Решение по дело №422/2023 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 януари 2024 г.
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20237120700422
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 октомври 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр.Кърджали, 12.01.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд Кърджали, в съдебно заседание на тринадесети декември две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

 

   ПРЕДСЕДАТЕЛ:   АНГЕЛ МОМЧИЛОВ

                                                                             ЧЛЕНОВЕ:   ВИКТОР АТАНАСОВ

                                                                                                   МАРИЯ БОЖКОВА

 

 

 

при секретаря Мариана Кадиева и с участието на Димитрина Делчева заместник-окръжен  прокурор в ОП Кърджали

като разгледа докладваното от съдия БОЖКОВА адм.д.№ 422 по описа за 2023 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 191 от АПК, във вр. с чл. 185 и сл. от АПК.

Образувано е по протест на прокурор в ОП – Кърджали срещу  Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община Кърджали, приета с Решение № 37/ 28.02.2019 г. на Общински съвет – Кърджали (Наредбата). Претендира се материална незаконосъобразност на разпоредбите на чл.26, ал.6 и ал.10 от Наредбата, като противоречащи на нормите на чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА, както и на чл. 14, ал.2 и ал.7 от Закона за общинската собственост. Искането е да се отменят протестираните разпоредби от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община Кърджали, приета с Решение № 37 от 28.02.2019 г. на ОбС – Кърджали. В съдебно заседание протестът се поддържа от вносителя. Претендират се деловодни разноски за обнародване на оспорването в ДВ.

Ответникът – Общински съвет Кърджали, редовно призован, чрез упълномощен от председателя процесуален представител, оспорва протеста като неоснователен. Прави искане за присъждане на деловодни разноски.

При извършена проверка на събраните по делото доказателства, АС – Кърджали приема за установена следната фактическа обстановка:

Съобщението за постъпилия протест е обявено по реда на чл.181, ал.1, във вр. с чл.188 от АПК. По делото не са встъпили заинтересовани страни по смисъла на чл.189, ал.2 от АПК.

Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община Кърджали е приета с Решение № 37/ 28.02.2019 г. на ОбС – Кърджали.

От представен Протокол № 2 от проведено на 28.02.2019 г. заседание на ОбС – Кърджали се установява, че от общо 41 общински съветници, на заседанието са присъствали 39 общински съветници. „За“ приемане на нова Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община Кърджали са гласували 39 общински съветници.

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Протестът е допустим, като подаден от лице, предвидено в разпоредбата на чл.186, ал.2 от АПК и поради възможността оспорването на подзаконови нормативни актове да се упражни без ограничение във времето.

Разгледан по същество, протестът е основателен поради следните съображения:

При извършена проверка на основание чл. 168, ал.1 от АПК, във вр. с чл. 196 от АПК, съдът приема от правна страна следното:

Редът за издаване на нормативни административни актове е регламентиран в чл. 75 - чл. 80 от АПК, а за неуредените въпроси се прилага субсидиарно Закона за нормативните актове, по аргумент от чл. 80 от АПК.  От събраните доказателства се установява, че протестираната Наредба е приета при спазване изискванията на чл.27 от ЗМСМА за кворум и мнозинство, като гласуването е било явно.

При приемане на Наредбата са спазени изискванията на чл.26, ал.3 и ал.4 от ЗНА, регламентиращи императивно правило преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта да го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 30-дневен срок за предложения и становища по проекта, като в изключителни случаи или при изрично посочване в мотивите, може да бъде определен и друг срок, не но по-кратък от 14 дни.

От приложена извадка от интернет страницата на община Кърджали се установява, че проектът на Наредбата, заедно с мотивите е бил публикуван на 11.01.2019 г. Същата е приета на 28.02.2019 г., т.е. спазен е 30-дневния срок за предложения и становища от заинтересованите лица за публикувания проект.

На следващо място, от Предложение на кмета на Община Кърджали ( л.36) е видно, че същият е представил на ОбС - Кърджали проект на Наредбата, ведно с мотиви, установяващи обстоятелствата, предвидени в чл.28, ал.2 от ЗНА: причините, които налагат приемането; целите, които се поставят; финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба;  очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива; анализ за съответствие с правото на Европейския съюз. Следователно вносителят е спазил правилото на чл.28, ал. 2 от ЗНА да изготви мотиви към проекта с посоченото законово съдържание.

По отношение на съответствието на протестираните норми с материалния закон, настоящия съдебен състав приема от правна страна следното:

Разпоредбата на чл.26, ал.6 от Наредбата е със следното съдържание: Отдаването под наем на части от имоти – публична общинска собственост, предоставени безвъзмездно за управление на училища, детски градини и обслужващи звена, се извършва от директорите на съответните заведения или звена, след провеждане на публичен търг или публично оповестен конкурс по реда на настоящата наредба. Процедурата по провеждане на публичен търг или публично оповестен конкурс се открива със заповед  на директора на съответното заведение или звено. Договорът за наем с определения наемател се сключва от съответните ръководители.

Съгласно чл.26, ал.10 от Наредбата, Директорите на общинските училища могат да предоставят за ползване под наем, без търг или конкурс, почасово или за еднократно ползване помещения и открити и закрити спортни площадки в предоставените им имоти – публична общинска собственост, за осъществяване на образователни и спортни дейности при следните условия:

 1. Срокът на договора за наем не може да бъде по-дълъг от една година;

 2. Цената се определя съгласно чл.41, ал.3 от наредбата.

Не съществува спор, че учебните заведения, обособени части от които се отдават под наем чрез търг, са финансирани от общинския бюджет. Съгласно чл. 302, ал. 1 от Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) държавните и общинските недвижими имоти, предоставени за управление на държавните и общинските училища, детски градини и центрове за подкрепа за личностно развитие, са публична държавна, съответно публична общинска собственост. Нормата на чл. 280, ал. 1 от ЗПУО предвижда, че дейностите в системата на предучилищното и училищното образование се финансират със средства от държавния бюджет, бюджетите на общините, европейски фондове и програми и други източници, а според т. 1 от ал. 2 на чл. 289 от ЗПУО на директорите на училища се делегират права да реализират собствени приходи от ползваната общинска собственост. Самото отдаване на свободни имоти или части от тях – публична общинска собственост, съгласно разпоредбата на чл. 14, ал.7 от ЗОС, е за срок до 10 години при условията и по реда на ал. 2 на същия законов текст, а именно от кмета на общината след провеждане на публичен търг или публично оповестен конкурс, освен ако в закон е предвидено предоставянето под наем да се извършва без търг или конкурс или е определен друг ред, след решение на общинския съвет.

По силата на чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА в изпълнение на своите правомощия кметът на общината издава заповеди. От тълкуването на законовите разпоредби се налага изводът, че цялостното извършване на процедурата по отдаване под наем на имоти - общинска собственост е изцяло в компетентността на кмета на общината, след решение на общинския съвет, като не е предвидена възможност за делегиране на това правомощие на други лица, както това е направено с оспорените разпоредби на чл. 26, ал.6 и ал.10 от Наредбата. Допълнителен аргумент в тази насока е и обстоятелството, че с разпоредбата на чл. 8, ал. 3 от ЗОбС, законодателят е предвидил в Наредбата по чл. 8, ал. 2 да се определя единствено реда за предоставяне под наем на имотите или части от тях общинска собственост, предоставени за управление на училища, детски градини и обслужващи звена, но не е предвидил възможност за определяне на лицата, които да предоставят под наем, тъй като отдаването под наем е от изключителната компетентност на кмета на общината.

Ето защо оспорените разпоредби от Наредбата се явяват в пряко противоречие с разпоредби на ЗОбС и като незаконосъобразни подлежат на отмяна.

От изложеното следва, че протестът е основателен и следва да се уважи, като се отмени чл.26, ал.6 и ал.10 от Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на община Кърджали.

При този изход на делото е основателно своевременно заявеното искане на протестиращата страна за присъждане на деловодни разноски.

Тъй като ОбС – Кърджали не е юридическо лице и няма самостоятелен бюджет, отговорността за разноските по настоящото дело е на община Кърджали, която, съгласно чл. 136, ал. 3 от Конституцията на Р България, е юридическо лице и има самостоятелен бюджет – чл.141, ал.1 от Конституцията.

Ето защо и на основание чл.143, ал.1 от АПК община Кърджали следва да бъде осъдена да заплати в полза на ОП – Кърджали разноски в размер на 30.00 лв., представляващи внесена такса за обнародване на оспорването в ДВ.

Водим от изложените мотиви и на основание чл. 193, ал.1, предл.3-то от АПК, Административният съд

      

 

Р    Е    Ш    И  :

 

 

Отменя разпоредбата на чл.26, ал.6 и ал.10 от Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на община Кърджали, приета с Решение № 37/ 28.02.2019 г. на ОбС – Кърджали.

          Осъжда Община Кърджали с ЕИК *** и адрес: *** да заплати на Окръжна прокуратура – Кърджали деловодни разноски в размер на 30.00 лв. (двадесет лева).

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Решението, след влизането му в законна сила, да се обяви по реда на чл. 194 от АПК.

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                        ЧЛЕНОВЕ: 1.    

 

                                                                                         2.