице по регистрация е длъжно да извърши
проверка на обстоятелствата, предвидени в разпоредбата на чл. 21 от ЗТРРЮЛНЦ.
Съгласно т. 4 и т. 5 от същата разпоредба, длъжностното лице по регистрация е задължено да провери дали към
заявлението са приложени всички документи съгласно изискванията на закона и
дали съществуването на заявеното за вписване обстоятелство и съответствието му
със закона се установяват от представените документи, т.е. извършва се проверка
на съдържанието на представените документи, а не само на формалното им
съществуване.
Съгласно разпоредбата на чл. 21, т. 8 от ЗТРРЮЛНЦ (нова – ДВ, бр. 105 от 2016 г.) документите, които по силата на закон се
съставят с нотариално удостоверен подпис или с нотариално удостоверен подпис и
съдържание, са въведени в базата данни на Информационната система по чл. 28б от
Закона за нотариусите и нотариалната дейност, и дали представените документи
съответстват на въведените данни за тях в Информационната система.
В настоящото производство съдът извършва самостоятелна
проверка за спазване на изискванията за вписване на заявените обстоятелства,
обявяване на заявените актове.
В случая заявлението е подадено от оправомощено лице –
съставителя на финансовия отчет.
Съгласно чл. 38,
ал. 1, т. 2 от ЗСч, предприятията – юридическите лица с нестопанска цел,
каквото е предприятието на заявителя в разглеждания случай, публикуват годишния
финансов отчет и годишните доклади, приети от съответния орган, чрез заявяване
за обявяване и предоставянето им в регистъра на юридическите лица с нестопанска
цел, воден от Агенцията по вписванията при условията и по реда на Закона за
юридическите лица с нестопанска цел, в срок до 30 юни на следващата година.
Така и в чл. 40,
ал. 3 от ЗЮЛНЦ, съгласно който годишният доклад за дейността и финансовият отчет
на юридическите лица с нестопанска цел за осъществяване на общественополезна
дейност следва да се заявят за обявяване в регистъра на юридическите лица с
нестопанска цел, воден от Агенцията по вписванията, до 30 юни на годината,
следваща годината, за която се отнасят.
Съдът споделя
изводите на длъжностното лице по регистрацията, че в случая не са представени
от заявителя и доказателства за надлежно свикване и провеждане на общото
събрание на сдружението.
Съгласно чл. 22,
ал. 3 от устава на сдружението, поканата за общото събрание
се обнародва в “Държавен вестник” и се поставя на мястото за обявления в сградата, в която се намира
седалището на съюза най-малко един месец преди насрочения ден.
Съгласно чл. 26, ал. 3 от ЗЮЛНЦ (изм. и доп. – ДВ, бр.
74 от 2016 г., в сила от 01.01.2018 г.), ако друго не е предвидено в устава,
поканата се обявява в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, воден
от Агенцията по вписванията, и се поставя на мястото за обявления в сградата, в
която се намира управлението на сдружението, най-малко един месец преди
насрочения ден.
С влизане в сила на измененията в ЗЮЛНЦ на 01.01.2018
г. се въвежда нов ред за обявяване на поканата за свикване на общо събрание на
сдружението – чрез обявяване в регистъра на юридическите лица с нестопанска
цел. Нормата на чл. 26, ал.3 от ЗЮЛНЦ замества предвидения в устава на
сдружението ред за свикване на общото събрание в частта чрез обнародване на
поканата в “Държавен вестник”. Това следва от характера на Държавен вестник, който е официално издание
на Република България и в неофициалния раздел на който се обнародват и покани
за свикване на събрания с приложени към тях протоколи за свикването, когато
тяхното обнародване е предвидено в закон или в нормативен акт на Министерски
съвет, съгласно чл. 7, ал. 1 от Закона за “Държавен вестник”.
След измененията на ЗЮЛНЦ, в сила от 01.01.2018 г., е
отпаднало изискването поканата за общо събрание на сдружение да се обнародва в “Държавен вестник”, а същата следва да бъде обявена в регистъра на юридическите лица с
нестопанска цел. В случая по партидата на сдружението в регистъра на
юридическите лица с нестопанска цел не се установява да е обявена покана за
свикване на общото събрание на сдружението, проведено на 23.03.2018 г., и
съответно общото събрание, проведено на 17.04.2019 г., за да се приеме, че са
спазени изискванията за разгласяване на свикването на общото събрание по
предвидения ред по чл. 26, ал. 3 от ЗЮЛНЦ.
Нито към
разглежданото заявление, нито към жалбата са представени доказателства, че съответана
покана за свикване на общото събрание на сдружението е поставена най-малко един
месец преди датата на общото събрание на мястото за обявления по адреса на
управление на сдружението, съгласно изискването на чл. 226, ал. 3 от ЗЮЛНЦ и
съответно възпроизведено в чл. 22, ал. 3 от обявения устав на сдружението.
С оглед на
горното съдът намира, че от представените доказателства не се установява
спазването на процедурата по свикване на общото
събрание на сдружението, проведено на 23.03.2018 г., и съответно общото
събрание, проведено на 17.04.2019 г. Поради горното приетите от същите
решения не могат да породят целените правни последици за приемане на
подлежащите на обявяване актове по предвидения ред.
Жалбоподателят излага доводи, че отказът е незаконосъобразен, доколкото указанията
са дадени в 11 ч., 34 мин. и 51 с., а отказът епостановен в 12 ч., 9 мин и 41
с.
Съгласно нормата
на чл. 22, ал. 5 от ЗТРРЮЛНЦ, когато към заявлението за вписване, заличаване
или обявяване не са приложени всички документи, които се изискват по закон, или
когато не е платена дължимата държавна такса, длъжностното лице по
регистрацията дава указания на заявителя за отстраняване на нередовността. Длъжностното
лице постановява отказ, ако тези указания не са изпълнени до изтичането на срока
по чл. 19, ал. 2 от ЗТРРЮЛНЦ. Срокът по чл. 19, ал. 2 от ЗТРРЮЛНЦ и
произнасянето на длъжностното лице по регистрацията извън този срок не се
отразява на валидносттта на акта на длъжностното лице по подаденото заявление.
Поради това съдът намира, че даването на указания от длъжностното лице по
регистрацията по реда на чл. 22, ал. 5 от ЗТРРЮЛНЦ и произнасянето в същия ден
не е основание за отмяна на постановения отказ на формално основание.
За
изчерпателност на изложението следва да се посочи, че липсата на обявена покана
за съответното общо събрание по партидата на сдружението, не може да бъде
санирана и да бъде отстранена по реда на чл. 22, ал. 5 от ЗТРРЮЛНЦ.
Крайните изводи
на настоящия състав и на длъжностното лице
по регистрацията
съвпадат, поради което правилно по подаденото заявление е постановен отказ.
По
изложените съображения съдът намира, че подадената
жалба следва да бъде оставена без уважение като неоснователна.
Водим от
изложеното, СЪДЪТ
Р Е Ш
И :
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ жалба с вх. № 20190705114730, подадена от Сдружение “Б.С.НА Р.ОТ М.”, ЕИК *******, чрез М.С.Р.– председател на УС, срещу Отказ № 20190629154838-2/04.07.2019 г. на Агенцията по
вписванията – Търговски
регистър и Регистър на юридическите лица с нестопанска цел, постановен по заявление с вх. № 20190629154838.
Решението подлежи на обжалване пред Софийски апелативен
съд в 7-дневен срок от съобщаването му.
След влизане в сила на решението,
препис от решението да се изпрати на Агенцията по
вписванията за сведение.
СЪДИЯ :