Решение по дело №7048/2018 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 260
Дата: 12 февруари 2019 г. (в сила от 6 март 2019 г.)
Съдия: Иван Георгиев Калибацев
Дело: 20185330207048
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 ноември 2018 г.

Съдържание на акта

 

 

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

№ 260, гр. Пловдив, 12.02.2019г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Пловдивски районен съд, VІ н.с., в публичното заседание на 17.01.2019г. в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ИВАН КАЛИБАЦЕВ

 

при секретаря Катя Чокоевска, като разгледа докладваното от съдията АНД № 7048/2018г. по описа на ПРС, VІ н.с., за да се произнесе взе предвид следното:

          Производството е по реда на чл.53 и следващите от ЗАНН.

          Обжалвано е Наказателно постановление /НП/ № 351337-0078156/02.08.2018г. на Зам. Директор на Териториална дирекция на  Национална агенция за приходите – гр. Пловдив /ТД НАП гр. Пловдив/, с което на „ДИЕЛ 74“ ЕООД, БУЛСТАТ *********, със седалище и адрес на управление:  гр. Пловдив,  ул. „Силистра”  № 21, ет.5, ап.14,  представлявано от Д.И.С., ЕГН **********, е наложено административно наказание - ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 700 /седемстотин/ лева за нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. на МФ във връзка с чл.118, ал.4, т.1 от Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/, на основание чл.185, ал.2, вр. ал.1 от ЗДДС.  

          Жалбоподателят не оспорва самото нарушение, а единствено моли за наказание в минимален размер. В съдебно заседание, редовно призован, се представлява от управителя си Д.С..

Въззиваемата страна – ТД на НАП-Пловдив, чрез процесуалния си представител юрк. Е.Ф., навежда доводи за правилно и законосъобразно НП и моли съда да потвърди същото.     

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства и във връзка с направеното оплакване, намира следното от фактическа и правна страна:

Жалбата е подадена в предвидения от закона седмодневен срок, предвид което е допустима, а разгледана по същество е ЧАСТИЧНО ОСНОВАТЕЛНА.

На 15.03.2018 г. в 17:29 часа св. Д.Х.Д. – инспектор по приходите в ТД на НАП-Пловдив, извършил оперативна проверка в обект – бистро „Тарт Фламбе”, намиращ се в гр. Пловдив, ул. „К.П.” № *** и стопанисван от жалбоподателя „ДИЕЛ 74“ ЕООД. При проверката било установено, че оборотът от продажби е бил в размер на 54.30 лева, а фактическата наличност на пари в касата е била в размер на 219.60 лева, като по този начин била констатирана разлика от 165.30 лева. Тази разлика не била отразена във фискалното устройство Дейзи Микро С-01 КЛ“ с индивидуален номер ДУ257293 и ИН ФП36577676, въпреки, че с последното можело да се извършват операциите „служебно въведени“ и „служебно изведени“ суми.

Резултатите от проверката били отразени в Протокол за извършена проверка /ПИП/ № 0299729/15.03.2018г.

Така установеното нарушение актосъставителят Д. квалифицирал като такова по чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. вр. чл.118, ал.4, т.1 от ЗДДС и съставил на „ДИЕЛ 74“ ЕООД акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № 0078156/22.03.2018г., който на същата дата бил подписан от управителя на дружеството-жалбоподател без възражения. Такива не постъпили и в законоустановения тридневен срок по чл.44, ал.1 от ЗАНН.

Извършеното нарушение не водело до неотразяване на приходи.

Въз основа на съставения акт било издадено и обжалваното наказателно постановление, с което на „ДИЕЛ 74“ ЕООД, БУЛСТАТ *********, със седалище и адрес на управление:  гр. Пловдив,  ул. „Силистра”  № 21, ет.5, ап.14,  представлявано от Д.И.С., ЕГН ********** било наложено административно наказание - ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 700 /седемстотин/ лева за нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. на МФ във връзка с чл.118, ал.4, т.1 от Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/, на основание чл.185, ал.2, вр. ал.1 от ЗДДС.      

Описаната фактическа обстановка се установява от показанията на Д.Х.Д. - актосъставител, разпитан в качеството на свидетел, който поддържа съставения от него акт, както и от приложените към административната преписка и надлежно приобщени към доказателствения материал по делото писмени доказателства.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира следното от правна страна:

След анализ на събраните по делото доказателства, съдът намира, че „ДИЕЛ 74“ ЕООД е осъществил административното нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. на МФ. Тази норма има за цел създаване на условия за съпоставяне на касовата наличност с документираните със съответното фискално устройство суми от продажби, а така също и от извършени служебно въвеждане или изваждане на суми във всеки един момент. От събраните по делото доказателства – показанията на актосъставителя Д., дневен финансов отчет и опис на парите в касата на ФУ действително се установява, че към момента на започване на проверката е била налице разлика между разчетената и фактическата касова наличност в търговския обект стопанисван от „ДИЕЛ 74“ ЕООД, която не е била отбелязана във ФУ чрез операцията „служебно въведени“ суми въпреки, че ФУ е притежавало такава функционална възможност, като тези обстоятелства не се оспорват дори и от самия жалбоподател. По този начин с бездействието си „ДИЕЛ 74“ ЕООД е извършило от обективна страна нарушение на чл.33 ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. на МФ вр. чл.118, ал.4, т.1 от ЗДДС. Препратката към чл. 118, ал. 4, т. 1 от ЗДДС е правилно направена, тъй като същата е законовото основание за издаване на Наредбата съгласно § 11 от ПРЗ на същата.

Установеното нарушение е на просто извършване и в резултат на осъществяването му не се е стигнало до неотразяване на приходи, поради което и на основание чл.185, ал.2 от ЗДДС, административнонаказващият орган е наложил санкцията по реда на чл.185 ал.1 от ЗДДС, която разпоредба предвижда за юридическите лица и едноличните търговци имуществена санкция в размер от 500 до 2000 лв. Изхождайки обаче от събраните по делото доказателства съдът намира, че административнонаказващият орган не е съобразил в пълнота обстоятелствата по чл.27, ал.2 от ЗАНН при определяне размера на административните наказания, а именно  тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване, смекчаващите и отегчаващите отговорността обстоятелства, както и имотното състояние на нарушителя, а също и обществената опасност на този вид административно нарушение. С обжалваното постановление на жалбоподателя е наложена имуществена санкция над предвидения в закона минимум или такъв от 700 лева, който съдът намира за необоснован, доколкото не са посочени каквито и да било мотиви за определяне на наказание по-високо от минималното с оглед вида и тежестта на деянието. По делото не са ангажирани доказателства за това дружеството да е било санкционирано за друго такова деяние по Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ. Ето защо и доколкото в случая съдът не отчете наличието на отегчаващи обстоятелства, които да обосновават налагането на имуществена санкция над предвидения в закона минимум счете, че същият следва да бъде редуциран до 500 лв., като намира, че този размер на санкцията се явява съответен на извършеното нарушение и би способствал за постигането на целите на ЗАНН.

Нарушението не представлява и маловажен случай по смисъла на  чл. 28 от ЗАНН, доколкото това деяние не разкрива по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения от същия вид. Действително от нарушението не е последвало неотразяване на приходи, но това, както и размерът на невъведената сума са били взети предвид от административнонаказващия орган при индивидуализиране на наказанието. В случая с бездействието си жалбоподателят е засегнал важни обществени отношения, свързани с правилното функциониране на системата за контрол на търговската дейност. Нарушената разпоредба на  чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. е част от установена фискална политика и следващите от това задължения, касаещи регистрацията и отчетността на извършваните касови операции. Именно с цел предотвратяване възможността за укриване на данъчни задължения, законодателят е въвел административни изисквания към лицата, ползващи ФУ и е създал условия за проследяване на паричния поток в търговския обект чрез съпоставянето на касовата наличност, отразените в съответното фискално устройство суми от продажби и извършените служебно въведени и изведени суми във всеки един момент, като разликата между наличните и документираните средства представлява нарушение на правилата за регистрация и отчетност, какъвто е настоящият случай. По тези съображения съдът намира, че не са налице предпоставките на разпоредбата на чл.28 от ЗАНН и същата се явява неприложима в настоящото производство.   

          При съставяне на АУАН и издаване на атакуваното НП са спазени изискванията, визирани в разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 ЗАНН. Не са налице формални предпоставки за отмяна на НП, тъй като при реализирането на отговорността на жалбоподателя, не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до опорочаване на производството.

          Предвид това и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, Съдът

 

Р   Е   Ш   И:

 

             ИЗМЕНЯ Наказателно постановление /НП/ № 351337-0078156/02.08.2018г. на Зам. Директор на Териториална дирекция на  Национална агенция за приходите – гр. Пловдив /ТД НАП гр. Пловдив/, с което на „ДИЕЛ 74“ ЕООД, БУЛСТАТ *********, със седалище и адрес на управление:  гр. Пловдив,  ул. „Силистра”  № 21, ет.5, ап.14,  представлявано от Д.И.С., ЕГН **********, е наложено административно наказание - ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 700 /седемстотин/ лева за нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. на МФ във връзка с чл.118, ал.4, т.1 от Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/, на основание чл.185, ал.2, вр. ал.1 от ЗДДС, като НАМАЛЯВА размера на наложената имуществена санкция на 500 лв.

Решението подлежи на обжалване в 14 – дневен срок от съобщението до страните за изготвянето му пред Административен съд Пловдив по реда на АПК.           

                                               

                           

 

     РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

Вярно с оригинала!

М.Г.