РЕПУБЛИКА
БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК
РЕШЕНИЕ
№ 558/13.10.2023 г.
По Протокол от открито
съдебно заседание на 13.10.2023г., по адм. дело № 962 по описа на
Административен съд Пазарджик за 2023г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
На основание на чл. 58
от Изборния кодекс и чл. 98, ал. 2 от Административно процесуалния кодекс, във
връзка с чл. 88 от Изборния кодекс., Съдът
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ
жалба на С.С.М., ЕГН **********, с посочен постоянен адрес ***, чрез
процесуалния представител адв. П., против Решение № 135 – МИ от 26.09.2023г. по
Протокол № 7-МИ от 26.09.2023г. на Общинска избирателна комисия Пазарджик, в
частта му с която е отказано да регистрира С.С.М., като кандидат за кмет на
кметство Мокрище в изборите за общински съветници и кметове в Община Пазарджик
на 29.10.2023г., потвърдено с Решение № 2610-МИ от 06.10.2023 г. на Централната
избирателна комисия.
Решението подлежи на
обжалване в 3-дневен срок пред ВАС.
МОТИВИ
към
Решение от 13.10.2023г., постановено по
адм. дело № 962 по описа на Административен съд Пазарджик за 2022 г.
I. За характера на производството, жалбата и
становищата на страните:
1. Производството е по реда на чл. 58 от Изборния кодекс и чл. 98,
ал. 2 от Административно процесуалния кодекс, във връзка с чл. 88 от Изборния
кодекс.
2. Образувано е по жалба на С.С.М., ЕГН **********, с посочен
постоянен адрес ***, чрез процесуалния представител адв. П., против Решение №
135 – МИ от 26.09.2023г. по Протокол № 7-МИ от 26.09.2023г. на Общинска
избирателна комисия Пазарджик, в частта му с която е отказано да регистрира С.С.М.,
като кандидат за кмет на кметство Мокрище в изборите за общински съветници и
кметове в Община Пазарджик на 29.10.2023г., потвърдено с Решение № 2610-МИ от
06.10.2023 г. на Централната избирателна комисия.
3. Жалбоподателя, чрез процесуалния си представител адв. П. поддържа, че при постановяване на оспореното
решение, общинската избирателна комисия, неправилно е приложила материалния
закон, доколкото, М. живее постоянно от няколко години в Република България, като
включително е била страна по трудов договор, сключен с българско търговско
дружество.
Иска се обжалваното решение
да бъде отменено.
4. Общинска избирателна комисия, Пазарджик представлявана от
председателя В. е на становище, че жалбата е неоснователна. Поддържат се изцяло
фактическите констатации и правните изводи, обективирани в решенията на ОИК и
ЦИК.
5. Представителя на Окръжна прокуратура Пазарджик е на становище,
че жалбата е неоснователна. Счита се, че в случая Общинската избирателна
комисия е приложила правилно закона, като е отказа регистрация на кандидати,
които нямат адресна регистрация по постоянен и настоящ адрес на територията на
страната.
ІІ.
За допустимостта :
6.
Жалбата е подадена в рамките не предвидения за това срок и при наличието на
правен интерес, поради което е допустима.
ІІІ.
За фактите:
7.
В Общинска избирателна комисия Пазарджик е постъпило последващо предложение (Приложение № 52-МИ от изборните книжа) вх. № 1- КК-1 от 25.09.2023 г. от Спас Янев Панчев,
чрез Й.И.П., за регистрация на кандидатската листа на ПП „Земеделски съюз
„Александър Стамболийски“ за кандидати за кмет на кметства в община Пазарджик в
изборите на 29 октомври 2023 г.
Партията
е регистрирана за участие в изборите за общински съветници и кметове на 29
октомври 2023 г. съгласно Решение № 2287-МИ от 08.09.2023 г. на ЦИК и Решение №
74- МИ от 18.09.2023 г. на ОИК Пазарджик.
8.
При направена проверка, общинската избирателна комисия е констатирала, че
кандидата за кмет на кметство Мокрище С.С.М. няма настоящ адрес на територията
на Република България.
При
това положение е прието, че съобразно разпоредбата на чл. 414 от ИК и Решение №
2460-МИ от 18.09.2023г. на ЦИК, всеки кандидат трябва да има регистриран
постоянен и настоящ адрес на територията на Република България, като поне един
от тях е на територията на съответната община или кметство към 28.04.2023г.
9.
Въз основа на тези фактически и правни съображения, с Решение № 135 – МИ от
26.09.2023г. по Протокол № 7-МИ от 26.09.2023г. на Общинска избирателна комисия
Пазарджик, е отказано да бъде регистрирана С.С.М., като кандидат за кмет на
кметство Мокрище в изборите за общински съветници и кметове в Община Пазарджик
на 29.10.2023г.
Решението
на общинската избирателна комисия е потвърдено с Решение № 2610-МИ от
06.10.2023 г. на Централната избирателна комисия.
10.
В хода на настоящото производство, от страна на жалбоподателя се представи,
заверено копие от Трудова книжка на М. с отбелязан стаж в „А1 България“ ЕАД от
22.11.2019 г. до 02.11.2021 г. и заверено копие от Трудов договор № 8522 от 12.11.2021 г., сключен между „А1 България“ ЕАД, като работодател и М.,
като служител.
По
искане на съда, от Община Пазарджик се представи Писмо изх. № 03-15-254-001 от
12.10.2023 г., в което е удостоверено, че С.С.М., ЕГН **********, е с регистриран постоянен адрес *** и с
регистриран настоящ адрес – Великобритания от 10.04.2007 г.
ІV.
За правото :
11.
Съобразно, чл. 397, ал. 1 и ал. 2 от Изборния кодекс, право да бъдат избирани
за общински съветници и кметове имат българските граждани, които са навършили
18 години към изборния ден включително, не са поставени под запрещение, не
изтърпяват наказание лишаване от свобода и са живели най-малко през последните
6 месеца в съответното населено място. Съответно, право да бъде избиран за
общински съветник има и всеки гражданин на държава – членка на Европейския
съюз, който не е български гражданин, навършил е 18 години към изборния ден
включително, не е поставен под запрещение, не изтърпява наказание лишаване от
свобода, има статут на продължително или постоянно пребиваващ в Република
България, живял е най-малко през последните 6 месеца в съответното населено
място и не е лишен от правото да бъде избиран в държавата членка, на която е
гражданин.
Съобразно,
§1, т. 5 от ДР на ИК, „Живял най-малко през последните 6 месеца в съответното
населено място" по смисъла на чл. 397 е:
а) български гражданин, който има адресна регистрация по постоянен и
настоящ адрес на територията на съответната община или кметство; б) български
гражданин, който има постоянен и настоящ адрес в различни общини или кметства
на територията на Република България; в) гражданин на друга държава – членка на
Европейския съюз, който има адрес на пребиваване на територията на съответната
община или кметство, към дата 6 месеца преди датата на произвеждане на
изборите.
Най-сетне,
според чл. 94, ал. 1, ал. 2 и ал. 3 от Закона за гражданската регистрация, настоящ
адрес е адресът, на който лицето живее. Всяко лице има само един настоящ адрес.
Настоящият адрес на българските граждани, на които мястото на живеене е в
чужбина, се отразява в регистъра на населението само с името на държавата, в
която живеят.
12.
Съотнасянето на описаните факти по делото с цитираната нормативна уредба,
налага несъмнения извод, че по отношение на кандидата за кмет М., не е налице
изискването на чл. 397 от ИК, да е живяла „…най-малко през последните 6 месеца
в съответното населено място…“, доколкото в случая не е проявена нито една от
хипотезите, предвидени в §1, т. 5 от ДР на ИК, относно адресната регистрация на
лицето. Последно посочения законов
текст, ясно и еднозначно указва, начина по който се установява наличието или
отсъствието на предпоставката „… са живели най-малко през последните 6 месеца в
съответното населено място….“ относно кандидатите за кметове и общински
съветници. Наличието на осъществявана трудова дейност в страната или други
фактически реалии в тази насока, не са предвидени като способ за установяване
на проявлението на въпросната нормативно установена предпоставка.
Председател
:
Членове 1.
2.