РЕШЕНИЕ
№ 878
Варна, 26.06.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Варна - XV състав, в съдебно заседание на тридесет и първи май две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Председател: |
ЕВЕЛИНА ПОПОВА |
При секретар ВЕСЕЛКА КРУМОВА
като разгледа докладваното от съдия ЕВЕЛИНА ПОПОВА административно дело № 2683 / 2022 г., за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството по делото е образувано по протест
на младши прокурор в Районна прокуратура – Варна срещу решение
№ 30-18 на ОбС – Дългопол по протокол № 30/29.10.2021 г., с което на основание
чл. 21 ал. 1 т. 8 ЗМСМА и чл. 25 ал. 5 ЗСПЗЗ е дадено предварително съгласие за
промяна на предназначението от земеделска земя в горска територия по реда на
чл. 81 ЗГ на два земеделски имота, публична общинска собственост: ПИ *****.***.**с
площ 1460 кв. м., начин на трайно ползване – пасище, актуван с АПОС №
1293/21.07.2021 г. и ПИ *****.***.**с площ 924 кв. м., начин на трайно ползване
– пасище, актуван с АПОС № 1294/21.07.2021 г.
С доводи, че при приемане на протестираното
решение не са били налице регламентираните в чл. 25 ал. 5 ЗСППЗ
материалноправни предпоставки, както и че с него в нарушение на чл. 25 ал. 5
изр. второ ЗСПЗЗ не е определен срокът на валидност на даденото от ОбС Дългопол
предварително съгласие, се иска решението да бъде отменено от съда като на
Прокуратурата се присъдят направените в производството съдебни разноски.
В проведените по делото открити съдебни
заседания подаденият протест се поддържа от явилите се прокурори от Окръжна
прокуратура Варна Силвиян Иванов и Александър Атанасов като в заключението си
по съществото на спора в с. з. на 31.05.2023 г. прокурор Атанасов счита, че са
налице всички основания за уважаването на протеста.
ОбС-Дългопол, ответник в производството, не
се представлява в проведените по делото открити съдебни заседания и не изразява
становище по протеста.
За да се произнесе по процесуалната
допустимост на подадения протест, съдът съобрази следното:
Съгласно чл. 16 ал. 1 АПК, прокурорът следи
за спазване на законността в административния процес като в упражнение на това
си основно правомощие той е легитимиран да предприема действия за отмяна на
незаконосъобразни административни актове, както и да започва производства по
този кодекс, когато прецени, че това се налага от важен държавен или обществен
интерес /в този смисъл чл. 16 ал. 1 т. 1 и 3 АПК/.
Протестираното по делото решение на Общински
съвет - Дългопол, с което на основание чл. 25 ал. 5 ЗСПЗЗ е изразено
предварително съгласие за промяна на предназначението на процесните два
земеделски имота с начин на трайно ползване като пасища, притежаващи поради
това на основание чл. 25 ал. 1 ЗСПЗЗ статут на публична общинска собственост,
представлява само част от производството за промяна на предназначението им,
което в случая предвид факта, че изразеното от ОбС съгласие е за промяна на
имотите от земеделски в горски по чл. 81 ЗГ, следва да приключи с предвидената
в чл. 82 ал. 2 ЗГ заповед на министъра на земеделието. Независимо от това,
съдебният контрол върху така протестирания от Прокуратурата административен акт
е допустим, тъй като с него ОбС – Дългопол е упражнил правомощието си по чл. 21
ал. 1 т. 8 ЗМСМА да вземе решение относно разпореждането с общинско имущество,
като се има предвид, че с извършването на промяната, за която е дал
предварително съгласие, се открива възможността по чл. 25 ал. 1 ЗСПЗЗ имотите
наместо публична да се обявят за частна общинска собственост, а оттук да
отпадне и забраната по чл. 7 ал. 2 ЗОбС и да се открие възможността по чл. 7
ал. 3 ЗОбС за разпореждане с тях. Поради това с решението на ОбС Дългопол се
засягат пряко и непосредствено обществените интереси и Прокуратурата е в
правото си да упражни дадените й от закона правомощия по чл. 16 ал. 1 т. 1 и 3 АПК.
По основателността на протеста съдът прие за
установено следното:
С подадена до председателя на ОбС – Дългопол
Докладна записка, входирана в ОбС Дългопол под вх. № ОС-213/21.10.2021 г.,
кметът на община Дългопол е посочил, че през 2018-2019 г. „Кавеко инженеринг“
ООД – София е изработило Горскостопански план за имотите на община Дългопол,
придобили характеристиките на гори, който е съгласуван с РИОСВ – Варна и е
одобрен от директора на Регионална дирекция по горите – Варна. Посочил е, че за
част от включените в този план имоти е необходимо да се промени
предназначението им от земеделска в горска територия като в тази връзка в
община Дългопол е образувана на основание чл. 81 ЗГ административна преписка за
промяна на предназначението на два земеделски имота. Основавайки се на това,
кметът на община Дългопол е предложил на ОбС Дългопол да приеме, съгласно чл.
21 ал. 1 т. 8 ЗМСМА и чл. 25 ал. 5 ЗСПЗЗ решение, с което да даде предварително
съгласие за промяна на предназначението от земеделска в горска територия по
реда на чл. 81 ЗГ на два имота, публична общинска собственост: ПИ *****.***.**с
площ 1460 кв. м., актуван с АПОС № 1293/21.07.2021 г., и ПИ *****.***.**с площ
924 кв. м., актуван с АПОС № 1294/21.07.2021 г.
На заседание от 29.10.2021 г. ОбС – Дългопол
е разгледал постъпилата Докладна записка на кмета на община Дългопол и с 14
гласа „За“ и 0 гласа „Въздържали се“ и „Против“ с Решение 30-18 по протокол №
30/29.10.2021 г. е дал предварително съгласие за промяна на предназначението на
двата имота от земеделска в горска територия по реда на чл. 81 ЗГ.
В представената по делото в изпълнение на
разпореждане № 16066/15.12.2022 г. административна преписка по приемането на
решението на ОбС Дългопол, освен докладната записка на кмета на община Дългопол
са приложени още и следните документи:
1/ Акт за публична общинска собственост №
1293/21.07.2021 г. относно актуването като публична общинска собственост, на
основание чл. 25 ал. 1 ЗСПЗЗ и чл. 59 ал. 1 ЗОбС, на ПИ *****.***.**с площ 1460
кв. м. в землището на с. Поляците, община Дългопол, местност „Ходжа кайряк“,
със записан начин на трайно ползване: пасище;
2/ издадена от СГКК – Варна скица на ПИ *****.***.**с
отразени по нея площ на имота 1460 кв. м., местонахождение – местност „Ходжа
кайряк“, трайно предназначение на територията му – земеделска и начин на трайно
ползване: пасище;
3/ Акт за публична общинска собственост №
1294/21.07.2021 г. относно актуването като публична общинска собственост, на основание чл. 25 ал. 1 ЗСПЗЗ и чл. 59 ал. 1 ЗОбС,
на ПИ *****.***.**с площ 924 кв. м. в землището на с. Поляците, община
Дългопол, местност „Ходжа кайряк“, със записан начин на трайно ползване:
пасище;
4/ издадена от СГКК – Варна скица на ПИ *****.***.**с
отразени по нея площ на имота 924 кв. м., местонахождение – местност „Ходжа
кайряк“, трайно предназначение на територията му – земеделска и начин на трайно
ползване: пасище;
5/ Становище на ПК „Собственост и
стопанство“ от 27.10.2021 г. във връзка с Докладна записка на кмета на община
Дългопол относно съгласие за промяна на предназначението на земеделски имоти,
собственост на община Дългопол, в горска територия по реда на чл. 81 ЗГ. Според
съдържанието на документа с него е изразено единодушно съгласие по поставения
на обсъждане пред комисията въпрос, но липсват данни, от които с категоричност
да се установи, че е относимо към същите два земеделски имота, предмет
конкретно на Докладна записка вх. № ОС-213/21.10.2021 г. и на решение на ОбС
Дългопол № 30-18 по протокол № 30/29.10.2021 г. Не става ясно и какви факти е
взела под внимание комисията при формиране на позицията си.
6/ Становище на ПК „Териториално устройство
и екология“ от 27.10.2021 г. във връзка с Докладна записка на кмета на община
Дългопол относно съгласие за промяна на предназначението на земеделски имоти,
собственост на община Дългопол, в горска територия по реда на чл. 81 ЗГ. Според
съдържанието на документа с него е изразено единодушно съгласие по поставения
на обсъждане пред комисията въпрос, но липсват данни, от които с категоричност
да се установи, че е относимо към същите два земеделски имота, предмет
конкретно на Докладна записка вх. № ОС-213/21.10.2021 г. и на решение на ОбС
Дългопол № 30-18 по протокол № 30/29.10.2021 г. Не става ясно и какви факти е
взела под внимание комисията при формиране на позицията си.
В проведеното по делото първо съдебно
заседание от 22.03.2023 г. съдът е изискал от ответника ОбС Дългопол да попълни изпратената по делото
административна преписка с всички останали документи, относими към взетото
решение № 30-18 по протокол № 30/29.10.2021 г.
Наред с това съдът е указал на ОбС Дългопол,
че по делото е негова тежестта да докаже, че с протестираното от прокурора
решение № 30-18 по протокол № 30/29.10.2021 г. са спазени изискванията на чл.
25 ал. 5 ЗСПЗЗ като решението е прието при спазване на нормативите за
поддържане на резерв от постоянно затревени площи в общината и при липсата на
недостиг от земи за нуждите на животновъдството.
Въпреки дадените от съда указания по
разпределянето на доказателствената тежест и въпреки вменените задължения на ответника,
до приключването на делото то не е попълнено с друг доказателствен материал.
Така събраните по делото доказателства и
направените въз основа на тях фактически констатации дават основание на съда да
приеме следното от правна страна:
Съгласно чл. 81 ал. 1 ЗГ, промяната на предназначението на земеделски територии в горски
територии се извършва безвъзмездно със заповед на министъра на земеделието,
по предложение на изпълнителния директор на Изпълнителната агенция по горите
като съгласно ал. 2 т. 2 в случаите, когато става въпрос за земеделски земи,
които не са държавна собственост и не са рекултивирани нарушени територии,
заявлението за промяна на предназначението се подава от собственика на имота в
регионалната дирекция по горите по местонахождението му. Съгласно чл. 81 ал. 4
ЗГ, въз основа на приложените към заявлението документи, изчерпателно посочени
в ал. 3, в 14-дневен срок от подаване на заявлението регионалната дирекция по
горите дава становище по него и изпраща преписката в Изпълнителната агенция по
горите, където съгласно чл. 82 ал. 1 ЗГ в 7-дневен срок от постъпването й
изпълнителният директор на Изпълнителната агенция по горите предлага на
министъра на земеделието да издаде заповед за промяна на предназначението.
Същата, на основание чл. 82 ал. 2 ЗГ, се издава от министъра на земеделието в
14-дневен срок от постъпването на предложението като съгласно чл. 82 ал. 3 ЗГ заповедта се изпраща на заявителя, на
регионалната дирекция по горите, както и на съответната общинска служба по
земеделие или служба по геодезия, картография и кадастър за отразяване на
промяната.
В така уреденото от закона административно
производство за промяна на предназначението на земеделските територии в горски
участието на общинските съвети е регламентирано с разпоредбата на чл. 25 ал. 5
ЗСПЗЗ, определяща в правомощие на общинските съвети да приемат решение за
изразяване на предварително съгласие за промяна на предназначението на мерите и
пасищата, като съгласно чл. 25 ал. 3 ЗСПЗЗ промяната поначало се допуска по
изключение единствено в предвидените в разпоредбата случаи, от които по
отношение на процесните по делото два земеделски имота /пасища/ е приложима
хипотезата на чл. 25 ал. 3 т. 5 ЗСПЗЗ - други случаи, определени в закон.
Систематичното и логическо тълкуване на
нормите на ЗГ и ЗСПЗЗ сочи, че едва след като общинският съвет даде на
основание чл. 25 ал. 5 ЗСПЗЗ предварителното си съгласие за промяна на
предназначението на мерите и пасищата кметът на общината, който е органът на
местната изпълнителна власт в общинската администрация, може на основание чл.
81 ал. 2 т. 2 ЗГ да подаде в регионалната дирекция по горите по
местонахождението на имотите заявлението за промяна на предназначението им от
земеделски в горски територии.
Предварителното съгласие на общинския съвет
е обусловено обаче от наличието на определени от закона материално-правни
предпоставки, изрично регламентирани в нормата на чл. 25 ал. 5 ЗСПЗЗ: да са
спазени нормативите за поддържане на резерв от постоянно затревени площи и да
не е налице недостиг от земи за нуждите на животновъдството. Законодателят е
приел, че само при наличието на тези кумулативно съществуващи условия промяната
в предназначението на мерите и пасищата не би се отразила неблагоприятно на
развитието на животновъдството в съответната община.
При това самото съгласие не се дава за
неопределено време занапред, а на основание чл. 25 ал. 5 ЗСПЗЗ общинският съвет
следва в решението си да определи и срока на неговата валидност, което в случая
не е направено.
Наред с това, въпреки дадените от съда указания
относно тежестта на доказване по делото, до приключването на устните състезания
ответникът не представи абсолютно никакви доказателства, от които с основание
да се заключи, че при приемане на решението, с което е дал предварителното си
съгласие за промяната в предназначението на двата земеделски имота с начин на
трайно ползване като пасища ОбС-Дългопол е изследвал и установил наличието на
изискуемите от чл. 25 ал. 5 ЗСПЗЗ материално-правни предпоставки: че в общината
са спазени нормативите за поддържане на резерв от постоянно затревени площи и
няма недостиг от земи за нуждите на животновъдството.
Това е достатъчно, за да обуслови извод за
незаконосъобразност на взетото решение поради противоречието му с приложимите
материалноправни разпоредби – основание за оспорването и отмяната му по смисъла
на чл. 146 т. 4 АПК.
От страна на Прокуратура не са направени
разноски по делото, поради което, въпреки съдържащото се в протеста искане,
няма основание за прилагането на чл. 143 ал. 1 АПК.
Воден от изложеното и на основание чл. 172
ал. 2 предл. второ АПК, съдът
Р Е Ш И
ОТМЕНЯ по протест на Районна прокуратура –
Варна решение № 30-18 на ОбС – Дългопол по протокол № 30/29.10.2021 г., с което
на основание чл. 21 ал. 1 т. 8 ЗМСМА и чл. 25 ал. 5 ЗСПЗЗ е дадено предварително
съгласие за промяна на предназначението от земеделска земя в горска територия
по реда на чл. 81 ЗГ на два земеделски имота, публична общинска собственост: ПИ
*****.***.**с площ 1460 кв. м., начин на трайно ползване – пасище, актуван с
АПОС № 1293/21.07.2021 г. и ПИ *****.***.**с площ 924 кв. м., начин на трайно
ползване – пасище, актуван с АПОС № 1294/21.07.2021 г.
Решението подлежи на обжалване пред ВАС РБ в
14-дневен срок от съобщаването му на страните по делото.
Председател: |
||