РЕШЕНИЕ
№ 165
гр. Смолян, 07.11.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СМОЛЯН в публично заседание на осми октомври
през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:*
при участието на секретаря *
като разгледа докладваното от * Административно наказателно дело №
20215440200470 по описа за 2021 година
Настоящото производство се развива по реда на чл. 59 и следващи от
ЗАНН.
Образувано е по жалба на * *-гр.Смолян срещу наказателно
постановление номер 588371-*/ 20.07.2021г издадено от *-Началник на *,
с което е наложена имуществена санкция в размер на 600 лева на
основание чл. 185 ал.1 от ЗДДС.В жалбата е посочено , че
постановлението е незаконосъобразно като се иска отмяната му.
В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв.* , като се
поддържа жалбата . Излагат се доводи, че прекъсването на
електрозахранването на обекта е причина за неиздаването на фискалния
бон като проверката на контролните органи е извършена след
отстраняването на проблема с електрозахранването и е било невъзможно
да се издаде фискален касов бон за зареденото гориво в по - ранен час.
Претендират се разноски.
Въззиваемият се представлява от юр.* като се поддържа издаденото
постановление, излагат се подробни доводи в подкрепа на издаденото
постановление, оспорват се изтъкнатите доводи от жалбоподателя ,
касаещи причината за неиздаването на фискалния бон и се претендират
разноски.
След като се запозна с приобщените доказателства съдът намира за
установено от фактическа страна следното:
Дружеството жалбоподател стопанисва търговски обект-газстанция *,
1
намираща се в гр.Смолян, ул.*.
На 22.02.2021г около 11,48ч свидетелите Р. и Ф./ служители на */
извършили и проверка на посочения търговски обект и установили , че в
деня на проверката не е издаден фискален касов бон от
функциониращото в обекта ЕСФП за извършена продажба на 19,47
литра пропан бутан на стойност 19,00 лева .
Контролните органи извършили съпоставка на данните , съдържащи се в
показанията на брояча и дневния нефинансов отчет, като констатирали,
че от страна на търговеца са продадени за деня общо 654,52 литра
пропан бутан и са издадени касови бонове за общо 635,05 литра пропан
бутан.
Направена била съпоставка и между фактическата касова наличност и
отчетените стойности от ЕСФП , като отново е установена разлика в
отчетените стойности.
На място присъствал управителят М.* и обслужващият бензиностанцията
работник , като същите заявили, че в сутрешните часове на деня е имало
срив в електрозахранването и поради тази причина не са издадени
касови бонове за заредено гориво-дизел и пропан- бутан.
На 05.03.2021г е съставен АУАН срещу дружеството - жалбоподател като
е предявено извършено административно нарушение по чл. 25 ал.1 т.2
във връзка с чл. 6 от Наредба Н-18/13.12.2006г на МФ във връзка с чл.
118 ал.1 от ЗДДС.В описанието на нарушението е посочено , че при
извършената проверка на посочен търговски обект е установено ,че от
функциониращата ЕСФП не са генерирани ФКБ за извършена продажба
на 19,47 литра пропан бутан на стойност 19,00 лева поради спиране
на ел. захранването към колонките .В акта е упоменато, че при
проверката са дадени обяснения от лицето , обслужващо
бензиностанцията , като е приложен и сервизен протокол от сервизната
организация, като се установява , че именно сривът в ел. напрежението е
прекъснал връзката с ЕСФП и поради тази причина не са записани
зарежданията.
Срещу съставяния АУАН е постъпило писмено възражение като е
посочено ,че след 11,00ч е настъпил срив в електрозахранването и не са
отчетени извършените две продажби на дизелово гориво и пропан -
бутан. Посочено е ,че при това положение е недопустимо да се издават
ФКБ от кочан и не следва да се налага санкция за извършеното деяние.
Въз основа на съставения АУАН е издадено обжалваното наказателно
постановление, като наказващият орган възприел изцяло изложената в
акта фактическа и правна обстановка и наложил им.санкция в размер на
600 лева на основание чл. 185 ал.1 от ЗДДС.
По делото не е спорно , че дружеството - жалбоподател не е издало
2
фискален бон за извършената на 22.02.2021г продажба на пропан бутан
на стойност 19,00 лева . Не е спорно ,че причината за неиздаването на
фискалния касов бон е именно прекъсването в ел. захранването , като
това обстоятелство е отразено в съдържанието на АУАН и НП .
Свидетелите Р. и Ф. сочат, че пред тях е заявено от работещите на
бензиностанцията , че преди проверката е имало срив в
електрозахранването и това обстоятелство е документирано в съставения
протокол за извършена проверка .
От съдържанието на съставения сервизен протокол от 25.02.2021г също
се установява , че поради срив в напрежението на 22.01.2021г не са
отчетени и регистрирани от ЕСФП три зареждания , включително и
това за заредения пропан бутан.
По делото е представено писмо от * , видно от което е, че на
22.02.2021г е имало прекъсвания в ел. захранването на бензиностанцията
поради оперативни превключвания по заявка на * , като съдържанието на
същото писмо се кредитира изцяло от съда .
По делото е представена справка / лист 80/ за работа на ползваното
ЕСФП за периода на 22.01.2021г, като в същата справка е посочено ,
че няма данни за блокиране и възстановяване на работата на ЕСФП.В
съдържанието на АУАН и НП изрично е отразено и признато ,че в
посочения обект е имало срив в електрозахранването и това е
причината за неиздаването на фискалния касов бон, като това
обстоятелство не е оборено от съдържанието на представената справка от
наказващия орган . Въпросната справка доказва, че в деня на проверката
не е имало прекъсване в дистанционната връзка на ЕСФП с НАП, като
от това не може да се направи автоматично извод, че не е имало
прекъсване на ел. захранването на обекта.
Правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима , като разгледана по същество е
основателна , предвид на следното:
Разпоредбата на чл. 25 ал.1 т.2 от Наредба Н-18/2006г на МФ
предвижда ,че независимо от документирането с първичен счетоводен
документ ,задължително се издава за всяко плащане фискална касова
бележка от ФУ или касова бележка от *от лицата ,които извършват продажби
на течни горива чрез средства за измерване на разход чрез ЕСФП.
Санкционната разпоредба на чл. 185 ал.1 от ЗДДС предвижда, че на
юридическо лице , което не издаде документ по чл. 118, ал. 1/фискална
касова бележка/ се налага имуществена санкция в размер от 500 до 2000
лв..
По делото се установи ,че на 22.02.2021г дружеството- жалбоподател не е
изпълнило задължението си да издаде фискална касова бележка от
3
въведено в експлоатация ЕСФП на стойност 19,00 лева за заредено и
заплатено гориво пропан бутан от 19,47 литра .
По този начин дружеството е осъществило състав на административно
нарушение по чл. 25 ал.1 т.2 от Наредба № Н-18 от 13.12. 2006 г на
МФ.
При извършения преглед съдът намира , че извършеното деяние
представлява "маловажен случай" на административно нарушение по
смисъла на чл. 28 от ЗАНН. Съдът отчете , че причината за
извършването на посоченото административно нарушение е именно
възникналия срив на захранването на обекта , като това е отразено и
в съдържанието на АУАН и НП. При това положение деянието се
отличава с по- ниска степен на обществена опасност спрямо други
подобни деяния, като наказващият орган е следвало да приложи
разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН и да не налага посочената санкция .
Посочената нередовност обуславя отмяната на постановлението, като в
полза на жалбоподателя следва да се присъди претендираното
адв.възнаграждение в размер на 300 лева.
Воден от изложеното съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление номер 588371-*/ 20.07.2021г
издадено от *-Началник на *, с което на "*" *-гр.Смолян ЕИК * е
наложена имуществена санкция в размер на 600,00 лева на основание чл.
185 ал.1 от ЗДДС.
ОСЪЖДА *-гр.*ДА ЗАПЛАТИ на "*" *-гр.*, ЕИК * направените
разноски по делото в размер на 300,00 лева-заплатено
адв.възнаграждение.
Препис от решението да се връчи на страните , като същото подлежи на
касационно обжалване пред АС-Смолян в 14-дневен срок, считано от
връчването му .
Съдия при Районен съд – Смолян: _______________________
4