РЕШЕНИЕ
№ 5260
Хасково, 02.12.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Хасково - VI състав, в съдебно заседание на двадесет и девети ноември две хиляди двадесет и четвърта година в състав:
Съдия: | ПАВЛИНА ГОСПОДИНОВА |
При секретар СВЕТЛА ИВАНОВА и с участието на прокурора НЕВЕНА БОЙКОВА ВЛАДИМИРОВА като разгледа докладваното от съдия ПАВЛИНА ГОСПОДИНОВА административно дело № 20247260701091 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.87 във вр. с чл.75, ал.1, т.2 и т.4 от Закона за убежището и бежанците и е образувано е по жалба от М. Н. А. Х., [държава], с посочен по делото адрес: Харманли, срещу Решение №10870/15.10.2024г. на Председател на Държавната агенция за бежанците при МС. Твърди се, че оспорваното решение е незаконосъобразно поради съществено нарушение на административнопроизводствените правила и противоречие с приложимия материален закон. Административният орган считал, че не можело да се направи обоснован извод за наличен вътрешен или международен въоръжен конфликт на цялата територия на Сирия. Въпреки че положението в страната било оценено като несигурно и напрегнато, то насилието във всички части не можело да се определи като безогледно. Анализът бил формален и не кореспондирал с бежанската история. Данните били общо разгледани и от справка, която била издадена от самия орган. Същевременно не било изследвано обстоятелството относно последното местоживеене в Сирия и региона на страната, в който евентуално да бъде върнат. При обсъждане на алтернативата за вътрешно разселване не било отчетено заложеното за това условие – вътрешната закрила да бъде практически достъпна за кандидата. Административният орган следвало да установи, че кандидатът може сигурно и законно да пътува и да получи достъп до съответната обособена част на държавата, а и следвало да се извърши обоснована преценка относно действителната възможност да се установи в посочената обособена област. Липсвало изследване на възможността жалбоподателят да пътува до конкретно посочен регион в настоящия момент, както и липсвал анализ на риска от едно такова пътуване или законността на влизане в тази обособена част, която е счетена за сигурна. Не били анализирани пречките за установяване в конкретна област, които били от финансов и битов порядък, както и евентуалните административни и правни препятствия за установяване именно в тази област. Нарушени били изискванията на чл.8, ал.2 от Директива 2011/95/ЕС на ЕП и Съвета от 13 декември 2011г. Превратно се тълкували предвижданията на Решение на Съда на ЕС от 17 февруари 2009г. по дело С 465/07. ДАБ не правели обоснована връзка между твърдените факти и обстоятелствата, които характеризирали конкретната област, в която ще бъде върнат. Информацията в акта не отговаряла на реалната ситуация в страната, а анализът на органа бил в противоречие. Неразгледани били причините за напускане поради основателен страх от преследване. Мотивите били необосновани и противоречиви, относими към една област. Не бил кредитиран фактът за актовете на насилие и несигурност, които не били изследвани. Именно поради това се страхувал за живота и здравето си и се опасявал, че ще бъде подложен на преследване, ако бъде върнат в държавата по произход. Конкретното му местоживеене продължавало да бъде опасно за населението, ситуацията била неспокойна, непрекъснато се променяла и не била такава, каквато я преценил органът. Иска се отмяна на оспореното решение.
Ответната страна –Председател на Държавна агенция за бежанците, счита, че жалбата е неоснователна и иска същата да бъде отхвърлена.
Представителят на Окръжна прокуратура Хасково счита, че жалбата не е основателна.
Съдът, като обсъди доводите на страните в производството и събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:
С молба рег.№УП 33513/23.07.2024г. по описа на ДАБ М. Н. А. Х. е поискал закрила в Република България, като е съставен регистрационен лист.
Приложени са в копие декларация за съгласие и информационен лист за обработване на лични данни от 23.07.2024г., както и покана от същата дата за провеждане на интервю, регистрационен лист и приложение към регистрационен лист, съставена е дактилоскопна карта. Подписана е декларация на основание чл.30, ал.1, т.3 от ЗУБ. На жалбоподателя е връчена информация за задълженията на чужденците, подали молба за международна закрила и настанени в центрове на ДАБ, както и информация относно предоставянето на убежище, статут на бежанец и хуманитарен статут.
С писмо рег.№М-13022/23.08.24г. е постъпил отговор от ДАНС, че не се възразява относно предоставяне на закрила за лицето.
На 07.08.2024г. с кандидата било проведено интервю, за което е съставен представен по делото протокол - жалбоподателят заявил, че бил роден в [населено място], но живял до напускането на Сирия през юли 2024г. в Р. Х.. Влязъл незаконно в Турция, а на 20.07.2024г. пристигнал незаконно в България. Със стълба минал оградата на границата, придвижил се пеша няколко километра и се предал на полицията. Нямал роднини в ЕС. В Сирия останали съпругата му, родителите му, двамата му братя и една сестра. Имал начално образование, работил като продавач. Бил , ***, не бил арестуван и осъждан в Сирия, нямал проблеми с етническата си принадлежност и религия. Не членувал в политически партии, нямал проблеми с официалните власти, не бил участвал във военни формирования, не бил жертва на насилие и не били отправяни заплахи към него или семейството му. Не бил получавал призовка за редовна военна служба. Напуснал Сирия заради продължаваща война, водели се сражения и обстановката в населеното място била несигурна. В техния район воювали редовната сирийска армия със свободната сирийска армия. Нямало изгледи за скорошен край, войната довела страната до икономическа катастрофа и безработица, липсвали елементарни условия за живот. Като млад човек не виждал своето бъдеще и това допълнително го мотивирало да потърси сигурност в мирна държава. Искал закрила в България, защото била мирна европейска държава.
С Решение №10870/15.10.2024г. на Председател на ДАБ при МС на основание чл.75, ал.1, т.2 и т.4 от ЗУБ е отхвърлена молбата от М. Н. А. Х. за предоставяне на статут на бежанец и хуманитарен статут, като същото е съобщено на жалбоподателя на 24.10.2024г. и той бил запознат със съдържанието му на език, разбираем за него.
Жалбата срещу решението е подадена чрез органа на 28.10.2024г.
Представена е справка №ЦУ-1852/27.08.2024г. и №ЦУ-1841/23.08.2024г. относно актуалната политическа и икономическа обстановка в Сирийска Арабска република и състоянието на сигурността в провинциите Дамаск, Халеб, Хасака, Камишли, Латакия и Тартус.
При така установеното от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, като подадена срещу годен за оспорване административен акт, от надлежна страна, за която е налице правен интерес от търсената защита и при спазване на 14-дневния срок за съдебно обжалване, предвиден в чл.87 от ЗУБ.
Разгледана по същество, съдът намира жалбата за неоснователна.
Оспореното в настоящото производство решение изхожда от компетентен орган – Председател на ДАБ.
Административният акт отговаря на общите изисквания за форма и съдържание по чл.59 от АПК. В решението се сочат както фактически, така и правни основания за издаването му. Административният орган излага подробни съображения относно приетото от него, че на жалбоподателя не следва да се предостави статут на бежанец и хуманитарен статут, като задълбочено е обсъдена обстановката в страната на произход – Сирия. Обективираните в решението фактически съображения имат подробна мотивировка, ясни са, кореспондират на приложените правни норми и дават възможност на жалбоподателя да разбере какви са мотивите, възприети от административния орган, за да постанови решението, с което му се отказва предоставяне на исканата международна закрила. Административният орган е изследвал в мотивите си и данните, изложени в интервюто, като е посочил, че не са изложени факти и обстоятелства, релевантни към молбата за международна закрила, които да бъдат обсъждани. Няма нарушение на правилото на чл.75, ал.2 от ЗУБ, частен случай на правилото на чл.35 от АПК. Видно от данните по преписката, както и от съдържанието на процесното решение, не се установява органът да пропуска да изследва твърдян факт от бежанската история, свързан с личното положение на молителя. Обследвани са всички заявени от търсещия закрила факти от личната му бежанска история, същите подробно са анализирани, като въз основа на тях ответникът възприема, че те не установяват наличие на предприето по отношение на жалбоподателя преследване по смисъла на чл.8, ал.4 от ЗУБ в страната по произход. Още повече, че самият кандидат не излага такива твърдения. В този смисъл административният орган е изпълнил задължението си при произнасяне по молбата за статут на бежанец и хуманитарен статут да извърши всестранна и задълбочена преценка на всички относими факти, декларации или документи, свързани с личното положение на чужденците с държавата по произход, поради което съдът приема, че няма допуснато съществено процесуално нарушение.
Съдът намира така постановеното решение за съответно на материалния закон.
Причините, които българският законодател е уредил като обосноваващи предоставянето на статут на бежанец и на хуманитарен статут, са посочени в чл.8 и чл.9 от ЗУБ. В нормата на чл.8, ал.1 от ЗУБ са предвидени условията, при наличието на които на чужденец се предоставя статут на бежанец в Република България. Освен да се намира извън държавата си по произход, е необходимо чужденецът да не може или не желае да се ползва от закрилата на тази държава или да се завърне в нея по причини, свързани, от една страна с основателно опасение от преследване, а от друга страна – това преследване да е поради някое от алтернативно изброените характеристики на субекта: неговата раса, религия, националност, политическо мнение или принадлежност към определена социална група.
Наличието и основателността на опасенията следва да бъдат преценени с оглед представените в бежанската история на кандидата за статут данни, като се отчете произходът на преследването, дали последното води до нарушаване на основни права на човека и закрилата, която може да бъде получена от държавата по произход.
В настоящия случай правилно административният орган е преценил, че в хода на производството не се установява спрямо търсещия закрила да е било осъществено визираното в чл.8, ал.1 от ЗУБ преследване, релевантно за предоставянето на бежански статут. Самият оспорващ сочи, че спрямо него няма осъществено преследване, основано на раса, религия, националност, политическо мнение или принадлежността му към определена социална група. Изложените от кандидата мотиви за напускане на страната му по произход не са правно значими за търсения вид защита, тъй като не могат да се приемат за обосновано опасение от преследване. В този смисъл е правилен и законосъобразен изводът на административния орган за липсата на материалноправни предпоставки за прилагане на чл.8, ал.1 от ЗУБ за предоставяне на статут на бежанец на М. Н. А. Х..
По отношение наличието на предпоставки за предоставяне на хуманитарен статут на чужденеца, следва да се отбележи, че в случая от негова страна не се твърди в държавата си по произход да е изложен на реална опасност от тежки посегателства, като смъртно наказание или екзекуция, или изтезание или нечовешко или унизително отнасяне, или наказание, каквито предвижда разпоредбата на чл.9, ал.1, т.1 и т.2 от ЗУБ. Няма изложени твърдения и за наличие на обстоятелства като предвидените в чл.9, ал.6 и ал.8 от ЗУБ.
Административният орган е извършил преценка и относно материалноправните предпоставки за предоставяне на хуманитарен статут по смисъла на чл.9, ал.1, т.3 от ЗУБ, съгласно която норма хуманитарен статут се предоставя на чужденец, който не отговаря на изискванията за предоставяне на статут на бежанец и който не може или не желае да получи закрила от държавата си по произход, тъй като може да бъде изложен на реална опасност от тежки посегателства, като тежки заплахи срещу живота или личността на цивилно лице поради безогледно насилие в случай на въоръжен международен или вътрешен конфликт.
Наличието на тежки и лични заплахи срещу живота или личността на цивилно лице поради безогледно насилие в случай на въоръжен вътрешен или международен конфликт е формулирано като тежко посегателство и условие за предоставяне на субсидиарна закрила и в член 15, буква „в“ от Директива 2004/83/ЕО на Съвета от 29 април 2004 година относно минималните стандарти за признаването и правното положение на гражданите на трети страни или лицата без гражданство като бежанци или като лица, които по други причини се нуждаят от международна закрила, както и относно съдържанието на предоставената закрила. Съгласно Решение от 17 февруари 2009г. на Съда на Европейския Съюз по дело C-465/07, член 15, буква „в“ от Директива 2004/83/ЕО, във връзка с член 2, буква „д“ от същата Директива, трябва да се тълкува в смисъл, че: съществуването на тежки и лични заплахи срещу живота или личността на молителя за субсидиарна закрила не е подчинено на условието последният да представи доказателство, че той представлява специфична цел поради присъщи на неговото лично положение елементи; съществуването на такива заплахи може по изключение да се счита за установено, когато степента на характеризиращото протичащия въоръжен конфликт безогледно насилие, преценявана от компетентните национални власти, сезирани с молба за субсидиарна закрила, или от юрисдикциите на държава членка, пред които се обжалва решение за отхвърляне на такава молба, достига толкова високо ниво, че съществуват сериозни и потвърдени основания да се смята, че цивилно лице, върнато в съответната страна, или евентуално в съответния регион, поради самия факт на присъствието си на тяхната територия се излага на реална опасност да претърпи посочените заплахи. Понастоящем с член 40 от Директива 2011/95/ЕС на Европейския парламент и на Съвета, Директива 2004/83/ЕО е отменена, но текстът на член 15 от последната е преповторен в текста на член 15 от Директива 2011/95/ЕС, поради което и тълкуването дадено с Решение от 17.02.2009г. по дело № С-465/2007г. на Съда на Европейския съюз е запазило своето значение.
Съдът намира, че посочените хипотези от Решението на Съда на Европейския съюз не са налице в случая, тъй като изложената пред орган на ДАБ информация за личното положение на жалбоподателя, както и останалите данни и доказателства, не водят до извод, че към настоящия момент на цялата територия на Сирия конфликтът достига до ниво, пораждащо сериозни и потвърдени основания да се смята, че търсещият закрила, върнат в Сирия, в конкретен регион, поради самия факт на присъствието си на територията се излага на реална опасност да претърпи тежки заплахи срещу живота или личността си. Ответникът е извършил преценката си по прилагане на чл.9, ал.1, т.3 от ЗУБ въз основа на обективираната в Справка вх. №ЦУ-1852/27.08.2024г. на Дирекция Международна дейност при ДАБ, информация относно провинция Халеб, като е приел, че насилието там не може да се определи като безогледно. Изложени са и съображения, че роднините на жалбоподателя продължават да живеят там, а ако в района е изключително напрегнато, то те не биха останали там, където е роден и самият жалбоподател. В конкретния случай е направен извод, че няма добре обоснован страх от преследване, за да са налице предпоставките за предоставяне на хуманитарен статут. За да били налице предпоставките за предоставяне на хуманитарен статут безогледното насилие както в Сирия следвало да е изключително, каквото то не било. Не се установило спрямо кандидата да били налице сериозни и потвърдени основания да се счита, че единствено на основание присъствието си на територията на Сирия той щял да бъде изправен пред реален риск да стане обект на заплаха, релевантна на предоставяне на хуманитарен статут по чл.9, ал.1, т.3 от ЗУБ. Административният орган сочи и че дори да се завърне в Сирия жалбоподателят би могъл да води нормален живот със семейството си. Съдът споделя изложените от административния орган съображения и ги намира за обосновани, тъй като са изцяло съобразени с изложената пред него бежанска история. Същата е правилно възприета и съпоставена с реалната обстановка в Сирия и частност с тази в провинцията, в която е живял жалбоподателят.
От информацията в приложената Справка с вх.№ЦУ-1841/23.08.2024г. на Дирекция Международна дейност на ДАБ към МС се установява, че в Сирия е налице вътрешен конфликт и има случаи на насилие, но то не обхваща цялата територия на тази държава. Районът на големите градове са зона контролирана от правителството. От 2020г. конфликтът се приема за такъв в застой, при който фронтовите линии остават относително стабилни. Отразено е, че макар да съществува риск за сигурността, свързаното с конфликта насилие е спорадично, а и от 2012г. е налице мълчаливо споразумение между сирийското правителство и кюрдската партия „Демократичен съюз“, което предоставя на последната известна степен на автономия в районите с кюрдско мнозинство, в североизточната част на страната, в замяна на което кюрдската партия не участва в конфликта. От справката се установява също, че последният останал анклав от първоначалната опозиция на правителството е в северозападната част на провинция Идлиб, на границата с Турция, където били разположени десетки предимно ислямистки групи.
Според справките в Сирия са регистрирани случаи на насилие. Ясно е обаче, че в отделни провинции на страната тези случаи не могат да бъдат определени за достигащи нивото, разглеждано в Решение от 17 февруари 2009г. на Съда на Европейския съюз по дело C-465/07. От информациите в справките става ясно, че дори и да се приеме наличие на въоръжен конфликт в Сирия, то същият явно не е повсеместен. Съответно не може да се счита, че със самото си присъствие в дадена провинция, населено място, жалбоподателят ще бъде изложен на тежки заплахи срещу живота или личността му поради безогледно насилие вследствие на въоръжения конфликт.
Във връзка с горното следва да бъде отбелязано, че съществуването на въоръжен конфликт в страната на произход на търсещото закрила лице не е предпоставка във всички случаи да се предоставя хуманитарен статут на основание чл.9, ал.1, т.3 от ЗУБ. Преди прилагането на визирания законов текст се изисква оценка на конкретния случай. Изводът от тази оценка в разглежданата фактическа хипотеза показва, че визираната разпоредба от ЗУБ не намира приложение спрямо М. Н. А. Х..
Към настоящия момент в Сирия не е налице ситуация на изключително безогледно насилие. Не се установяват данни понастоящем конфликтът там да е на нива, обосноваващи извод са съществуване на реален риск чужденецът непременно да понесе тежки посегателства. В тази насока следва да се отчете и фактът, че самият жалбоподател не споделя конкретни обстоятелства, които да са представлявали непосредствената заплаха за живота и сигурността му в Сирия. Преди да напусне страната е той е живял в град, където семейството се е преместило след преценка за ситуацията, а изрично е посочил, че не бил жертва на насилие и не били отправяни заплахи срещу него или семейството му.
От данните по преписката не може да се направи и извод, че личното и общественото положение на жалбоподателя го поставят в такава рискова група, чиято дейност да го изложи на неблагоприятни последствия на фона на съществуващия конфликт в страната по произход и спорадичните проблеми със сигурността там.
По изложените съображения съдът намира за обоснован извода на административния орган, че за лицето не се установява наличие на предпоставките по чл.9, ал.1, т.3 от ЗУБ. Това се потвърждава от информацията в справките за актуалната обстановка в Сирия. От същите следва извода, че в страната обстановката е овладяна до степен, която да осигури приемливо ниво на сигурност за гражданите, налице е възможност за вътрешно разселване и спокойно пътуване, като за последното показателен е фактът на съществуващи немалко вътрешно разселени лица в Сирия.
С оглед изложеното, съдът счита, че оспореното решение съответства на всички изисквания за законосъобразност и като незасегнато от порок, налагащ отмяната му, жалба срещу него следва да бъде отхвърлена като неоснователна.
Мотивиран така и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на М. Н. А. Х., [държава], с посочен по делото адрес: Харманли, срещу Решение №10870/15.10.2024г. на Председател на Държавната агенция за бежанците при МС.
Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му.
Съдия: | |