Решение по дело №11171/2022 на Софийски районен съд

Номер на акта: 2156
Дата: 9 май 2023 г.
Съдия: Петя Николова Топалова
Дело: 20221110211171
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 септември 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 2156
гр. София, 09.05.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 121-ВИ СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и четвърти април през две хиляди двадесет и трета
година в следния състав:
Председател:ПЕТЯ Н. ТОПАЛОВА
при участието на секретаря АНЕЛИЯ Б. ЛЮБЕНОВА
като разгледа докладваното от ПЕТЯ Н. ТОПАЛОВА Административно
наказателно дело № 20221110211171 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
С ЕФ за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от
електронна система за събиране на пътни такси №**********/19.04.2022 г.,
издаден от Агенция "Пътна инфраструктура", на ТРАНСЛОДЖИСТИКС
СОФИЯ АД гр.София, с ЕИК , представлявано от В М Б, е наложена
имуществена санкция в размер на 2 500 лв. основание чл. 187а ал. 2 т. 3 ЗДвП
за нарушение на чл. 102 ал. 2 ЗДвП.
Жалбоподателят-ЮЛ обжалва електронния фиш, с доводи за
незаконосъобразност, поради нарушения на процесуалния закон и
материалния закон – в оспорвания ЕФ за налагане на имуществена санкция за
нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по
чл. 10 ал. 1 от Закона за пътищата №********** от АПИ погрешно е
определена категорията на ППС, като е посочено, че максималната му маса е
13 500 кг., вместо 11 990 кг., както е посочено в свидетелството за
регистрация №********* на товарния автомобил „Мерцедес - Атего“ с рег.№,
респ. дължимата ТОЛ такса за тази категория ППС е била заплатена към
датата на издаването на електронния фиш - 19.04.2022 г.
В с.з. се представялва от адв. Т, който предлага на съда да отмени ЕФ
изцяло като незаконосъобразно. Претендира разноски.
Въззиваемата страна чрез процесуален представител – юрисконсулт Д
1
предлага на съда да потвърди ЕФ като правилен и законосъобразен, тъй като
максималната допустима маса е именно 13 500 кг., а не 11 990 кг., като
дължимата ТОЛ такса за тази категория ППС не е била заплатена. Претендира
юрисконсултско възнаграждение.

Жалбата е процесуално ДОПУСТИМА, а разгледана по същество
същата е ОСНОВАТЕЛНА, като мотивите са следните:

По делото е установена следната фактическа обстановка:

На 19.04.2022 г., в 14:00 часа, е установено нарушение №
DD2AE99A0A8943F1E053021F160A75E9, с пътно превозно средство товарен
автомобил МЕРЦЕДЕС АТЕГО, рег.№, с технически допустима максимална
маса 13 500, брой оси 2, екологична категория ЕВРО 6А, без ремарке, в
община Столична, за движение по път А-3 км 8+226, с посока Нарастващ
километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа, като за посоченото
ППС частично не е заплатена дължимата пътна такса по чл. 10 ал. 1 т. 2 от
Закона за пътищата, тъй като за посоченото ППС има тол декларация за
преминаването, но платената категория е по-малка от измерената.
Нарушението е установено с устройство №20421, представляващо
елемент от електронната система за събиране на пътни такси по чл.10 ал. 1 от
Закона за пътищата, намиращо се на път А-3 км 8+226.


Въз основа на изложената по-горе фактическа обстановка, съдът
прави следните правни изводи:

В хода на административнонаказателното производство не е допуснато
съществено нарушение на процесуалните правила, което да е довело до
накърняване на правото на защита на санкционираното лице.
Спорният по делото въпрос е каква е максималната допустима маса на
пътно превозно средство - товарен автомобил МЕРЦЕДЕС АТЕГО, рег.№ -
13 500 кг. или 11 990 кг., за да е налице съставомерност на твърдяното
нарушение.
За изясняване на това спорно обсотятелство по делото са изискани
данни от Началника на ОПП-СДВР, свързани с регистрацията на процесното
МПС и е назначена САТЕ, изпълнена от вещото лице П..
2
Безспорно се установява, видно от свидетелството за регистрация - Част
I на процесния автомобил, че допустима максимална маса на ППС,
определена от компетентните органи, означена в свидетелството за
регистрация - Част I, с индекс (F2), е 11 990 кг.
При извършения оглед и като е съобразило доказателствата по делото,
вещото лице е дало катерогично заключение, че при определяне на
категорията МПС определяща е технически допустимата максимална маса,
която в случая е 13 500 кг.
Установява се, че при първоначална регистрация на ППС се наблюдава,
че първоначално двете стойности на Fl и F2 са идентични - 13 500 кг, като
впоследствие F2 е поправена на 11 900 кг. Съгласно чл.149 ал.1 т.3 ЗДвП
категория N – моторни превозни средства, проектирани и конструирани
основно за превоз на товари:
а) категория N1 – превозни средства от категория N с технически
допустима максимална маса не повече от 3,5 t;
б) категория N2 – превозни средства от категория N с технически
допустима максимална маса над 3,5 t, но не повече от 12 t;
в) категория N3 – превозни средства от категория N с технически
допустима максимална маса над 12 t;
Видно от писмо на Началника на ОПП-СДВР, техническата грешка е
допусната още при записването на данните за МПС на РМ-1, като не е
поправена и на останалите работни места. Няма как да се вменява на
собствениците на ППС да удостоверят коректността на данните, касаещи
технически характеристики на ППС, което е задължение на техника-механик,
извършил технически контрол на конкретното МПС, още повече, че в
конкретния случай коректната стойност на F2 е ВИДИМО поправена от 13
500 кг. - на 11 900 кг.
Допуснатата грешка при регистрацията на превозното средство с
погрешно отразена максималната допустима маса е извън волята на
представляващия ЮЛ-собственик, като няма как да бъде вменено в тази
връзка и нарушение по чл. 102 ал. 2 от Закона за движението по пътищата.
Това е така, защото ЮЛ-собственик е изпълнил задълженията си и е заплатил
съответната такса по чл. 10 ал. 1 от Закона за пътищата отговаряща на
данните от регистрацията на превозното средство негова собственост, а
именно 11 900 кг.
Горните изводи налагат цялостна отмяна на ЕФ за налагане на
имуществена санкция за нарушение, установено от електронна система за
събиране на пътни такси №**********/19.04.2022 г., издаден от АПИ.
С оглед изхода на делото и своевременно направеното искане,
въззиваемата страна ще следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателя
3
сторените по делото разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 400
лв., съгласно приложен Договор за правна защита и съдействие.
Въззиваемата страна, следва да бъде осъдена да заплати разноските, направени за
САТЕ в размер на 538,20 лв. в настоящото производство, невисимо чия е била
инициативата за нейното назначаване, тъй като няма как същите да останат за сметка
на съдебния бюджет по смисъла на чл.190 ал.1 НПК.
След влизане на настоящото решение в сила, препис от същото следва да се
изпрати на Началника на ОПП-СДВР като същият се задължи да отрази и нанесе
корекция в данните, касаещи коректната технически допустима максимална маса на
товарен автомобил МЕРЦЕДЕС АТЕГО, рег.№, след което съда да бъде
уведомен надлежно.
Воден от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

РЕШИ:

ОТМЕНЯ ЕФ за налагане на имуществена санкция за нарушение,
установено от електронна система за събиране на пътни такси
№**********/19.04.2022 г., издаден от Агенция "Пътна инфраструктура", с
което на ТРАНСЛОДЖИСТИКС СОФИЯ АД гр.София, с ЕИК ,
представлявано от В М Б, е наложена имуществена санкция в размер на 2 500
лв. основание чл. 187а ал. 2 т. 3 ЗДвП за нарушение на чл. 102 ал. 2 ЗДвП.
ОСЪЖДА Агенция Пътна инфраструктура – София да заплати на
Софийски районен съд разноски за САТЕ в размер на 538,20 лв., както и 5 лв. –
държавна такса при служебно издаване на изпълнителен лист за тази сума.
ОСЪЖДА Агенция Пътна инфраструктура – София да заплати на
ТРАНСЛОДЖИСТИКС СОФИЯ АД гр.София, с ЕИК *********,
представлявано от Ваня Маринова Божилова, сумата от 400 лв. – адвокатско
възнаграждение за една инстанция.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните пред Административен съд София-град.
СЛЕД ВЛИЗАНЕ В СИЛА НА РЕШЕНИЕТО, препис от същото да се
изпрати на Началника на ОПП-СДВР, като същият се задължи да отрази и нанесе
корекция в данните, касаещи коректната технически допустима максимална маса на
товарен автомобил МЕРЦЕДЕС АТЕГО, рег.№, за което съдът да бъде
уведомен надлежно.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
4

Съдържание на мотивите


Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
С ЕФ за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от
електронна система за събиране на пътни такси №**********/19.04.2022 г.,
издаден от Агенция "Пътна инфраструктура", на ТРАНСЛОДЖИСТИКС
СОФИЯ АД гр.София, с ЕИК , представлявано от В М Б, е наложена
имуществена санкция в размер на 2 500 лв. основание чл. 187а ал. 2 т. 3 ЗДвП
за нарушение на чл. 102 ал. 2 ЗДвП.
Жалбоподателят-ЮЛ обжалва електронния фиш, с доводи за
незаконосъобразност, поради нарушения на процесуалния закон и
материалния закон – в оспорвания ЕФ за налагане на имуществена санкция за
нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по
чл. 10 ал. 1 от Закона за пътищата №********** от АПИ погрешно е
определена категорията на ППС, като е посочено, че максималната му маса е
13 500 кг., вместо 11 990 кг., както е посочено в свидетелството за
регистрация №********* на товарния автомобил „Мерцедес - Атего“ с рег.№,
респ. дължимата ТОЛ такса за тази категория ППС е била заплатена към
датата на издаването на електронния фиш - 19.04.2022 г.
В с.з. се представялва от адв. Т, който предлага на съда да отмени ЕФ
изцяло като незаконосъобразно. Претендира разноски.
Въззиваемата страна чрез процесуален представител – юрисконсулт Д
предлага на съда да потвърди ЕФ като правилен и законосъобразен, тъй като
максималната допустима маса е именно 13 500 кг., а не 11 990 кг., като
дължимата ТОЛ такса за тази категория ППС не е била заплатена. Претендира
юрисконсултско възнаграждение.

Жалбата е процесуално ДОПУСТИМА, а разгледана по същество
същата е ОСНОВАТЕЛНА, като мотивите са следните:

По делото е установена следната фактическа обстановка:

На 19.04.2022 г., в 14:00 часа, е установено нарушение №
DD2AE99A0A8943F1E053021F160A75E9, с пътно превозно средство товарен
автомобил МЕРЦЕДЕС АТЕГО, рег.№, с технически допустима максимална
маса 13 500, брой оси 2, екологична категория ЕВРО 6А, без ремарке, в
община Столична, за движение по път А-3 км 8+226, с посока Нарастващ
километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа, като за посоченото
ППС частично не е заплатена дължимата пътна такса по чл. 10 ал. 1 т. 2 от
Закона за пътищата, тъй като за посоченото ППС има тол декларация за
преминаването, но платената категория е по-малка от измерената.
Нарушението е установено с устройство №20421, представляващо
1
елемент от електронната система за събиране на пътни такси по чл.10 ал. 1 от
Закона за пътищата, намиращо се на път А-3 км 8+226.


Въз основа на изложената по-горе фактическа обстановка, съдът
прави следните правни изводи:

В хода на административнонаказателното производство не е допуснато
съществено нарушение на процесуалните правила, което да е довело до
накърняване на правото на защита на санкционираното лице.
Спорният по делото въпрос е каква е максималната допустима маса на
пътно превозно средство - товарен автомобил МЕРЦЕДЕС АТЕГО, рег.№ -
13 500 кг. или 11 990 кг., за да е налице съставомерност на твърдяното
нарушение.
За изясняване на това спорно обсотятелство по делото са изискани
данни от Началника на ОПП-СДВР, свързани с регистрацията на процесното
МПС и е назначена САТЕ, изпълнена от вещото лице П..
Безспорно се установява, видно от свидетелството за регистрация - Част
I на процесния автомобил, че допустима максимална маса на ППС,
определена от компетентните органи, означена в свидетелството за
регистрация - Част I, с индекс (F2), е 11 990 кг.
При извършения оглед и като е съобразило доказателствата по делото,
вещото лице е дало катерогично заключение, че при определяне на
категорията МПС определяща е технически допустимата максимална маса,
която в случая е 13 500 кг.
Установява се, че при първоначална регистрация на ППС се наблюдава,
че първоначално двете стойности на Fl и F2 са идентични - 13 500 кг, като
впоследствие F2 е поправена на 11 900 кг. Съгласно чл.149 ал.1 т.3 ЗДвП
категория N – моторни превозни средства, проектирани и конструирани
основно за превоз на товари:
а) категория N1 – превозни средства от категория N с технически
допустима максимална маса не повече от 3,5 t;
б) категория N2 – превозни средства от категория N с технически
допустима максимална маса над 3,5 t, но не повече от 12 t;
в) категория N3 – превозни средства от категория N с технически
допустима максимална маса над 12 t;
Видно от писмо на Началника на ОПП-СДВР, техническата грешка е
допусната още при записването на данните за МПС на РМ-1, като не е
поправена и на останалите работни места. Няма как да се вменява на
собствениците на ППС да удостоверят коректността на данните, касаещи
технически характеристики на ППС, което е задължение на техника-механик,
2
извършил технически контрол на конкретното МПС, още повече, че в
конкретния случай коректната стойност на F2 е ВИДИМО поправена от 13
500 кг. - на 11 900 кг.
Допуснатата грешка при регистрацията на превозното средство с
погрешно отразена максималната допустима маса е извън волята на
представляващия ЮЛ-собственик, като няма как да бъде вменено в тази
връзка и нарушение по чл. 102 ал. 2 от Закона за движението по пътищата.
Това е така, защото ЮЛ-собственик е изпълнил задълженията си и е заплатил
съответната такса по чл. 10 ал. 1 от Закона за пътищата отговаряща на
данните от регистрацията на превозното средство негова собственост, а
именно 11 900 кг.
Горните изводи налагат цялостна отмяна на ЕФ за налагане на
имуществена санкция за нарушение, установено от електронна система за
събиране на пътни такси №**********/19.04.2022 г., издаден от АПИ.
С оглед изхода на делото и своевременно направеното искане,
въззиваемата страна ще следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателя
сторените по делото разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 400
лв., съгласно приложен Договор за правна защита и съдействие.
Въззиваемата страна, следва да бъде осъдена да заплати разноските, направени за
САТЕ в размер на 538,20 лв. в настоящото производство, невисимо чия е била
инициативата за нейното назначаване, тъй като няма как същите да останат за сметка
на съдебния бюджет по смисъла на чл.190 ал.1 НПК.
След влизане на настоящото решение в сила, препис от същото следва да се
изпрати на Началника на ОПП-СДВР като същият се задължи да отрази и нанесе
корекция в данните, касаещи коректната технически допустима максимална маса на
товарен автомобил МЕРЦЕДЕС АТЕГО, рег.№, след което съда да бъде
уведомен надлежно.
3