Р Е Ш Е Н И Е №…
В
ИМЕТО НА НАРОДА
гр.София, 17.11.2023 г.
СОФИЙСКИ
ГРАДСКИ СЪД, ТО, VІ—14 състав в публично съдебно заседание на през две хиляди
двадесет и двадесет и девети март през две хиляди двадесет и втора година, в
състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЕТЯ
ГЕОРГИЕВА
при секретаря Капка
Лозева, като разгледа търг.дело № 2284 по
описа за 2020 година и за да се произнесе взе предвид следното :
Предявени са
искове по чл.
79, ал. 1 от ЗЗД, вр. чл.
35, ал. 1, вр. чл.
33, ал. 1 от ЗЖТ – от ДП „Н.к. „Ж.и.” (ДП
НКЖИ) против „БДЖ Т.П.“
ЕООД за осъждането му да заплати на ищеца такси за пакет за минимален достъп и за достъп
до инфраструктура, която свързва обслужващи
съоръжения - такса за достъп и използване, която съдържа два компонента - такса
за преминаване и такса за използване на електрозахранващо оборудване за задвижваща
електроенергия, цена за
разпределение на тягова електрическа енергия по разпределителите мрежи и иск по чл. 86 от ЗЗД.
Ищецът твърди, че е
основен управител на железопътната инфраструктура, съгласно чл. 9, ал. 3 от
Закона за железопътния транспорт (ЗЖТ). Съгласно чл.33, ал.1 от ЗЖТ,
взаимоотношенията между управителя на железопътната инфраструктура и всеки един
превозвач във връзка е достъпа до нея се уреждат с писмен договор за достъп и
използване на железопътната инфраструктура след представяне на лицензия,
включително приложението към нея относно финансово покритие на гражданската
отговорност, съгласно Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/171 на Комисията от 4
февруари 2015 г., относно някои аспекти на процедурата за лицензиране на
железопътни предприятия (OB,
L 29/3 от 5 февруари 2015 г.), и единен
сертификат за безопасност. На основание чл. 43, ал. 12 от Закона за
енергетиката (ЗЕ), ДП НКЖИ осъществява и дейност по разпределение на тягова
електрическа енергия (чрез поделение „Електроразпределение”), по силата на
издадената Лицензия № Л-327-19/17.05.2010 г.
Твърди, че с ответника
„БДЖ - Т.П.“ ЕООД (БДЖ-ТП) са сключили следните договори: 1/Договор №
2702/16.07.2008 г. за достъп и използване на железопътната инфраструктура -
публична държавна собственост и 2/Договор за достъп и пренос на електрическа
енергия през електроразпределителната мрежа на ДП „Н.к. „Ж.и.” № 11068 от
13.04.2020 г., както и че той е изправна страна по договорите, като е предоставил:
1/ по първия договор - услуги за обслужване и поддръжка, допълнителни съпътстващи
услуги съгласно Приложение към чл. 7, ал. 1 и чл. 17, ал. 2 от Наредба № 41
(стара редакция към момента на сключване на договора, изм. - ДВ, бр. 87 от 2006
г., в сила от 1.01.2007 г., отм., бр. 36 от 2016 г., сегашна редакция
Приложение №1 към чл.4, чл.7а, чл.7е и чл.17, ново - ДВ, бр. 36 от 2016 г.,
изм. и доп., бр. 45 от 2019 г., в сила от 7.06.2019 г.), както и по втория
договор 2/ право на ползване на електроразпределителната мрежа, с цел снабдяване
с тягова електрическа енергия на обектите на клиента. Съгласно чл.1, ал.2 от
Договор № 2702/16.07.2008 г. за достъп и използване на железопътната
инфраструктура - публична държавна собственост на ДП НКЖИ, достъпът и
използването на железопътната инфраструктура и обслужващите съоръжения,
предоставяни на превозвача, включват осигуряване на услугите по т. 1 и т. 2 от
Приложение № 1 на Наредба № 41 от 27.06.2001г. за достъп и използване на
железопътната инфраструктура (обн., ДВ, бр. 64/2001 г.).
Съгласно Методиката за
изчисляване на инфраструктурните такси, събирани от управителя на железопътната
инфраструктура (Приета с ПМС № 92 от 4.05.2012 г., обн., ДВ, бр. 36 от
11.05.2012 г., в сила от 1.01.2013 г., доп., бр. 30 от 1.04.2014 г., изм., бр.
50 от
17.06.2014
г., в сила от 15.06.2014
г., изм. и доп., бр. 91 от 19.11.2019 г., в сила от 19.11.2019 г.) т. 3.1.
Определяне на компонентите, формиращи таксата за достъп и използване:
„Таксата за достъп и използване съдържа два компонента
- такса за преминаване и такса за използване на електрозахранвашо оборудване за
задвижваща електроенергия. Таксата за преминаване зависи от действително
преминатите километри, като измерителите са брутотонкилометри и влаккилометри.
Таксата за използване на електрозахранващо оборудване за задвижваща
електроенергия зависи от действително разпределената и потребена електрическа
енергия по преносната мрежа на управителя, като измерителят е мегаватчас (MWh). Двата
компонента отчитат участието на експлоатационните звена в извършването на
влаковата услуга и направените за тази цел преки разходи.“
Таксата за използване на
ел. оборудване за задвижваща електроенергия е компонент от таксата за пакета за
минимален достъп и за достъп до инфраструктура, която свързва обслужващи
съоръжения, и е включена в пакета за минимален достъп по т.1, б.“д“ от
Приложение №1 към чл.4, чл.7а, чл.7е и чл.17 от Наредба № 41 - използване на
железопътната инфраструктура, включително на стрелки и железопътни възли.
Така, към датата на
предявяване на иска ответникът му дължал суми за такси за преминаване по посочените в исковата молба фактури Фактура
№ **********/30.09.2020 г. за сумата от 1 289 931,92 лева с ДДС, която е
платена частично, с остатък за плащане в размер на 599 822,67 лева с ДДС и
Протокол за произведените влаккилометри, брутотонкилометри и дължимите суми за
такса преминаване, такса за заявен и неизползван капацитет, предоставени услуги
и приспаднати суми за месец септември 2020 г.; Фактура № **********/30.10.2020
г. за сумата от 1 274 201,80 лева с ДДС и Протокол за произведените
влаккилометри, брутотонкилометри и дължимите суми за такса преминаване, такса
за заявен и неизползван капацитет, предоставени услуги и приспаднати суми за
месец октомври 2020 г.; такси за
използване на ел.оборудване за задвижваща електроенергия по посочените в
исковата молба фактури Фактура № ********** от 30.06.2020 г. на стойност 419
072,24 лева с ДДС, платена частично, с остатък за плащане в размер на 258
524,18 лева с ДДС и Протокол за количеството ел. енергия подлежащо на такса за
използване на електрозахранващо оборудване за задвижваща електроенергия за
периода от 01.06.2020 г. до 30.06.2020 г.; Фактура № ********** от 31.07.2020
г. на стойност 460 659,56 лева с ДДС и Протокол за количеството ел. енергия подлежащо на такса за използване на електрозахранващо оборудване за
задвижваща електроенергия за периода от 01.07.2020 г. до 31.10.2020 г..;
•
Фактура № ********** от 31.08.2020 г. на
стойност 399 270,88 лева с ДДС и Протокол за количеството ел. енергия подлежащо на такса за използване на
електрозахранващо оборудване за задвижваща
електроенергия за периода от 01.08.2020 г. до
31.08.2020
г.;
•
Фактура № ********** от 30.09.2020 г. на
стойност 378 038,22 лева с ДДС и Протокол за количеството ел. енергия подлежащо на такса за използване на
електрозахранващо
оборудване за задвижваща електроенергия за периода от 01.09.2020 г. до
30.09.2020 г.; Фактура № ********** от 31.10.2020 г. на стойност 368 477,06
лева с ДДС и Протокол за количеството ел. енергия подлежащо на такса за използване на електрозахранващо оборудване за
задвижваща електроенергия за периода от 01.10.2020 г. до 31.10.2020 г., както и
суми за цена за разпределение на тягова
електрическа енергия по разпределителните мрежи на ДП НКЖИ за м. септември и м.октомври 2020 г. по
Фактура № ********** от 30.09.2020 г. на стойност 1 110 487,00 лева с ДДС,
платена частично, с остатък за плащане в размер на 361 886,66 лева е ДДС,
Справка към фактура за периода 01.09.2020г. - 30.09.2020 г., съгласно Договор
за достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителната мрежа
на ДП НКЖИ № 11068 от 13.04.2020 г. и
Протокол № 50000930092020 за количеството електрическа енергия и изчислени
надбавки за реактивна енергия за периода от 01.09.2020 г. до 30.09.2020 г. и
Фактура № ********** от 31.10.2020 г. на стойност 1 082 972,84 лева е ДДС,
Справка към фактура за периода 01.10.2020 г. - 31.10.2020 г., съгласно Договор
за достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителната мрежа
на ДП НКЖИ № 11068 от 13.04.2020 г. и Протокол № 50000931102020 за количеството
електрическа енергия и изчислени надбавки за реактивна енергия за периода от
01.10.2020 г. до 31.10.2020 г.
-
лихва за забавено
плащане върху неплатената част от сумите по фактури, считано от датата на
забава (чл.7а, ал.2 от Наредба №1, респ. чл.22 от Договора) в общ размер от
36 687, 63 лв.
След постановеното
определение от 15.03.2021 г., с което на основание чл.232 ГПК, по молба с вх.№ 267536/21.01.2023
г. частично е прекратено
производството по исковете за главници, предмет на разглеждане са осъдителни искове против ответника да заплати сумата от
2 663 853, 87 лв. с ДДС - такса за преминаване и такса за използване на електрозахранващо оборудване за задвижваща
електроенергия, дължими по сключени на основание чл.33, ал.1 от ЗЖТ Договор № 2702/16.07.2008 г. за достъп и
използване на железопътна инфраструктура – публична държавна собственост и
Договор за достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителна
мрежа на ДП „Н.к.“ Ж.и.“ № 11068/13.04.2020 г., по фактури, подробно описани в
исковата молба, ведно със законна лихва върху тези суми, считано от датата на
завеждане на исковата молба до окончателното им изплащане, както и мораторни
лихви за забава в размер на 36 687,63 лева, начислени върху претендираната сума
за главници за периода от датата на възникване на изискуемостта по всяка от
процесиите фактури до датата на подаване на исковата молба. С определение от 29.03.2023 г. , на
основание чл.214 и чл.232 от ГПК,
съдът е допуснал изменение на размера на предявените за разглеждане искове за
главници и частично е прекратил производството по делото, поради оттеглянето на
друга част от исковите претенции.
ИСКАНЕТО
- след така допуснатото
обективно изменение на исковете и частичното им оттегляне, е съдът да се осъди ответника да заплати на
ищеца, следните суми в общ размер от 768 256,01 с ДДС - главници,
представляващи такса за използване на електрозахранващо оборудване за
задвижваща електроенергия, която е компонент от таксата за пакета за минимален
достъп и за достъп до инфраструктура, която свързва обслужващи съоръжения -
такса за достъп и използване, както следва:
•
Фактура № ********** от 31.08.2020 г. на
стойност 399 270,88 лева с ДДС, с остатък за плащане в размер на 21 740, 73 лева с ДДС;
•
Фактура № ********** от 30.09.2020 г. на
стойност 378 038,22 лева с ДДС с остатък за плащане в размер на 378 038,22 лева с ДДС;
•
Фактура № ********** от 31.10.2020 г. на
стойност 368 477,06 лева с ДДС с остатък за плащане в размер на 368 477,06 лева с ДДС, ведно със
законна лихва върху тези суми, считано от датата на предявяване на иска до
окончателното им погасяване, както и
-
сумата от 36
687,63 лева, представляваща мораторна лихва за забава, начислена върху
главниците предмет на исковите ни претенции, за периода от датата на възникване
на изискуемостта по процесиите фактури до датата на завеждането на исковата
молба в съда по фактури, както следва:
•
По
фактура № **********/31.09.2020г. за 1 289 931,92 лева с ДДС за такса за преминаване, платена частично, с остатък за плащане в размер на 599 822,67 лева с
ДДС - лихвата е в размер общо на 5 349,63 лева е ДДС, съгласно приложен Лихвен
лист;
•
По Фактура № ********** от 30.06.2020 г. на
стойност 419 072,24 лева с ДДС за такса за използване на ел. оборудване за
задвижваща електроенергия, платена частично, с остатък за плащане в размер на
258 524,18 лева с ДДС - лихвата е общо в размер на 11 992,41 лева с ДДС.
•
По Фактура № ********** от 31.07.2020 г. на
стойност 460 659,56 лева с ДДС за такса за използване на ел. оборудване за
задвижваща електроенергия - лихвата е общо в размер на 9 853,00 лева с ДДС.
•
По Фактура № ********** от 31.08.2020 г. на
стойност 399 270.88 лева с ДДС за такса за използване на ел. оборудване за
задвижваща електроенергия - лихвата е общо в размер на 5 101,79 лева с ДДС.
•
По Фактура № ********** от 30.09.2020 г. на
стойност 378 038,22 лева с ДДС за такса за използване на ел. оборудване за
задвижваща електроенергия лихвата е общо в размер на 1 680,17 лева с ДДС.
•
По фактура № ********** от 30.09.2020 г. на
стойност 1 110 487,00 лева с ДДС за цена за разпределение на тягова
електрическа енергия по разпределителите мрежи на ДП НКЖИ, платена частично, с
остатък за плащане в размер на 561 886,66 лева с ДДС - лихвата е в размер общо
на 2 710, 63 лева с ДДС.
Претендират се разноски.
В срока за отговора ответникът оспорва иска, като твърди, че
са извършвани плащания на сумите по фактурите, както и че не е в забава относно
погасяване на парични задължения тъй като не е настъпила изискуемостта на част
от таксите за преминаване, както и на таксите за използване на ел. захранващо
оборудване, претендирани от ищеца. Сочи, че тъй като с договора не е уговорен
срок за плащане на таксата за използване на електрозахранващото оборудване за
задвижваща ел.енергия, следва да се счита в забава след покана, каквато му е
отправена едва с исковата молба.
СЪДЪТ, като взе предвид събраните по делото доказателства и доводите на
страните, прие за установено от фактическа страна следното:
От представените по
делото писмени доказателства, както и заключението на допуснатата и изслушана
комплексна съдебно техническа и счетоводна експертиза и допълнително заключение
на счетоводната експертиза, по делото се установи, че между ищеца „Н.к. „Ж.и.”
(ДП НКЖИ), като основен управител на железопътната инфраструктура, съгласно чл.
9, ал. 3 от Закона за железопътния транспорт (ЗЖТ) и ответника превозвач са
възникнали договорни правоотношения, съгласно чл.33, ал.1 от ЗЖТ, във връзка с
достъпа до нея. Съгласно цитираната разпоредба на ЗЖТ правоотношенията се уреждат
с писмен договор за достъп и използване на железопътната инфраструктура след
представяне на лицензия, включително приложението към нея относно финансово
покритие на гражданската отговорност, съгласно Регламент за изпълнение (ЕС)
2015/171 на Комисията от 4 февруари 2015 г., относно някои аспекти на
процедурата за лицензиране на железопътни предприятия (OB, L 29/3 от 5
февруари 2015 г.), и единен сертификат за безопасност.
На основание чл. 43, ал.
12 от Закона за енергетиката (ЗЕ), ДП НКЖИ осъществява и дейност по
разпределение на тягова електрическа енергия (чрез поделение
„Електроразпределение”), по силата на издадената Лицензия № Л-327-19/17.05.2010
г. В тази връзка с ответника „БДЖ - Т.П.“ ЕООД (БДЖ-ТП) са сключени договори,
както следва: Договор № 2702/16.07.2008 г. за достъп и използване на
железопътната инфраструктура - публична държавна собственост (Договор/а) и
Договор за достъп и пренос на електрическа енергия през
електроразпределителната мрежа на ДП „Н.к. „Ж.и.” № 11068 от 13.04.2020 г.
Съгласно чл.1, ал.2 от
Договора, достъпът и използването на железопътната инфраструктура се
осъществяват в съответствие с разпоредбите на Закона за железопътния транспорт
(ЗЖТ, обн. ДВ, бр. 97/2000г.) и Наредба № 41 от 27.06.2001г. за достъп и
използване на железопътната инфраструктура (обн., ДВ, бр. 64/2001 г.). В чл.1,
ал.3 от Договор № 2702/16.07.2008 г. страните са уговорили, че с него се
уреждат взаимоотношенията между страните във връзка с предоставяните от
Управителя на железопътната инфраструктура услуги за обслужване и поддръжка,
допълнителни и съпътстващи услуги съгласно Приложение към чл. 7, ал. 1 и чл.
17, ал. 2 от Наредба № 41 (стара редакция към момента на сключване на договора,
изм. - ДВ, бр. 87 от 2006 г., в сила от 1.01.2007 г., отм., бр. 36 от 2016 г.,
сегашна редакция Приложение №1 към чл.4, чл.7а, чл.7е и чл.17, ново - ДВ, бр.
36 от 2016 г., изм. и доп., бр. 45 от 2019 г., в сила от 7.06.2019 г.).
Съгласно чл. 35, ал. 3
от ЗЖТ, размерът на таксите се определя от управителя на железопътната
инфраструктура, съгласно Методика за изчисляване на инфраструктурните такси,
събирани от управителя на инфраструктурата, приета от Министерския съвет по
предложение на министъра на транспорта, информационните технологии и
съобщенията. С методиката се определя таксата за пакета за минимален достъп и
за достъп до инфраструктура, която свързва обслужващи съоръжения - такса за
достъп и използване.
Съгласно чл. 30, т. 3 от
Закона за енергетиката (ЗЕ) цената за разпределение на тягова електрическа
енергия по разпределителните мрежи на железопътния транспорт подлежи на
регулиране от Комисията за енергийно и водно регулиране.
Съгласно чл.1, ал.2 от сключеният
между страните Договор № 2702/16.07.2008 г. за достъп и използване на
железопътната инфраструктура - публична държавна собственост на ДП НКЖИ,
достъпът и използването на железопътната инфраструктура и обслужващите
съоръжения, предоставяни на превозвача, включват осигуряване на услугите по т.
1 и т. 2 от Приложение № 1 на Наредба № 41 от 27.06.2001г. за достъп и
използване на железопътната инфраструктура (обн., ДВ, бр. 64/2001 г.).
Съгласно Методиката за
изчисляване на инфраструктурните такси, събирани от управителя на железопътната
инфраструктура (Приета с ПМС № 92 от 4.05.2012 г., обн., ДВ, бр. 36 от
11.05.2012 г., в сила от 1.01.2013 г., доп., бр. 30 от 1.04.2014 г., изм., бр.
50 от
17.06.2014
г., в сила от 15.06.2014
г., изм. и доп., бр. 91 от 19.11.2019 г., в сила от 19.11.2019 г.) т. 3.1.
Определяне на компонентите, формиращи таксата за достъп и използване: „Таксата
за достъп и използване съдържа два компонента - такса за преминаване и такса за
използване на електрозахранващо оборудване за задвижваща електроенергия.
Таксата за преминаване зависи от действително преминатите километри, като
измерителите са брутотонкилометри и влаккилометри. Таксата за използване на
електрозахранващо оборудване за задвижваща електроенергия зависи от
действително разпределената и потребена електрическа енергия по преносната
мрежа на управителя, като измерителят е мегаватчас (MWh). Двата
компонента отчитат участието на експлоатационните звена в извършването на
влаковата услуга и направените за тази цел преки разходи.“
Таксата за преминаване е
компонент от таксата за пакета за минимален достъп и за достъп до
инфраструктура, която свързва обслужващи съоръжения, и е включена в пакета за
минимален достъп по т.1 от Приложение №1 към чл.4, чл.7а, чл.7е и чл.17 от
Наредба № 41 - използване на железопътната инфраструктура, включително на
стрелки и железопътни възли.
Таксата за използване на
ел. оборудване за задвижваща електроенергия е компонент от таксата за пакета за
минимален достъп и за достъп до инфраструктура, която свързва обслужващи
съоръжения, и е включена в пакета за минимален достъп по т.1, б.“д“ от
Приложение №1 към чл.4, чл.7а, чл.7е и чл.17 от Наредба № 41 - използване на
железопътната инфраструктура, включително на стрелки и железопътни възли.
Взаимоотношенията между
ДП НКЖИ и „БДЖ - Т.П.“ ЕООД във връзка с достъпа и ползването на тягова
електрическа енергия през електроразпределителната мрежа на ДП НКЖИ са уредени
в Договор № 11068 от 13.04.2020 г. за достъп и пренос на електрическа енергия
през електроразпределителната мрежа на ДП „Н.к.и.”.
Съгласно чл. 30, т. 3 от
Закона за енергетиката (ЗЕ) цената за разпределение на тягова електрическа
енергия по разпределителните мрежи на железопътния транспорт подлежи на
регулиране от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР). С Решение №
Ц-20 от 01.07.2020г. КЕВР е утвърдил цена за разпределение на тягова
електрическа енергия през електроразпределителната мрежа на ДП НКЖИ в размер на
0,13403 лв./kWh без ДДС, считано от 01.07.2020 г., поради което за
железопътния превозвач „БДЖ - Т.П.“ ЕООД, възниква и задължение да заплати НКЖИ
цена за разпределение на тягова електрическа енергия по разпределителите мрежи на
ДП НКЖИ за м. септември и
октомври 2020 г. съгласно Приложение №1 към чл.4, 7а,, 7е и чл.17, т.1, т.2 и
т.3 услуги, предоставяни от на
железопътните предприятия от минималния пакет за минимален достъп; Осигуряване
на достъп, включително достъп до релсов път в рамките на обслужващите
съоръжения, до следните обслужващи съоръжения, когато съществуват такива, и до
услуги, предоставяни в тези съоръжения; допълнителни услуги – т.3 и
спомагателни услуги – т.4. достъпът и използването на ж.п. инфраструктура
зависи от действително изминати километри на подвижния влаков състав по
железния път в отделните междуградия, ж.п. стрелки и обслужващи съоръжения в
гарови райони като измерители са влаккилометри и брутотонкилометри. Страните са
съставили двустранно подписани протоколи за произведените влаккилометри и
брутотонкилометри, представени като доказателства по делото за м. юни-септември и не ги оспорват. С оглед
на горното, съдът намира за установено по несъмнен начин, че за периода от
м.юни 2020 г. до м.септември 2020 г. са предоставени услуги за достъп и използване
на железопътната инфраструктура по т.1 „Пакет минимален достъп“ от посоченото
Приложение № 1 към Наредбата. От заключението на съдебно техническата и
счетоводна експертиза се установява, че в съставените възоснова на тези
протоколи фактури е включена само стойността на преминаване по железопътната
инфраструктура. От представените двустранно подписани протоколи за количества
електрическа енергия и изчислени надбавки за реактивна енергия, в същия период,
анализирани от вещите лица и описани в
табл.2 заключението и протоколи за количества
ел.енергия подлежащо на такса за използване на електрозахранващо оборудване за
задвижваща електроенергия за същия период – табл.3 се установява, че е извършено действително
разпределение и потребление на тяговата електрическа енергия и използването на електрозахранващото
оборудване за задвиждаваща електроенергия по преносната мрежа на ДП „НКЖИ“ . Ответникът
е ползвал предоставените услуги по см. на т.1 б.д) и т.3 а) от Приложение №1. Съгласно
сключения договор № 11068/13.04.2020 г. за достъп и пренос на електрическа
енергия през електроразпределителната мрежа на ДП „НКЖИ“ и дължи начислените
сумите съгласно чл.19 от договора.
От заключението на комплексната съдебно
техническа и счетоводна експертиза се установява, че сумите по фактури са
начислени в съответствие с дадените показания на електромери във всеки
локомотив и съобразно цената определена с Решение № Ц-30 от 01.07.2020 г. на КЕВР определящо
цена за разпределение на тягова електрическа енергия по разпределителни мрежи
на железопътния транспорт за втората ценова година и третия регулаторен период,
цена за достъп до мрежа ЕСО, пренос мрежа ЕСО и съответните надбавки за реактивна
консумирана и реактивна върната енергия.
Също
така се установяват и извършените плащания по фактурите по дати, суми и
погасени задължения в таблица на л.10 от заключението, като общо платените суми
– съгласно заключението на комплексната СТСЧЕ и на допълнителната счетоводна
експертиза са отразени по размери и фактури в табл. на л.11 и 12 и в основното
заключение и в Раздел IV от допълнителното (две плащания на 30.09.2021 и на 29.10.2021 г. по ф-ра №
**********/30.08.2020 г. ). Извършените и получени плащания са осчетоводени в
двете счетоводства на страните, включени
са в дневниците за покупки за съответния данъчен период и за същите е ползван
данъчен кредит.
С
оглед на горното се установява, че след извършените плащания, включително в
хода на производството по делото, ответникът дължи непогасените суми към
31.10.2022 г. както следва: по фактура № **********/30.08.2020 г. –
21 740, 73 лв., по ф-ра **********/30.09.2020 г. – 378 038, 22 лв. и
по ф-ра № ********** от 31.10.2020 г. – 368 477, 06 лв. (табл. л.11 и 12,
към задача 3.2.) Изводът е, който следва от това е, че исковите претенции са основателни и доказани
в претендираните размери и следва да се уважат.
Съгласно
чл.8, ал.2 от договора превозвачът плаща дължимите цени за услуги за обслужване
и поддръжка, допълнителни и съпътстващи услуги
по см. на Приложението към Наредба № 41/2021 г. до 15-то число на
месеца, следващ отчетния, като
разпоредбата кореспондира и с
чл.7а, ал.2 от Наредбата.. Съгласно Договор
№ 11068 от 13.04.2020 г. за достъп и пренос на електрическа енергия през
електроразпределителната мрежа на ДП „Н.к. „Ж.и.”13.04.2008 г., доколкото
урежда самостоятелност на задълженията за заплащане на услуги – достъп до електроразпределителна
мрежа, пренос и разпределение на ел.енергия през електроразпределителната мрежа
- чл. 22 от договора, срокът за плащане на задълженията е 20-то число на месеца,
следващ отчетния. Следователно съгласно чл.86, ал.1 вр. с чл.84, ал.1 от ГПК с изтичането
на уговорения срок ответникът изпада в
забава и дължи лихва за забавеното плащане на сумите по фактури.
От
заключението на комплексната експертиза в отговор на задача 6.а. се
установява размера на мораторната лихва,
дължима върху сумите по фактури за така посочения период на забава по всяка
една от тях, чиито размер надвишава исковите суми и обосновава извода за тяхната
основателност в предявените размери.
Следва
да се осъди ответника да заплати на ищеца направените по делото разноски в
претендирания размер съгласно представен
списък по чл.80 ГПК. В случая частичното прекратяване на производството е в
резултат на оттегляне на исковите претенции поради извършено плащане след
завеждането на исковата молба (срв. таб
към т.3.2. от заключението) и отговорността за разноските е изцяло на ответника.
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ОСЪЖДА „БДЖ- Т.П.“ ЕООД, със седалище и адрес на
управление:***, с ЕИК *******, представляван от Х.Б.К.да заплати на ДП „Н.к. „Ж.и.”“,
със седалище и адрес на управление:***, ЕИК *******, представлявана от инж. М.Д.Г.-
Генерален директор, на основание чл.79, ал.1 от Закона за задълженията и
договорите, вр. чл.
35, ал. 1, вр. чл.
33, ал. 1 от Закона за железопътния транспорт и чл.86, ал.1 от Закона за
задълженията и договорите, следните суми,
представляващи такса за използване на електрозахранващо оборудване за
задвижваща електроенергия, която е компонент от таксата за пакета за минимален
достъп и за достъп до инфраструктура, която свързва обслужващи съоръжения -
такса за достъп и използване, за периода от м. юли, м.август и м.септември 2020
г., както следва:
•
по Фактура № **********
от 31.08.2020 г., остатък за плащане в размер на 21 740, 73 лева с ДДС;
•
по Фактура № ********** от 30.09.2020 г. в размер
на 378 038,22 лева с ДДС
•
по Фактура № ********** от 31.10.2020 г. в размер
на 368 477,06 лева с ДДС, ведно със
законна лихва върху тези суми, считано от датата на предявяване на иска 24.11.2020
г. до окончателното им погасяване, както и сумата от общо 36 687,63 лева, представляваща мораторна лихва за забава, начислена
върху сумите по следните фактури:
•
По
фактура № **********/31.09.2020г. за 1 289 931,92 лева с ДДС за такса за преминаване, платена частично, с остатък за плащане в размер на 599 822,67 лева с
ДДС - лихвата е в размер общо на 5 349,63 лева с ДДС;
•
По Фактура № ********** от 30.06.2020 г. на
стойност 419 072,24 лева с ДДС за такса за използване на ел. оборудване за
задвижваща електроенергия, платена частично, с остатък за плащане в размер на
258 524,18 лева с ДДС - лихвата е общо в размер на 11 992,41 лева с ДДС;
•
По Фактура № ********** от 31.07.2020 г. на
стойност 460 659,56 лева с ДДС за такса за използване на ел. оборудване за
задвижваща електроенергия - лихвата е общо в размер на 9 853,00 лева с ДДС;
•
По Фактура № ********** от 31.08.2020 г. на
стойност 399 270.88 лева с ДДС за такса за използване на ел. оборудване за
задвижваща електроенергия - лихвата е общо в размер на 5 101,79 лева с ДДС;
•
По Фактура № ********** от 30.09.2020 г. на
стойност 378 038,22 лева с ДДС за такса за използване на ел. оборудване за
задвижваща електроенергия лихвата е общо в размер на 1 680,17 лева с ДДС;
•
По фактура № ********** от 30.09.2020 г. на
стойност 1 110 487,00 лева с ДДС за цена за разпределение на тягова
електрическа енергия по разпределителите мрежи на ДП НКЖИ, платена частично, с
остатък за плащане в размер на 561 886,66 лева с ДДС - лихвата е в размер общо
на 2 710, 63 лева с ДДС.
ОСЪЖДА „БДЖ- Т.П.“ ЕООД, със седалище и адрес на управление:***,
с ЕИК *******, представляван от Х.Б.К.да заплати на ДП „Н.к. „Ж.и.”“, със
седалище и адрес на управление:***, ЕИК *******, представлявана от инж. М.Д.Г.-
Генерален директор, на основание чл.78, ал.1 и ал.8 от Граждански процесуален кодекс сумата
от 1391 лв. разноски за възнаграждение
на вещо лице и 540 лв. за юрисконсултско възнаграждение.
ОСЪЖДА „БДЖ- Т.П.“ ЕООД, със седалище и адрес на управление:***,
с ЕИК *******, представляван от Х.Б.К.да заплати на СГС такса в размер на
208 821, 66 лв., на основание чл.78, ал.6 от Граждански процесуален кодекс.
Решението подлежи
на обжалване с въззивна жалба пред Апелативен съд – гр. София в двуседмичен
срок от връчването му.
Препис от решението
да се връчи на страните.
СЪДИЯ: