Решение по дело №529/2020 на Районен съд - Ихтиман

Номер на акта: 260051
Дата: 11 март 2021 г. (в сила от 14 април 2021 г.)
Съдия: Светозар Любомиров Георгиев
Дело: 20201840200529
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 ноември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

гр. Ихтиман, 11.03.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД ИХТИМАН, ІII състав, в публично заседание на втори март две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: СВЕТОЗАР Г.

 

при секретаря Цветелина Велева, като разгледа докладваното от съдията НАХД № 529/2020 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производство по чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба срещу електронен фиш серия К №2592170 на ОДМВР София, с който на Д.Г.Ш., ЕГН **********, в качеството му на законен представител на „С. Б“ АД на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 5 от ЗДвП за нарушение на чл. 21, ал. 1 ЗДвП е наложено наказание „глоба“ в размер на 400 лв.

Твърди се, че фишът е незаконосъобразен, тъй като лицето не е законен представител на дружеството- собственик на МПС.

Жалбоподателят не се явява  в съдебно заседание. Постъпила е молба, в която поддържа жалбата.

Въззиваемата страна не изпраща представител, в писмено становище счита жалбата за неоснователна.

Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност и съобразно с чл. 18 НПК, приема за установено следното от фактическа и правна страна:

Жалбата е подадена от легитимирана страна и срещу подлежащ на съдебен контрол акт.

Съгласно разпоредбата на чл.189, ал.8 от ЗДвП електронният фиш подлежи на обжалване по реда на ЗАНН. Жалбата срещу електронния фиш се подава в 14-дневен срок от получаването му, а когато е направено възражение по ал. 6 - в 14-дневен срок от съобщаването на отказа за анулиране на фиша. В конкретния случай ЕФ е връчен на 13.09.2020. (видно от справка на л. 24 от делото), а жалбата е депозирана на 18.09.2020г., поради което следва да се приеме, че жалбата е подадена в срок.

На 17.02.2019 г. в 15,19 часа на автомагистрала Тракия, в района на км 49+300 с посока гр. Пловдив, чрез преносима система за контрол на скоростта на моторни превозни средство с вградено разпознаване на номера и комуникации тип "ARH CAM S1" с автоматизирано техническо средство № 11743с1 е заснето МПС "Ф. Т." с рег. № ******** със скорост от 138 км/ч при разрешена скорост от 90 км/ч, въведена с пътен знак В26.

Скоростта на движение е отчетена от системата, като за констатираното нарушение е направен снимков материал, на който е заснет регистрационния номер и моторното превозно средство, с което е извършено превишаването на скоростта.

Издаден е атакуваният електронен фиш, с който на основание чл. 182, ал. 1, т. 5 ЗДвП е наложена глоба в размер на 400 лв. за превишаване на скоростта с 48 км/ч, като същата е наложена на Д.Г.Ш., ЕГН **********, в качеството му на законен представител на „С. Б“ АД.

От удостоверение № 17.09.5126/07.09.2017 г. на Българския институт по метрология се установява, че системата за видеоконтрол е одобрен тип средство за измерване със срок на валидност до 07.09.2027 г.

От представения протокол № 54-С-ИСИ/11.10.2018г. от проверка на мобилната система за видеоконтрол се установява, че е извършена последваща метрологична проверка в периода от 03.10.2018г. до 10.10.2018г.

От  протокол от 09.03.2019г. за използване на автоматизирано техническо средство  ARH CAM S1 на 17.02.2019 г. се установява, че същото е било монтирано в района на автомагистрала Тракия, в района на км 49+300, като посоката на контролираните МПС е от гр. София към гр. Пловдив.

Съдът намира, че констатацията за управление на МПС с превишена скорост се доказва по категоричен начин от събраните по делото доказателства.

С разпоредбите на чл. 189, ал. 4 - 11 ЗДвП е въведена възможност за ангажиране на административнонаказателна отговорност по опростена процедура, която се основава на резултати от извършено наблюдение на движението по пътищата чрез технически средства. В чл. 189, ал. 15 ЗДвП е предвидено, че изготвените с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки, са веществени доказателствени средства в административнонаказателния процес. Това означава, че в случаите, когато нарушението е установено с такива технически средства или системи, то следва да бъде доказано чрез заснетия от тях снимков материал, от който се установяват дата, час, мястото на нарушението и МПС.

Установи се, че техническото средство е от одобрен тип и е преминало техническа проверка по Закона за измерванията, като от приложения по делото снимков материал се вижда, че именно процесният лек автомобил се е движил със скорост над позволената от 90 км/ч, а именно 48 км/ч., като е приспаднат 3% - вия толеранс при фиксиране на скоростта от техническото устройство. Системата за видеоконтрол след въвеждането си в експлоатация оперира без намесата на контролен орган, като служителите нямат отношение към автоматично извършвания контрол.

Електронният фиш съдържа всички реквизити, които законът предвижда и е по образеца, утвърден от министъра на вътрешните работи. Следва да се има предвид, че нормата на чл. 189, ал. 4 ЗДвП е специална спрямо чл. 57 ЗАНН за съдържание на наказателното постановление и е достатъчно фишът да има съдържанието, което е дадено в ЗДвП – място на извършване на нарушението, дата, час, МПС, собственик, описание на нарушението, нарушена разпоредба, размер на глобата, начин на плащане, обжалване. В този смисъл изискванията за форма, съдържание, реквизити и ред за издаване на АУАН и НП в ЗАНН, са неприложими по отношение на електронния фиш.

Електронният фиш съчетава в себе си АУАН (акт, с който се установява нарушението) и наказателно постановление (акт, с който се налага наказанието), поради което сроковете по чл. 34, ал.1 от ЗАНН не са приложими. Първият срок за съставяне на АУАН не е приложим, защото в одобрения от министъра на вътрешните работи образец на електронен фиш няма реквизит „дата на издаване”. По тази причина не може да се установи в какъв срок от установяване на нарушението е издаден електронния фиш, същевременно не може да се приеме, че липсата на дата води до незаконосъобразност, защото електронния фиш е надлежно утвърден и се издава по образец, в който липсва дата на неговото издаване. Не са приложими и сроковете, регламентирани в чл.34, ал.3 от ЗАНН, тъй като електронния фиш съдържа в себе си както АУАН така и наказателно постановление. Следователно неоснователно е възражението в жалбата, че ЕФ следва да бъде отменен поради липса на дата на издаване.

Съдът намира, че е налице неправилно приложение на материалния закон по следните съображения:

Съгласно чл. 188, ал. 1 от ЗДвП "Собственикът или този, на когото е предоставено моторно превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение. Собственикът се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното превозно средство. ". Според чл. 188, ал. 2 от ЗДвП "Когато нарушението е извършено при управление на моторно превозно средство, собственост на юридическо лице, предвиденото по този закон наказание се налага на неговия законен представител или на лицето, посочено от него, на което е предоставил управлението на моторното превозно средство. ".

В настоящия случай от отразеното в електронния фиш е видно, че в графата „собственик, на когото е регистрирано МПС“ е посочено Д.Г.Ш., ЕГН **********, в качеството му на законен представител на „С. Б“ АД. От приложената справка от търговския регистър  (л. 79-80 от делото) се установява, че към датата на констатиране на нарушението законен представител на „С. Б“ АД не е жалбподателят, а други лица- Б. А. К.и С. К.. Следователно законният представител на ЮЛ, собственик на МПС, е различен от посочения в ЕФ, респ. наказанието не е наложено на законният представител на дружеството.

При това положение няма как жалбоподателят да се явява субект на административна отговорност след като законен представител на собственика на МПС е различно лице.

Неправилното ангажиране в случая на административната отговорност на жалбоподателя е самостоятелно основание за отмяна на ЕФ.

Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 3 от ЗАНН (ред. ДВ, бр. 94 от 2019г.), в съдебните производства по ал. 1 страните имат право на присъждане на разноски по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Съгласно чл. 143, ал. 1 от АПК когато съдът отмени обжалвания административен акт или отказа да бъде издаден административен акт, държавните такси, разноските по производството и възнаграждението за един адвокат, ако подателят на жалбата е имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт или отказ. В жалбата процесуалният представител на жалбоподателя претендира разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 300 лв.. Съгласно чл. 144 АПК субсидиарно се прилагат правилата на ГПК. Представен е договор за правна защита и съдействие, видно от  който е изплатено възнаграждение в размер на 300 лв. Възражение за прекомерност съгласно чл.63, ал.4 от ЗАНН не се прави от въззиваемата страна до края на съдебното заседание. Следователно в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени разноски за адвокатско възнаграждение в горепосочения размер.

Воден от горното и на основание чл. 63 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ електронен фиш серия К №2592170 на ОДМВР София, с който на Д.Г.Ш., ЕГН **********, в качеството му на законен представител на „С. Б“ АД на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 5 от ЗДвП за нарушение на чл. 21, ал. 1 ЗДвП е наложено наказание „глоба“ в размер на 400 лв.

ОСЪЖДА ОДМВР – София да заплати на Д.Г.Ш., ЕГН **********, сумата от 300 лева, представляваща направени по делото разноски за адвокатско възнаграждение.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Административен съд София област.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: