РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ
О П Р Е
Д Е Л Е Н И Е
№ 136
гр.
Пловдив, 26.01.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, петнадесети състав, в закрито
заседание на двадесет и шести януари, две хиляди двадесет и първа година в състав
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Любомира Несторова
разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 1173 по описа за 2020 г. и взе предвид
следното :
Образувано е по жалба с вх. № 7432 от 02.06.2020г.
на Й.З.Н. с ЕГН **********, срещу Списък на проекти предложения по чл. 9в, ал.
6, т. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ относно
позиция № 2430, регистрационен № на проектното предложение в ИСУН
BG06RDNP001-6.007-2269, по процедура за подбор № BG06RDNP001-6.007 по подмярка
6.3. „Стартова помощ за развитието на малки стопанства" от мярка 6
„Развитие на стопанства и предприятия" от Програмата за развитие на
селските райони за периода 2014-2020 г.
Съдът,
след изпълнение на указанията на ВАС, дадени с определение по адм.д.№ 11402/2020г.,
изиска в пълнота административната преписка. Същата е изцяло попълнена. Видно
от същата е, че проектното предложение на жалбоподателя несъмнено е включено в
списъка по чл.9, ал.6, т.1 от ЗПЗП като такова, по което възраженията са
подадени в срок и са оценени като неоснователни.
Съгласно чл. 9в от ЗПЗП предварителна
оценка на проектните предложения за мерките и подмерките по чл. 9б, т. 2 се
извършва, когато размерът на заявената финансова помощ по всички подадени
проектни предложения надхвърля разполагаемия бюджет, определен в условията за
кандидатстване за съответната процедура, и това е предвидено в условията за
кандидатстване. Ръководителят на управляващия орган на Програмата за развитие
на селските райони за периода 2014 - 2020 г., съответно изпълнителният директор
на Държавен фонд "Земеделие" - Разплащателна агенция, за мерките и
подмерките, делегирани с договора по чл. 2д, ал. 2, назначава комисия, която
извършва предварителна оценка на проектните предложения. В едномесечен срок
след приключване на периода на прием комисията оценява и класира проектните
предложения по критерии и ред, определени в условията за кандидатстване.
Комисията изготвя списък на всички проектни предложения, в който се посочва
полученият брой точки за всеки проект по всеки критерий. Списъкът се публикува на
интернет страницата на Министерството на земеделието, храните и горите,
съответно на Държавен фонд "Земеделие".
Кандидатите могат да подадат възражение
до ръководителя на управляващия орган на Програмата за развитие на селските
райони за периода 2014 - 2020 г. в 14-дневен срок от публикуването на списъка.
Такова възражение е било подадено на
26.02.2020г. с вх.№ 02-6500/611.
Ръководителят на управляващия орган на
Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г. назначава
комисия за разглеждане на възраженията. Комисията се произнася в срок от 60 дни
от подаване на всяко възражение и уведомява съответната комисия, която е
изготвила списъка. Въз основа на извършената предварителна оценка комисията
изготвя и публикува на интернет страницата на Министерството на земеделието,
храните и горите, съответно на Държавен фонд "Земеделие" списък на:
проектните предложения, за финансирането на които е необходим бюджет, който не
надвишава с повече от 30 на сто бюджета, определен в условията за кандидатстване
за съответната процедура, включително проектните предложения, получили еднакъв
брой точки. В случая този списък е бил публикуван на 19.05.2020г.
Същинската процедура по подбора на
проектните предложения от средата на тези за финансирането на които е необходим
бюджет, който не надвишава с повече от 30 на сто бюджета, определен в условията
за кандидатстване за съответната процедура се извършва по реда на глава трета,
раздел II от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и
инвестиционни фондове до достигане на до 110 на сто от бюджета.
Тази процедура се провежда в тримесечен
срок от публикуване на списъка по чл. 9в, ал. 6, т. 1 от ЗПЗП. При наличие на
остатъчен бюджет до 110 на сто в процедурата по оценяването могат да вземат участие
и проектни предложения за финансирането на които е необходим бюджет, който
надвишава с повече от 30 на сто бюджета, определен в условията за
кандидатстване за съответната процедура и намерили място в списъка по чл. 9в,
ал. 6, т. 2 от ЗПЗП /чл. 9г от ЗПЗП/.
Съгласно чл. 9д от ЗПЗП ръководителят
на управляващия орган на Програмата за развитие на селските райони за периода
2014 - 2020 г., съответно изпълнителният директор на Държавен фонд
"Земеделие" - Разплащателна агенция, за мерките и подмерките, делегирани
с договора по чл. 2д, ал. 2, издава решение, с което отказва предоставянето на
безвъзмездна финансова помощ на всички останали проектни предложения, извън
тези по чл. 9г от ЗПЗП.
Процедурата по предварителната оценка
на проектните предложения има два варианта на развитие: Първият е този, при
който кандидатът е допуснат до процедурата по подбор на проектни предложения.
При този вариант, процедурата по предварителна оценка по смисъла на чл. 9в от
ЗПЗП е етап от особената административна процедура по разглеждане на заявления
за подпомагане по съответната подмярка /чл. 27, ал. 4, изр. 1 от ЗУСЕСИФ/,
която завършва с издаването на заповед от изпълнителния директор на ДФЗ. Тази
заповед е индивидуален административен акт, като издаването му или отказът да
бъде издаден подлежат на съдебен контрол, а актовете по движението на
процедурата не подлежат на оспорване – чл. 27, ал. 4, изр. 1 от ЗУСЕСИФ.
Вторият вариант на процедурата по
предварителната оценка на проектните предложения по чл. 9в от ЗПЗП е този, при
който кандидатът не е допуснат до процедурата по подбор по реда на чл. 9г от
ЗПЗП. В този случай административният акт, с който завършва процедурата е
решението на ръководителя на управляващия орган на Програмата за развитие на
селските райони за периода 2014 - 2020 г., съответно изпълнителният директор на
Държавен фонд "Земеделие" - Разплащателна агенция, с което отказва
предоставянето на безвъзмездна финансова помощ /чл. 9д от ЗПЗП/. Това решение е
индивидуален административен акт, като издаването или отказът за издаването му
подлежат на съдебен контрол.
В случая е извършена предварителна
оценка на проектните предложения поради надхвърляне на разполагаемия бюджет за
съответния период на прием – чл. 9в, т. 1 ЗПЗП, чл. 39 от Наредба №
20/27.10.2015 г., като предварителната оценка на проектното предложение на жалбоподателя
е била оспорена по реда на чл. 39, ал. 3 от Наредба № 20/27.10.2015 г. и не е
спорно, че възражението е било отхвърлено от комисията. Видно от административната
преписка и публикуваното на сайта на ДфЗ-РА в процедурата са участвали 2459
проектни предложения, като до подбор по чл. 9г от ЗПЗП по реда на глава трета,
раздел II от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и
инвестиционни фондове са били допуснати 1919 проектни предложения, имащи
минимум 26,82 точки от предварителната оценка по чл. 9в от ЗПЗП. Видно от
публикувания окончателен списък на оценените и класирани кандидати по подмярка 6.3.
"Стартова помощ за развитие на малки стопанства“ тяхната бройка е 1919 и
предвидения бюджет /заедно с увеличението му/ е разпределен между тях. Налага
се категоричен извод, че жалбоподателят няма проектно предложение, участвало
или участващо в извършения/извършващия се подбор на проектни предположения по
реда на чл. 9г от ЗПЗП.
Ето защо в случая е налице вторият
вариант на процедурата по предварителната оценка на проектните предложения по
чл. 9в от ЗПЗП, който би следвало да завърши с решение на ръководителя на
управляващия орган на Програмата за развитие на селските райони за периода 2014
– 2020г., съответно изпълнителният директор на Държавен фонд
"Земеделие" - Разплащателна агенция, с което отказва предоставянето
на безвъзмездна финансова помощ /чл. 9д от ЗПЗП/. Издаването или отказът за
издаването на този индивидуален административен акт подлежат на съдебен контрол,
но не и самият списък по чл.9в,ал.6,т.2.
В жалбата до съда, както и в частната
жалба до ВАС, жалбоподателят изрично
посочва, че оспорва списъка, в който е включено проектното му предложение. Не
твърди, че оспорва и мълчалив отказ по
смисъла на чл. 58, ал. 1 от АПК.
Съдът намира, че оспорваният списък не представлява
индивидуален административен акт, а е етап от административна процедура,
завършваща с административен акт, който е решение за отказ. Съответно решението
за отказ подлежи на съдебен контрол, ето защо е безпредметно да се определя кой
следва да е ответният в настоящото производство административен орган. Въпросът
относно това дали е възможно, при
осигуряване на допълнително финансиране по проекта, класирането в списъка по
чл.9в,ал.6,т.2 ЗПЗП да е от значение за финансиране проектното предложение на жалбоподателя
е по същество и би могъл да се разглежда при условие, че оспорването е насочено
срещу подлежащ на оспорване акт, финализиращ процедурата, включваща
коментирания списък.
Във
връзка с гореизложеното Съдът формира същия извод за недопустимост на жалбата, тъй
като е насочена срещу акт, който не подлежи на оспорване.
Ето защо и на основание чл.159,т.1 от АПК, Съдът
О
П Р Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ
жалба с вх. № 7432 от 02.06.2020г. на Й.З.Н.,
с ЕГН **********, срещу Списък на проекти предложения по чл. 9в, ал. 6, т. 2 от
Закона за подпомагане на земеделските производители относно позиция № 2430,
регистрационен № на проектното предложение в ИСУН BG06RDNP001-6.007-2269, по
процедура за подбор № BG06RDNP001-6.007 по подмярка 6.3. „Стартова помощ за
развитието на малки стопанства" от мярка 6 „Развитие на стопанства и
предприятия" от Програмата за развитие на селските райони за периода
2014-2020 г.
ПРЕКРАТЯВА
производството по адм.дело № 1173/2020 година по описа на Административен съд –
Пловдив, ХV състав.
Определението подлежи на обжалване с
частна жалба пред ВАС в 7 дневен срок от съобщението.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: