Определение по дело №337/2020 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 септември 2020 г.
Съдия: Рени Цветанова Славкова
Дело: 20207140700337
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 10 август 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е  

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД МОНТАНА, V състав, в закрито заседание на 28.09.2020 г. в състав: 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: РЕНИ ЦВЕТАНОВА

 

като разгледа докладваното от СЪДИЯ РЕНИ ЦВЕТАНОВА адм. дело № 337/2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е по реда на чл. 128а от АПК.

 

Образувано въз основа на Определение от 07 08 2020 г., с което настоящото  Искане на Г.С.М., чрез С. Севестакиев М., пълномощник и баща, за обявяване нищожността на две съдебни Решения, а именно: Решение № 70/12 02 2019 г. по адм.д. № 506/2018 г. по описа на Адм Съд Монтана и Решение № 816/20.01.2020 г., постановено по адм.д. № 6974/2019 г. на Върховен Административен съд /ВАС/, пето отделение, е отделено от Искане с друг предмет, а именно: ИАА, като последното е предмет на адм.д. № 333/2020 г.

По отношение на възражението за разделяне на исканията и тяхното съединяване в едно производство.

Неоснователно в заявление, получено в Адм Съд Монтана с вх. № 1698 от 08 09 2020 г., се твърди, че Определението от 07 08 2020 г. не е мотивирано. Посоченото в това Определение различие в предмета на подадените три броя „искания”, е фактическото основание и мотивът, въз основа на който съдът е постановил тяхното разделяне в отделни производства.  

В същото това Определение за разделяне на исканията, действително не е посочено правното основание за неговото постановяване, но последното се извежда от неговия диспозитив или правното основание за издаването на този съдебен акт е чл. 46, ал. 2, изр. първо от ЗНА - Когато нормативният акт е непълен, за неуредените от него случаи се прилагат разпоредбите, които се отнасят до подобни случаи, ако това отговаря на целта на акта, във вр. с чл. 210, ал. 2 от ГПК - Когато предявените искове не подлежат на разглеждане по реда на едно и също производство или когато съдът прецени, че съвместното им разглеждане ще бъде значително затруднено, той постановява исковете да бъдат разделени и вр. с чл. 144 от АПК. В тази връзка не е без значение различните по вид и характер дела разглеждани в гражданския и административния съд, а това от своя страна обуславя приложението на гражданските норми съответно на спецификата за административното производство.

За пълнота сьдьт ще поясни в какво се изразява разликата в предмета на предявените искания, а именно: 1. Искане за обявяване нищожността на административен акт и 2. Искане за обявяване нищожността на две съдебни решения.

От една страна различният предмет сам по себе си е основание за разделяне на жалбите /наименовани от процесуалния представител на оспорващата като искания/, тъй като изисква изпълнението на различни процесуални действия, респ. относимите процесуалноправни предпоставки и материалноправни норми, които следва да бъдат обсъдени са различни и без връзка по между си. Именно поради различния предмет на двете дела, предвиденото в чл. 210, ал. 2, изр. второ от ГПК изискване, в случая е неприложимо.

Производството против Решение № 208/17 05 2018 г. на петчленен заседателен състав на КЗДскр., с искане за обявяване на неговата нищожност, се разглежда по общия ред на АПК – чл. 145 и сл. и предвид текста на чл. 75, ал. 2 от ЗЗДискр. за него по силата на закона не се дължи държавна такса.

За разделеното настоящо производство, което е с искане за обявяване нищожността на две съдебни решения, законодателят не предвижда по право освобождаване от държавна такса, а лицето надлежно следва да поиска да бъде освободено от внасянето на такава или за този вид производство към жалбата/иска, на основание чл. 151 от АПК следва да има приложена квитанция за платена държавна такса, респ. при условията на чл. 83 от ГПК, вр. чл. 144 от АПК - искане със съответните доказателства за освобождаването от такава. В тази връзка следва да се има предвид, че освобождаването от д.т. се преценява по всяко едно производство, с оглед възможността за промяна на обстоятелствата във времето, логично следствие от естествения ход/развитие/движение, както в личен, така и в обществен аспект. Да се предполага от съда липсата на определени обстоятелства е недопустимо, още повече, че самата липса на движение е незакономерно обстоятелство, което е несъответно/противно на нормалния/естествен ход на развитие.

От друга страна дори да се допусне, че съдът обяви исканата нищожност на Решението на КЗД, то това не може да доведе и не води автоматично до нищожност на постановените съдебни решения, тьй като нищожността на всеки един акт се преценява самостоятелно и независимо, а законът не предвижда автоматичност в правоприлагането. 

С оглед на изложеното, постановеното с Определение от 07 08 2020 г. разделяне на исканията, нито води до забавяне на делата, респ. не нарушава принципа за бързина, визиран в чл. 11 от АПК, нито нарушава принципите на правото на ЕС, респ. не само не нарушава ефективността на процеса, а го повишава. Обратно на това твърдение – разделянето благоприятства търсената бързина, поради ясното очертаване на един предмет за разглеждане, а именно съответният административен/съдебен акт, като по този начин подпомага страните в тяхната правна ориентация спрямо относимите за предмета на делото факти, обстоятелства, респ. с какви доказателства и доказателствени средства същите следва да бъдат установявани.

Не на последно място, дори и да е налице твърдяната връзка между така предявените искания, то това не е пречка за разглеждането им в отделно производство, тъй като в случай на преюдициалност на спора, разпоредбата на чл. 229 от ГПК предвижда процесуална възможност за спиране на производството, т.е. когато в същия или в друг съд се разглежда дело, решението по което ще има значение за правилното решаване на спора.

С оглед на изложеното искането за съединяване на делата се явява неоснователно, като същото с нарочно определение по адм.д. № 333/2020 г. е оставено без уважение.

По предмета на настоящото дело, което е по искане за обявяване нищожността, както на съдебно Решение № 70/12 02 2019 г. по адм.д. № 506/2018 г. по описа на Адм Съд Монтана, така и на съдебно Решение № 816/20.01.2020 г., постановено по адм.д. № 6974/2019 г. на ВАС, пето отделение.

Безспорно е, че съдебно Решение № 70/12 02 2019 г. по адм.д. № 506/2018 г. по описа на Адм Съд Монтана е обжалвано по реда на инстанционния контрол пред Върховен Административен съд /ВАС/ и с Решение № 816/20 01 2020 г. по адм.д. № 6974/2019 г. по описа на ВАС, е оставено в сила. Безспорно предмет на съдебен контрол по адм.д. № 506/2018 г. по описа на Адм съд Монтана е било Решение № 208/17 05 2018 г. на петчленен разширен заседателен състав на Комисията за защита от дискриминация, което производство е приключило с Решение № 70/12 02 2019 г., с което жалбата на Г.М. е отхвърлена.  

Безспорно е също така, че постановеното по адм.д. № 506/2018 г. по описа на Адм Съд Монтана съдебно Решение е обжалвано от Г.М. и същото е било предмет на касационна проверка от Върховния административен съд по реда и при условията на чл. 208 и сл. от АПК. Упражнявайки правото си на жалба против Решение № 70/12 02 2019 г. по адм.д. № 506/2018 г. на Адм Съд Монтана, Г.С.М. е упражнила правото визирано в чл. 128, ал. 1, т. 8 от АПК, който текст предвижда право на заинтересованите лица да искат обявяване на нищожност, обезсилване или отмяна на решения постановени от административните съдилища, т.е. производство на сочените основания, включително и за нищожност на Решение № 70/12 02 2019 г., за което се иска обявяване на нищожност в настоящото производство, вече е проведено от Върховен Административен съд по повод на подадената против същото това Решение, касационна жалба.  

От друга страна, съдът не установява да е налице предпоставката визирана в чл. 128а, ал. 1 от АПК, а именно: наличието на решение, което прегражда по-нататъшното развитие на производството спрямо постановеното от Административен съд Монтана Решение, за което се иска обявяване на нищожност. Съдебно Решение № 70/12 02 2019 г. по адм.д. № 506/2018 г. на Адм Съд Монтана не е такова, с което да се прегражда по-нататъшното развитие на производството, тъй като повдигнатият с жалбата спор е разгледан в надлежно производство и разрешен по същество. Същевременно спрямо това първоинстанционно решение, при условията на чл. 208 и сл. от АПК, също по същество е осъществен касационен контрол, който контрол включва служебна проверка за неговата валидност, която проверка от своя страна включва преценка на порока нищожност на постановения съдебен акт – чл. 218, ал. 2 от АПК. С оглед на тези разпоредби се налага извод, че предмет на иска по чл. 128а АПК може да бъде само въпросът за валидността на съдебния акт, който не е преминал през проверката за валидност в съответно касационно производство. В случаите когато определение или съдебно решение са били подложени на касационен контрол, в рамките на които служебно се извършва проверка за валидността на този съдебен акт, искът по чл. 128а АПК не е допустим. Допустимостта на този иск, който има субсидиарен характер, е обусловена от липсата на надлежно проведено касационно производство, завършило с произнасяне по съществото на правния спор. В този смисъл Решение № 895 от 21.01.2020 г. на ВАС по адм. д. № 9553/2019 г.

С оглед на изложеното и при така действащата нормативна уредба, искът, В ЧАСТТА за обявяване нищожността на съдебно Решение № 70/12 02 2019 г. по адм.д. № 506/2018 г. на Адм Съд Монтана е недопустим и производството по делото като недопустимо, В ТАЗИ ЧАСТ, следва да бъде прекратено.

По отношение на възраженията свързани с указанията на съда за представяне на пълномощно и държавна такса.

Разпоредбата на чл. 151, т. 2 и т. 3 от АПК изисква към жалбата да се приложат пълномощно, когато жалбата се подава от пълномощник, както и документ за платена държавна такса, ако такава се дължи. В случая в подадените „Искания за обявяване на нищожност” се твърди, че д.т. не се дължи по смисъла на чл. 75, ал. 2 от ЗЗДискр., респ. няма направено искане за освобождаване от заплащането на такава. В тази връзка, както се отбеляза по-горе – за настоящото производство, което е с правно основание чл. 128а от АПК – държавна такса е дължима, тъй като няма изрична норма, която да регламентира освобождаване от нейното внасяне или в този случай следва да има изрично искане за освобождаване от внасяне на д.т., каквото искане липсва в подаденото първоначално искане.

На основание цитирания чл. 151, т. 2 от АПК е изискано и представянето на пълномощно по делото, поради което указанията на съдията-докладчик са по прилагането на закона, а не са самоцелни такива, още по-малко имат отношение към честта и достойнството на молителката и нейния процесуален представител.

По искането за освобождаване от такси и разноски.

Искането за освобождаване от такси и разноски, съдът извежда от последващото заявление от 07 09 2020 г., където е посочено: „По отношение на освобождаване от такси и разноски..” и приема, че такова искане е надлежно заявено. Със същото заявление от 07 09 2020 г. са представени доказателства, касаещи освобождаване на оспорващата от такси и разноски, които доказателства, установяват липсата на достатъчно средства за заплащане на държавната такса, а именно: декларация за семейно и материално положение и имотно състояние, регистрационна карта издадена от Дирекция „Бюро по труда” гр. Видин.

Съгласно текста на чл. 83, ал. 2 от ГПК, във вр. чл. 144 от АПК, такси и разноски по производството не се внасят от физически лица, за които е признато от съда, че нямат достатъчно средства да ги заплатят, като при разглеждане на молбата за освобождаване съдът взема предвид: доходите на лицето и на неговото семейство; имущественото състояние, удостоверено с декларация; семейното положение; здравословното състояние; трудовата заетост; възрастта; други констатирани обстоятелства. Разпоредбата е императивна и от нея следва, че за да бъде освободено едно лице от такси и разноски в съдебното производство, същото следва да установи наличието на горе изброените предпоставки.

В конкретния случай, от представените в настоящето производство писмени доказателства, по безспорен начин се установява, че Г.С.М. *** не е омъжена, не притежава недвижими имоти и МПС и не получава/реализира доходи, поради което и към момента не разполага с достатъчно средства, за да заплати дължимата държавна такса за образуване на настоящето производство, дори и в минималния размер от 10 лева.

При тези обстоятелства съдът приема, че оспорващата ще бъде материално затруднена по начин, че да не може да упражни предоставените й по закон процесуални права, поради което искането за освобождаване от внасяне на ДТ и разноски по делото се явява основателно и същата следва да бъде освободена от тяхното внасяне.

С оглед на изложеното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК   

 

О П Р Е Д Е Л И  :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ като недопустимо Искане на Г.С.М., чрез С. Севестакиев М., пълномощник и баща, В ЧАСТТА за обявяване нищожността на Решение № 70/12 02 2019 г. по адм.д. № 506/2018 г. по описа на Адм Съд Монтана.  яя

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д № 337/2020 г. по описа на Административен съд Монтана, В ЧАСТТА, касаеща обявяване нищожността на Решение № 70/12 02 2019 г. по адм.д. № 506/2018 г. по описа на Адм Съд Монтана.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО, В ТАЗИ ЧАСТ подлежи на обжалване пред ВАС, в 7 дн.ср. от неговото съобщаване.

 

ПРОИЗВОДСТВОТО ПРОДЪЛЖАВА по искането за обявяване нищожността на Решение № 816/20.01.2020 г., постановено по адм.д. № 6974/2019 г. на ВАС, пето отделение.

 

На основание чл. 154 от АПК

 

КОНСТИТУИРА страните, както следва:

 

Оспорващ - Г.С.М. ***

Ответник – Комисия за защита от дискриминация, представлявано от Председателя.

 

ОСВОБОЖДАВА Г.С.М. ***, от внасяне на разноски - държавна такса в размер на 10.00 лева по настоящото Адм. дело № 337/2020 г. по описа на Административен Съд - Монтана.

 

НАСРОЧВА адм. дело № 337/2020 г. по описа на АдмС-Монтана в открито съдебно заседание на 08 10 2020 г. 10.00 часа, за която дата и час да се призоват страните.

 

При условията на чл. 170 от АПК съдът разпределя доказателствената тежест между страните:

 

УКАЗВА на оспорващия, че в негова тежест е да докаже твърденията си изложени в жалбата.

 

УКАЗВА на ответника, че в негова тежест е да установи съществуването на фактическите основания и изпълнението на законовите изисквания.

 

ДА СЕ ИЗПРАТИ препис от искането на КЗД за становище в 7 дн.ср. от получаването му.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :