Решение по дело №4127/2019 на Софийски градски съд

Номер на акта: 263380
Дата: 28 ноември 2022 г. (в сила от 27 януари 2024 г.)
Съдия: Елена Николаева Андреева
Дело: 20191100104127
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 26 март 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

........................./28.11.2022г., гр. София

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

Софийски градски съд, Първо гражданско отделение, 27 състав, в публичното заседание, проведено на дванадесети юли през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕЛЕНА АНДРЕЕВА

 

при секретаря Юлиана Шулева, като разгледа докладваното от съдията гр. дело № 4127 по описа на съда за 2019 год., взе предвид следното:

 

 

Производството по делото е образувано по предявени от О.Б.срещу М.НА О.С.И В./МОСВ/ искове с правно основание чл.79 ал.1 и чл.86 ал.1 от ЗЗД за заплащане на сумата в размер общо на 32 000лв., представляваща част от главница в размер общо на 682 493,76лв., ведно със законната лихва от датата на подаване на исковата молба до окончателното й изплащане, и сумата в размер общо на 10 400лв., представляваща обезщетение за забава за периода от 25.03.2016г. до датата на подаване на исковата молба, формирани от следните суми:

Сума в размер на 4000 лв., представляваща главница – частичен иск от сумата в размер общо на 174 810,92 лв., подлежаща на плащане, като допустим разход по договор за безвъзмездна финансова помощ № DIR-51011116-С027 във връзка с извършено плащане от О.Б.по договор № Д-ОП-327 от 01.08.2013 г., прихваната неправилно и необосновано от сумата по искане за междинно плащане № 10 по проекта, като финансова корекция въз основа на писмо изх. № 08-00-3864 от 12.11.2013 г. на Директора на Дирекция „Кохезионна политика за околна среда” в качеството й на управляващ орган на ОПОС, сумата от 1300лв., представляваща лихва за забава върху главницата, считано от 25.03.2016г. до датата на подаване на исковата молба, ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване на исковата молба 25.03.2019 г.  до окончателното й изплащане;

Сума в размер на 4000 лв., представляваща главница – частичен иск от сумата в размер общо на 106 331,70лв., подлежаща на плащане като допустим разход по договор за безвъзмездна финансова помощ № DIR-51011116-С027 във връзка с извършено плащане от О.Б.по договор № Д-ОП-327 от 01.08.2013г., прихваната неправилно и необосновано от сумата по искане за междинно плащане № 11 по проекта, като финансова корекция въз основа на писмо изх.№ 08-00-3864 от 12.11.2013г. на Директора на Дирекция „Кохезионна политика за околна среда” в качеството й на управляваш орган на ОПОС, сумата от 1300лв., представляваща лихва за забава върху главницата, считано от 25.03.2016г. до датата на подаване на исковата молба, ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване на исковата молба до окончателното й изплащане;

Сума в размер на 4000 лв., представляваща главница – частичен иск от сумата в размер общо на 101 611,07 лв., подлежаща на плащане като допустим разход по договор за безвъзмездна финансова помощ № DIR-51011116-С027 във връзка с извършено плащане от О.Б.по договор № Д-ОП-327 от 01.08.2013г., прихваната неправилно и необосновано от сумата по искане за междинно плащане № 13 по проекта, като финансова корекция въз основа на писмо изх.№ 08-00-3864 от 12.11.2013г. на Директора на Дирекция „Кохезионна политика за околна среда” в качеството й на управляваш орган на ОПОС, сумата от 1300лв., представляваща лихва за забава върху главницата, считано от 25.03.2016г. до датата на подаване на исковата молба, ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване на исковата молба до окончателното й изплащане;

Сума в размер на 4000 лв., представляваща главница – частичен иск от сумата в размер общо на 59 734,78 лв., подлежаща на плащане като допустим разход по договор за безвъзмездна финансова помощ № DIR-51011116-С027 във връзка с извършено плащане от О.Б.по договор № Д-ОП-327 от 01.08.2013 г., прихваната неправилно и необосновано от сумата по искане за междинно плащане № 14 по проекта, като финансова корекция въз основа на писмо изх.№ 08-00-3864 от 12.11.2013 г. на Директора на Дирекция „Кохезионна политика за околна среда” в качеството й на управляваш орган на ОПОС, сумата от 1300 лв., представляваща лихва за забава върху главницата, считано от 25.03.2016 г. до датата на подаване на исковата молба, ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване на исковата молба до окончателното й изплащане;

Сума в размер на 4000 лв., представляваща главница – частичен иск от сумата в размер общо на 43 890,15 лв., подлежаща на плащане като допустим разход по договор за безвъзмездна финансова помощ № DIR-51011116-С027 във връзка с извършено плащане от О.Б.по договор № Д-ОП-327 от 01.08.2013 г., прихваната неправилно и необосновано от сумата по искане за междинно плащане № 15 по проекта, като финансова корекция въз основа на писмо изх.№ 08-00-3864 от 12.11.2013 г. на Директора на Дирекция „Кохезионна политика за околна среда” в качеството й на управляваш орган на ОПОС, сумата от 1300 лв., представляваща лихва за забава върху главницата, считано от 25.03.2016 г. до датата на подаване на исковата молба, ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване на исковата молба до окончателното й изплащане;

Сума в размер на 4000 лв., представляваща главница – частичен иск от сумата в размер общо на 30 589,99 лв., подлежаща на плащане като допустим разход по договор за безвъзмездна финансова помощ № DIR-51011116-С027 във връзка с извършено плащане от О.Б.по договор № Д-ОП-327 от 01.08.2013 г., прихваната неправилно и необосновано от сумата по искане за междинно плащане № 16 по проекта, като финансова корекция въз основа на писмо изх.№ 08-00-3864 от 12.11.2013г. на Директора на Дирекция „Кохезионна политика за околна среда” в качеството й на управляваш орган на ОПОС, сумата от 1300 лв., представляваща лихва за забава върху главницата, считано от 25.03.2016 г. до датата на подаване на исковата молба, ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване на исковата молба до окончателното й изплащане;

Сума в размер на 4000 лв., представляваща главница – частичен иск от сумата в размер общо на 97 456,54 лв., подлежаща на плащане като допустим разход по договор за безвъзмездна финансова помощ № DIR-51011116-С027 във връзка с извършено плащане от О.Б.по договор № Д-ОП-327 от 01.08.2013 г., прихваната неправилно и необосновано от сумата по искане за междинно плащане № 17 по проекта, като финансова корекция въз основа на писмо изх. № 08-00-3864 от 12.11.2013 г. на Директора на Дирекция „Кохезионна политика за околна среда” в качеството й на управляваш орган на ОПОС, сумата от 1300 лв., представляваща лихва за забава върху главницата, считано от 25.03.2016 г. до датата на подаване на исковата молба, ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване на исковата молба до окончателното й изплащане;

Сума в размер на 4000 лв., представляваща главница – частичен иск от сумата в размер общо на 68 068,61 лв., подлежаща на плащане като допустим разход по договор за безвъзмездна финансова помощ № DIR-51011116-С027 във връзка с извършено плащане от О.Б.по договор № Д-ОП-327 от 01.08.2013 г., платена от О.Б.на МОСВ във връзка с искане за окончателно плащане № 18 по проекта, като финансова корекция въз основа на писмо изх.№ 08-00-3864 от 12.11.2013г. на Директора на Дирекция „Кохезионна политика за околна среда” в качеството й на управляваш орган на ОПОС, сумата от 1300 лв., представляваща лихва за забава върху главницата, считано от 27.09.2016 г. до датата на подаване на исковата молба, ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване на исковата молба до окончателното й изплащане.

В исковата молба се твърди, че процесните плащания по договор № DIR-51011116-С027 от 01.08.2012 г. за безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма „Околна среда 2007-2013 г.” по проект „Рехабилитация на водоснабдителната и канализационна мрежа на гр. Банско с изграждане на ПСОВ”, сключен между Община Банско, като бенефициент и МОСВ, в качеството му на Договарящ орган, са дължими от ответника, доколкото наложената с писмо изх.№ 08-00-3864 от 12.11.2013 г. на Директора на Дирекция „Кохезионна политика за околна среда” финансова корекция е обявена за незаконосъобразна с решение № 61/08.01.2019 г. по т.д.№ 3672/2018г. на САС, 11 състав, с което е отменено постановеното решение по гр.дело. № 4121/2017 г. по описа на СГС, I-14 състав. Твърди се, че посоченото решение на САС се явява основанието, въз основа на което ищецът претендира процесните суми, които неоснователно не са му били заплатени като финансова корекция и които не са предмет на други висящи съдебни производства, както и че настоящият спор има за предмет претенция, свързана с последиците – изпълнението на вече наложената финансова санкция с писмо изх.№ 08-00-3864 от 12.11.2013 г. на Директора на Дирекция „Кохезионна политика за околна среда”. Ищецът моли съда да осъди ответника да му заплати посочените по-горе суми, чрез които е била изпълнявана неправомерно наложената финансова корекция по отношение на последователни плащания, извършени посредством прихващания от последващи плащания на безвъзмездна финансова помощ, дължими към Община Банско, съгласно негови искания № 10, 11, 13, 14, 15, 16 и 17 по договора за безвъзмездна финансова помощ и реално плащане от О.Б.към МОСВ във връзка с искане за окончателно плащане № 18 от 06.07.2016 г. и 26.09.2016 г. в общ размер от 682 493,76 лв.

В срока по чл.131 от ГПК е постъпил писмен отговор от ответника, като предявените искове се оспорват, като недопустими и неоснователни. Излага се, че постановеното от въззивната инстанция решение по т.д.№ 3672/2018 г. на САС не е влязло в сила, като със същото не се установява наличието или липсата на нарушение, което би могло да се квалифицира като нередност по смисъла на чл.2 пар.7 от Регламент/ЕО/ 1083/2006 г. на Съвета от 11.07.2006г. Излага се, че доколкото силата на пресъдено нещо не се разпростира върху фактите и обстоятелствата, довели до присъждане на суми с решението на Софийския апелативен съд, на което се позовава ищецът, то претендираните в настоящото производство суми се явяват недължими, както и че поради изтичане на програмния период и наличието на нови факти и обстоятелства, обуславящи допустимост на средствата, предмет на настоящото производство, преди предявяване на иска ищецът е следвало да заяви претенциите си по общия ред. пред Управляващия орган/УО/ на Оперативна програма и околна среда /ОПОС/.

Съдът, като взе предвид твърденията на страните и след запознаване с приложените по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна, следното:

Страните по делото не спорят, а и от събраните по делото доказателства се установява, че помежду им е сключен Договор за безвъзмездна финансова помощ № DIR - 51011116-С027 от 01.08.2012г. с предмет „Рехабилитация на водоснабдителната и канализационна мрежа на гр. Банско с изграждане на ПСОВ“, съфинансиран по Оперативна програма „Околна среда 2007-2013г.“, проект № DIR-51011116-26-75. Максималната стойност на безвъзмездната финансова помощ е 86 590 182,75лв., която е уговорено да се предостави при следните условия: авансово плащане от 20% , междинни плащания от 60% след представяне на разходно оправдателни документи, междинен одитен доклад и доклад за напредък, и окончателно плащане от 20% при изпълнението на проекта, като липсва спор, че авансовото плащане е преведено на ищеца.

За изпълнението на този договор, ищецът е обявил обществена поръчка с предмет „Проектиране и строителство на ПСОВ, ВиК мрежа западна част, външни връзки към ПСОВ и корекция на река гр. Банско”, избрал е изпълнител - ДЗЗД „Ново Банско“, с когото е сключил договор № Д-ОП-327 от 01.08.2013г., който е изпълнен.

Установи се по делото и е безспорно между страните, че с писмо изх.№ 08-003864/12.11.2013г. Дирекция „Кохезионна политика за околна среда“ в качеството на Управляващ орган на ОПОС е уведомил ищеца за наложена финансова корекция, заради допуснати нарушения при провеждането на процедурата за възлагане на обществената поръчка при разглеждане и оценяване на офертите на участниците, класирани на първо и второ място. Управляващият орган на ОПОС е наложил финансова корекция на О.Б.в размер на 5 % от стойността на договор № Д- ОП-327 от 01.08.2013г., възлизаща на сумата от 50 967 532,42лв. с ДДС.

Финансовата корекция е изпълнена изцяло, като не са финансирани 5 % от допустимите разходи на стойност 2 548 376,62 лв. по договор № Д-ОП-327 от 01.08.2013г. между О.Б.и ДЗЗД „Ново Банско“.

Финансовата корекция е изпълнявана посредством прихващания от дължимите междинни плащания на безвъзмездната финансова помощ, дължими към ищеца Община Банско, съгласно негови искания с № №  10, 11, 13, 14, 15, 16, 17 по Договора за безвъзмездна помощ № DIR-51011116-С027 от 01.08.2012г., съответно по извършено плащане от О.Б.към МОСВ по искане за окончателно плащане № 18.

Ответникът е уведомил ищеца за удържаните суми от дължимите междинни плащания както следва:

По междинно плащане № 10 - с писмо № 08-00-721/05.02.2015г. на Главна дирекция „Оперативна програма и околна среда“, УО е уведомил Община Банско, че не верифицира отчетените от Общината разходи в размер на 424 810,92 лв., в т.ч. 174 810,92 лв. представляващи 5 % финансова корекция.

По междинно плащане № 11 - с писмо № 08-00-1270/21.03.2015г. на Главна дирекция „Оперативна програма и околна среда“ , УО е уведомил Община Банско, че не верифицира отчетените от Общината разходи в размер на 106 331,70 лв. представляващи 5 % финансова корекция.

По междинно плащане № 13 - с писмо № 08-00-2917/2.06.2015г. на Главна дирекция „Оперативна програма и околна среда“ , е уведомил Община Банско, че не верифицира отчетените от Общината разходи в размер на 199 815,45 лв., в т.ч. 101 611,07 лв. представляващи 5 % финансова корекция.“

По междинно плащане № 14 - с писмо № 08-00-4148/12.10.2015г. на Главна дирекция „Оперативна програма и околна среда“ УО  е уведомил Община Банско, че не верифицира отчетените от Общината разходи в размер на 59 734,78 лв. представляващи 5 % финансова корекция.

По междинно плащане № 15 - с писмо № 08-00-5072/02.12.2015г. на Главна дирекция „Оперативна програма и околна среда“ , УО е уведомил Община Банско, че не верифицира отчетените от Общината разходи в размер на 43 890,15 лв. представляващи 5 % финансова корекция.

По междинно плащане № 16 - с писмо № 08-00-5308/14.12.2015г. на Главна дирекция „Оперативна програма и околна среда“ УО  е уведомил Община Банско, че не верифицира отчетените от Общината разходи в размер на 30 589,99 лв. представляващи 5 % финансова корекция.

По междинно плащане № 17 - с писмо № 08-00-5342/16.12.2015г. на Главна дирекция „Оперативна програма и околна среда“  УО е уведомил Община Банско, че не верифицира отчетените от Общината разходи в размер на 97 456,54 лв. представляващи 5 % финансова корекция.

По искане за средства № 18 за окончателно плащане - с писмо № 08-00-1182/10.06.2016г., т. 5 на Главна дирекция „Оперативна програма и околна среда“  УО е уведомил Община Банско, че му налага 5% финансова корекция върху верифицираните разходи и е изискал от Общината да възстанови по банковата сметка на Оперативна програма „ Околна среда 2007-2013г.“ сумата 6 809 683,33 лв. /неприети от УО разходи на Общината/, вкл. и сумата от 68 068,61 лв.  

От заключението на допуснатата по делото съдебно-счетоводна експертиза, неоспорено от страните и прието от съда като обективно и компетентно дадено, се установява, че по описаните  по-горе междинни плащания № №  10, 11, 13, 14, 15, 16, 17 ответникът е прихванал от верифицираните разходи на ищеца общо сумата 614 425,15лв.

            Прихващането на сумите е станало на следните дати:

            Междинно плащане             Дата                           5% финансова корекция, лв.

                        10                               25.02.2015 г.                         174 810,92

                        11                               07.04.2015 г.                         106 331,70

                        13                               07.07.2015 г.                         101 611,07

                        14                               20.10.2015 г.                         59 734,78

                        15                               03.12.2015 г.                         43 890,15

                        16                               17.12.2015 г.                         30 589,99

                        17                               23.12.2015г.                          97 456,54

                                                                       Всичко:                      614425,15

            Заплатената от ищеца на ответника сума в размер на 68 068,61лв. по окончателно плащане № 18 е преведена на две дати – на 06.07.2016г. и на 26.09.2016г., като общият размер на удържаните суми като финансова корекция по искания за плащане с номера 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17 и 18 е в размер на 682 493,76лв.

            Удържането/прихващането/ на сумите по наложената финансова корекция по всяко от исканията за междинно плащане е извършено в момента на изплащането на одобрената сума от Управляващия орган, като на ищеца са изплащани суми след приспадане размера на наложената финансова корекция.

            По счетоводни данни на ищеца и след анализ на предоставените банкови извлечения и платежни нареждания, вещото лице е установило, че платените суми от О.Б.по фактури, подробно описани в таблица към заключението, издадени от ДЗЗД „Ново Банско“ по договор № Д-ОП-327 от 01.08.2013г. във връзка с процесните искания за плащания, предмет на исковата молба, са в общ размер на 20 774 217,94лв. с ДДС, като отделните плащания по дати, размер и основание са представени в таблица 3 към заключението.

            Платените суми от МОСВ на О.Б.по процесните искания за плащания с номера – 10, 11, 13, 14, 15, 16 и 17, предмет на исковата молба са в общ размер на 17 017 625,38лв., като отделните плащания по дати, размер и основание са представени в таблица 4 към заключението.

            Съгласно процесния договор за безвъзмездна финансова помощ с № DIR -51011116-26-75, структурата на финансиране по същия е, както следва:

            80% финансиране със средства от Кохезионния фонд

            20% финансиране със средства от държавния бюджет.

            Изплатените суми по процесния договор за безвъзмездно финансиране са след удържане на наложена финансова корекция в размер на 5% от страна на МОСВ.

            Реално изплатените суми от МОСВ на О.Б.по процесните искания за плащания с номера – 10, 11, 13, 14, 15, 16 и 17 – предмет на исковата молба са в общ размер на 17 017 625,38лв., която обща сума включва:

            80% - 13 614 100,30лв. финансиране от Кохезионния фонд

            20% - 3 403 525,08лв. финансиране от държавния бюджет.

            По предоставени счетоводни данни от ответника и от доказателствата по делото вещото лице е констатирало неодобрени/неверифицирани суми по процесния договор за безвъзмездно финансиране, възлизащи на общо 682 493,76лв., представляващи наложена и удържана финансова корекция.

            С част от 80%, равняващи се на 545 995,01лв. от общия размер на финансовата корекция /682 493,76 лв./ е намалено финансирането от кохезионен фонд.

            С част от 20%, равняващи се на 136 498,75лв. от общия размер на финансовата корекция /682 493,76 лв./ е намалено финансирането от държавния бюджет.

            Изчислената законна лихва за забава върху сумата от 28 000лв. за периода от 25.03.2016г. до 24.03.2019г. вкл.е в размер на 8517,67лв.

            Изчислената законна лихва за забава върху сумата  от 4000лв. за периода от 27.09.2016г. до 24.03.2019г. вкл. е в размер на 1010лв., като изчислението е представено в таблица 6.

            Съгласно предоставените доказателства, платените суми от О.Б.по фактури, издадени от ДЗЗД „Ново Банско“ по договор № Д- ОП-327 от 01.08.2013г. във връзка с процесните искания за плащания, предмет на исковата молба, са в общ размер на 20 774 217,94лв. с ДДС, като отделните плащания по дати, размер и основание са представени в таблица 3 към заключението.

            Експертът е констатирал неверифицирани суми от страна на МОСВ по подадените от ищеца искания за междинни плащания с номера – 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17 и искане за окончателно плащане с номер 18, като е посочил, че неверифицираните разходи са част от предявените за възстановяване суми за направени разходи по процесния проект с процесните искания за плащания., посочени в таблица 7 от заключението.

            Въз основа на извършения анализ вещото лице е дало заключение, че: 1/ по искане за междинно плащане № 10 неверифицираната сума, съгласно писмо на ответника е в размер на 424 810,92лв., включваща финансова корекция в размер на 5% - 174 810,92лв. и 250 000лв. недопустими разходи; 2/ по искане за междинно плащане № 11 неверифицираната сума, съгласно писмо на ответника е в размер на 106 331,70лв., представляваща финансова корекция в размер на 5%; 3/ по искане за междинно плащане № 13 неверифицираната сума, съгласно писмо на ответника е в размер на 199 815,45лв., включваща финансова корекция в размер на 5% - 101 611,07лв. и 98 204,38лв. непризнати разходи; 4/ по искане за междинно плащане № 14 неверифицираната сума, съгласно писмо на ответника е в размер на 59 734,78лв., представляваща финансова корекция в размер на 5%; 5/ по искане за междинно плащане № 15 неверифицираната сума, съгласно писмо на ответника е в размер на 43 890,15лв., представляваща финансова корекция в размер на 5%; 6/ по искане за междинно плащане № 16 неверифицираната сума, съгласно писмо на ответника е в размер на 30 589,99лв., представляваща финансова корекция в размер на 5%; 7/ по искане за междинно плащане № 17 неверифицираната сума, съгласно писмо на ответника е в размер на 97 456,54лв., представляваща финансова корекция в размер на 5%; 8/ по искане за окончателно плащане № 18 неверифицираната сума, съгласно писмо на ответника е общо 2 155 727,44лв., представляваща финансова корекция в размер на 5% - 68 068,61лв. и остатък за непризнати разходи.

            Видно от допълнителното заключение на съдебно-счетоводната експертиза, обективно и компетентно дадено и неоспорено от страните е, че законната лихва за забава върху сумата от 28 000лв. за периода от 25.03.2016г. до 24.03.2019г.вкл. е в размер на 1277,50лв., а законната лихва за забава върху сумата от 4000лв. за периода от 27.09.2016г. до 24.03.2019г.вкл. е в размер на 151,50лв.

            От събраните по делото доказателства се установява, че във връзка с неизпълнение на сключения между страните договор са водени две дела.

            С влязло в сила на 20.05.2020г. и задължително за страните по делото решение № 61/08.01.2019г., постановено по в.т.д.№ 3672/2018г. по описа на САС, ТО, 11 състав, недопуснато до касационно обжалване с определение № 344/20.05.2020г. по т.д.№ 1935/2019г. по описа на ВКС, ТК, II отд., след отмяна на решение № 339/15.01.2018г. по гр.дело № 4121/2017г. по описа на СГС, ГО, I-14 състав за отхвърляне на исковете с правно основание чл.79 ал.1 и чл.86 ал.1 от ЗЗД, предявени от Община Банско, МОСВ е осъдено да й заплати следните суми: 254 837,66лв. – неплатена сума, поради наложена от МОСВ финансова корекция по договор № DIR-51011116-С027 за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма „Околна среда“ /2007г. – 2013г./ по проект „Рехабилитация на ВиК мрежа на гр. Банско с изграждане на ПСОВ по приоритетна ос 1 – „Подобряване и развитие на инфраструктурата за питейни и отпадъчни води“; 13 259,70лв. – обезщетение за забава за периода от 29.09.2014г. до 04.05.2015г., както и законната лихва за забава след последната дата до окончателното изплащане на главницата, както и разноските по делото, като е прието, че управляващият орган незаконосъобразно е наложил финансова корекция на Община Банско, доколкото не е установена нередност по договора и не е нарушен Закона за обществените поръчки и че е налице пълно изпълнение на договора и осъществяване на проекта.

            О.Б.е предявила срещу МОСВ и други искове с правно основание чл.79 ал.1 и чл.86 ал.1 от ЗЗД, произтичащи от процесния договор, по които е образувано гр.дело № 1238/2020г. по описа на СГС, ГО, І-26 състав, по което е постановено решение, за заплащане на сумата от 650 493,76лв., представляващи част от сумата в размер общо на 682 493,76лв. /разликата от 32 000лв. е предмет на настоящото дело/ - наложена финансова корекция по същите междинни плащания №№ 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17 и окончателно плащане № 18, ведно със законната лихва от датата на подаване на исковата молба, като е предявен иск за заплащане на обезщетение за забава върху главницата от 650 493,76лв., а доколкото претенциите са за части от едно вземане, не е налице идентичност в исковите претенции по двете дела.

            Съдът, като взе предвид установеното от фактическа страна, прави следните правни изводи:

            Не се спори, а и от събраните по делото доказателства се установи, че между страните е сключен валиден договор № DIR-51011116-С027 за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма „Околна среда“ /2007г. – 2013г./ по проект „Рехабилитация на ВиК мрежа на гр. Банско с изграждане на ПСОВ по приоритетна ос 1 – „Подобряване и развитие на инфраструктурата за питейни и отпадъчни води“за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ. Установи се по несъмнен начин и обстоятелството, че проектът по договора – извършване на рехабилитация на водоснабдителната и канализационната мрежа на гр. Банско с изграждане на ПОСВ, е изпълнен от Община Банско.

            Спорът между страните по делото относно това дали О.Б.е изправна страна по договор № DIR-51011116-С027 и дали МОСВ законосъобразно не е платило 5% от договорената безвъзмездна финансова помощ, като е наложило финансова корекция е разрешен с влязло в сила на 20.05.2020г. решение, постановено по гр.дело № 4121/2017г. по описа на СГС, ГО, I-14 състав, като по делото е прието, че е налице пълно изпълнение на договора и че управляващият орган незаконосъобразно е наложил финансова корекция на Община Банско.

            Съгласно решение № 378/28.07.2010г., постановено по гр.дело № 148/2009г. на ВКС, IV г.о., при предявен иск, вземането по който произтича от материално правоотношение, решението по това дело се ползва със сила на пресъдено нещо и по отношение на съществуването на материалното правоотношение и неговата действителност, тъй като същото е включено в предмета на делото.

            В случая, решението по гр.дело № 4121/2017г. по описа на СГС, ГО, I-14 състав има сила на пресъдено нещо по отношение на страните по настоящото дело, съгласно чл.298 ал.1 от ГПК и разясненията в т.18 от ТР № 1/04.01.2001г. на ВКС по т. гр. д. № 1/2000г., ОСГК и т.2 от ТР № 3/22.04.2019г. по т.д. № 3/2016г. на ВКС, ОСГТК. Правопораждащите факти по спорното по настоящото дело субективно материално право са идентични с тези по цитираното дело, до приключването на което с влязъл в сила съдебен акт, производството по настоящото дело е било спряно, доколкото правопораждащите факти произтичат от един и същи договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, от едни и същи твърдения на ищеца и възражения на ответника. Настоящият иск се явява частичен за паричното вземане на ищеца по неплатените му от ответника 5% от предоставената финансова помощ, удържани като наложена финансова корекция, а въведеното основание на иска, като правопораждащ юридически факт, е единно и неделимо. С влязлото в сила решение по гр.дело № 4121/2017г. по описа на СГС, ГО, I-14 състав съдът се е произнесъл, че по този договор ищецът е изпълнил изцяло задължението си, не е нарушил нито договора, нито разпоредбите на европейското и националното право, че ответникът незаконосъобразно е наложил на ищеца финансова корекция и че следва да му заплатят незаплатените суми, които  представляват наложената финансова корекция.

            Съдът, като взе предвид изложеното, приема, че ответникът не е изпълнил договорното си задължение да заплати предоставената по договора безвъзмездна финансова помощ, че наложената финансова корекция е незаконосъобразна и че макар ищецът да е представил на ответника изискуемите по договора разходно оправдателни документи, не е получил пълно плащане.

            Видно от заключението на вещото лице по допуснатата съдебно-счетоводна експертиза е, че незаплатените от ответника суми, които са прихванати като финансова корекция  по претендираните междинни плащания №№ 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17 и окончателно плащане № 18 са в размер на 682 493,76лв. Установи се по делото, че с решение по гр.дело № 1238/2020г. по описа на СГС, ГО, І-26 състав, МОСВ е осъдено да заплати на О.Б.сумата от 650 493,76лв., представляващи част от сумата в размер общо на 682 493,76лв., като за разликата от 32 000лв./по 4000лв. за всяко от седемте междинни плащания и по окончателното плащане/, претендирана в настоящото производство, предявения иск с правно основание чл.79 ал.1 от ЗЗД следва да бъде уважен, предвид основателността му, а сумата е дължима, ведно със законната лихва, считано от датата на подаване на исковата молба – 25.09.2019г., до окончателното изплащане на сумата.

            Доколкото при неизпълнение на парично задължение длъжникът дължи обезщетение в размер на законната лихва от деня на забавата – чл.86 ал.1 от ЗЗД, заявената претенция от ищеца за присъждане на обезщетение за забава в размер на по 1300лв. по всяко от седемте междинни плащания и по окончателното плащане или общо в размер на 10 400лв,. се явява частично основателна, с оглед неоспореното заключението на вещото лице по допуснатата съдебно-счетоводна експертиза. Не следва да се взема предвид размера на обезщетението за забава, посочен в допълнителното заключение, доколкото същият е определен при съобразяване с договорения лихвен процент с договора за безвъзмездна финансова помощ, а възражения, че по този начин следва да бъде определен размера на обезщетението за забава, ответникът не е направил своевременно. В случая ответникът е изпаднал в забава за заплащане на претендираните суми на датите, на които съответната сума по съответното искане /подробно описани в заключението на вещото лице по съдебно-счетоводната експертиза и по-горе в решението на съда/ за плащане е била прихваната. Съгласно заключението на съдебно-счетоводната експертиза /задача 6 от същата/, законната лихва за забава върху сумата от 28 000лв. за периода от 25.03.2016г. до 24.03.2019г. вкл. е в размер на 8517,67лв., а законната лихва за забава върху сумата от 4000лв. за периода от 27.09.2016г. до 24.03.2019г. вкл. е в размер на 1010лв. Доколкото размера на обезщетението за забава е в размер общо на 9527,67лв., то и до тази сума следва да бъде уважен иска, а за разликата над нея до претендираната с исковата молба сума в размер общо на 10 400лв., следва да се отхвърли като неоснователен.

            С оглед изхода на спора и направеното искане от ищеца за присъждане на сторените по делото разноски, съобразно представен по делото списък по чл.80 от ГПК и доказателствата за заплащането им, съдът намира, че ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца сумата в размер общо на 4268,73лв. – направени разноски за държавна такса, депозит за възнаграждение на вещото лице по допуснатата съдебно-счетоводна експертиза и адвокатско възнаграждение, съобразно уважената част от исковете, на основание чл.78 ал.1 от ГПК.

            Воден от горното, съдът

 

Р  Е  Ш  И :

           

            ОСЪЖДА М.НА О.С.И В., ЕИК*********, с адрес: гр.София, бул.“Княгиня *********, представлявано М.НА О.С.И В., да заплати на Община Банско, ЕИК/БУЛСТАТ ********* с адрес: гр. Банско, п.к. 2770, пл. „*********представлявана от Кмета на Община Банско, на основание чл.79 ал.1 от ЗЗД и чл.86 от ЗЗД, сумата в размер общо на 32 000лв., представляваща част от главница в размер общо на 682 493,76лв., наложена финансова корекция по Договор № DIR-51011116-C027/01.08.2012г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма „Околна среда 2007 - 2013г.“ по проект „Рехабилитация на водоснабдителната и канализационна мрежа на гр. Банско с изграждане на ПСОВ“ по междинни плащания № № 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17 и окончателно плащане № 18, сумата в размер общо на 9527,67лв., представляваща обезщетение за забавено плащане върху присъдената главница за периода от 25.03.2016г. до 24.03.2019г. включително, ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване на исковата молба – 25.03.2019г., до окончателното изплащане на сумата, като ОТХВЪРЛЯ предявения иск с правно основание чл.86 от ЗЗД за разликата над 9527,67лв. до 10 400лв.

            ОСЪЖДА М.НА О.С.И В., ЕИК********* , с адрес гр.София, бул.“Княгиня *********, представлявано М.НА О.С.И В. да заплати на Община Банско, ЕИК/БУЛСТАТ ********* с адрес гр. Банско, п.к. 2770, пл. „*********представлявана от Кмета на Община Банско, сумата в размер общо на 4268,73лв., представляваща направени по делото разноски, съобразно уважената част от исковете, на основание чл.78 ал.1 от ГПК.

            Решението подлежи на въззивно обжалване пред Софийския апелативен съд, в двуседмичен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: