Решение по дело №226/2019 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 261
Дата: 5 декември 2019 г.
Съдия: Мирослав Вълков Вълков
Дело: 20197130700226
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 септември 2019 г.

Съдържание на акта

       Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

          №…….

 

           гр. Ловеч, 05.12.2019 г.

 

         В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЛОВЕЧ, втори касационен състав в публично заседание  на пети ноември две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:ГАБРИЕЛА ХРИСТОВА

                                                     ЧЛЕНОВЕ:ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА

                                                                          МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ

 

  при секретаря Татяна Тотева и в присъствие на прокурора Кирил Петров, като разгледа докладваното от съдия Вълков к.а.н.д.№ 226/2019 г., за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл.63, ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба от Дирекция „Инспекция по труда (ДИТ) Ловеч чрез пълномощник против Решение № 272/16.08.2019 г. на Ловешкия районен съд, постановено по НАХД № 810/2018 г.

По изложени доводи за неправилност и незаконосъобразност на постановения съдебен акт се иска неговата отмяна, както и потвърждаване на издаденото наказателно постановление (НП).

Касационният жалбоподател – редовно призован – не се представлява в съдебно заседание. Представил е писмено становище чрез пълномощник, с което поддържа жалбата.

Ответникът по делото – „Касамери“ ЕООД  със седалище гр. Ловеч – редовно призован – не се представлява в съдебно заседание и не изразява становище по жалбата.

Представителят на Окръжна прокуратура Ловеч дава мотивирано заключение за неоснователност на същата.

Административен съд Ловеч, втори касационен състав намира касационната жалба за процесуално допустима като подадена от надлежно легитимирана страна в законоустановения срок. Разгледана по същество е неоснователна.

С обжалваното решение Ловешкият районен съд (ЛРС) е отменил НП № 11-0000784/09.07.2018 г. на Директора на ДИТ Ловеч, с което на основание чл. 416, ал.5 във връзка с чл. 415, ал.1 от Кодекса на труда КТ) е наложено на Касамери“ ЕООД със седалище гр. Ловеч, представлявано от В.Н.К. в качеството му на работодател имуществена санкция в размер на хиляда и петстотин лева за нарушение на чл. 415, ал.1 от КТ във вр. с чл. 244 от Наредба № 7 от 23.09.1999 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване.

За да отмени обжалваното НП, ЛРС е приел, че е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила по налагане на административното наказание. На жалбоподателя е било дадено задължително предписание от ДИТ Ловеч с протокол от 30.06.2017 г. със срок на изпълнение 10.07.2017 г. Контролният орган е следвало да извърши проверка непосредствено след изтичане на срока на предписанието, а не едва след 12 месеца. Началният момент за констатиране на нарушението и изчисляване на давността по чл. 34, ал.1 от ЗАНН е 11.07.2017 г., тъй като от тази дата наказващият орган е могъл да констатира нарушението и нарушителя. Тримесечният срок по чл. 34, ал.1 от ЗАНН е изтекъл на 11.10.2017 г., а АУАН е съставен на 07.06.2018 г. - след почти 12 месеца, т.е.  АУАН е съставен след изтичане на тримесечния срок по чл. 34, ал.1 от ЗАНН, като за това нарушение е била погасена правната възможност на наказващият орган да ангажира отговорността на нарушителя.

Решението е правилно.

Съгласно чл. 34, ал.1 от ЗАНН, не се образува административно наказателно производство, ако не е съставен акт за установяване на нарушението в продължение на три месеца от откриване на нарушителя или ако е изтекла една година от извършване на нарушението, а за митнически, данъчни, банкови, екологични, валутни и др. нарушения – две години.

От доказателствата по делото е видно, че узнаването на нарушителя и нарушението  е станало на 11.07.20187г., след като на 10.07.2017 г. е изтекъл срока  на даденото предписание. Следователно от 11.07.2017 г. е започнал да тече 3-месечният срок по чл.34 от ЗАНН за съставяне на акт за установяване на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) и е изтекъл на 11.10.2017 г. АУАН не е съставен в този срок, а в един по-късен момент – 07.06.2018 г.

Сроковете са регламентирани в закона и задължават органите, реализиращи административно-наказателната отговорност на правните субекти да извършват необходимите действия по установяване на нарушенията, съставяне на АУАН и издаване на НП в кратък период от време, за да се постигне целта на закона – защита на правата и законните интереси на гражданите и организациите. Целта на закона не би могла да бъде да се остави на преценката на административно-наказващият орган (АНО) да определя неограничено във времето кога да извърши проверка за изпълнение на дадени на конкретно лице предписания и да се приеме, че едва от тази дата са открити нарушителя и нарушението. В чл. 34 от ЗАНН са регламентирани  изрични давностни срокове за съставяне на АУАН и издаване на НП. В този смисъл е и Тълкувателно постановление № 1/27.02.2015г. по ТД № 1/2014г. на ОСС от НК на ВКС и ІІ колегия на ВАС.

Според т.12 от Постановление № 10 от 28.IX.1973г. на Пленума на Върховния съд, едно от основните условия за провеждане на административно наказателно преследване е да не са изтекли сроковете по чл.34 от ЗАНН, поради което АНО и съдилищата са длъжни да следят служебно за това.

В случая още в момента на изтичане на срока за изпълнение на задължителното предписание, на АНО са били известни както извършеното  нарушение, така и нарушителя, поради което от тази дата  е започнал да тече 3-месечният срок по чл.34 от ЗАНН за съставяне на АУАН. В рамките на този срок не е бил съставен АУАН на търговското дружество. Такъв е бил съставен в един много по-късен момент. Това обстоятелство води до незаконосъобразност на административно наказателното-производство и представлява основание за отмяна на издаденото НП, както правилно е прието от въззивният съд.

От изложеното се налага извод, че касационната жалба е неоснователна. Обжалваното решение  не страда от пороците, визирани в нея. Същото е валидно, допустимо и постановено в съответствие с материалния закон, поради което следва да бъде оставено в сила.

Водим от горното и на основание чл.63, ал.1, изр. последно от ЗАНН във връзка с чл.221, ал.2, предл. първо от АПК, Административен съд Ловеч, втори касационен състав

 

   Р  Е  Ш  И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 272/16.08.2019 г. на Ловешкия районен съд, постановено по НАХД № 810/2018 г.

Решението е окончателно.

 

 

                                                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                                         ЧЛЕНОВЕ: