Решение по дело №4/2022 на Районен съд - Пирдоп

Номер на акта: 65
Дата: 20 юни 2022 г. (в сила от 20 юни 2022 г.)
Съдия: Симеон Горанов Гюров
Дело: 20221860200004
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 януари 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 65
гр. , 20.06.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – П., ПЪРВИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на деветнадесети май през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Симеон Г. Гюров
при участието на секретаря М.Н.Н.
като разгледа докладваното от Симеон Г. Гюров Административно
наказателно дело № 20221860200004 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от Закона за административните
нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано е по жалба на „К.У.“ Е. с ЕИК********** Адрес на управление: гр. П., ул.
„**********“ №57, бл.56 вх.А ап.3 чрез адвокат А.Х. К., с адрес ул.******* 14Б ет.4,
тел.********** упълномощен от управител М.Ю., срещу Наказателно постановление №
562********** г. от Заместник Директора на ТД на НАП София С.С.П., с което на
жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 3598,00 лева на основание чл.
74, ал.1 от Закона за счетоводството /ЗСч/ за нарушение на чл. 38, ал.1, т.1 от ЗСч.
В депозираната жалба, жалбоподателят излага съображения за изтичането на
преклузивния срок по чл.34, ал.1 ЗАНН, във връзка с установяване на административното
нарушение. Моли съда да има предвид изложеното, както и че извършеното от него би
могло да се разглежда като маловажен случай по смисъла на чл.28 ЗАНН.
В проведеното съдебно заседание жалбоподателя, чрез процесуалния си представител
поддържа жалбата си, сочи, че АУАН е съставен след изтичане на срока, предвиден в чл.34,
ал.1 ЗАНН.
Въззиваемата страна – ТД на НАП-София, редовно призована, не се явява, чрез
процесуалния си представител депозира писмена защита, в която заявява, че жалбата следва
да се отхвърли като неоснователна и да се потвърди издаденото наказателно постановление.
Районна прокуратура гр. П., редовно призована не изпраща представител и не взема
становище по жалбата.
От събраните по делото писмени и устни доказателства, съдът намира за установено от
фактическа и правна страна следното:
1
ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:
С акт за установяване на административно нарушение № № F*******/******** година,
връчена на жалбоподателя на ******** г., е констатирано, че на 14.12.2020 г. в ЦУ на НАП
е получена информация с вх. № 12-00-******** г., предоставена на основание чл. 38, ал. 13
от Закона за счетоводството (ЗСч) от Агенцията по вписванията относно юридическите
лица, които не са подали годишен финансов отчет (ГФО) за 2019 г. в Търговския регистър и
регистъра на юридическите лица с нестопанска цел в срок до 30.09.2020 г. и не са подали
декларация по чл. 38, ал. 9, т. 2 от ЗСч. Получената информация с вх. № 12-00-******** г.
по описа на ЦУ на НАП удостоверява датата, на която е установено извършеното
административно нарушение. По аргумент на чл. 38, ал. 15 във вр. с чл. 78 от ЗСч. от страна
на НАП са предприети необходимите действия за извършване на проверка. На ******** г. в
ТД на НАП София, офис София област, бул."Витоша" №6 при извършена справка в
Търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел при Агенцията
по вписванията установих, че "К.У." Е., ЕИК ********** не е изпълнило задължението си да
публикува чрез подаване на заявление за вписване и представяне за обявяване в Агенция по
вписванията - Търговски регистър и регистър на юридическите лица с нестопанска цел, на
годишния финансов отчет за 2019 г. в законоустановения срок - до 30.09.2020 г., съгласно
чл. 38, ал. 1, т. 1 от ЗСч във връзка с § 33 от Преходните и заключителни разпоредби на
Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на
Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците. Във връзка с
изложеното и на основание чл. 40, ал. 2 от Закона за административните нарушения и
наказания (ЗАНН) е изпратена покана за образуване на административнонаказателно
производство на ******** г., получена на ******** г. /по електронен път чрез активиране на
електрона препратка от електронен адрес *********.Заявлението за вписване и
представянето за обявяване на годишния финансов отчет за 2019 г. в Търговския регистър и
регистъра на юридическите лица с нестопанска цел не е подадено и към момента на
съставяне на настоящия АУАН.„К.У." Е., ЕИК ********** е подало ГДД по чл. 92 от ЗКПО
за 2019 г. с вх. № 230********* г. по описа на ТД на НАП София, офис „София област,
съгласно която за 2019 г. нетните приходи от продажби възлизат на 3598428 лв. В АУАН се
сочи, че с извършеното деяние е нарушена разпоредбата на чл. 38, ал. 1, т. 1 от Закона за
счетоводството.В АУАН за пълнота на изложението е посочен, че с ДВ, бр. 104 от 2020 г., в
сила от 01.01.2021 г., същата разпоредба е изменена, като в настоящата редакция
разпоредбата не се явява по-благоприятна за нарушителя, тъй като предвиденият срок за
подаване на ГФО е идентичен - 30 септември на следващата година, като е извършено
нарушение на чл.34, ал.1, т. ЗСч. Същият е подписан от актосъставителя, свидетелите по
акта и нарушителя, който е депозирал в законоустановия срок възражение, прието за
неоснователно от административнонаказващия орган.
Въз основа за акта за установяване на административно нарушение е издадено
обжалваното наказателно постановление № 562********** г. от Заместник Директора на ТД
на НАП София С.С.П., с което на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер
на 3598,00 лв., за това, че 14.12.2020 г. в ЦУ на НАП е получена информация с вх. № 12-00-
2
******** г., предоставена на основание чл. 38, ал. 13 от Закона за счетоводството (ЗСч) от
Агенцията по вписванията относно юридическите лица, които не са подали годишен
финансов отчет (ГФО) за 2019 г. в Търговския регистър и регистъра на юридическите лица с
нестопанска цел в срок до 30.09.2020 г. и не са подали декларация по чл. 38, ал. 9, т. 2 от
ЗСч. Получената информация с вх. № 12-00-******** г. по описа на ЦУ на НАП
удостоверява датата, на която е установено извършеното административно нарушение. По
аргумент на чл. 38, ал. 15 във вр. с чл. 78 от ЗСч. от страна на НАП са предприети
необходимите действия за извършване на проверка. На ******** г. в ТД на НАП София,
офис София област, бул."Витоша" №6 при извършена справка в Търговския регистър и
регистъра на юридическите лица с нестопанска цел при Агенцията по вписванията
установих, че "К.У." Е., ЕИК ********** не е изпълнило задължението си да публикува чрез
подаване на заявление за вписване и представяне за обявяване в Агенция по вписванията -
Търговски регистър и регистър на юридическите лица с нестопанска цел, на годишния
финансов отчет за 2019 г. в законоустановения срок - до 30.09.2020 г., съгласно чл. 38, ал. 1,
т. 1 от ЗСч във връзка с § 33 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за
мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на
Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците. Във връзка с
изложеното и на основание чл. 40, ал. 2 от Закона за административните нарушения и
наказания (ЗАНН) е изпратена покана за образуване на административнонаказателно
производство на ******** г., получена на ******** г. /по електронен път чрез активиране на
електрона препратка от електронен адрес *********. Заявлението за вписване и
представянето за обявяване на годишния финансов отчет за 2019 г. в Търговския регистър и
регистъра на юридическите лица с нестопанска цел не е подадено и към момента на
съставяне на настоящия АУАН. В НП се сочи, че „К.У." Е., ЕИК ********** е подало ГДД
по чл. 92 от ЗКПО за 2019 г. с вх. № 230********* г. по описа на ТД на НАП София, офис
„София област, съгласно която за 2019 г. нетните приходи от продажби възлизат на 3598428
лв. В НП се сочи, че с извършеното деяние е нарушена разпоредбата на чл. 38, ал. 1, т. 1 от
Закона за счетоводството. В НП за пълнота на изложението се сочи, че с ДВ, бр. 104 от 2020
г., в сила от 01.01.2021 г., същата разпоредба е изменена, като в настоящата редакция
разпоредбата не се явява по-благоприятна за нарушителя, тъй като предвиденият срок за
подаване на ГФО е идентичен - 30 септември на следващата година. В НП е посочено, че е
нарушен състава на чл.38, ал.1, т.1 от ЗСч, като нарушението е за първи път. В НП се сочи,
че постъпилото възражение с вх.№53-06-189/12.02.21 г., разгледано по реда на чл.52, ал.4 от
ЗАНН, е преценено за неоснователно. За да се определи административното наказание са
взети предвид тежестта на нарушението, всички смекчаващи и утежняващи обстоятелства и
се констатира, че не са налице предпоставките за прилагане на чл.28 от ЗАНН.
Наказателното постановление е връчено на жалбоподателя на 10.12.2021 година,
обжалвано на 17.12.2021 г., видно от разписка на л.4 от делото.
По делото е представена заповед № ЗЦУ-********** година на изпълнителния директор
на НАП, с която са упълномощени директорите на дирекции в ТД на НАП да издават
наказателни постановления по посоченото по-горе нарушение. По делото се събраха
3
възражение, пълномощни, Жалба вх. № 53-******** г. - 1 л., оригинал, ведно с документ от
Еконт, оригинал; Наказателно постановление № 562599-*******/23.02.21 г. - оригинал, 2
листа; АУАН № *******/11.02.21 г. - оригинал, 2 листа, покана за съставяне на АУАН.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за безспорна въз основа на приложените и
приети по делото писмени доказателства, така и от разпита на свидетелите И.С.–
актосъставител, П.И. и Д.А..

При така установената фактическа обстановка, съдът приема от ПРАВНА СТРАНА
следното:
Подадената жалба е допустима.
Съдът след извършената служебна проверка по законосъобразността на обжалваното
наказателно постановление, както и по отношение на конкретните оплаквания, изложени от
жалбоподателя в жалбата и в проведеното съдебно заседание, констатира, че в хода на
административно-наказателното производство по издаване на наказателното постановление,
което се атакува, не са допуснати съществени нарушения на процесуалния закон,
обуславящи отмяната му. Административно-наказателното производство срещу
жалбоподателя е започнало, протекло и приключило в съответствие с процесуалните
изисквания. Акът е съставен от компетентен актъсъставител, при спазване на изискванията
на чл. 42 ЗАНН, препис от него е надлежно връчен, охранено е правото на административно-
привлечения по чл. 44 ЗАНН. Въз основа на съставения акт е постановено и обжалваното
наказателно постановление. Административно наказващия орган надлежно е упражнил
материалната си компетентност, при съставяне на постановлението са спазени изискванията
на чл. 57 ЗАНН, наказателното постановление е надлежно връчено, при съблюдаване на
процесуалните изисквания за това. По делото не се установиха визираните в жалбата
нарушения. Административно-наказателното производство е протекло в
законоустановените срокове, срока на закъснението не е съществен реквизит от акта или
наказателното постановление, което да обуслови незаконосъобразност на крайния акт,
достатъчно са конкретизирани обстоятелствата на нарушението, както и мястото на
извършването му. Съгласно чл. 38, ал. 1, т. 1 (изм.) ЗС предприятията публикуват годишния
финансов отчет, консолидирания финансов отчет и годишните доклади по глава седма,
приети от общото събрание на съдружниците или акционерите или от съответния орган,
като всички търговци по смисъла на Търговския закон - чрез заявяване за вписване и
представяне за обявяване в търговския регистър, в срок до 30 юни на следващата година. В
§ 33 от ПЗР от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение,
обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на
последиците, се предвиди, че сроковете през 2020 г. по чл. 38, ал. 1, т. 1, 2 и 3 от Закона за
счетоводството се удължават до 30 септември 2020 г., а срокът по чл. 38, ал. 9, т. 2 от същия
закон се удължава до 30 юни 2020 г. Предвид предвидената законодателна промяна срокът
за подаване на годишния финансов отчет е до 30 септември 2020 година. Разпоредбата на чл.
74, ал. 1 от Закона за счетоводството предвижда, че който е задължен и не публикува
финансов отчет в сроковете по чл. 38, се наказва с глоба в размер от 200 до 3000 лв., а на
4
предприятието се налага имуществена санкция в размер от 0, 1 до 0, 5 на сто от нетните
приходи от продажби за отчетния период, за който се отнася непубликуваният финансов
отчет, но не по-малко от 200 лв. В конкретния случай се установява от доказателствата по
делото, че дружествотожалбоподател не е изпълнило задължението си за публикуване на
годишния си финансов отчет за 2019 г. в срок до 30.09.2020 г., а такъв е бил подаден на
13.02.2021 г., след предвидения в закона срок. Няма спор и че за 2019 г. дружеството е
извършвало дейност и е отчело нетни приходи от 3 598428 лева - т. е. за него е неприложима
разпоредбата на нормата на чл. 38, ал. 9 от ЗСч, с която е прието, че алинеи 1 - 8 не се
прилагат за предприятия, които не са осъществявали дейност през отчетния период.Предвид
посоченото правилно е била ангажирана отговорността на жалбоподателя „К.У.“ Е., тъй като
се касае за бездействие в предвидения от закона срок да публикува ГФО. Съдът намира, че
не е налице маловажност на нарушението. Разпоредбата на чл. 53, ал. 1 от ЗАНН задължава
наказващият орган да извърши преценка за приложението на чл. 28 от ЗАНН. Не се
установи по делото наличие на обстоятелства по чл. 28 ЗАНН за квалифициране на
конкретния случай като маловажен случай на административно нарушение за този тип
деяния .Съгласно разпоредбата на чл. 93, т. 9 от НК, който по отношение на ЗАНН се
прилага субсидиарно, един от критериите за определяне на едно деяние като маловажен
случай е именно липсата или незначителността на вредни последици. В конкретната
хипотеза обаче се касае за нарушение на просто извършване. Неподаването на ГФО по ЗСч
е формално нарушение. Съставът на самото нарушение не включва и наличие на вреди.
Доколкото в ЗСч това нарушение е самостоятелно основание за носене на отговорност,
съдът намира, че разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН не може да намери приложение. По
отношение на визираното във възражението неспазване на срока по чл.34, ал.1 ЗАНН, съдът
намира следното: Неоснователно е възражението на дружеството, че при установяване на
нарушението, не е спазен срокът по чл. 34, ал. 1 ЗАНН. Съгласно цитираната разпоредба, не
се образува административнонаказателно производство, ако не е съставен акт за
установяване на нарушението в продължение на три месеца от откриване на нарушителя
или ако е изтекла една година от извършване на нарушението. Изричната норма на чл. 78,
ал. 3 ЗСч, препраща към ЗАНН за реда за съставянето на актовете, издаването, обжалването
и изпълнението на наказателните постановления, с оглед на което и чл. 34, ал. 1 ЗАНН е
приложим в случая. Безпротиворечива е съдебната практика, обективирана и в ТР № 4 от
29.03.2021 г. на ВАС по т. д. № 3/2019 г., ОСС, І и ІІ колегия, че по смисъла на чл. 34, ал. 1
ЗАНН откриване на нарушителя значи установяване и индивидуализиране на физическото,
респ. на юридическото лице, което е отговорно за противоправното деяние, осъществяващо
състав на административно нарушение, а не съществуването на възможност това да бъде
сторено или фактическото намиране на лицето или осъществяването на контакт между
нарушителя и актосъставителя (съответно -административнонаказващия орган) или
произнасянето на горестоящ или контролен орган, дали е осъществен състав на
административно нарушение и кой е правният субект, отговорен за деянието. Съществен е
моментът, в който органът, овластен по закон да състави акта, е узнал за нарушението. В
обстоятелствената част на АУАН и НП е посочено, че при извършена проверка на
5
14.12.2020 г. е установено извършеното нарушение и нарушителя. Актовете за установяване
на административните нарушения по чл. 38, ал. 1 ЗСч, се съставят от органите на НАП - чл.
78, ал. 1 ЗСч, с оглед на което релевантният момент за началото на срока по чл. 34, ал. 1
ЗАНН, тоест откриването на дееца по смисъла на разпоредбата, е датата на която пред
органите на НАП е предоставена информацията по чл. 38, ал. 13 от ЗСч - представени от
Агенция по вписванията в електронен вид списъци с предприятия, които не са заявили за
обявяване годишните си финансови отчети за предходната година в сроковете по, ал. 1 и 2.
В конкретния случай не се оспорва, че списъците са предоставени на посочената в АУАН
дата - 14.12.2020 г., като самият АУАН е издаден на ******** г., тоест преди изтичане на
срока по чл. 34, ал. 1 ЗАНН. В случая срокът е спазен, поради което и не е налице
твърдяното от санкционираното дружество нарушение.
Правилно е НП и в частта за размера на наложената имуществена санкция, която е към
минимума. Границите, съгласно разпоредбата на чл. 74, ал. 1 ЗСч, са 0,1 до 0,5 на сто от
нетните приходи от продажби за отчетния период, за който се отнася непубликуваният
финансов отчет, но не по-малко от 200 лв, като АНО, отчитайки тежестта на нарушенията и
факта, че не е отстранено до издаване на АУАН, е наложил санкция в размер на 3598,00
лева, която настоящата въззивна инстанция намира за съответна на нарушението.
Предвид гореизложеното, настоящия съдебен състав следва да потвърди издаденото
наказателно постановление като законосъобразно.
Мотивиран от гореизложеното съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА, на основание чл. 63 ЗАНН Наказателно постановление №
562********** г. от Заместник Директора на ТД на НАП София С.С.П., с което на „К.У.“ Е.
с ЕИК**********, гр. П., ул. „**********“ №57, бл.56 вх.А ап.3, е наложена имуществена
санкция в размер на 3598,00 лева на основание чл. 74, ал.1 от Закона за счетоводството
/ЗСч/ за нарушение на чл. 38, ал.1, т.1 от ЗСч.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Административен съд София-област в
четиринадесетдневен срок от датата на съобщаването му на страните, че е изготвено, по реда
на глава дванадесета от АПК.
Съдия при Районен съд – П.: _______________________
6