РАЗПОРЕЖДАНЕ АНП
№ 886
Велико Търново, 13.03.2024 г.
Административния съд Велико Търново - , в закрито заседание в състав:
Съдия: ЙОРДАНКА МАТЕВА |
като разгледа докладваното от
съдията АНП № 146 по описа за
2024 година на Административен съд - Велико Търново, за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството е по реда на чл. 304 - 306 от АПК.
Същото е образувано по повод на подадено искане от П.Т.Г.
***, чрез адв. С. П. да бъде наложено наказание на зам. изпълнителния директор
на ДФ „Земеделие“ за неизпълнение на влязлото в сила Решение № 40/20.02.2023 г.
по АД № 135/2022 г. на АСВТ, задължаващо последния да издаде нов акт по
подадено искане за финансово подпомагане от молителя за кампания 2020 година. В
искането се твърди, че посоченото съдебно решение е влязло в сила, след като е
потвърдено с Решение № 489/16.01.2024 г. по АД 3610/2023 г. на ВАС, но не е
изпълнено, доколкото на Г. не е връчено ново уведомително писмо, нито са
изплатени заявените за кампания 2020 г. суми за финансово подпомагане.
В рамките на предоставената възможност по чл. 306, ал.
3 от АПК зам. изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ е депозирал писмено
становище, с което е възразил срещу подаденото искане. Посочил е, че решението
на АСВТ е влязло в сила 16.01.2024 г. и в изпълнение на същото са предприети
последващи действия за издаване на ново уведомително писмо, както е разпоредено
от съда с влязлото в сила решение, но за целта е необходимо да се извършат
редица процесуални действия – допълнителни проверки, които да установят
наличието или липсата на правно основание за заявените от повече от едно лице
площи, които не е възможно да приключат в толкова кратки срокове – а именно до
22.02.2024 г, когато е депозирана молбата, станала повод за образуване на
настоящето дело. В тази връзка представя доказателства за инициирани такива
допълнителни проверки, които обуславят резултата от новото произнасяне по
заявлението за подпомагане. Ето защо счита, че не е налице неизпълнение на
задължение, произтичащо от влязъл в сила съдебен акт и моли искането за
налагане на глоба да се отхвърли.
Съдът, като съобрази твърденията на искателя,
обясненията на административния орган, както и адм. д. № 135/2022 г. на АСВТ и
АД 3610/2023 г. на ВАС, приема за установено следното:
П.Т.Г. ***. Търново е оспорил по съдебен ред
Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по
схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020 с изх. №
02-040-6500/393 от 11.03.2022 г. на зам. изпълнителен директор на ДФ
„Земеделие“ в частта, с която е намалена исканото със заявлението подпомагане
по Схема за единно плащане на площ със сумата от 6 529.51 лв., по Схема за
преразпределително плащане със сумата от 4 524 лв. и по Схема за плащане за
селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната
среда-зелени директни плащания със сумата от 2 162.02 лв. Въз основа на тази
жалба е образувано АД 135/2022 г. по описа на ВТАС.
С Решение № 40/20.02.2023 г. по това дело ВТАС е
отменил Уведомителното писмо в обжалваната част и е върнал преписката на
административния орган за ново произнасяне по подаденото от жалбоподателя
заявление за подпомагане за кампания 2020 година съобразно дадените в мотивите
на решението указания по тълкуване и прилагане на закона.
Това решение на ВТАС е оспорено по касационен ред от
зам. изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, като е образувано АД 3610/2023
г. по опис на ВАС. С Решение № 489/16.01.2024 г. по това дело касационната жалба
е оставена без уважение и решението на ВТАС е потвърдено. Посоченото касационно
решение е необжалваемо и като такова е влязло в сила на същата дата –
16.01.2024 г. Същото е изпратено, ведно с влязлото в сила решение на ВТАС от
първоинстанционния съд за изпълнение на администрацията на 30.01.2024 г.
Видно от приложените с писменото становище по молбата,
по която е образувано настоящето дело документи е, че ДФЗ е предприел мерки за
изпълнение на съдебното решение, като е възложил допълнителни проверки, които
да установят правните основания на двойно заявените за подпомагане площи с
оглед мотивирано издаване на ново уведомително писмо. Посочените проверки са от
компетентността на МЗХ и са стартирани на 06.02.2024 г., но те все още не са
приключени.
Като взе предвид горното от фактическа страна, съдът
намира следвано от правна:
В чл. 304, ал. 1 от АПК е визирана
административно-наказателна отговорност за длъжностно лице, което не изпълни
задължение, произтичащо от влязъл в сила съдебен акт. Т.е. цитираната норма е
приложима, когато изпълнението на съдебния акт изисква последващо произнасяне
на административен орган с волеизявление в определен смисъл (обикновено указан
в мотивите на съдебния акт) и в определен срок. В конкретния случай такъв срок
не е определен от съда, именно поради естеството на дължимата дейност от
администрацията, която следва да се извърши за целите на издаване на нов акт и
която всеобхватно и пълно да установи релевантните факти, вкл. с участието на
друга администрация, различна от ответника по конкретното дело. От приложеното
Писмо изх. № 02-040-6500/393 от 01.03.2024 г. до МЗХ на ДФЗ се установява, че
от последното е изискана информация за правните основания относно заявените за
подпомагани площи едновременно от повече от едно лице.
Както е известно, съгласно чл. 57, ал. 1 от АПК общият
срок за издаване на административен акт е 14 дни от датата на започване на
производството, но същият се смята за продължен с още 14 дни, в случай, че за
издаване на акта е необходимо съдействие от друг орган – ал. 7 на същата норма.
Настоящият случай е именно такъв. Необходимите проверки за установяване на
правните основания на заявителите за подпомагане са от компетентност на МЗХ на
основание чл. 33 и сл. И чл. 41, ал. 8 от ЗПЗП, поради което именно последната
хипотеза е приложима в случая. Доколкото на ответника в настоящето и основното
производство съобщението за влязлото в сила решение е връчено на 30.01.2024 г.,
считано от посочената дата е започнал да тече срокът за изпълнение на решението
и към дата на подаване на настоящата молба – 22.02.2024 г., същият не е
изтекъл, за да се санкционира по реда на чл. 304 от АПК и следващите.
Същевременно, административният орган, адресат на съдебния акт, е предприел
необходимите действия, за да изпълни вмененото му с акта задължение още на
06.02.2024 г., като е изискал съответното съдействие от МЗХ и до датата на
сезиране на настоящия съд с тази молба срокът за произнасяне не е изтекъл.
Поради това, на този етап няма основание за реализиране на
административнонаказателна отговорност по реда на чл. 306, ал. 2 от АПК, но
следва да се отчита, че ако посоченият срок за произнасяне междувременно е
изтекъл (ако не е спиран или продължаван на друго основание) би следвало
инициираното своевременно производство и да е приключило (с изричен акт).
Предвид датата на искането, с което настоящият съд е сезиран обаче – 22.02.2024
г., този въпрос не е предмет на настоящето производство, но няма пречка за
последващо ново аналогично искане при липса на своевременно произнасяне по
въпроса, респективно неизпълнение на съдебното решение в законоустановения
срок.
Следва да се отбележи, че настоящето разпореждане не
подлежи на обжалване. По въпроса има постоянна практика на ВАС – виж в този
смисъл Определение № 3673 от 15.03.2011 г. по адм. дело № 2198/2011 г.,
Определение № 15876 от 01.12.2011 г. по адм. дело № 14674/2011 г., Определение
№ 4270/26.03.2012 г. по адм. дело № 3963/2012 г., Определение № 4636/29.03.2012
г. по адм. дело № ЗЗ88/2012 г. и др.
Водим от горното и на основание чл. 306 от АПК, съдът
Р А З П О Р Е Д И:
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на П.Т.Г. ***, чрез адв.
С. П. да бъде наложено наказание на зам. изпълнителния директор на ДФ
„Земеделие“ за неизпълнение на влязлото в сила Решение № 40/20.02.2023 г. по АД
№ 135/2022 г. на АСВТ.
Разпореждането НЕ ПОДЛЕЖИ на обжалване.
Препис от разпореждането ДА СЕ ИЗПРАТИ на искателя и
на зам. изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“.
Съдия: |