№ 95
гр. Петрич, 14.06.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕТРИЧ, ВТОРИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на шестнадесети май през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Божана Цв. Манасиева
при участието на секретаря Десислава Домусчиева
като разгледа докладваното от Божана Цв. Манасиева Административно
наказателно дело № 20211230200744 по описа за 2021 година
Производството е с правно основание чл.59 от ЗАНН и е образувано по жалба
на „ГТ.Л.“ЕООД,ЕИК:****,със седалище и адрес на управление
гр.Петрич,ул.“Ц.Б. III“ №***,представлявано от управителя А.П. срещу
НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ №42-0002108/11.08.2021г на
Директора на РД АА-София.
С жалбата се оспорва издаденото наказателно постановление като
неправилно и незаконосъобразно.По отношение на първото констатирано
нарушение се сочи,че такова не е извършено,тъй като МПС е преминало
технически преглед,за което се представят доказателства-копие на знак за
първоначален технически преглед,издаден от МВР на 16.03.2021г.Прави се
оспорване и на второто нарушение с твърдението,че водачът е въвеждал
коректно символите на държавите за начало и край на работната смяна за
периода от 10.04.21г до 30.05.21г. Изтъква се нарушение на чл.57,ал.1,т.5
ЗАНН, тъй като липсва точно и ясно описание на нарушението и
обстоятелствата при които е извършено.Освен това липсва единствено между
нарушението на материалната разпоредба и санкционната норма.Изразява се
становище ,че в ЗАвПр така описаното от АНО деяние не е обявено за
наказуемо по отношение на превозвач,който е допуснал неправилно
използване на тахографа,а представлява неизпълнение на задължението на
водача да въвежда системно символите на държавите за начало и край на
работната смяна,което задължение на водача произтича директно от
европейското право.Сочи се,че приложената в случая от АНО санкционна
разпоредба на чл.104,ал.3 от ЗАвПр регламентира само „функциониране“ на
тахографа,а съгласно правната уредба на регламента,тези два термина
„функциониране“ и „използване“ имат самостоятелно значение.Изрично се
1
сочи,че задължението за въвеждане на символите за начало и край на
работната смяна е изрично регламентирано и е вменено в задължение на
водачите /чл.34,параграф 7 от регламента/,но касае използването на
тахографа,а не неговото функциониране,поради което се счита,че не следва да
бъде прилагано разширително тълкуване на на ЗАвтПр,предвиждащ формата
на изпълнително деяние „функциониране“.
Иска се от съда да постанови решение, с което да отмени НАКАЗАТЕЛНО
ПОСТАНОВЛЕНИЕ №42-0002108/11.08.2021г на Директора на РД АА-
София.
В съдебно заседание за дружеството-жалбоподател се явява процесуален
представил,който оспорва наказателното постановление,поддържа жалбата по
съображенията изложени в нея и иска НП да бъде отменено като неправилно
и незаконосъобразно.Претендира заплащане на направените разноски.
За ответника по жалбата –Директора на РД“Автомобилна администрация“-
София представител не се явява.В съпроводителното писмо,с което е
изпратена жалбата,ведно с административно-наказателната преписка се
изразява становище за основателност на издаденото НП,поради което се иска
неговото потвърждаване.Прави се възражение за прекомерност на
претендирания адвокатски хонорар.
За ТО-Петрич при РП-Благоевград представител не се явява.
По делото са събрани писмените доказателства.Разпитани са свидетелите Р. Б.
АНГ. и Б. Н. Б..
Въз основа на събраните доказателства и след тяхната преценка,съдът
установи от фактическа страна следното:
Жалбоподателят-„ГТ.Л.“ЕООД,ЕИК:****,със седалище и адрес на
управление гр.Петрич,ул.“Ц.Б. III“ №***,представлявано от управителя А.П.,
притежава лиценз за извършване на международни превози на товари
№17402/валиден до 04.05.2027г/.С известие №16-00-08-3166/1/02.07.2021г на
управителя на „ГТ.Л.“ЕООД е указано,че в 10.30ч на 20.07.2021г в сградата
на ОО“АА“ Благоевград ще бъде извършена тематична проверка на
дружеството като в тази връзка са изискани документи,касаещи
транспортната дейност на дружеството,обективирани в няколко точки за
периода от 10.04.21г до 30.05.2021г.Изискани са относимите документи за
процесното превозно средство с рег №****.В изпълнение на заповед №РД-
12-1632/20.07.21г на директора на РД“АА“ София инспекторите Р.А. и Б.Б.,в
присъствие на упълномощен представител на дружеството извършили
тематична проверка на дейността на дружеството.От представените в хода на
проверката записи от дигиталната карта на водача В.Д.,управлявал МПС с рег
№**** за проверявания период,служителите на РД“АА“ установили,че
водачът многократно не е въвеждал символите на държавите за начало и край
на работната смяна.В тази връзка приложените по делото разпечатки са в
нечетлив вид.От изисканата допълнителна справка се установява,че съгласно
разпечатка от системата CAR TRACER,водачът не е въвеждал символа на
държавите за начало и край на работната смяна за следните дати/01.05.,03.05.-
11.05,13.05-14.05,18.05. и 23.05.2021г/.Освен това от направена справка в
2
системата на Автомобилна администрация,проверяващите установили,че
МПС с рег №**** не е преминало първоначален технически преглед.
Резултатите от проверката са обективирани в констативен протокол. С оглед
на констатираните две нарушения на Закона за автомобилните превози,бил
съставен АУАН №292205/20.07.2021г,за това,че „ГТ.Л.“ЕООД, като лице по
чл. 2, ал. 1 /превозвач/ от Наредба № 11 от 31.10.2002г. на МТИТС е допуснал
извършване на обществен превоз на товари за периода от 10.04-
30.05.2021г,без МПС/Даф хф 460хф с рег.№****/, да е преминало на
задължителен преглед за проверка на техническата му изправност,видно от
извършена справка в информационната система на ИА“АА“ гр.София и ЧМР
от 19.04.21г и 23.04.21г.
Констатирано е и друго нарушение-превозвачът е допуснал неправилно
използване на дигиталния тахограф от водача В.Д.,като водачът не е въвеждал
системно символите на държавите за начало и край на работната смяна за
периода от 10.04.21г до 30.05.21г,видно от разпечатка от картата на водача на
DDD носител.
Първото нарушение представлява такова по чл.57,ал6,т.1 от Наредба №11 от
31.10.2002г,а второто представлява нарушение на чл.32,параграф 1,изр.1 от
регламент /ЕС/ №165/2014,във вр. с чл.33,параграф 3,изр.1 от същия
регламент.
Въз основа на акта,АНО е издал атакуваното НП №42-0002108/11.08.2021г на
Директора на РД АА-София,в което е отразена същата фактическа
обстановка,въведена в акта.За описаното нарушение на чл.57,ал6,т.1 от
Наредба №11 от 31.10.2002г ,на основание чл.105,ал.1 от Закона за
автомобилните превози на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в
размер на 200/двеста/ лева, а за нарушение на чл.32,параграф 1,изр.1 от
регламент /ЕС/ №165/2014,във вр. с чл.33,параграф 3,изр.1 от същия
регламент ,на осн. чл.104,ал.3 от ЗАвПр на жалбоподателя е наложена
имуществена санкция в размер на 1 000 лева.
НП е връчено на пълномощник на дружеството на 25.08.2021г,като жалба е
депозирана в РС-Петрич на 31.08.2021г.С депозиране на жалбата е представен
знак за първоначален технически преглед на МПС с рег №**** от
16.03.2021г.
При така установеното, съдът приема от правна страна следното :
Жалбата е подадена от надлежно лице (спрямо което е издадено
Наказателното постановление) и в законоустановения 7-дневен срок. Поради
това жалбата е допустима.
Жалбата е и основателна.
Дружеството-жалбоподател е привлечено към административно наказателна
отговорност за две нарушения,санкционирани по реда на Закона за
автомобилните превози:
-за това ,че в качеството си на превозвач е допуснал извършване на
обществен превоз на товари за периода от 10.04-30.05.2021г,без МПС/Даф
хф 460хф с рег.№****/,да е преминало на задължителен преглед за
3
проверка на техническата му изправност,видно от извършена справка в
информационната система на ИА“АА“ гр.София и ЧМР от 19.04.21г и
23.04.21г.
Така описаното нарушение се оспорва с твърдението,че МПС/Даф хф 460хф
с рег.№**** е преминало на задължителен преглед за техническата му
изправност,за което се представят доказателства-знак за първоначален
технически преглед от 16.03.2021г със срок на валидност една година.Т.е ,за
посочения в съставения АУАН и издаденото въз основа на него НП период от
10.04. до 30.05.2021г описаното превозно средство е било преминало
задължителна проверка за техническата му изправност,поради което
несъстоятелно се явява отразеното в наказателното постановление твърдение
,че за посочения период ,а именно на дати-19.04.21 и 23.04.21г,когато са били
осъществени международни превози,процесното МПС не е преминало
задължителен технически преглед.От разпита на свидетелите в съдебно
заседание се установи,че информацията относно първоначалния технически
преглед ,когато знакът е издаден от МВР не се показва в системата на
Автомобилна администрация.Поради тази причина не са били запознати с
посочения знак за първоначален технически преглед.
С оглед на тока изложеното съдът е на мнение,че НП в частта относно
коментираното нарушение следва да бъде отменено.Безспорно в
производството се установи,че МПС с рег №**** е преминало първоначален
преглед за техническата му изправност на 16.03.2021г,поради което
неправилно АНО е приел извършването на обществен превоз за периода от
10.04-30.05.21г. без МПС да е преминало на задължителен преглед за
техническата му изправност.В административнонаказателната преписка са
приложени два броя международни товарителници,които обаче съдът не взе
предвид с оглед тяхната нечетливост и невъзможност поради тази причина да
бъде изготвен превод.
По отношение на второто констатирано нарушение- превозвачът е допуснал
неправилно използване на дигиталния тахограф от водача В.Д.,като
водачът не е въвеждал системно символите на държавите за начало и
край на работната смяна за периода от 10.04.21г до 30.05.21г,видно от
разпечатка от картата на водача на DDD носител.
Така описаното нарушение АНО е преценил като такова на чл.32,параграф
1,изр.1 от регламент /ЕС/ №165/2014,във вр. с чл.33,параграф 3,изр.1 от
същия регламент.
По отношение на соченото нарушение,съдът е на мнение,че неправилно е
ангажирана отговорността на превозвача по следните съображения:
Изискванията относно производството, монтирането, използването,
изпитването и контрола на тахографите, използвани в автомобилния
транспорт са регламентирани на общностно ниво с Регламент /ЕС/
№165/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 4 февруари 2014 г.
относно тахографите в автомобилния транспорт.
С чл.32 на Регламент /ЕС/ №165/2014г е уредено правилното използване на
тахографите, като съгласно § 1 транспортните предприятия и водачите
4
осигуряват правилното функциониране и използване на дигиталните
тахографи и на картите на водача. От своя страна разпоредбата на чл.33 от
Регламент /ЕС/ №165/2014г, озаглавена "Отговорност на транспортните
предприятия", регламентира задълженията на транспортните предприятия във
връзка с правилното функциониране както на дигиталните,така и на
аналоговите тахографи.Тези задължения включват осигуряване на подходящо
обучение и инструктаж на водачите относно правилното функциониране на
дигиталните и аналоговите тахографи, провеждане на редовни проверки за
правилното ползване на тахографите, забрана за предоставяне на преки и
непреки стимули, които биха могли да насърчат злоупотребата с тахографи;
издаване на достатъчен брой тахографски листове по одобрения образец и
замяна на тахографските листове, които са повредени или иззети; осигуряване
в случай на проверка правилно изготвяне на разпечатка от дигиталния
тахограф при поискване от служител от контролните органи; съхраняване на
тахографските листове и разпечатките в хронологичен ред и четлива форма
най-малко една година след тяхното използване; издаване на копия на
данните, извлечени от картите на водачите при искане от тяхна страна;
представяне на тахографските листове, разпечатките и извлечените данни при
поискване от страна на оправомощен служител на контролен орган.
Задълженията на водачите при използване на картите на водача и на
тахографските листове са регламентирани в чл.34 от регламента, сред които е
и това по §7, според което водачът е длъжен да въвежда в дигиталния
тахограф символите на държавите, в които започва и приключва
ежедневния си работен период.
В случая в обстоятелствената част на акта и НП не са изложени съответните
фактически твърдения какво е следвало да направи дружеството за посочения
в наказателното постановление период, а именно как и по какъв начин е
следвало да осигури правилното използване на тахографа. Липсва
конкретизация на задължението, вменено на превозвача с Регламент /ЕС/
№165/2014г., което не е изпълнено от страна на санкционираното дружество,
а именно дали дружеството не е осигурило на водача В.Д. подходящо
обучение и инструктаж относно правилното функциониране на дигиталния
тахограф, дали не е провеждало редовни проверки, за да се увери, че водачът
използва правилно тахографите или е предоставяло на водача преки или
непреки стимули, които биха могли да насърчат злоупотребата с тахографи.
Единствено е посочено, че транспортното предприятие не е осигурило
правилното използване на дигиталния тахограф /не се описва/, монтиран в
товарен автомобил Даф хф 460хф с рег.№****, като за периода 10.04.21г до
30.05.2021г водачът В.Д. системно е извършвал нарушение, като не е
въвеждал в записващото оборудване символите на държавите при започване и
приключване на ежедневния работен период. Така направеното описание
обаче обуславя извод за нарушение на разпоредбите на Регламент /ЕС/
№165/2014г , извършено от водача,тъй като изрично в Регламента посоченото
задължение е въведено като отговорност именно на водача /чл.34, §7/.Следва
да се отбележи,че коментираната разпоредба в ал.2 на §7 предвижда
изключение,при което не е необходимо водачите да въвеждат тази
5
информация ако тахографът автоматично регистрира данните за
местоположението в съответствие с чл.8 на Регламента.Ето защо,съдът е на
мнение,че проверяващите инспектори следва изрично да посочат този факт
при извършената проверка,т.е налице ли е соченото изключение или не.А в
конкретния случай дори не е отразен видът на дигиталния тахограф.
Действително с чл.33,параграф 3,изр.1 от Регламент /ЕС/ №165/2014г. е
предвидено, че транспортните предприятия носят отговорност за нарушения
на регламента, извършени от техни водачи или от водачи, намиращи се на
тяхно разположение.Но изр.2 на същия параграф веднага уточнява,че
държавите членки могат да обусловят тази отговорност от наличието на
нарушение от страна на транспортното предприятие на параграф 1,
първа алинея от същия член и на чл.10,параграф 1 и 2 от Регламент /ЕО/
№561/2006.Т.е,отговорността на транспортното предприятие може да бъде
обусловена от неизпълнението на задълженията по параграф 1,ал.1 на чл.33-
осигуряване на подходящо обучение и инструктаж на водачите относно
правилното функциониране на дигиталните и аналоговите тахографи,
провеждане на редовни проверки за правилното ползване на тахографите,
забрана за предоставяне на преки и непреки стимули, които биха могли да
насърчат злоупотребата с тахографи и т.н.Такива данни липсват посочени в
АУАН и в издаденото въз основа на него НП.Ето защо немотивирано и
неясно е защо при соченото нарушение е ангажирана отговорността на
превозвача.Т.е не е посочена връзката на конкретното нарушение-
невъвеждане на символите на конкретната държава за начало и край на
работната смяна от водача,което нарушение да е резултат от поведението на
превозвача,който не е изпълнил задължението си да проведе и осигури
подходящо обучение и инструктаж,редовни проверки и т.н
На следващо място,законосъобразното санкциониране на превозвача за
конкретно извършено от него нарушение е обусловено от предвидено със
закон наказание за съответното нарушение.С разпоредбата на чл.104 от
ЗАвтПр са предвидени различни състави на административни нарушения,
извършени от превозвачи, като съгласно ал. 3 на превозвач или на лице по
чл. 12б, ал. 1, извършващо превози за собствена сметка, които не са
осигурили правилното функциониране на тахографа, се налага
имуществена санкция 1000 лв.В ЗАвП обаче не е предвидена отговорност на
превозвач, който не осигури правилното използване на тахографа.
Лексикалното тълкуване на думите "използване" и "функциониране" води до
извод, че същите имат различно и самостоятелно значение, каквото
разграничение е направено и с Регламент /ЕС/ №165/2014г., с който са
предвидени две основни изисквания за транспортните предприятия и
водачите,които съдът посочи по-горе.
Ето защо доколкото разпоредбата на чл.104,ал.3 от ЗАвтПр предвижда
санкция само за неправилно "функциониране" на тахографа, не е възможно
при липса на фактически твърдения, в какво се е изразило нарушаването на
задължението за осигуряване на правилно функциониране на посочения
дигитален тахограф, на дружеството да бъде наложено имуществена санкция
за това, че не е осигурило правилно използване на този тахограф,тъй като
6
липсва такова изпълнително деяние.
Тук следва да се обърне внимание,че за разлика от чл.104,ал.3 ,в нормата на
чл.93в,ал.2 от ЗАвПр е предвидена санкция за водач,който управлява
МПС,оборудвано с дигитален тахограф и не спазва изискванията относно
правилното използване на картата на водача,определена в Регламент
165/2014г се наказва с глоба от 500 лева.Следователно,при изложената
фактология е било напълно възможно за описаното деяние,съставляващо
административно нарушение да бъде ангажирана отговорността на водача на
товарния автомобил,но не и на транспортното предприятие.Ето защо,съдът
достигна до извод за незаконосъобразност и по отношение на второто
нарушение.
Приемайки,че „ГТ.Л.“ЕООД в качеството му на транспортно предприятие
следва да носи отговорност за деяние по чл.32,параграф 1,изр.1 от Регламент
/ЕС/ №165/2014,във вр. с чл.33,параграф 3,изр.1 от същия регламент,но при
липса на фактически твърдения от обективна страна,аргументиращи
нарушението именно от страна на превозвача,както и при липса на
санкционна разпоредба в ЗАвтПр, АНО е издал незаконосъобразен акт,който
следва да бъде отменен,както поради допуснато нарушение на процесуалните
правила /чл.42,т.4 и чл.57,ал.1,т.5 ЗАНН/,така и поради допуснато нарушение
на материалния закон.
При този изход на делото-цялостна отмяна на наказателното постановление,
право на присъждане на разноските за производството се поражда само за
дружеството-жалбоподател. Претендира се присъждане на разноски в размер
на 400/четиристотин/ лева, представляващо заплатено адвокатско
възнаграждение. Същевременно размерът на заплатеното адвокатското
възнаграждение е прекомерен само със сумата от 86 лева,за която не следва
да бъде уважена претенцията,предвид направеното възражение за
прекомерност, обективирано в придружителното писмо,с което
жалбата,ведно с административнонаказателната преписка е изпратена в
съда.Минимално предвиденият размер, определен на основание
чл.18,ал.2,във вр. с чл.7,ал.2,т.2 от Наредба №1/09.07.2004г за минималните
размери на адвокатските възнаграждения следва да бъде в размер на 314
лева.Разноските следва да бъдат възложени в тежест на Изпълнителна
агенция "Автомобилна администрация", която е юридическото лице, съгласно
чл.2,ал.3 от ЗАвтПр, в чиято структура е включен административният орган –
издател на оспореното наказателно постановление.
Водим от горното и на основание чл.63,ал.2,т.1,във вр. с ал.3,т.1 и т.2 ЗАНН ,
Съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ №42-0002108/11.08.2021г
на Директора на РД АА-София,с което на „ГТ.Л.“ЕООД,ЕИК:****,със
7
седалище и адрес на управление гр.Петрич,ул.“Ц.Б. III“ №***,представлявано
от управителя А.П.,на осн. чл.105,ал.1 Закона за автомобилните превози е
наложена имуществена санкция в размер на 200/двеста/ лева и на основание
чл.104, ал.3 от Закона за автомобилните превози е наложена имуществена
санкция в размер на 1000 / хиляда/ лева.
ОСЪЖДА Изпълнителна Агенция“Автомобилна администрация“ да
заплати на „ГТ.Л.“ЕООД,ЕИК:****,със седалище и адрес на управление
гр.Петрич,ул.“Ц.Б. III“ №***,представлявано от управителя А.П.
направените по делото разноски в размер на 314 /триста и четиринадесет
/лева.
Решението подлежи на обжалване по касационен ред по реда на АПК, пред
Административен съд-Благоевград ,в 14 дневен срок от съобщаването му на
страните.
Съдия при Районен съд – Петрич: _______________________
8