Решение по дело №98/2020 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 150
Дата: 22 юни 2020 г. (в сила от 22 юни 2020 г.)
Съдия: Нели Иванова Каменска
Дело: 20207100700098
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

 150/ 22.06.2020 г., град Добрич

 

                       В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

                                                                              

Добрички административен съд, в публично заседание на втори юни, две хиляди и двадесета година, в касационен състав:

                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Красимира Иванова 

                                                     ЧЛЕНОВЕ:  Нели Каменска

                                                                                   Милена Георгиева         

при участието на секретаря, Стойка Колева и прокурора при Окръжна прокуратура гр.Добрич, Пламен Николов, разгледа докладваното от съдия Каменска касационно дело с административно – наказателен характер № 98 по описа на съда за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на Глава ХІІ от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 63, ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН). Образувано е по касационна жалба на С.Е.И. с адрес *** срещу Решение № 9 от 03.01.2020 г., постановено по нахд № 767/2019 г., с което е потвърдено Наказателно постановление № ПИОС 104/  21.05.2019 г. от арх.Б.К.– заместник-кмет на Община Добрич, с което на С.Е.И., ЕГН ********** *** е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 (двеста) лева за нарушаване на чл.4, ал.3 т.4 във вр. с чл.49, ал.1 – Приложение 12 от Наредбата за организацията, безопасността на движението и дисциплината на водачите на превозни средства и пешеходците на територията на Община град Добрич.

В касационната жалба са изложени съображения за незаконосъобразност на постановеното решение, поради неправилно приложение на материалния закон и се иска неговата отмяна, както и отмяната на незаконосъобразно издаденото наказателно постановление.

Ответникът, Община град Добрич, не изразява становище, не се представлява.

Прокурорът при Окръжна прокуратура - Добрич изразява становище за неоснователност на касационната жалба, за законосъобразност на постановеното решение и пледира оставянето му в сила.

Административен съд –Добрич, намира, че касационната жалба е подадена в законния срок от лице, участвало във въззивното производство, решението по което е неблагоприятно за него, поради което е допустима.

Разгледана по същество, в рамките на предявените касационни основания, съобразно правилото на чл. 218, ал.1 от АПК, настоящият състав счита същата за основателна.

В производството по оспорване на Наказателно постановление № ПИОС 104, издадено на  21.05.2019 г. от арх.Б.К.– заместник-кмет на Община Добрич, районният съд е приел, че съществени процесуални нарушения не са допуснати, а нарушението е доказано от събраните доказателства. Обсъдил е текстовете на чл.4, ал.3, т.4 от Наредбата за организацията, безопасността на движението и дисциплината на водачите на превозни средства и пешеходците на територията на Община град Добрич и е приел, че заместник-кмета на община град Добрич е компетентен да издаде наказателното постановление, тъй като е констатирано нарушение по действаща на територията на Община гр.Добрич наредба.

Касационната инстанция не споделя изложеното в мотивите на оспореното решение по отношение компетентността на кмета/заместник-кмета на общината да санкционира конкретното деяние. Общинският съвет не може да предоставя с въпросната общинска наредба  самостоятелна и отделна компетентност на кмета на общината, или на упълномощени от него длъжностни лица, да санкционират този вид нарушения на Закона за движение по пътищата.

В конкретния случай касаторът е наказан за това, че на 16.02.2019 г. около 13,40 часа полицейските служители са констатирали, че е паркирал лек автомобил марка „Пежо“ с рег. № ТХ5530ХН на място, предназначено за хора с увреждания в гр.Добрич по ул.“Страцин“ срещу Луксор-център.

Разпоредбата на чл.98, ал.2, т.4 от Закона за движение по пътищата въвежда законова забрана за престой и паркиране на ППС на места, определени за хора с трайни увреждания. Нарушаването на забраната е обявено за противоправно и наказуемо деяние с нормата на чл.178д от ЗДвП, който предвижда наказание глоба в размер 200 лв. за лице, което, без да има това право, паркира на място, определено за превозно средство, обслужващо хора с трайни увреждания, или за превозно средство, приспособено и управлявано от хора с трайни увреждания.

Сочената за нарушена норма на чл.4, ал.3, т.4 от общинската наредба също забранява паркирането на места, определени за хора с трайни увреждания. А с чл.49, ал.1 от наредбата местният законодател е определил, че на нарушителите на разпоредбите на настоящата наредба се налага глоба, съгласно таблица – (Приложение 12). В чл.48 от наредбата е предвидено, че наказателните постановления се издават от кмета на общината или от определени от него длъжностни лица съобразно тяхната компетентност.

По този начин в противоречие с чл.2, ал.1 от ЗАНН и Закона за нормативните актове е създадена паралелна правна уредба на едно и също обществено отношение, свързано с реализиране на административно-наказателна отговорност за неправилно паркиране на място, предназначено за хора с трайни увреждания.

Доколкото противоправното деяние е обявено за наказуемо от закон - Закона за движение по пътищата, то е недопустимо същото да се наказва по реда на общинска наредба, тъй като в случая Законът за местното самоуправление и местната администрация, нито Законът за движение по пътищата предвиждат подобна делегация, по аргумент от чл.2, ал.3 от ЗАНН във вр. с чл.8 от Закона за нормативните актове.

Местната общинска наредба не може да предвижда самостоятелна административнонаказателна компетентност на кмета на общината или на определени от него длъжностни лица за посочения вид нарушения. Предвидената в чл. 189, ал. 12 от Закона за движение по пътищата компетентност по отношение на кмета на общината и на упълномощени от него длъжностни лица е по отношение на изчерпателно уредените правомощия на кметовете на общини по чл.167, ал.2 и ал.3 от Закона за движение по пътищата и е във връзка със задълженията им като стопани на пътя. Компетентността на кмета и на упълномощени от него длъжностни лица да налагат санкции за неспазване на други разпоредби от ЗДвП е изключена от чл. 189, ал. 12 от ЗДвП, който изрично определя, че възможността за налагане на санкции се съобразява с компетентността на изброените в нормата административно-наказващи органи.

 Обществените отношения, касаещи задълженията на участниците в движението по пътищата, вкл. и забраната по чл.98, ал.2, т.4 от ЗДвП за паркиране/престой на места, определени за хора с трайни увреждания, са от национално, а не от местно значение, поради което са уредени в закон, ЗДвП, който определя други компетентни органи да налагат предвидените за неспазването на тази забрана санкции. В този смисъл е практиката на Административен съд Добрич ( вж. решение по анд № 217/218 г., решение по анд № 7/2019 г., както и на други административни съдилища: анд № 10009/2019 г. на АдмС - В.Търново, анд № 5919/2016 г. на АдмС-София-град).

Потвърждавайки наказателното постановление като издадено от компетентен орган, районният съд не се е съобразил с правилото на чл.15, ал.3 от Закона за нормативните актове, според който, когато постановление, правилник, наредба или инструкция противоречат на нормативен акт от по-висока степен, правораздавателните органи прилагат по-високия по степен акт.

С оглед изложеното решението на районният като незаконосъобразно, постановено в противоречие с материалния закон, следва да се отмени. Следва да се отмени и наказателното постановление като издадено от некомпетентен орган.

Воден от горното, на основание чл. 222, ал. 2, предл. 1 АПК, Административен съд - Добрич, ІІ касационен състав

 

                                   Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Решение № 9 от 03.01.2020 г., постановено по нахд № 767/2019 г. по описа на Районен съд –Добрич, КАТО ВМЕСТО НЕГО ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № ПИОС 104/  21.05.2019 г. от арх.Б.К.– заместник-кмет на Община Добрич, с което на С.Е.И., ЕГН ********** *** е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 (двеста) лева за нарушаване на чл.4, ал.3 т.4 във вр. с чл.49, ал.1 – Приложение 12 от Наредбата за организацията, безопасността на движението и дисциплината на водачите на превозни средства и пешеходците на територията на Община град Добрич.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                     ЧЛЕНОВЕ: